ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktforskarnas Hus i Leksand  (läst 1076 gånger)

1999-07-30, 00:18
läst 1076 gånger

Bernt Bergkvist

Inför förestående resa till Leksand och släktförskarnas hus är jag nyfiken på om andra som varit där har något positivt eller negativt att förtälla?
 
Finns allt där, eller är det luckor? Fungerar själva logistiken eller är det långa väntetider?  Annat som är värt att veta?
 
Lovar att skriva en recension efter mitt eget besök där!
 
Hälsningar
 
Bernt Bergkvist

1999-07-30, 23:03
Svar #1

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Hej Bernt!
 
Jag har bara positiva upplevelser av Släktforskarnas hus (har varit där två gånger, vill minnas att det var 1993 så saker och ting kan ju ha ändrats).  
 
Om du med allt menar hela landets kyrkböcker på mikrokort så finns det. När jag har varit där har det inte varit några väntetider alls på mikrokorten. Om det förekommer väntetid på platser vet jag inte, kanske såhär i semestertider. Jag rekommenderar förbokning.
 
En trappa ner i huset intill (eller väldigt nära åtminstone, minns inte exakt) ligger biblioteket. I anslutning till detta finns en hyfsad lunchservering/kafé.  
 
/Anneli

1999-07-31, 00:03
Svar #2

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Det finns ett litet aber när det gäller frågan om allt finns på Släktforskarnas Hus.
Vad jag förstår så har de alla mikrokort som fanns med i SVAR-katalogen när de öppnade 1992. Sedan dess har emellertid katalogen utökats med bl. a. de kyrkböcker från tiden efter 1895 som mikrofilmats.  
När jag var där ifjol var detta det enda minus jag kunde notera, men enligt samtal med personalen skulle de naturligtvis försöka komplettera - när pengarna finns!
Man måste ändå ha en viss förståelse för detta genom att Släktforskarnas Hus är en fristående organisation.
För övrigt är Släktforskarnas Hus en väldigt trevlig institution att forska på. Bemötandet är vänligt och miljön stimulerande!

1999-07-31, 00:50
Svar #3

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Det är inga väntetider avseende mikrofichen eftersom man själv har tillgång till pärmarna och plockar det man vill ha, så var det i alla fall när jag var där för några år sedan. Den sommaren var varm, precis som i år, och det var det enda negativa med Släktforskarnas Hus - det blir varmt och dålig luft. Omgivningarna är fantastiska - som en reklamfilm för Sverige. Vi bodde på vandrarhemmet, någon kilometer söder om SH, i ett eget härbre - mycket pittoreskt. Kan rekommenderas.

1999-08-02, 07:33
Svar #4

Utloggad Anna Jacobson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2022-05-29, 13:21
    • Visa profil
Hej
 
Jag har bara gott att säga om släktforksrans hus. Trevliga lokaler och trevlig personal.  
 
Cafeet vid biblioteket ett par hundra meter mot själva samhället fanns kvar förra hösten. Jag kan även rekomendera ett 'brunnscafe' som ligger inne i samhället ner mot vattnet.
 
Om du ska bo på vandrarhemmet så kan jag rekommendera att föröska få plats på anexxet. Det ligger inne i sjäva Leksand är mycket fräscht, det fungerar som vandrahem under sommaren men som internat eller något för skolungdommar under terminen.
 
Lycka till med forskningen, men se gärna lite av omgivningarna också, det är mycket vackert att se!
 
/ Anna Jacobson

1999-08-02, 14:34
Svar #5

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Släktforskarnas Hus i Leksand har ca 25 forskarplatser, varav det just nu i juli-augusti utnyttjas ett tiotal dagligen. För min egen del var jag där senast i tisdags, och då kunde jag inte klaga på dålig luft, trots hettan...
Vad gäller det mikrofilmade materialet, finns där allt som är filmat fram till 1928, men man får hålla tillgodo med SCB-filmer för de senaste ca 30 åren. Några köer till mikrofischerna är det i praktiken inte, då de flesta håller på i olika län. Det kan naturligtvis bli kö om det kommer en grupp från samma område för att forska, men då faller ju vitsen med att åka dit. Leksand är ju som bäst när man letar efter anor från skilda håll i Sverige, särskilt dem som flyttade omkring mellan socknarna...!
Den som åker till Leksand för att forska, bör förbereda sig väl. Det är lätt gjort att timmarna slinker iväg utan att man får någonting gjort, om man inte redan från första början vet vad man letar efter. Ska man harva igenom en socken efter en släkt som var bofast länge, är det bäst att stanna hemma och låna hem kort ifrån SVAR. Dessa kan man ju närstudera i fem veckor, utan att man måste känna sig stressad.
När ska man då satsa på att åka till Leksand?
Ja, ett typexempel är då man tappat bort någon ana i ett område och behöver leta igenom flera socknar. Samma sak gäller om man har någon ana vars födelsesocken inte visar sig stämma eller om den inte finns angiven. Är anan född i grannsocknen, eller lite längre bort? Vilken socken kan det röra sig om? Vi kollar alla runt omkring - i Leksand!
Bästa sättet att utnyttja tiden i Släktforskarnas hus, är att ta med sig matlåda. Då slipper du rusa ut i byn för att äta, vilket tar sin lilla tid. Skulle du ändå föredra att äta ute, gör ett besök på restaurang Bosporen, som har mycket goda dagens rätter att välja mellan, en kanonbra bordsservice (ja, de serverar dagens vid bordet!) till mycket resonabla priser (65:-).
 
Välkomna till Leksand!
 
/Jojje (styrelseledamot)

1999-08-02, 23:15
Svar #6

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Jag hade bara en liten undran inför Jojjes kommentar att allt som är filmat fram till 1928 finns, för att sedan fortsätta med att man får hålla till godo med SCB-material de sista 30 åren.
Det gäller ju att här skilja på ministerialböckerna och församlingsböckerna. När det gäller de förstnämnda så innehåller ju SCB:s utdrag (som ju är det som har mikrofilmats fr. o. m. 1860 och framåt) all väsentlig information som också finns i originalboken, men när det gäller SCB:s församlingsboksutdrag så är de uppgifter som ges där betydligt mer summariska än vad den riktiga församlingsboken har att ge - och de är ju bara ett tvärsnitt vart 10:e år.
Det är just de mikrofilmade församlingsböckerna för tiden 1895-1928 som jag saknar på Släktforskarnas Hus. Finns det några planer på att köpa in dem för de församlingar som är filmade?

1999-08-03, 06:52
Svar #7

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Beträffande SCB-utdragen finns det i varje fall i både Kalmar och Jönköpings län flera församlingar där SCB-utdragen är undermåliga.
 
I bl a Mörlunda och Näshult förekommer det att det finns endast en del av de som föddes under året.
 
Vissa år finns - bland födda - endast de som överlevde första året osv.  
 
Vi har några exempel där endast 25 av 100 finns med i SCB-utdragen.
 
Sam Blixt/PLF/Oskarshamn

1999-08-03, 10:21
Svar #8

Carl Szabad

Sams kommentar om brister i SCB-utdragen är mycket intressanta, och bör diskuteras, men då under sin rätta rubrik. Jag ser fram mot om någon mer gjort samma erfarenhet. Det kräver ju att man gör en genomgång som inte många normalt räknar med behövs.

2004-10-04, 19:59
Svar #9

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Hej mycket vatten har runnit under bron  
sedan det senaste inlägget ovan 1999-08-03.
Släktforskarnas Hus i Leksand har flyttat !
Finns numera i eget hus på
 Åkerö i Leksand efter gamla Insjövägen.
Beläget ganska centralt mellan Leksands vandrarhem och restaurangen Moskogen där det även finns småstugor för uthyrning
I Forskar Huset finns nu omkring 40 forskarplatser men det är ändå säkrast att beställa plats.
Åtminstone höra sig för om plats finns samma dag man tänkt sig dit.
Varje Landskaps komunpärmar väl exponerade.
Vissa komuner har så kallade  Bya kataloger
Kunnig och mycket hjälpsam persomal.
Tillgång till Datorer med lite olika datorskivor för sökning på plats.
Om så önskas kan man köpa forskarhjälp.
Betalning sker efter eget önskemål pr. timma, halv-dag, hel-dag, 5 dagars kort för hel eller halv dag, Årskort med obegränsad tid ett år framåt från inbetalningsdagen räknat.
Jag har bara fått ett positivt intryck under de Två år jag har betalat för årskort.
Maj-Brith Andersson i Leksand

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna