ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Värmlandsarkiv  (läst 3446 gånger)

2005-02-10, 19:35
läst 3446 gånger

Annsofi Sterner

Dagens kalkon (rökt) vill jag kasta in till personalen vid Värmlandsarkiv, som tydligen avskyr att bedriva service till släktforskare. Skärpning, håll er till reglerna, ni lyder under Riksarkivets direktiv vad beträffar just service till släktforskare. Om inte, byt jobb!

2005-02-10, 22:07
Svar #1

Annsofi Sterner

Vad beträffar landsarkivets, och övriga dito, höga omkostnader för att ge service till släktforskare från orter utanför sitt eget verksamhetsområde, så har arkiven sig själva att skylla. Det finns massor med vägar för dem att bringa inkomster, ta t.ex. försäljning av mikrokort för samlingar som arkiven själva mikrofilmat inom landsarkivet(ej hos SVAR). I stället undanhåller man denna möjlighet för forskare, man bemödar sig helt enkelt inte med att tillverka extra kopior till försäljning åt trots efterfrågan. Med detta exempel och åtskilliga andra (här onämnda) som skulle inbringa lite kosing till arkivverksamheten klagar arkiven konstant på att släktforskarna är orsaken till deras ekonomiska resurser.

2005-02-10, 22:19
Svar #2

Michaël Lehman (Philippos)

Enligt  Värmlandsarkivs prislista utförer arkivet reproduktionsarbeten. Där säges för visso ingenting om just mikrokort, men på  landsarkivets i Härnösand prislista kan man se, att detta arkiv utförer reproduktionsarbeten till mikrokort.
 
Så inte undanhåller man forskarna den möjligheten.

2005-02-10, 23:08
Svar #3

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Min egen erfarenhet av Värmlandsarkiv är att det är en synnerligen serviceinriktad organisation, befolkad av kompetent personal. Jag har tillbringat större delen av min forskningstid där de senaste 10 åren. Hittills har jag inte träffat någon där som avskytt släktforskare. Men det är lite svårt att förstå Ann-Sofies rökta kalkon när hon inte berättar omständigheterna kring sitt utbrott.
Så vad är problemet, Ann-Sofie? Prislistan för kopiering och dyl. är ju gemensam för hela Arkivverket.

2005-02-10, 23:14
Svar #4

Annsofi Sterner

Du hänvisar till mikrofilmskostnader av böcker och liknande. Mitt exempel angav en redan mikrofilmad volym, dvs en samling som man har filmat till mikrokort. Där kan jag inte se, varken på HLA eller Värmlandsarkivs hemsida några priser. Det borde väl vara 20 kronor per mikrokort, för prisättningen ska ju vara enhetlig inom Riksarkivet? Sen är det en annan fråga hur villig arkivpersonalen är att informera om detta. Nej, risig rätt igenom, det är vad jag vill kalla denna verksamhet för. Det går inte att tro på en verksamhet som agerar så amatörmässigt i sitt yrkesutövande bakom en statlig fasad.

2005-02-11, 06:42
Svar #5

Michaël Lehman (Philippos)

Om man vill, kan man nog beställa kopior även av sådana mikrokort. Anledningarna till, att landsarkiven inte har ett lager av mikrokort till försäljning, kan vara många. Man kan ju ha bedömt efterfrågan vara så pass liten, att det inte är lönsamt att ha ett i förväg färdigställt lager av mikrokort.

2005-02-11, 08:41
Svar #6

Annsofi Sterner

Micha?l Lehman, är du någon slags talesman för Riksarkivet? Du har ju pläderat mina inlägg varje gång jag skriver och kritiserar Riksarkivet och dess rutiner. Eller är du bara en av mormonernas talesmän för jordens undergång? Visserligen verkar den sekten även värvat ja-sägare hos Riksarkivets personal, med tanke på hur dom själva ser på sin egen verksamhet.

2005-02-11, 09:00
Svar #7

Annsofi Sterner

Carl Johan Ivarsson, du vinklar perspektivet som besökare, så jag antar att du har närmare och större möjlighet att besöka Värmlandsarkiv. Det har inte jag och jag talar här på forumet om hur bemötandet är när man har trettio mils resväg, dvs när man antingen skriver eller ringer och vill få forskarhjälp. Kanske är det bara mig dom klagar på, för att jag förra året har begärt alldeles för många släktforskarförfrågningar. Själv kan jag erinra mig att det rör sig om högst tio förfrågningar, dom flesta gällande arkivbestånd eftersom detaljuppgifter saknades på NAD-skivan. Beträffande den här servicedelen som handlar om förvaltningslagen, så är det är bara på pappret den ser väldigt snygg ut. Blir arkivpersonalen så irriterad på släktforskare från andra delar av landet, är det bättre dom försöker stänga den servicen, i stället för att gå in för att förstöra livet för den enskilda släktforskare med sådana här otrevliga bemötanden och påhopp.

2005-02-11, 10:06
Svar #8

Michaël Lehman (Philippos)

Argumenta ad hominem bemöter jag inte, utan låter dem tala för sig själva (de säger mer om upphovsmannen än om föremålet för dem).
 
Jag återkommer, när sakliga bemötanden av mina synpunkter har framförts.

2005-02-11, 10:11
Svar #9

Annsofi Sterner

Micha?l Lehman, är du själv anställd inom Riksarkivet? Den frågan fick jag inget svar på. Kanske är du bara en av dom kverulanta påhopparna hos den etablerade släktforskarsekten inom mormonerna?

2005-02-11, 11:05
Svar #10

Michaël Lehman (Philippos)

I rest my case. Annsofi Sterner är uppenbarligen oförmögen att använda en saklig argumentation (varken min yrkessituation eller min samfundstillhörighet har någonting med saken att skaffa).

2005-02-11, 11:19
Svar #11

Annsofi Sterner

Micha?l Lehman, vad är det som har med saken att skaffa då? Du kan inte räkna med att alla som diskuterar och argumenterar ska följa de normer som just du använder dig av. Personligen uppfattar jag din argumentation och dina utspel här på forumet som att du vill styra andras tillvaro, och den inriktningen stämmer även in i stort väl överens med hur bemötandet från arkivpersonalen har varit i mitt nämnda exempel, att styra andras tillvaro.

2005-02-11, 11:55
Svar #12

Peter Funke (Aningen)

Annsofi, om Du upplever att personalen på VA råkar ha ett horn i sidan till dig personligen kanske Du kan be någon annan att göra beställningen? Endera får Du då dina åsikter bekräftade om den förment dåliga servicen eller också får Du beställningen expedierad (vilket väl också vore en sorts bekräftelse...).

2005-02-11, 12:15
Svar #13

Michaël Lehman (Philippos)

Vad, som har med saken att göra, avgöres av sakens natur. I detta fall är saken dels Värmlandsarkivs forskareservice, dels landsarkivens och övriga arkivs med landsarkivansvar försäljning av reproduktionsarbeten av arkivalier. Skribenternas olika personliga förhållanden &c. har inte med saken att göra. Om du inte inser det självklara i detta, så kan jag inte hjälpa dig.

2005-02-11, 12:23
Svar #14

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Ann Sofi
Riksarkivet i Stockholm, Landarkivet i Göteborg, Kyrkhult och Leksand har också  Värmländskt material, samt även SVAR , och inte att förglömma många duktiga forskare på Anbytarforum.

2005-02-11, 15:09
Svar #15

Niklas Persson

Vilka är dom kverulanta påhopparna hos den etablerade släktforskarsekten inom mormonerna? Brukar de förekomma här på forumet? Kan vi få några exempel i så fall så man vet vilka man ska passa sig för?

2005-02-11, 15:24
Svar #16

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Annsofi!
Vad jag undrade om var vilken din fråga var. Det har fortfarande inte framkommit i det du skrivit. Så jag undrar: Varför är du så arg? Jag kan förstå mellan raderna är att du efterfrågat innehållet i ett visst arkiv, men inte vilket. Har du bara önskat kopior ur arkivförteckningar? Det är svårt att kommentera VA:s bemötande när vi inte vet vilka frågor du ställt.
Du drar en massa slutsatser, som att VA tydligen avskyr att bedriva service till släktforskare, eller att man i stället för att gå in för att förstöra livet för den enskilda släktforskare med sådana här otrevliga bemötanden och påhopp.
Min kommentar föranleddes av att jag kände att detta var så missvisande. Jag har aldrig blivit otrevligt bemött av Värmlandsarkivs personal. Om du skruvar ner tonläget något, så kanske du kan här få svar på dina frågor.

2005-02-11, 20:37
Svar #17

Jan Andersson

Carl-Johan.
Instämmer till fullo med ditt inlägg.
Till Annsofi.
Jag har aldrig råkat ut för otrevlig personal vid mina kontakter. Kanske har jag haft ett vänligt ordval vid samtalen. Men hjälp har alltid fixats. Som man uppträder, blir man bemött. Visa vänlighet och du får vänlighet tillbaka.

2005-02-12, 01:44
Svar #18

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Annsofi,
 
Jag har under flera års tid besökt Värmlandsarkiv ca 1 gång/månaden för inventering av ett bruksarkiv. Inte någon gång har jag blivit illa bemött eller på något sätt känt mig otillfredsställd med den service de har gett. Tvärtom! De har varit vänliga, hjälpsamma och tillmötesgående. Har verkligen känt mig välkommen.  
 
Så jag känner inte alls igen den bild du ger av personalen där.
 
Mvh //Leif

2005-02-12, 08:55
Svar #19

Utloggad Essan Gradhman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-05-20, 08:33
    • Visa profil
Klanka inte på Annsofi, hon talar ju bara om hur HON upplever situationen.
Har ni andra en annan uppfattning, så är det ju bara bra för er.
Annsofi måste ju ha upplevt det negativt annars skulle hon inte klaga.
Jag har märkt att när personal på arkiven inte känner att dom räcker till blir
dom negativ och ifrågasättande istället.
Varför misstro Annsofis inlägg?

2005-02-12, 10:45
Svar #20

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
För en utomstående är det naturligtvis omöjligt att ha någon åsikt om huruvida Annsofi blivit illa bemött eller inte av någon (eller flera?) anställda på Värmlandsarkiv. Vi har inte fått veta varför du är så arg, bara att du är det. Och även om du ger oss din fullständiga version av vad som hänt, är det just bara din version - den eller de du haft kontakt med skulle förmodligen inte lämna en identisk.  
 
Du skriver att du under förra året gjorde högst tio förfrågningar - jag antar att du fick svar på dem och ett trevligt bemötande dessutom? Därefter har du tydligen vid ännu en förfrågan fått ett svar som föranleder dig att totalt döma ut hela personalen.  
För mig låter det inte som en rimlig reaktion.
 
Det är så lätt att kräva saker av andra: arkivpersonalen ska inte bara ge snabb och god service, den ska också vara allvetande och oföränderligt vänlig och trevlig - hur den än blir bemött. Det senare är övermänskliga krav.
 
En fråga både till Annsofi och andra: när ni får ett skriftligt svar från arkiven - hur ofta skickar ni ett mejl och tackar den som tagit fram uppgifterna? Jovisst, det är arkivariernas jobb som de har betalt för - men vem blir inte glad över att få ett litet bevis för att ens arbete uppskattas?
Hälsar vänligen
Maud

2005-02-12, 10:46
Svar #21

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Jag besökte Värmlandsarkiv under tre dagar förra året och upplevde detta arkiv som ytterst välordnat, fräscht och forskarvänligt. Ett besök där kan varmt rekommenderas!
 
Visst kan det någon gång inträffa att arkivpersonal vaknat på fel sida (under de tio år jag forskat har jag gjort hundratals arkivbesök, och har blivit otrevligt bemött vid ett arkiv. Var det var spelar mindre roll (arkivet i fråga blev för övrigt valt till årets arkiv året i fråga, så antagligen hade personalen bara dåliga dagar just när jag var där). Men även vi forskare bör ibland fundera på vårt uppträdande, både ute på arkiven och här på Anbytarforum.
 
Camilla

2011-07-15, 03:25
Svar #22

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jag skulle vilja ha förkortningen till Värmlandsarkiv i Karlstad. De har samtidigt landsarkivets uppgift. Och för alla andra landsarkiv finns förkortningar men inte för Värmlandsarkiv vad jag sett (som också förekommer som Arkivcentrum Värmland). Jag har inte sett förkortningar på något ställe i WiKi-Rötter. Är det VäLA? Eller VäA?
 
/Leif

2011-07-15, 07:03
Svar #23

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Värmlandsarkiv som har status som landsarkiv, är en del av Arkivcentrum Värmland
 
Arkivcentrum Värmland består av flera olika arkiv:
 
Folkrörelsernas arkiv Värmland
Karlstads kommunarkiv
Landstingsarkivet i Värmland
Sverige Amerika-centret
Värmlandsarkiv

2011-07-15, 08:13
Svar #24

Utloggad Markus Lindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 13:18
    • Visa profil
Hej Leif!
 
I NAD används för Värmlandsarkiv förkortningen VA.
 
Exempel: SE/VA/13390 = Nordmarks kyrkoarkiv

2011-07-15, 10:06
Svar #25

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Sverige Amerika Centret har sedan 2009 flyttat från Arkivcentrum Värmland, och har egna lokaler i centrala Karlstad.

2011-07-15, 16:05
Svar #26

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Så där ja! Då har jag justerat källsignum för Filipstad, Färnebo och Gåsborn till VA (som jag råkat hänföra till ULA, Uppsala landsarkiv i databasen). Man bör ju alltid kolla NAD vad som gäller. Så tack Markus - och övriga som engagerade sig!

2023-07-07, 20:01
Svar #27

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil

Jag har haft mycket med Värmlandsarkiv att göra och har alltid fått bra service tillbaka.

Nu verkar Värmlandsarkiv inte längre finnas. Heter numera Arkivenheten Region Värmland sedan en tid tillbaka.

Vet någon vad som egentligen har hänt?

Om jag googlar hittar jag bland annat en debattartikel.

Se https://www.nwt.se/2023/03/15/ta-ansvar-for-att-bevara-varmlandsarkiv-9de4a/

Några rader från artikeln:
Citera
Den politiska regionledningen borde se Värmlandsarkiv som den kulturarvsinstitution den är och återta det politiska inflytandet över verksamhetens inriktning och ekonomi, skriver Ulf Nordström.

Citera
Det som en gång var ett politiskt statusprojekt – att skapa ett Värmlandsarkiv och Arkivcentrum som väckt beundran runt om i Sverige och genererat otaliga studiebesök – har nu blivit en ”arkivenhet” med bekymrade medarbetare och en sparkad chef, en verksamhet som ägnas minimal uppmärksamhet på regionens hemsida.

Ska man vara bekymrad?

Jag har emellanåt beställt fotografering (icke ännu digitaliserade volymer på f.d. Värmlandsarkiv) av ArkivDigital. Nu får jag svar från dem (ArkivDigital) att pga. minskade öppettider så har de inte möjlighet att sitta där, vilket är beklagligt men fullt förståeligt.

Låter inte bra alls om det nu inte bara rör sig om sommartider.

Som sagt vad har hänt och ska man vara orolig som släktforskare intresserad av värmländska källor, tillgängligheten inklusive fotograferingsmöjligheten?


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna