ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 150 kr per bouppteckning från Landsarkivet i Lund?  (läst 4021 gånger)

2014-10-04, 15:03
läst 4021 gånger

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Jag skulle gärna vilja få ta del av erfarenheter av att beställa fram bouppteckningar från Landsarkivet i Lund som håller till hos Arkivcentrum Syd i Lund. De har ett beställningsformulär som de vill att man ska använda och där står det tydligt att de tar ut 150 kr i s.k. forskningsavgift per påbörjade 15 minuter.
 
Jag ställer samma fråga nu till dig som har erfarenhet av att beställa fram bouppteckningar från Landsarkivet i Lund, betyder det här verkligen att det kostar åtminstone 150 kr per bouppteckning man önska få se på?!
 
När jag ställde frågan till Landsarkivet så svarade de bara med ett torftigt och helt intetsägande myndighetssvar och bifogade blanketten hänvisade till den bifogade blanketten Meddelande avgift bpt 2013 I.doc.
 
:Med anledning av din förfrågan till Landsarkivet i Lund den 1 oktober 2014 kan följande meddelas.
 
Det är tråkigt att de inte kunde svara på frågan som tänkande människor istället, inte minst när jag tydligt sa att jag inte har någon tidigare erfarenhet av det här och inte är någon erfaren släktforskare.
 
I blanketten talar de visserligen om möjlighet till gratis forskning men det känns lite oklart om det verkligen skulle bli gratis:
 
:Villkoren för gratis forskning är:
1. Det finns en korrekt och exakt angiven sökingång i form av ett bouppteckningsnummer eller en sidangivelse med domstol angiven.
2. Rätt namn dödsdatum och ort/församling är angiven och Landsarkivet har tillgång till ett namnregister som sökingång.
 
Uppfylls inte ovanstående krävs det en undersökning som är förenad med en avgift i enlighet med Förordning (2009:1593) med instruktion för Riksarkivet. Denna avgift är för närvarande 150 kronor per påbörjad kvart (30 minuter = 300 kronor, 60 minuter = 600 kronor).
 
Som villkoren ser ut så gäller ju också beställ först och se vad det kostar sen. Självklart har jag namn och både födelse- och dödsdatum samt ort/församling för de vars bouppteckningar jag skulle vilja få ta del av. Men bouppteckningsnummer, sidangivelse och domstol har jag inte.
 
Själv tycker jag inte värdet av att få se på bouppteckningarna motsvarar 150 kr per bouppteckning eller mer. Jag skulle väldigt gärna ta del av ett antal bouppteckningar efter mina mor- och farföräldrar som dog under 1900-talet men för 150 kr per bouppteckning kan jag få ut så mycket mer annan information istället från andra källor. Prissättningen verkar mer vara anpassad för företag och andra myndigheter som kan dra av hela kostnaden som en del av verksamheten.
 
Så betyder det här att vi ska avstå från bouppteckningarna i vår släktforskning? Eller har jag förstått det fel, som jag sa i mitt mail till Landsarkivet, är det i praktiken kostnadsfritt att beställa fram en bouppteckning om man åtminstone har namn, dödsdatum och ort/församling?
 
Dela med dig av dina erfarenheter till mig och andra som inte har vågat beställa från dem än så är det till stor och uppskattad hjälp!
 
Meddelande avgift bpt 2013 I.doc
 (107.0 k)

2014-10-04, 20:56
Svar #1

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Jag kan inte hjälpa dig med någon erfarenhet av avgifter, då jag bor så, att jag kan besöka landsarkivet (även om det blivit betydligt längre efter flytten till Arkivcentrum). Men jag kan berätta, att det kan ta mycket olika lång tid att hitta en bouppteckning - om man hittar den alls. Somliga går rätt fort, även om man måste söka igenom några månader (det finns bouppteckningar gjorda strax efter dödsfallet, men ofta tar man betydligt längre tid på sig, eller om det är domstolen, som tar tid på sig), andra kräver kvalificerad hjälp för att ens hitta rätt akt, som sedan måste genomsökas (och det tar tid, då papper i samma akt kan ha mycket varierande format). Och somliga hittar man alltså inte alls. Så gissningsvis tar man ingenting betalt, om man hittar snabbt, men 150 kr är inte för mycket, om det behövs långt letande.
Felet är nog, att det skulle behövas ett sökregister, och det har ingen orkat göra. Efterfrågan på bouppteckningar har länge varit låg; det är först under de senaste åren de har blivit mera populära att läsa.

2014-10-04, 21:06
Svar #2

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Landsarkivet i Lund säger i sin information som jag länkat till ovan att de tar 150 kr för de första 15 minuterna, även om de inte hittar bouppteckningen, och sen 150 kr per ytterligare påbörjad kvart om man inte sätter någon begränsning så att man betalar t.ex. högst 150 kr och hoppas att de hittar den på den tiden. Annars verkar det kunna bli hur dyrt som helst.
 
Jag trodde faktiskt att bouppteckningar var något som var efterfrågat bland släktforskare, men så är det alltså inte?
 
Jag bor också nära Landsarkivet i Lund, eller Arkivcentrum Syd som det heter där de håller till i Lund. Men man får väl inte leta själv i deras arkiv? Det kan jag inte tänka mig att man skulle få göra i Lund åtminstone. Men det låter på det du säger som om du fått göra det eller missförstår jag det?
 
Tack för dina kommentarer! De är uppskattade!

2014-10-04, 21:42
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Varför inte istället beställa via Riksarkivets hemsida: http://riksarkivet.se/bouppteckning
 
Där går det att beställa bouppteckningar från hela landet, bara man fyller i formuläret.  
 
Om man enbart är intresserad av dödsbodelägarna brukar det inte kosta något, eller möjligen 4 kr/sida, men det brukar räcka med 1 sida. Detta gäller bouppteckningar före 1980.  
 
Vill man ha senare uppgifter kan man bara beställa hela bouppteckningen.  
 
Läs mer på länken ovan.

2014-10-04, 21:48
Svar #4

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15313
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:36
    • Visa profil
Hej Jonny.
 
Givetvis får ingen  söka i arkiven på egen hand men  
det går ju bra att beställa fram volymerna och själv leta i dem.
Om du har din anas dödsdatum och -ort ska du söka i den häradsrätt/rådhusrätt  
dit anans hemort hörde.  Det brukar vara lätt att se var en bou slutar och nästa börjar,  
arken är inte skurna precis.  
I Lund finns även ett digitalt bouppteckningsregister, inte komplett vad jag vet, men  
det kan kanske vara till hjälp.
 
MVH
Eva Dalin

2014-10-05, 00:20
Svar #5

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Har man tur kan man hitta sin släktings bouppteckning skannad och läsbar (med abonnemang) på den här länken http://sok.riksarkivet.se/bouppteckningar
Att 150kr/påbörjad kvart skulle vara dyrt är väl att jämföra att gå till tandläkaren utan att hitta några hål, eller en bilmekaniker utan att det krävs några åtgärder,  arbetet är ändå utfört och ska debiteras? Det är ett sökarbete nerlagt av en handläggare på resp arkivinstitution, och oavsett resultat bör det betalas. Är man själv på plats och beställer fram och letar på egen hand är det en annan sak.

2014-10-05, 07:43
Svar #6

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Tack för alla kommentarer! Jag har ingen tidigare erfarenhet av att beställa fram bouppteckningar som jag sa vilket också var anledningen till att jag mailade Landsarkivet och frågade om det men bara fick ett torftigt myndighetssvar tillbaka. Så kanske ställer jag naiva frågor här men jag är säker på att det är fler jag som inte heller vet hur man gör om man vill se på bouppteckningar så det är bra om det går att reda ut en gång för alla nu . Dessutom tycker jag det är viktigt att såna här kunskaper från äldre och erfarna släktforskare förs vidare till nya generationer så att kunskapen inte går förlorad.
 
Elisabeth Thorsell: Det är samma beställningsformulär som jag länkade till ovan och där står det att de tar 150 kr per påbörjade 15 minuter och så länge de inte säger att de inte tar ut den kostnaden också så tror jag på dem och så mycket tycker jag inte det är värt.
 
Eva Dalin: Nu frågar jag nog inte bara för mig själv utan för många andra också ... Vad är volymerna? Och var hittar man det digitala bouppteckningsregistret du pratar om?
 
Leif Persson: Som jag har förstått det så är det framför allt äldre tiders bouppteckningar man hittar i databaserna och vid ett tillfälle när ArkivDigital hade fria dagar så letade jag faktiskt upp en bouppteckning efter en släkting på min frus sida som dog 1878. Men i första hand släktforskar jag från tiden efter 1850 för att först hinna fånga upp det som går medan det fortfarande finns äldre kvar som kan berätta så de bouppteckningar jag är intresserad av just nu är såna som gjorts under 1900-talet. De andra kan vänta till i framtiden när de gamla har gått bort.
 
Jag kan i och för sig hålla med om att 150 kr per påbörjad kvar inte är någon dyr kostnad för nerlagt arbete och när det gäller tandhälsan så ska man absolut inte snåla in på det. Men det är mycket pengar för bouppteckningar. För fyra såna kvartar á 600 kr kan man köpa en av folkräkningsskivorna istället eftersom de ger så oerhört mycket mer information för det beloppet. (Jag har redan köpt alla folkräkningarna som är tillgängliga faktiskt och de har varit väl värda kostnaden!). Så 150 kr eller mer för en bouppteckning tycker jag är för mycket och det tror jag fler håller med om. Det är bara företag och andra myndigheter som kan betala såna kostnader eftersom de ju kan dra av det i verksamheten.
 
Tack igen för era kommentarer! De är uppskattade!

2014-10-05, 12:12
Svar #7

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Jonny
 
Gör så här: Använd Riksarkivets formulär, fyll i namn, födelsedatum och dödsort och låt bli att kryssa rutan Jag accepterar kostnaden....
 
Så har jag gjort när jag beställt och jag har enbart betalat 4 kr per sida, ibland inget alls. Det kan bero på att de lätt har hittat det jag beställt, kanske för att det finns register. I några fall har de inte hittat något och då har jag inte bett dem forska. Där vet jag alltså inte om det överhuvudtaget finns en bouppteckning eller om den bara är svår att hitta.
 
Med volymer antar jag att Eva menar böckerna där bouppteckningarna är inbundna, t ex Kinds häradsrätt FIIa:69 (1886-1887).
 
(Meddelandet ändrat av Kristina1 2014-10-05 12:21)

2014-10-05, 12:23
Svar #8

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Kan man göra så?!  Men det var precis det jag frågade efter, erfarenheter av att använda deras tjänster och vad ni har fått betala för det.
 
De böckerna där bouppteckningarna för de olika häradsrätterna är inbundna som du pratar om, finns de alltså tillgängliga utanför de låsta arkiven så att jag skulle kunna åka till Arkivcentrum Syd för att själv bläddra i dem?
 
Tack för hjälpen!

2014-10-05, 12:46
Svar #9

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Jag har ingen erfarenhet från landsarkivet i Lund men citerar Eva ovan:
 
Givetvis får ingen söka i arkiven på egen hand men det går ju bra att beställa fram volymerna och själv leta i dem.
 
Alla arkiv är förhoppningsvis låsta, men personalen plockar fram det man beställer.

2014-10-05, 13:34
Svar #10

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15313
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:36
    • Visa profil
Jonny.
När du kommer till Arkiv Centrum Syd, eller vilket arkiv som helst, ska du beställa fram den volym (bok) du vill titta i.
Detta gör du i forskarexpeditionen.
I expeditionen står flera hyllor med  arkivförteckningar i pärmar. Allt registerat material som förvaras i arkivbyggnaden ska finnas sökbart där. Där letar du dig fram till  beteckning du behöver för att fylla i en beställning så att arkivpersonalen kan hitta just det du söker.
Personalen i expeditionen hjälper gärna till!
När volymen har hämtats fram får du sitta i en särskild läsesal och läsa i den.
När du är klar ska volymen lämnas tillbaka och det noteras då på beställningen att du återlämnat den.
 
Databasen med bouppteckningsregister finns tillgängligt i Arkivcentrum Syds datorer.

2014-10-05, 14:22
Svar #11

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Tack för den utförliga förklaringen om hur man gör! Och jag hoppas det är fler än jag som hittar hit till den här diskussionen och kan lära sig av det ni har berättat är. Det låter som om nästa steg nu då är att åka ner till Arkivcentrum och prova att göra som du sagt här för få lite övning. Och sen skriva kanske ihop en liten guide någonstans till hjälp för att göra det enklare för andra.
 
Nu finns det förstås så mycket mer än bara bouppteckningar att leta efter i arkiven. Men jag tänkte att bouppteckningar borde vara enkelt att börja med när man försöker ta sina första steg utanför de digitaliserade kyrkböckerna på internet. När det gäller andra typer av arkivhandlingar är det däremot svårt att ens veta vad man ska leta efter.

2014-10-05, 14:31
Svar #12

Utloggad Anders Jönsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1592
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 09:56
    • Visa profil
Hej Jonny, du har ju fördelen av att bo nära landsarkivet och kan göra ett personligt besök.
 
Jag har beställt ett antal boupptäckningar från Lund, Vadstena och Göteborg.
 
I min beställning har jag begränsat söktiden till 15 minuter och enbart fått betala 4 kronor per sida. I 2 fall fodrades längre söktid och då fick jag  
betala för denna tid utan att man fann någon bouppteckning.
 
I Arkiv Digital finns möjlighet att söka bouppteckningar för flera församlingar. Genom att själv söka där och ange referensen vid min beställning så har jag kunna minimera söktid och kostnad till enbart kopiekostnad. Ju närmare i tiden bouppteckningen är, ju enklare blir
det också att hitta den.
 
Så det finns flera sätt att gå tillväga. Som du ser har vi lite olika erfarenhet av beställning, men prov med att beställa en relativt ny bouppteckning för att se vad som händer.
 
 
Lycka till
Anders
Anders Jönsson

2014-10-05, 15:00
Svar #13

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Tack igen! Och som jag sagt några gånger så hoppas jag att ni inte bara har berättat det här för mig utan för andra som också hittar den här diskussionen och kan lära sig av den. För sånt här bygger ju på erfarenheter som man inte kan läsa sig till själv utan måste lära sig av de som vet hur man ska göra. Därför är det så värdefullt med era kommentarer!

2014-10-05, 16:55
Svar #14

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Nyligen gjorde jag en beställning hos Stockholms Stadsarkiv och trots fullständiga uppgifter om den avlidne fann man ingen bouppteckning, och tog inte något för sökandet. Jag använde Riksarkivets beställningsformulär.

2014-10-05, 16:57
Svar #15

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Beträffande Skåne har Arkiv Digital ett gratis register omfattande 164.000 bouppteckningar  http://www.arkivdigital.se/register/bouppteckningar
 
Ej heltäckande - men en bra hjälp.

2014-10-05, 18:51
Svar #16

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jonny, i handboken Släktforskning - vägen till din egen historia utgiven av ICA-förlaget 2014, finns det ett särskilt kapitel om bouppteckningar, och liknande finns säkert i andra handböcker också.

2014-10-05, 19:08
Svar #17

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Vi har faktiskt köpt en handbok en gång för några år sedan, Släktforska steg för steg av Per Clemensson, och den var bra och inspirerande. Men om jag skulle ge förslag om hur man börjar till någon som är nybörjare nu så skulle jag nog istället föreslå att börja med ett abonnemang hos Ancestry, ArkivDigital eller SVAR och speciellt i kombination med folkräkningsskivorna eftersom de är så lätta att börja med. Sen kan man läsa en handbok så småningom för att lära sig mer och jag ska nog ta och repetera den igen snart nu när jag själv har lite mer kött på benen och dessutom kanske beställa en fortsättningsbok.
 
Men i nästa vecka ska jag först prova formuläret för att beställa bouppteckning med en lite nyare bouppteckning som Anders Jönsson föreslog och leta efter någon annan i någon av volymerna hos Arkivcentrum Syd som Eva Dalin föreslog.
 
All den hjälp och goda råd som så många delar med sig av här i anbytarforum är också ovärderlig. Det är den främsta anledningen till att vi gick med i Lunds släktforskarförening med ett familjemedlemskap, som ett litet sätt att säga tack.

2014-10-05, 20:16
Svar #18

Lotta Nordin

Jonny,
jag tycker inte du ska rekommendera nybörjare att börja i den ordning du skriver.
Vad ska en nybörjare göra när dom skaffat sig ett abonnemang och en CD utan att ha en susning om innehållet och hur man söker sina anor?
 
Det finns sidor på nätet som kan vara en bra start. Dels ligger det en nybörjarkurs på Rötter och dels finns utmärkta förklaringar på vad arkiven innehåller på Arkivguiden. T. ex. Att hitta i arkiven och Bouppteckningar m. m..

2014-10-05, 20:31
Svar #19

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Jonny
Det här problemet att hitta bouppteckningar har bearbetats ett otal gånger här i Anbytarforum och finns att läsa under  Anbytarforum » Källor » Domstolsarkiv » 02) Bouppteckningar » Sorteras » Var hittar man bouppteckningar?
Det är svårt att hitta intressant material i Anbytarforum. Det åligger moderatorerna att sortera upp materialet på bästa sätt.  
 
mvh  Lars-Åke
Lars-Åke Johansson

2014-10-05, 20:53
Svar #20

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Till Moderator Källor
Hela den här diskussionen om bouppteckningar tycker jag skall flyttas till den ovannämnda adressen i mitt inlägg ovan. Diskussionen berör mer allmänt hur man söker och beställer  bouppteckningar och inte speciellt bara från Landsarkivet i Lund.
 
mvh Lars-Åke
Lars-Åke Johansson

2014-10-06, 13:54
Svar #21

Utloggad Sigfrids Leif Mörkfors

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 805
  • Senast inloggad: 2023-11-16, 14:56
    • Visa profil
Jag beställer ofta bouppteckningar via Riksarkivets hemsida och min erfarenhet är att godtyckligheten är stor vilket jag också påpekat för Riksarkivets ledning. Det är väldigt stor skillnad på att vilja ha en första sida från en bouppteckning för 4kr än att vilja ha den för 150kr (eller mer). Skulle man som konsument vilja köpa ett Aftonbladet för 4kr men riskera att den kostar 150kr om man köper den i fel kiosk, av fel person eller möjligen fel dag.!? Jag tycker det här är ett problem.

2014-10-06, 21:47
Svar #22

Utloggad Gary Fraser

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 21:54
    • Visa profil
Det är så om du vet vilken församling de dog, vilket datum och såklart deras namn och födelse information eller den information de efterfråga i formuläret, kommer det inte kostar mer än 4 kronor om du vill bara ha den första sidan (som ger alla som är med i Bouppteckningen) under förutsättningen att du levererar rätt information. Har beställt ett antal bouppteckningar och aldrig betalt mer än 4 kronor per styck.

2014-10-07, 09:07
Svar #23

Utloggad Sigfrids Leif Mörkfors

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 805
  • Senast inloggad: 2023-11-16, 14:56
    • Visa profil
Tyvärr är det inte så. Jag har själv beställt flera hundra genom åren och vissa landsarkiv tar 150kr rätt som det är enbart för en förstasida. Jag menar bestämt att prislistan är för otydlig.

2014-10-07, 12:14
Svar #24

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Leif
 
Om du inte kryssat i att du är villig att betala forskningsavgift behöver de inte forska åt dig. Då kan de heller inte kräva någon avgift.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna