ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-06-14  (läst 1708 gånger)

2000-04-28, 21:06
läst 1708 gånger

Utloggad Mats Rännbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2022-01-11, 09:21
    • Visa profil
Troligtvis kommer släktforskarcentrum i Kyrkhult,
Blekinge att läggas ned i juni.
Orsak: Riksarkivet höjer hyran av mikrokorten
med 400 %.Vad kan vi göra?

2000-04-29, 10:33
Svar #1

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Alla med Blekingeanor är räddade. SVAR i Kallinge har alla Microfichekort från Blekinge och en hel del från södra Småland. Dessutom har de det blekingska båtsmansregistret samt alla möjliga CDR-skivor mm. I Kallinge jobbar de också på för att få microfichekort från hela Skåneland + Kronoberg. Dessutom kostar det bara en spottstyver jämfört med Kyrkhult, för att inte tala om de goda transportalternativ som finns.
Jobba för detta alternativ
tycker
Maj-Britt Sundin

2000-04-29, 11:31
Svar #2

Mats Ränbäck

Till Maj-Britt.
Jo  visst finns det alternativ i massor för de som är födda och har släkt i Blekinge och angränsande landskap. Men för oss övriga är det bra att slippa resa långa sträckor, med dyra övernattningar som  nästan är ett måste för komma en bra bit i forskningen. Det är kort om tid innan nedläggning, men jag hoppas att det löser sig till det bästa.
MVH Mats

2000-05-02, 21:36
Svar #3

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Jag håller med Mats. Har verkligen Kallinge lika stor uppsättning kort som Kyrkhult ? Vad är för övrigt skadan om Kyrkhult får fortsätta så länge kommunen orkar ? Statens självkostnad för uppkopiering av 1 miljon extra mikrokort för användning i Kyrkhult är knappast jättehög. Vad kräver SVAR i hyra ? 400% ger ju ingen ledtråd.

2000-05-03, 13:35
Svar #4

Karl Dacke

Alla som bedriver studiecirklar inom släktforskning i regionen kring Kyrkhult och även andra som utnyttjar SVARS depå där bör trycka på sina politiker för att de ska säga sitt om saken. Det brådskar, eftersom sista juni är sagt att vara  dagen då Kyrkhult går i graven som släktforskarcentra. Personalen är redan varslade.
Problemet, som jag hört men tyvärr inte vet tillräckligt om för att själv engagera mig, är att det är oklart om alla korten är hyrda av SVAR. Det var AMS-pengar som satte igång projektet och då hade man köpt (o beställt) Götalandskapens kyrkböcker men av någon oklar anledning fick man Svealandskapens på köpet att hyra. Denna hyra har sedan i år satts upp 400 % - och det rör sig nu om närmare ett miljonbelopp. Varför verksamheten inte erbjudits avbetalning på korten är märkligt. Det luktar illa om denna byk. Affären har inte skötts ordentligt och gynnat folkrörelsen. Att Kyrkhult fick bli centra var pga att man där upplät gratislokal för verksamheten.  
Mikrofichékorten i Kyrkhult har nu i vår erbjudits Lunds och Göteborgs landsarkiv, men Lund har tackat nej pga platsbrist. Återstår då vad Göteborg säger - men avståndet dit är långt för personer i söder. Jag har ett annat alternativ i värsta fall.  
Det talas i media om planer på nytt landsarkiv i universitets- och biskopsstaden Växjö. En gammal dröm ifrån 60-talet. Om nu Kyrkhult hotas och inte går att rädda (vilket jag hoppas för denna regions skull) så är ett tredje alternativ att deponera mikrofichén till Växjö - och då möjligen så länge i Emigrantinstitutets regi. Nu kanske någon säger att Emigrantinstitutet i Växjö redan har kyrkböcker för hela Sverige. Detta är tyvärr inte sant, men en allmän uppfattning. Det de har är i princip husförhörslängder ifrån ca 1850-till ca 1895 för nästan hela landet (vissa mikrofilmer har varit utlånade på olika registreringsprojekt sedan 3-5 år, bl a Värmlands), kyrkböcker på mikrofiché för Småland och några angränsande socknar. Deras bestånd är dåligt och bör täckas mera, vilket kunde göras med Kyrkhults bestånd. Låt oss dock slåss för Kyrkhult först och främst - därefter får vi i andra hand titta på realiteten och vart mikrofichén ekonomiskt bäst gör sig om Kyrkhult faller.
 
SVAR som ligger under riksarkivet är en myndighet som ska främja släktforskningen. Finns det ingen släktforskare med kontakter som kan dra in våra högre politiker för att alla kort kommer på bordet. Statsminister Göran Perssons far är vad jag hört en hängiven släktforskare -  det gäller att rida innan herremännen kommer sig för, eftersom de inte rider så fort, som det heter.

2000-05-03, 18:39
Svar #5

Utloggad Mats Rännbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2022-01-11, 09:21
    • Visa profil
Till John och Karl
Tyvärr  vet jag inte hur mycket hyreshöjningen på 400% är. Men ett köp av mikrokorten kostar drygt
6 milj.kr. Det är många som engagerar sig i Forskarcentrums framtid bl.a. några politiker. Inte för jag vet hur stort inflytande de har , men  man kan ju alltid hoppas på att dom drar i rätt trådar, gärna de som går till Kulturdepartementet, som Riksarkivet lyder under.
MVH Mats

2000-05-03, 20:20
Svar #6

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Jag har hört att årshyran per mikrokort är ca 7 öre, men ökar till ca 30 öre. Sett till helheten blir det ca 70 tkr per år, resp 300 tkr per år. Det rör sig nämligen om 1 miljon mikrokort, om jag fått rätt uppgift. Fråga är väl då vilket pris som är motiverat och vilket som inte är det.
 
Ett räkneexempel kunde vara på sin plats. Med risk för att göra fel gör jag ett försök.
 
Jag tror för det första, att innehållet (dvs kyrkoboksnoteringarna på mikrokort) faller under offentlighetsprincipen. I så fall får nog extra kortkopior inte kosta mer än självkostnad för kopiering och den är faktiskt inte jättehög per styck om man sköter den effektivt.
 
Problemet är kanske främst, som jag ser det, om korten tillverkas i små upplagor. Det är nämligen nästan lika enkelt att samtidigt tillverka 5 kopior som 1, och inte heller mycket dyrare. Ämneskostnaden per kort i dessa volymer ligger nog klart under 50 öre per styck, kanske t o m ner mot hälften. Resten är hantering av original, säg någon/några få kronor per styck (ex moms). Att självkostnaden för hela uppsättningen skulle gå på 5-6 mkr, tror jag är en stark överdrift om kopiering sköts effektivt. En enda uppsättning kostar dock sannolikt ett par miljoner, kanske 2, 3 eller 4, men inte mer, om man gör bara en enda kopia per kort. Originalhanteringen kan ju nämligen då inte slås ut på fler uppsättningar. Det är som att trycka en bok i ett enda ex, dvs mycket dyrt räknat på bara det exet.
 
Men jag skulle tro att det kostar (väsentligt) under 1 miljon kr att göra en full uppsättning, om man samtidigt gör t ex 5 uppsättningar. Vid exv 700 tkr i självkostnad per uppsättning skulle ett avbetalningsköp om 1 miljon kort då ge en kostnad om mellan ungefär 60 - 100 tkr per år i 10-20 år. Och då äger man själv korten efter avbetalningstidens slut.
 
Såvitt jag förstår skulle Kyrkhult fortleva om hyran inte höjdes kraftigt. Jag tror alltså att hyran inte behöver höjas, i vilket fall inte mycket och kanske att den inte ens får höjas alls om offentlighetsprincipen är tillämplig och man räknar självkostnaden på ett effektivt sätt.
 
Kanske vore det bästa att någon intressent tog initiativ till att kopiera upp 5 uppsättningar. Det är ju inte så svårt,  om det bara finns 5 köpare. Vore dock inte 5 (nya) kompletta centra bra för släktforskningen i Sverige ? Inkl Kyrkhult. Lägg exv till Lund, Gbg, Vadstena och Växjö. Inte vet jag. Men kärnfrågan -om man vänder frågeställningen- kan alltså vara om det finns så många intressenter till att hyrköpa fulla uppsättningar ? Finns det så blev kanske frågan istället för att lägga ner Kyrkhult, om Sverige skulle få fyra nya kompletta mikrokortscentra till!
 
Eller låter man hellre släktforskare åka landet runt till några få centra ? Är det billigare, totalt sett ?  
 
Och skulle korten läggas ut på detta sätt till 5 nya ställen så borde väl även SVAR:s kostnad för fjärrlån, som förefaller vara en dyrbar hantering, minska avsevärt, vilket också vore en fördel, sett till helheten.
 
I vilket fall tror jag att räkneexemplet ovan ger en hygglig bild av ekonomin i det hela.

2000-05-04, 07:12
Svar #7

Mikael Eng

Den första avfotograferingen till microfilm gjorde mormonkyrkan som skänkte en kopia till riksarkivet. Därefter har uppgifterna konverterats till fitche kort som betalades av statliga arbetsmarknadspengar (skattemedel)
Helt klart uppstår frågan: Är det riksarkivet som äger korten ? Kanske är det så att de till och med kan kallas för allmän egendom och då tycker jag definitivt att det är mycket oanständigt att höja hyran med nästan 400%.
 
Anledningen är naturligtvis att Riksarkivet vill få bort Kyrkhult från släktforskarkartan och samtidigt få in 6 miljoner i kassan om man lyckas få Göteborg att köpa korten eftersom Lund redan är ute ur bilden på grund av platsbrist.
 
Småland,Blekinge,Halland och Skåne var stora utvandrarbygder under emigrationstiden. Många amerikanare kommer hit för att söka sina rötter. Oftast besöker dom Emigrantinstitutet i Växjö och inte allt för sällan fattas det någon kyrkbok och det tar stopp. Växjö har då kunnat hänvisa till Kyrkhult som ligger på rimligt avstånd.
 
Jag tycker dessutom att det är ett rimligt rättvisekrav att vi forskare i syd-västra-östra Sverige får behålla Kyrkhult som forskarcentrum.
 
Dessutom är personalen mycket duktig och tar väl hand om sina besökare. Ordningen på korten är exemplarisk och det är aldrig något strul när man forskar där.
 
Jag vädjar till Riksarkivet att de tar sitt förnuft till fånga och sänker sina krav till en anständig nivå så att Kyrkhult fortfarande finns kvar efter halvårskiftet.

2000-05-04, 09:16
Svar #8

Jonas Kuschner

Det är naturligtvis trevligt för alla som bor i Kyrkhult med omgivningar att det finns ett släktforskarcentrum där. Och om Kyrkhults kommun betalar, borde det väl inte vara något problem för någon annan heller. Men så länge det finansieras med statliga skattepengar, är det ändå rimligare att denna typ av inrättningar i första hand läggs i Sveriges stora befolkningscentra, som genom direkta tågförbindelser dessutom är mer lättillgängliga för människor även från andra delar av landet.
 
Först i och med att ett släktforskarcentrum inrättades i RAs Arningefilial fick den fjärdedel av landets befolkning som bor i Stockholmsområdet tillgång till landets alla kyrkböcker på fiche. Men varken Göteborg eller Malmö/Lund har något motsvarande. För Skånes del skulle väl ett centrum i Malmö vara att föredra (och det skulle dessutom vara lätt tillgängligt för alla danskar med svenska rötter). Och skall man inrätta ytterligare något sydsvenskt släktforskarcentrum vore Växjö, som är lätt tillgängligt med tåg från olika delar av Sydsverige, en naturlig plats, inte minst eftersom Emigrantinstitutet redan finns där. Att man har lagt ett sådant centrum just i Kyrkhult har regional- och arbetsmarknadspolitiska skäl, men kan knappast motiveras med att det skulle vara särskilt lättillgängligt för de kunder man vänder sig till.
 
När det nu redan finns där är situationen delvis en annan, men om korten blir mer tillgängliga någon annanstans, så lägg då för all del ner släktforskarcentrum i Kyrkhult så snart som möjligt!

2000-05-04, 11:28
Svar #9

Utloggad Arne Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-02-04, 12:58
    • Visa profil
Jag håller helt med Mikael Eng i berömmet av de som är anställda på Forskarcentrum i Kyrkhult och kan bara hoppas, att de får fortsätta sina arbeten där även i fortsättningen.  Det stora intresset för släktforskning blir säkert här avgörande i positiv riktning!  Ännu är det inte för sent att påverka.  Arne

2000-05-04, 15:15
Svar #10

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 715
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 12:15
    • Visa profil
Varför skall man flytta Kyrkhults material till emigrantinstitutet eller andra ställen bara för komma till mer centrala orter. Det finns massor av folk som inte bor efter järnvägsknutar. Varför skall man få forska gratis tex i Arninge men inte i Kyrkhult? Varför kan man inte reservera plats i Arninge om man kommer långt ifrån? (Går bra i Kyrkhult). Man har tydligen organisationsproblem i Arninge efter som man måste stänga en tid. Är Ramsele en centralort?
Bevara Kyrkhult. (Skapa hellre fler Kyrkhult)
Mvh Arne

2000-05-04, 17:42
Svar #11

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Mikael, vet du eller någon annan om GLA verkligen sitter och tänker på att köpa för 6 mkr, när man nog utan större skicklighet kan få offert på hälften vid kopiering på den privata marknaden, i Sverige eller utomlands ? Och komma ännu lägre i pris om man samordnar lite, som jag beskrivit ovan.  
 
Vi talar väl om material som omfattas av offentlighetsprincipen, dvs svensk grundlag.  
 
Jag kan ju missta mig, men har mycket svårt att förstå detta.

2000-05-04, 19:43
Svar #12

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Forskarcentrum i Kyrkhult ägs av en stiftelse som bl.a. kommunen har styrelsemedlemmar i. Den som är verkställande direktör, som han kallar sig, för Forskarcentrum är en privatperson som är styrelsemedlem i Hembygdsföreningen på orten.  
Kommunen ställde en lokal till förfogande för stiftelsen, arbetsförmedlingen ställde personal till förfogande i form av ALU och lönebidragsanställda. Hyreskostnaden för korten rabatterades starkt. Verksamheten har pågått i ungefär 6 år. Varje år har kommunen gått in med mellan 200.000 och 300.000:- för driften.  
Vart har pengarna tagit vägen?? Om nu korten från början var starkt rabatterade, har man ju haft lång tid på sig att antingen köpa in korten en del i taget eller åtminstone förbereda sig på den dag på fullt hyrespris för korten skulle tas ut.
För övrigt, säger sig många i styrelsen sakna insyn i verksamheten utan blir ställda inför fait accompli av chefen.  
Something is rotten in the state of Forskarcentrum, för att travestera Shakespeare.
 
Maj-Britt Sundin

2000-05-04, 21:49
Svar #13

Jan Ottosson

Maj-Britt Sundin! Det är sorgligt att du som kyrkhultsbo aktivt motarbetar Forskarcentrum. Det är en mycket välskött anläggning med kunnig och trevlig personal. Beträffande personen som är platschef vill jag säga att han är en kreativ och framåt person som utfört ett utomordentligt gott arbete för att utveckla Forskarcentrum. Jag blir ledsen när jag läser om rena personangrepp på honom.  
Varför arbeta för en nedläggning av en väl fungerande enhet som Forskarcentrum i Kyrkhult? Vi är många som blivit djupt besvikna på ditt agerande i denna fråga. Jag vädjar till Riksarkivet att ta tillbaka det orimliga kravet på hyreshöjning med över 400% på mikrokorten, en gång framtagna med hjälp av skattemedel. Kära släktforskarkollegor - Låt oss hjälpas åt att kämpa för Forskarcentrums fortlevnad i Kyrkhult!

2000-05-04, 23:44
Svar #14

Christer Påhlsson

Kyrkhult måste få leva!
Det är helt enkelt orimligt, ohemult & oanständigt att höja med 400%. Höjningens storlek är i sig häpnadsväckande.
Om höjning överhuvudtaget är befogad av någon anledning, bör den naturligtvis i så fall periodiceras rejält. Att utnyttja sin monopolställning på sådant sätt är en skam. Att lämna södra Sverige tomt är likaså en skam. Det kan inte finnas några rimliga skäl till detta bestyr. Den överordnade statliga myndigheten har bara ett att göra: gå in och sätt stopp för beskäftigheten!
F.ö. vill jag lovorda personalen i Kyrkslätt! Liksom ordningen & smidigheten där. Likaså möjligheten att boka plats. Stället är i sig en pärla, och därigenom ganska unikt.
Mvh Christer

2000-05-05, 09:13
Svar #15

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Jan Ottosson: Jag motarbetar inte att Microfichen blir kvar i Kyrkhult.  
Jag vill däremot ha full insyn i vad som pågår!
Kommunen, som har en förfärligt dålig ekonomi, kan ju inte gå in med pengar för både hyra och verksamhet i all oändlighet!  
 
Öppen redovisning av alla ekonomiska förehavanden vore ett bra avstamp. Kan forskarcentrum utifrån sina förutsättningar inte ekonomiskt bära sig själv efter så lång tid bör det läggas ner! Detta är i mitt och även ditt intresse som skattebetalare i sagda kommun.  
Dessutom Jan, varför inte låta verkställande direktören gå sina egna ärenden?
Maj-Britt Sundin

2000-05-06, 12:13
Svar #16

Siv Lundgren

Jag tycker också det är bedrövligt av Maj-Britt Sundin att motarbeta Forskarcenrtum och den person som hon kallar den verktällande direktören.
Det jag har sett av honom och hans arbete, (jag har tillbringat många timmar i forskarsalen) är att han är en driftig person.
Forkarcenrtum har inte bara till för oss forskare, utan det har även pågått ett projekt där  under flera år, där de har arbetat med att kartlägga industrin och dess verksamhet under 1860-talet och framåt.  
Även detta arbete som har blivit gjort på Forskarcentrum har väl ett stort kulturhistoriskt värde.
Varför tycker du Maj-Britt, att vi som läser dina inlägg i detta forum, inte får utrycka våra åsikter om den verkställande direktören som du nedlåtande kallar honom, det här är väl ett fritt forum.
Du verkar ha ett stor kännedom om Forskarcentrum, och då vet väl du också denna person har ett namn, så varför inte använda det, istället för en påhittad titel.
Detta var utanför ämnet, men jag tycker att vi som inte har Blekingeanor och bor i denna region har ett väldigt värdefullt centrum i Kyrkhult. Även jag vill ge personalen på Forskarcentrum min eloge, som alltid ställer upp på oss forkare.
Mvh Siv

2000-05-06, 13:12
Svar #17

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Siv: Det är inte jag som hittat på titeln, det är han själv som i stora rubriker på sin 50-årsdag beskrev sig som verkställande direktör! Dessutom har jag inte sagt ett ont ord om personalen, var vänlig och läs inläggen lite mer noggrant, tack.
Jag tycker att personen ifråga, Lars-Göran Olsson, själv kunde skriva ett inlägg och förklara ekonomin i Forskarcentrum och om det inte var avtalat från början att hyreskostnaden var tillfälligt rabatterad.  
Jag vet inte var du Siv bor, men om du kan hitta en rik kommun som går med på att år efter år hålla ett Forskarcentrum under armarna, är du att gratulera. Med den katastrofala ekonomi som Olofströms kommun har, anser jag inte att det är försvarbart att bistå alla utsocknes forskare med denna service.  
Maj-Britt Sundin

2000-05-06, 20:06
Svar #18

Utloggad Nils-Olov Freij

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 18:02
    • Visa profil
Jag är en av de utsocknes forskare som tar del av denna fina service som det bjuds på i Kyrkhult. Men den är ju inte gratis att utnyttja. Helt förståeligt. Jag kör lätt de 16 mil enkel resa ett antal ggr/år. En sådan miljö och personal måste vara svår att finna någon annanstans.
Till sign. Majsan
Jag tolkar dina inlägg som om det ligger personlig bitterhet i dem. Rätt eller fel?
Har jag rätt blir dina argumet inget värda för mig.
Har jag fel ber jag om ursäkt för feltolkningen.
Nils-Olov Freij

2000-05-06, 20:56
Svar #19

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Jag har mycket svårt att förstå att inte alla släktforskare jobbar för att SVAR tar över verksamheten. Om den sen ligger kvar i Kyrkhult eller i Ronneby spelar ju ingen större roll med tanke på avståndet. Om SVAR övertar det hela skulle ju kostnaderna för såväl släktforskare och Olofströms kommun drastiskt minska.  
Det verkar ju nästan vara något personligt i ett envetet försvar av status quo. Det finns inget status quo i detta fall. Är det så svårt att förstå?
Kostnaderna kommer uppenbarligen att öka storligen och alla verkar vilja att vår kommun ska gå in och betala igen och igen så att det snart inte finns varken äldrevård eller annat!
Lite ekonomiskt förnuft borde ju helt klart leda till att stiftelsens ekonomi och skötsel granskas. Antal besökande är tydligen av sådan storlek att det med rätt planering borde bära sig. Det måste ju drivas affärsmässigt och inte vara beroende av kommunen. Höj priserna i så fall så att inga kommunala pengar behövs!
Som sagt, kan någon med säkerhet säga vad korten har kostat och kommer att kosta i hyra? Det finns ju i detta fall bara hörsägen!  
Det naturligaste vore om den person som ryktena emanerar från tar bladet från munnen och berättar hur det ligger till!

2000-05-06, 22:25
Svar #20

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Jag tycker Maj-Britt verkar vända sig emot verksamheten, vare sig SVAR höjer hyran eller ej. Såvitt jag förstår så är dock kommunen beredd fortsätta vid oförändrade hyror, men inte om den höjs så kraftigt som är begärt. Den delen är alltså kommunalpolitik och må man tycka olika om.  
 
Men frågan gäller enligt min mening inte detta utan närmast vilket pris som rätteligen kan begäras av SVAR. Denna del torde röra Tryckfrihetsförordningen (TF). I fall det är 'allmän handling', vilket jag tror, får avgiften nog inte överstiga självkostnad och då inkluderas inte 'kostnaden för handlingens framtagande och återställande'. Det är alltså en ganska snäv beräkning som avses om jag förstått rätt.
 
Om självkostnadsprincipen är tillämplig och faller ut enligt kalkylen som jag redogjort för tidigare (ovan), tror jag att det är svårt motivera en hyra som ligger över dagens nivå. Hyresbeloppen, mm, som jag har använt i kalkylen har jag fått direkt från en person med insyn i Kyrkhults verksamhet och borde väl stämma någorlunda. Kopieringskostnader etc är uppgifter från personer verksamma i privat verksamhet inriktad just på kopiering av mikrokort, mm.
 
Givet att offentlighetsprincipen är tillämplig, behövs inga politiska beslut betr priset. Tvärtom. Detta torde nämligen i så fall kunna prövas i domstol.
 
Det vore ganska intressant, tycker jag, att få grundlagen prövad vad gäller släktforskningens källmaterial. Nämligen ungefär: är myndigheter skyldiga ställa material till släktforskningens förfogande billigt, eller kan man prissätta det som man vill ?
 
Under tiden torde hyran knappast kunna höjas, eftersom det då skulle tvinga centrat i Kyrkhult att stänga. Ty föll domen senare så att tryckfrihetsförordningen kränkts vad gäller det begärda priset, och detta sedan framtvingat en stängning, dvs otillåtet försvårat tillgängligheten av materialet, kommer SVAR i mycket dålig dager och det kan då till och med eventuellt bli fråga om rättsligt ansvar för de som fattat besluten.
 
Nu finns det ju säkert diverse juridiska och andra svårigheter i detta, exv att stiftelsen FC i Kyrkhult inte är 'svensk medborgare', att det rör sig om hyra och inte om köp. Men kanske kan en fiffig kommunjurist ändå få till frågeställningen, ty i botten handlar den enligt min mening ändå faktiskt om många medborgares rätt till allmän handling och därvid tror jag inte prissättningen kan ske hur som helst. Enklast vore ju om SVAR omgående offentliggjoprde sin kalkyl, så kunde tvivlen skingras. Såvitt jag förstått, även från andra sagesmän, hålls den dock ganska strikt hemlig -även för personer som man tycker borde få veta detta utan konstigheter- vilket givetvis inte tyder på helt rent mjöl i påsen.
 
Skulle emellertid en rättslig prövning vara möjlig och utfalla positivt -dvs att myndigheten bara kan ta betalt för en effektivt skött kopiering, och det priset är lägre än vad som begärs idag, så kan andra institutioner runt om i landet också glädja sig över att kunna utvidga sina samligar till en lägre kostnad. I denna debatt namndes ju exv ett annat centra i Blekinge som ville köpa upp sig, men ännu inte hade råd. Kanske kunde ett lägre pris hjälpa till både där och på andra ställen.
 
Sett på detta sätt handlar det inte bara om Kyrkhult utan om villkoren för alla institioner i vårt land som idag vill tillhandahålla så mycket som möjligt av detta material för släktforskning.  
 
Dvs i slutändan: är dagens släktforskning en medborgerlig rättighet som på underlag av TF medelst bl a prissättning skall underlättas av de centrala myndigheterna, eller inte, och sker så redan idag, eller inte ?

2000-05-06, 23:00
Svar #21

Jan Ottosson

Bästa Maj-Britt! Det är sorgligt att behöva skriva något emot dig. Det vill jag ogärna göra. Dock vill jag ge ett litet genmäle:
Visst kan Forskarcentrums chef Lars-Göran tala för sig själv, och det är jag övertygad om att han kommer att göra så fort tiden medger.Emellertid kan jag inte låta bli att dementera uppgiften att han i stora rubriker inför sin 50-årsdag skulle ha kallat sig verkställande direktör. Jag minns ingen sådan rubrik. Även om han någon gång har använt denna titel är det väl inget fult i det. Jag vill än en gång poängtera att Lars-Göran som platschef har lagt ner ett oerhört stort, uppoffrande och värdefullt arbete för att starta upp och utveckla Forskarcentrum. Han är mycket omtyckt av såväl personalen som av de många släktforskare han sammanträffat med under dessa år. Jag vet också att du, ända sedan starten, velat se en annan person som chef. Vem vill jag inte ange här.
Så en sak till som, OBS! inte är riktad mot dig: Forskarcentrum och dess personal har fått kämpa mot diverse förtal från andra orter där tyvärr avundsjuka över anläggningens placering varit en drivkraft. Det tar både kraft och resurser att bemöta sådant. Trots detta har anläggningen utvecklats mycket positivt, och det är bara att hoppas att denna positiva utveckling ska få fortsätta inom Forskarcentrum i Kyrkhult. Vi är många runt om i sydsverige som kämpar för att anläggningen ska få leva vidare. Det är också de många fina och positiva inläggen som publicerats i detta debattforum bevis på.

2000-05-08, 12:23
Svar #22

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Jan, dåligt minne kan drabba alla. Och till John:
SVAR hade anläggningen när domen kom om att man ej fick ta betalt för tillhandahållandet av det offentliga materialet på microfichekort. Under en vecka var det då gratis att forska. Därefter övertogs det av Arkeion ellr ngt liknande som som övergick i en stiftelse Forskarcentrum. Det är de turer jag kommer ihåg. Detta gjordes för att kunna ta betalt av forskarna.  
Då fick man hyra alla microfichen till en kostnad av 50.000:-/år, vilket då det nu höjs med 400 % blir Kr 200.000:-/år.  
Frågan blir då återigen: Vart tar alla pengar vägen? Årligen har man slagit rekord i antalet betalande forskare och dessutom har det mesta gratis av kommunen + ett xtra tillskott på mellan 200.000 och 300.000 per år, Vad är det som kostar?
 
Det låter så mycket när man säger 400 % men det beror ju på vad man utgår från eller hur?
Det liknar mera att föra folk bakom ljuset, tycker jag.
Maj-Britt Sundin
OBS. Detta är mitt sista inlägg i denna fråga.

2000-05-08, 15:00
Svar #23

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Bäste M-B!
Vad gäller kostnadseffektivitet etc, är det en kommunal fråga som jag principiellt sett nog inte har andra åsikter om än du, även om jag också vet att all verksamhet tenderar att kosta betydligt mer än man tror även om den drivs effektivt. Fast jag tycker att det ev problemet borde hänvisas till kommunen och stiftelsens styrelse.
 
Vad gäller kommunala subventioner är jag också principiellt negativ, men dylikt får ses med delvis andra ögon i orter med svåra sysselsättningsproblem, av det enkla skälet att det kan vara värre slöseri med pengar och människor att låta folk gå sysslolösa på det allmännas bekostnad.
 
Andra må ha samma eller andra åsikter, men det är inte kruxet i detta fall, tycker jag.
 
Frågan här rör nog i högre grad skäligheten vad gäller SVAR:s hyra för korten när det gäller så här stora uppsättningar. Själva årshyrorna du nämner ligger avsevärt under vad jag fått höra, men det är lite vid sidan av principfrågan och lämnar jag därför okommenterade.  
 
Just den tidigare domen, som du hänvisar till, och som visserligen då riktade sig emot verksamheten i Kyrkhult, antyder ju att fundamentalt sett samma prövningsförfarande skulle kunna vara tillämpligt gentemot SVAR. Kyrkhult fick tydligen inte ens ta betalt; hur kan då SVAR göra det ? Och, i fall SVAR får ta betalt, vilket jag tror (men kanske inte för enstaka kopior till svenska medborgare) hur bör man då beräkna priset ? Jag tror att SVAR:s priser för kopior ligger långt över självkostnad för kopiering (när det gäller så stora uppsättningar som i detta fall) och att det i sin tur är fel, lagligt sett, vad gäller kunder som kan hänvisa till offentlighetsprincipen. Här har ju nämnts t ex 5-6 mkr, eller mer, för en uppsättning, och det tror jag jag är flera miljoner för högt om SVAR säljer till den som äger rätt få tillgång till allmänna handlingar medelst TF (ty endast där är TF tillämplig; för övrigt är det naturligtvis endast andra ev författningar mm som reglerar). Gissningsvis borde självkostnaden för kopior på hela uppsättningen om 1 miljon kort ligga under 1 kr/st dvs under 1 mkr, effektivt skött.
 
Egendomligt är väl också med hänsyn till detta bråk att kalkylen bakom SVAR:s priser inte redovisas öppet i ett så kontroversiellt ärende som detta, när grunden torde vara lagreglerad. Förklaringen, tror jag, är att SVAR:s prissättning befinner sig på ett gungfly som dom hoppas kunna förtiga.
 
Men den förste medborgare -dvs fysisk person, inte stiftelse eller juridisk person- som frågar SVAR vad en uppsättning mikrokort kostar, och varför, torde kunna föra detta vidare till JO om han/hon inte är nöjd med svaret. Ganska enkelt, egentligen. På underlag av anbud från kopiering i privat verksamhet, i Sverige eller utomlands, kan man nog med hänvisning till TF snabbt få ner priset för hela uppsättningen till bråkdelar av vad som idag påstås att SVAR begär.  
 
Det blir då svårt att sälja dyrare till stiftelser och andra. Sannolikt kommer därmed också andra institutioner, t ex landsarkiven, också att få samma låga pris. Vinsten för hela samhället blev då att släktforskningen blir mer tillgänglig för betydligt fler, med fler valmöjligheter och färre dyra resor.
 
För allt detta goda kanske exemplet Kyrkhult kunde gå i bräschen ? Vore inte det ganska bra, M-B ? Eller tycker du SVAR:s prispolitik verkar OK ?

2000-05-08, 15:52
Svar #24

Siv Lundgren

Maj-Britt,
Jag har inte påstått att du säger något negativt om personalen på Forskarcentrum i Kyrkhult. Jag skrev att jag också ger min eloge till personalen. Med det menar jag att personalen är mycket vänlig och hjälpsam mot oss forskare.
 
I fallet Lars-Göran Olssons titel, så tyckte jag att det var ett fult påhopp av dig att använda titeln istället för hans namn (som du ju kände till) eftersom du också vet att titeln är felaktig.  
Jag vet inte, hur han själv har använt den titeln (och jag bryr mig inte heller om han har någon titel) för jag läser inte lokalpressen i Kyrkhult, och det är nog heller inte så många andra av oss forkare i Sydsverige som gör det, men det är bara vad jag tror.  
Vad jag opponerar mig emot, är att du är motståndare att Forskarcentrum finns i Olofströms kommun och att du inte använde namnet om den person som du kritiserade.
 
Sedan är jag tveksam till, om att detta är rätt forum till att kräva att stiftelsen skall visa var de använder pengarna till.
Angående kostnadena för Olofströms kommun, så tror jag även att kommunen har en del intäkter på oss forskare också.  
För jag tror, att många med mig hade inte åkt till Kyrkhult om inte Forskarcentrum hade funnits. Jag hade definitivt inte gjort det, och är man då som jag,tillbringar  många timmar där eller t o m övernattar på orten, så förbrukar man även några kronor utanför byggnaden, och många bäckar små....
Så visst blir det väl en hel del skattekronor från oss, som kommer er till godo.
Jag hoppas att min kommun hade varit lite mer tacksam och velat satsat på den turismen som det blir när vi amatörforskare söker oss till Forkarcentrum. Men nu ligger inte FC här, utan i Kyrkhult och jag hoppas att den får vara kvar.
MVH Siv

2000-05-08, 20:51
Svar #25

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
Hej!
Sydsvenskan i Malmö har skrivit om att släktforskningen i Kyrkhult är hotad, dels i fredags den 5 maj och åter igen i dag, den 8 maj, med ett nästan helsidesreportage med bilder. Där anförs bl.a. samma som ovan att mikrokorten är skattefinansierade från början och att de innehåller offentliga handlingar, som dock är ömtåliga i originalupplaga. Så här beskrivs historiken i Sydsvenskan:
 
Kyrkoböckerna mikrofilmades för att öka tillgängligheten. Tre forskarcentrum i Ramsele i Västerbotten, Leksand i Dalarna och Kyrkhult i Blekinge startades i samarbete mellan Riksarkivet och lokala stiftelser. Dessa fick tillgång till hela Sveriges kyrkoarkiv på mikrokort. De ömtåliga originalböckerna från 1600-, 1700- och 1800-talet finns för respektive landsända på åtta landsarkiv.
 
Forskarcentrum i Kyrkhult startades 1996 i ortens gamla sockenstuga. Den kommunala stiftelsen Arkivcentrum höll i de 35 miljoner filmade kyrkobokssidorna. I stiftelsen ingår representanter för Olofströms kommun och ett kommunalt industribolag. Men året efter bröts de formella banden mellan Riksarkivet och Forskarcentrum. Bakgrunden var ekonomisk. Efter ett uttalande från JO fann Riksarkivet att det inte var möjligt att ta betalt av dem som ville läsa mikrokorten så länge Stockholm stod för en del av verksamheten. JO betonade att kyrkoböckerna är allmänna handlingar som medborgarna ska få ta del av utan kostnad hos myndigheten.
Resultatet blev att stiftelsen började hyra mikrokorten av Riksarkivet. För att inte bara ha utgifter började Forskarcentrum ta betalt av forskaren. I dag kostar det 20 kronor per timme att hyra en av de tjugo läsapparaterna på centret.
 
Den aviserade höjningen på 400% innebär enligt artikeln att priset blir cirka 250.000 per år (50.000 + 400 % = 250.000). Forskarcentrum fick samtidigt ett erbjudande om att köpa dem för 5,8 miljoner kronor. Släktforskarnas Hus i Leksand betalade för övrigt 4 miljoner kronor för motsvarande uppsättning av Riksarkivet i mitten av 1990-talet.
 
Lars-Göran Ohlsson nämns som verkställande ledamot i Forskarcentrums styrelse.
 
Enligt dagens artikel täcker avgiften på 20 kronor inte kostnaderna för 3 anställda och driften. I dag står det att det finns 23 läsapparater samt att 3000 personer årligen utnyttjat möjligheten att forska i Kyrkhult. Om man räknar att dessa 3000 hyr läsapparat i 8 timmar under en dag blir totalintäkten på uthyrningen 480.000 kronor.
 
Varför skulle samma uppsättning mikrokort kosta 5,8 mkr i dag när den kostade 4 för Leksand? Varför skulle man inte kunna göra någon form av avbetalningsupplägg? Och hur kunde Leksand ha råd att betala hela beloppet? Vad kostar det att forska i Leksand resp Ramsele?  
 
Mvh
Bibi

2000-05-09, 12:27
Svar #26

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Whooops! Vilket sprängstoff i detta ämne. I natt fick jag min brevlåda förstörd i småbitar och inslängd i skogen! Inget hade rört bredvidstående brevlåda.
Maj-Britt Sundin

2000-05-10, 10:34
Svar #27

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej Maj-Britt,
 
Om detta ligistdåd har samband med att du uttryckt dina synpunkter på skötseln av Forskarcentrum i Kyrkhult, så är det verkligen beklagligt. Visst måste man få säga sådant som inte är så populärt, utan att folk spränger ens brevlåda. Sorgligt!

2000-06-14, 18:34
Svar #28

Peter Rydén

Vet någon om Kyrkhultshuset har lagts ner?
 
Woaw! Jag blev först att skriva efter att Ordet är fritt blev nyöppnat!

2000-06-14, 21:58
Svar #29

Utloggad Mats Rännbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2022-01-11, 09:21
    • Visa profil
Tack till den ansvarige för att ordet fritt har
öppnat igen. Hoppas att det inte spårar ur den här
gången. Det är många som undrar hur det går med
Forskarcentrum i Kyrkhult, jag vet inte. Är det någon som har information om detta?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna