ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fordonsregistret  (läst 2360 gånger)

2009-04-25, 00:41
läst 2360 gånger

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 00:06
    • Visa profil
Jag har just övertagit några gamla foton, som bl a avbildar bilar och motorcyklar i föräldrarnas ägo från 1920-talet till 1940-talet. Det slog mig att de ju har registreringsskyltar med tydliga nummer (rätt korta och med gammal länsbokstav).
 
Känner någon till möjligheterna att utreda ägare (i mitt fall kända) och exakt innehavstid för gamla fordon ?
LOE

2009-04-25, 01:03
Svar #1

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 00:06
    • Visa profil
Efter att ha spontant ställt ovanstående fråga, har jag sökt runt lite, så jag har väl besvarat min specifika fråga.  
 
Jag hittade bl a ett uttömmande inlägg under Byggnader och Miljöer (!):
 
 
Men det kanske inte är helt fel att information om detta samlas under ett ämne under Källor ?
 
I tillägg till detta har jag funnit att Stadsarkivet i Stockholm har vissa delar mottagna av Länsstyrelsen - otydligt hur de dragit gränsen.
LOE

2009-04-28, 16:00
Svar #2

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 00:06
    • Visa profil
Nu kan jag meddela lite erfarenheter.
 
För D län (Sörmland) har jag fått ett snabbt svar från ULA om en motorcykel med känt nummer 1929. Enstaka kopior är gratis. Det visar sig att man måste ha registreringsnummer, annars får man sätta sig och gå igenom alla lådor på arkivet.
 
Det man får fram är ett formulär, som rad för rad anger successiva ägare. Motorcyklar har ett eget formulär, första noteringen motsvarar nytt fordon, i huvudet står fabrikatet och registreringsnumret mm. Man får alltså ta sig igenom alla blad för det aktuella länet, hoppa över dem för fel fordonstyp och dem som börjar för sent eller alltför tidigt, för varje aktuellt blad ögna igenom namnkolumnen.  
 
Från Stockholms läns Länsstyrelses arkiv har jag efter ett enkelt telefonsamtal fått uppgifter om tre gamla Södertäljebilar. Dessas nummer hade jag, annars hade det blivit som ovan.
LOE

2016-09-18, 18:26
Svar #3

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 19:08
    • Visa profil
Hej,
Jag har en bild av två bilar där det ena fordonet har en registreringsskylt. Nu är det så att när man begär ett utdrag ur fordonsregistret från Riksarkivet vill de ha med årsmodell och fabrikat/märke. Jag kan höfta till årsmodellen men fabrikatet har jag ingen aning om. Finns här någon som är riktigt bra på gamla bilmärken eller vet vart jag skulle kunna kolla upp det  :) ?


Hälsningar
Annette

2016-09-18, 19:17
Svar #4

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 19:08
    • Visa profil
Med stor hjälp av min man fick jag fram att det troligtvis rör sig om en Buick årsmodell 1926  :) .


Hälsningar
Annette

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna