ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svenska Släkt Institutet  (läst 2235 gånger)

2004-06-26, 19:51
läst 2235 gånger

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 14:21
    • Visa profil
När jag nu startat min kariär som släktforskare, har börjat med att utnyttjat en släktutredning som min far lät göra. Den som gjorde utredningen kallar sig Svenska Släkt Institutet, Stockholm. Gjordes året 1940.
Känner någon till denna instution. Är den trovärdig?
Fortsatt Glad Midsommar önskas.
Tom

2004-06-27, 00:43
Svar #1

Mia Löwgren (Mis)

Hm ... inte för att jag vill agera språkpolis, men just i detta fallet, med tanke på det du frågar så ...: Om stavningen verkligen lyder Svenska Släkt Institutet, inkl. särskrivning, så hade jag blivit misstänksam.  
 
Varken sökning på svenska släktinstitutet (ihopskrivet)eller stavat såsom ovan ger någon träff på google. Jag hade varit skeptisk.
 
Hoppas allt ordnar sig för dig ändå, det finns säkert nåpgon som vet mer än jag, här.  
 
Kram/ mia

2004-06-27, 06:57
Svar #2

Rune Edström (Rune)

Hej Tom
Föreslår att du kollar uppgifterna från 1940, mot det du hittar själv i dag. Det bör ju vara samstämmigt annars är det din tur att undersöka vad som är rätt.
mvh
rune

2004-06-27, 12:53
Svar #3

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 14:21
    • Visa profil
Tack Mia och Rune!
Ni är inne på samma som jag. Har också letat på Google. Och just särskrivningen av namnet har förbryllat mig. Eftersom jag just börjat min släktforskarkariär, så tänkte jag använda den gamla utredningen som grundplåt, för att sedan fördjupa mig och kontrollera mot säkrare källor. Vid mitt införande i Disgen skriver jag alltid, då jag använt Svenska Släkt Institutet som källa, OKONTROLLERAT.
Dock är jag lite förvånad om min far, som var rätt noggrann affärsman, skulle ha gått på en bluffmakare. Framtiden får visa.
Hälsningar Tom

2004-06-27, 22:31
Svar #4

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
En sökning i Libris ger
Släkten Bergström från Berga i Västergötland : en krönikebok om släkten nu och i det förgångna.
Utgiven av Svenska Släkt Institutet år 1937.
 
Institutet torde varit ett privat företag, enmansbyrå (?). Jag antar att det bör gå att finna något om verksamheten i t ex tidiga nummer av Genealogisk tidskrift.

2004-06-27, 23:26
Svar #5

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 14:21
    • Visa profil
Tack Irma! Men nu är jag som nybörjare ute på hal is. Hur går jag vidare för att få mer kött på benen om Svenska Släkt Institutet?

2004-06-28, 22:06
Svar #6

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Hej Tom,
Jag har sökt dels i Genealogiska föreningen 1933-1983. Jubileumsskrift (1983), dels kapitel VII i Handbok i släkt- och personforsking av Bengt Hildebrandf (1961). Ingendera ger några ledtrådar.  
Hildebrands bok handlar om medeltidsgenealogi, men den har även en gedigen genomgång [fram till och med 40-talet] av litteratur om svensk släktforskning i Kap. VII (s. 274-334), och han tar där också upp olika organisationer. Genomläsning av det kapitlet är en bra orientering för nybörjaren.
 
Vad göra med Svenska Släkt Institutet? Har du frågat Genealogiska föreningen, om de har något i sitt arkiv om institutet? Det fanns under 1920-, 1930- och 1940-talen några kommersiellt arbetande släktforskningsbyråer.  
Finns ingen namngiven person någonstans omnämnd som ansvarig för släktsammanställningen? Om inte: då känns det osäkert. - Det är som Rune Edström skrev här ovan: man måste kolla själv. -- Ta förslagsvis fem-sex sidor, kanske slumpmässigt utvalda, och gör kontroll mot grundmaterialet, alltså mot födelse- och dopböcker, vigselböcker, etc. Då får du en viss vägledning. Antagligen vill du kontrollera uppgifterna även därefter, lätt att hitta okontrollerade poster enligt den anteckning du gör i Disgen.
Lycka till!

2004-06-28, 23:16
Svar #7

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 14:21
    • Visa profil
Hej Irma!
Tack för Dina försök. Det finns två underteckningar sist i forskningsrapporten daterad Stockholm den 25 november 1940. Dessa är Birger Lyne (el Lyhe) och Gunhild Ekstrand. Om jag lyckas ta en hyfsad bild med min något enkla digitalkamera, sänder jag Dig den imorgon (jag har hittat din e-mailadress till IR) får Du se den undertecknade sidan med det vackra papperssigillet.
Jag skall väl försöka fortsätta forska själv också efter Dina förslag och tips.
Många hälsningar/Tom

2004-06-29, 13:27
Svar #8

Ellert Peterson

Det var väl möjligen inte så att det här Svenska Släktforsknings Institutet (med eller utan särskrivning) förestods av den beryktade fuskforskaren Ivan Jäderlund (obs. ej att förväxla med fadern kyrkoherden i Glanshammar Ivan Jäderlund som var en synnerligen seriös forskare)? Någon av dem som tidigare skrivit på Anbytarforum om fuskaren Jäderlund känner kanske till detta?

2004-06-29, 23:53
Svar #9

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 14:21
    • Visa profil
Hej Ellert!
Mitt heter Svenska Släkt Institutet, ej Släktforsknings, så detär väl bara att hoppas att denne Jäderlund (nybliven släktforskare som jag är har jag aldrig hört talas om denne fuskforskare) inte är inblandad.
Förresten, bli gärna medlem i Rötters vänner!
MVh/Tom

2004-06-30, 17:49
Svar #10

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Tom! Gläder mig att du passar dig för allt samröre med Jäderlund och dennes institut.
 
Jäderlund narrade fåfänga personer (som han i vinnigssyfte uppsökte) att betala dryga pengar för av honom utförda genealogiska utredningar.  
 
Det sägs att Jäderlund pungslog folk efter förmodad betalningsförmåga.
 
Bland arkivfolk brukar dessa undermåliga produkter kallas jäderlundare. Att nämna Ivan Jäderlund fuskare är ofta alltför milt, svindlare är ett mer passande epitet.
 
Att Jäderlund visste en hel del om släktforskning gör inte saken bättre. Närmast värre.
 
Hälsning, Bengt

2004-07-01, 18:16
Svar #11

Monica Johansson

Besökte det ombyggda Sthlms Stadsarkiv idag. Jättefint. Det har blivit mycket öppnare, senaste datorer, bättre organiserat. Det var roligt. Men jag passade på att begära fram Sthlms tel.katalog för 1940:  
Firman hette Svenska Släkt Institutet (underanm. Släkt- och övrig arkivforskning).
Adress: Kungsgatan 55, 3tr. (tel 117770).
Trodde jag skulle kunna spåra innehavaren i ngt företagsregister men det fanns inte i SSA.
Mvh, Monica

2004-07-01, 20:46
Svar #12

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 14:21
    • Visa profil
Hej Bengt och Monica!
En puzzelbit här och en puzzelbit där. Den ovan nämnde Birger Lyne tycks ha jobbat tidvis i Lund, och också som skådespelare 1924 i Gösta Berlings saga. Nu har ju Monica också letat fram att Svenska Släkt Institutet faktiskt fanns i Stockholm 1940. Fantastiskt intressant. Och härligt att så många kan göra så mycket för så få (d v s mig). TACK!
Mvh/Tom

2004-07-26, 20:41
Svar #13

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Ingrid Bergström återgav 9 juni 2003 (under Kändisars härstamning, Musik) följande anekdot:
 
Evert Taube svarar då: Min käre mästare, ...ännu har jag inte betalt er kollega Jäderholm som upprättat min stamtavla, den som börjar med Karl den store och inkluderar Den Heliga Birgitta. I den utredningen är Ludvig den fjortonde nästan en bisak! Professorn vill då gå ut på terassen och ge fan i hela världen härkomst.
 
----------
 
Gissar att skrivningen Jäderholm är ett minnesfel gällande den här troligen åsyftade Ivan Jäderlund d.y.
 
Hälsning, Bengt  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------

2014-10-20, 00:00
Svar #14

Utloggad Agne Rustan

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2014-10-20, 00:00
    • Visa profil
Undertecknad har i sin ägo 2 1/2 gulnande A-4 sidor från en släktutredning på efternamnet Rustan som utförts av Svenska Släkt Institutet, Birger Jarlsgatan 29 i Stockholm. Institutets namn och adress är tryckt med blå färg uppe i det övre vänstra hörnet. Tyvärr saknas underskrift och datum för utredningen. Den äldsta Rustan som institutet hittat vär styckjunkare och gift med Maria Brita Maja Martinsdotter Gl?ckfeldt, f. ?/9 1719. De bodde i Visby på Gotland. Efter honom kommer tunnbindaren Johan-Hemming Rustan. Han gifte sig den 14 sept 1783 med Helena-Sofia Sutrén, född 2 dec 1790.
 
Släktutredningen har gjorts omkring 1936. Nutida forskning visar att att det ej finns någon koppling med dessa 2 Rustan och de idag levande två soldatsläkterna i Sverige. Det ryktas om att namnet Rustan kommer från en rysk krigsfånge i svensk fångenskap och att man kan ha tyckt att namnet passar bra som soldatnamn i Sverige.  
 
Bästa hälsningar
 
 
Agne Rustan

2014-10-20, 21:45
Svar #15

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Otterbjörk, Svenska förnamn (1979) skriver: Rustan, (1828 (=nämnt 1:a gången i Sverige)), ett österländskt namn, känt genom Tusen och en natt.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna