ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Riksarkivet - var god dröj...  (läst 1745 gånger)

2002-12-13, 00:21
läst 1745 gånger

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 14:51
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag skrev till Riksarkivet och ställde en enkel fråga - adresserad till riksarkivet@riksarkivet.ra.se. Det var en fråga som rörde RA:s egen verksamhet; den krävde m.a.o. ingen efterforskning i några arkivhandlingar. Det borde alltså gå fort att besvara den.
 
Efter tre veckor hade jag dock ännu inte fått något svar. Jag skrev då på nytt och bad att åtminstone få bekräftat att det första brevet hade kommit fram, och bifogade samtidigt den ursprungliga frågan på nytt.
 
När jag efter ytterligare fyra veckor fortfarande väntade på svar, så skrev jag till riksarkivarien och undrade om han kunde upplysa mig om hur man ska göra för att få svar från RA. Också då bifogades den ursprungliga frågan.
 
Nu har det snart gått tre veckor till, och ännu har inget inget svar anlänt - varken per epost eller brevduva.
 
Man skulle naturligtvis kunna ringa - även om tidigare erfarenheter av försök i den vägen inte är de bästa, med ett evigt kopplande fram och tillbaka mellan växeln och den ene efter den andre som inte svarar.
 
Det är självklart också möjligt att skicka ett vanligt brev - vilket för säkerhets skull då kanske bör skrivas på lumppapper, så att det inte hinner att vittra bort innan det besvarats.
 
Men eftersom vi nu befinner oss i år 2002 (och t.o.m. snart 2003), så borde det inte vara omöjligt att också korrespondera per epost. De tekniska förutsättningarna finns i varje fall, då RA har en epostadress.
 
Så jag väntar och väntar och väntar. Svaret finns där ute någonstans...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-12-13, 02:23
Svar #1

Anders Andersson

Finns Riksarkivets e-postadress på någon webbsida? I så fall är risken stor att den, i likhet med alla andra offentliga e-postadresser, dränks i reklam för allt från potensmedel till pyramidspel...
 
Jag håller med om att Riksarkivet borde kunna svara, men jag är samtidigt inte förvånad, då responsen synes vara noll vid mer än en myndighet (och även en del privata företag). Jag arbetar själv vid en statlig myndighet (Uppsala universitet), och försöker både läsa och besvara alla seriösa brev, och jag ligger för närvarande cirka tre veckor efter!
 
Vid min institution stoppar vi misstänkt skräppost redan när den är på ingående, så att avsändaren skall få ett felmeddelande i retur. På detta sätt hoppas jag minska risken att brev försvinner i något svart hål - antingen levereras det till en mottagare som kan förväntas läsa det, eller så returneras det. Svarta hål är ett otyg.
 
Jag har försökt övertala ansvariga vid universitetet i övrigt att tillämpa detta resonemang, men det har stött på patrull. Universitetsledningen är ytterst obenägen att sanktionera ett system som innebär att e-post returneras oläst; hellre tar man emot den och lägger den i en stor hög i avvaktan på att någon frågar efter ett brev som skall ha skickats till oss för länge sedan. Suck.
 
Kanske resonerar Riksarkivet likadant.

2002-12-13, 11:00
Svar #2

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Jo, det är väldigt enerverande när man mailar till någon instans och inte får svar! Varför har man en mailadress om man inte kan serva de som skriver till den?? Jag skickade häromdan ett mail till Eurofakta och fick omgående svar! SÅ ska det vara eller åtminstone inte mer än ett par tre dagars väntan. Det måste ju finnas resurser till att besvara e-mail annars kan ju instansen i fråga lägga ner den servicen eftersom den inte fungerar.  
Total värdelös service hos de instanser som inte ser till att mailandet fungerar.

2002-12-13, 11:04
Svar #3

Utloggad Jan Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 13:24
    • Visa profil
Hej Stollesson
 
Riksarkivet
Forskarförfrågningar skickas till Riksarkivet centralt per brev, e-post eller fax.
 
Postadress: Box 12541, 102 29 STOCKHOLM
Telefon: 08-737 63 50, Fax: 08-737 64 74  
E-post: riksarkivet@riksarkivet.ra.se
 
Kontaktpersoner för:
 
*Myndigheter och kommitt?er  
*Diplomatariet  
*Enskilda arkiv  
*Statliga arkiv som förvaras på Riksarkivet  
*Mikrofilmsarbeten  
*Sigillvård  
 
Har du synpunkter om Riksarkivets webbplats kontakta Nora Liljeholm tel: 08-737 6338.
 
Under Myndigheter och komitt?er står det:
I de fall kontaktpersonen för myndigheter (ej kommitt?er) eller kommuner är oanträffbar kan kontakt tas med Inger Halldin på tel. 08-737 63 03, e-post inger.halldin@riksarkivet.ra.se, så hänvisar hon vidare till någon annan.
 
Annars kan du ju försöka med övriga personer som har egen emailadress på RAs hemsida

2002-12-13, 12:26
Svar #4

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Herr Larsson!
Det kan vara frestande att skoja med andras namn, men vi som genealoger borde kunna ha respekt både för varandras namn och personer.
Jag ber om tolerans med detta inlägg, out-of-subject, och hoppas att det inte leder till någon meta-diskussion.
mvh/Dag

2002-12-13, 12:43
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Normalt skall jag väl redigera bort dumheter i forumet - men nu är det olämpliga i detta förfarande redan påpekat här..

2002-12-13, 13:26
Svar #6

Lotta Nordin (Lotta)

Jag kunde inte låta bli att testa Riksarkivets epostadress när jag läst Jörgens inlägg.  
12:10 skickade jag en förfrågan till den adress som uppges ovan, med en mycket enkel fråga, Om jag har en fråga till Riksarkivet kan jag då ställa den via epost och även få svar via epost?.  
Och döm om min förvåning när svaret kom tre minuter senare!!!  
Och svaret löd:  
Ja, det går bra att ställa frågor via mailen och svar kan du även få på samma sätt.  
 
Nu var det ju, som sagt, en mycket enkel fråga jag ställde. Men kan dom svara på en enkel fråga efter tre minuter, och dessutom talar om att man kan ställa frågor och få svar på det sättet, ja, då ska ju inga svar utebli helt. Eller hur? Varken min fråga eller deras svar innehöll något om vad frågorna gällde, forskning eller annat, så däri kan inte skillnaden ligga.  
 
Ska bli spännande att se hur det hela slutar...eller fortsätter... :-)  
 
Mvh//  
Lotta

2002-12-13, 13:51
Svar #7

Utloggad Jan Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 13:24
    • Visa profil
Till den det berör.
 
Ber om ursäkt för stavfelet, ordblindheten kan vara svår ibland. Naturligtvis heter han Tollesson inget annat. (Undra om det blev rätt dena gången?)
Varför kallas det för dumhet att jag har svårt att se stavfel???
 
Jan Larsson

2002-12-13, 14:39
Svar #8

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Hej Jan Larsson,
 
Det kan ju vara svårt för andra att veta att du är dyslektiker, därför kunde man tro att du skämtade när du kallade Jörgen Tollesson för Stollesson.
 
Trevlig helg!
Johan R:son Sjöberg

2002-12-13, 16:43
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 14:51
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Till Jan Larsson (som naturligtvis heter Jan Larsson och ingenting annat än Jan Larsson)!
 
Tack för att du så vänligt har skrivit av/kopierat texten med kontaktpersoner på Riksarkivet (som finns under länken Kontakta oss på RA:s hemsida).
 
Dock...
 
Som framgår av mitt inlägg var det inte en forskningsförfrågan; därmed faller det stycket bort.
 
Inte heller är jag representant för någon myndighet eller kommitte; därmed är inte heller det stycket aktuellt, inklusive den kontaktperson som man ska kontakta om någon av de andra kontaktpersonerna inom detta område icke är kontaktbar.
 
Inte heller gällde det synpunkter på RA:s webbplats; och därmed... o.s.v.
 
Någon namngiven person som uppges vara ansvarig för det område min fråga gäller fann jag inte heller under övriga rubriker (alltså utöver Myndigheter och kommitt?er).
 
Varför jag helt slumpmässigt skulle försöka med övriga personer som har egen
emailadress på RA:s hemsida övergår mitt förstånd. Vad är poängen med att min fråga hamnar på ett skrivbord där den inte hör hemma? Jag levde i den stolliga förvissningen om att RA hade en diarieförare som inte bara bokförde inkomna skrivelser, inkl. epost, utan också vidarebefordrade dem till rätt mottagare. Därför sände jag (som också framgår av mitt inlägg) min fråga till RA:s centrala epostadress som finns på deras hemsida.
 
Men jag har alltså inte ens kunnat få bekräftat att mina brev har kommit fram till RA över huvud taget. Herr Larsson kanske har en förklaring på det?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-12-13, 22:10
Svar #10

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jörgen, ring och hör dig för hos registrator om breven har kommit in, och om det finns diariefört - be att få tala med handläggaren. E-post är ett osäkert sätt att kommunicera. Dock vore det oturligt om bägge dina mejl försvunnit ut i cyberrymden ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-12-15, 14:35
Svar #11

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Fortsatt diskussion som inte handlar om det som rubriceras här är flyttad till Övriga ämnen: Urladdningar: Källor > Arkiv och bibliotek > Riksarkivet - var god dröj...

2002-12-16, 17:31
Svar #12

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Oj oj, här hettar det visst till ordentligt. Vill bara lägga mig i för att konstatera att även jag har haft problem med att få svar på mail som jag skickat till SVAR. Detta har de gemensamt med ett flertal myndigheter och företag. Det är lite si och så med kontrollen av mailboxar här och där.  
Att ringa är nog, tyvärr, fortfarande det bästa sättet att få respons. Men telefonköer är ju inte alltid så roliga. Mail är ett utmärkt instrument, bara folk lär sig använda det.
 
 
(Detta inlägg först ställt under den 'urspårade' rubrik som länkas till ovan..) /Anbytarvärden

2002-12-16, 18:12
Svar #13

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Det är väl oftast så att EN person har att ta hand om inkommande mail. Är då denne sjuk eller ledig eller på annat sätt frånvarande, så blir inte mailen kollad, såvida man inte har rutiner för detta. Detta har hänt mig några gånger vid kontakt med några privata företag. Så det kan naturligtvis vara så även hos RA. Visserligen är det inte någon bra ursäkt, men i alla fall.

2002-12-19, 17:21
Svar #14

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 14:51
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I dag skrev jag åter igen till RA (riksarkivet@riksarkivet.ra.se). Jag ställde följande frågor (och bifogade en kopia på mina tre föregående brev):
 
1a) Har nedanstående tre ebrev diarieförts som inkomna till Riksarkivet? När i så fall?
 
1b) Om svaret på 1a är nej: Varför inte?
 
2a) Har de två brev som adresserats till riksarkivet@riksarkivet.ra.se överlämnats till någon handläggare? Vem i så fall? Vederbörandes epostadress?
 
2b) Om svaret på 2a är nej: Varför inte? Och vem har ansvaret för det område dessa brev gäller, alltså NADs nätupplaga? Epostadress?Svaret kom från RA:s registrator efter en dryg timme!:
 
Ditt första mejl inkom Riksarkivet den 8/10-02 och skickades direkt till handläggare ... ... [som inte behöver hängas ut med namn här, JT:s anm.]. Ärendet blev ej diariefört då det var en 'enkel myndighetsfråga'. Av någon anledning har ... ... inte hunnit svara dig.  
 
Idag har jag iallfall diariefört ditt ärende 42-2002/4197 och överlämnat det till ... ... för handläggning. Jag hoppas att du ska få ett svar inom en snar framtid och jag ber verkligen om ursäkt för att ditt ärende har tagit så lång tid.Då ser jag med spänning fram emot ett svar på den enkla myndighetsfrågan också...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna