ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Riksarkivets nya digitaliseringsprojekt  (läst 2227 gånger)

2005-10-17, 01:16
läst 2227 gånger

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Enligt Sydsvenskan ska Riksarkivet starta ett nytt digitaliseringsprojekt - om man beviljas de pengar som behövs.
 
I artikeln sägs bl.a. att man gjort ett urval främst baserat på vad som kan vara av intresse för släktforskare, proffsforskare, skolor och högre utbildning.
 
Och: Bland de mest prioriterade handlingarna finns medeltida pergaments- och pappersbrev, folkbokföringsregister, kartor och ritningar, analoga ljud och videoupptagningar, skattelängder, med mera.
 
Detta var verkligen goda nyheter! Men...
 
Scanningen kommer troligen att göras någonstans i Norrland, sägs det också. Vilken överraskning...
 
Nog kan man hushålla bättre med pengarna än att använda en icke ringa del till att transportera arkivalier på lastbilar kors och tvärs genom hela landet - särskilt som det bl.a. är ömtåliga träpappershandlingar som ska digitaliseras för att undvika slitage! Dessa volymer går dessutom knappast att bläddra i utan att bitar faller loss från sidorna. De måste m.a.o. hanteras mycket varsamt och lämpar sig definitivt inte för någon maskinell löpandebanddigitalisering - om det ska finnas några original kvar efteråt...!
 
(Nyhetstips: Nättidningen Svensk Historia.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-10-17, 13:24
Svar #1

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Jörgen
I kväll kommer Magnus Johansson och Miia Mähler från SVAR till Släktforskarnas hus i Sundbyberg. De kan nog svara på dina spörsmål ovan. Föresten så scannas LA-material från hela landet uppe hos SVAR (Fränsta), tror nog att de som handhar detta är nog kunniga att hantera alla slags handlingar eller?
Transportsättet kan nog SVAR svara på.
Jan-Christer

2005-10-19, 10:41
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag har inte ställt några spörsmål till SVAR... Hade jag gjort det skulle jag emellertid inte ha kunnat få dem besvarade i Sundbyberg, då jag - liksom de flesta av landets släktforskare - saknar möjlighet att närvara vid Förbundets måndagsträffar...
 
Jag kommenterade heller inte kunnigheten hos de anställda vid SVAR:s arbetsmarknadsprojekt, utan vad de mycket spröda handlingarna av träpapper tål.
 
Icke heller var transportsättet poängen, utan att handlingarna transporteras - vilket inte bara utsätter dem för onödiga påfrestningar, utan onekligen kostar en slant också...
 
F.ö. kan tilläggas att SVAR normalt skannar i svartvitt - vilket är helt barockt, då mycket information går förlorad om man inte skannar i färg!
 
Slutligen kan konstateras att frågan om ökad tillgång till skannade arkivhandlingar inte verkar vara en fråga som i någon högre grad engagerar Anbytarforums läsare...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-10-19, 16:49
Svar #3

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Jag tar risken att haka på Jörgens sista konstaterande:
 
För några år sedan, när Genline började sin verksamhet, framförde jag den åsikten, att det är skada, att Genline skannar de 50 år gamla, delvis mycket dåliga mormonfilmerna istället för att skanna originalen. Jag vet nämligen, att en skannad handskrift (om arbetet är väl gjort) har mycket bättre läsbarhet än originalet.  
 
Jag blev då milt tillrättavisad och tillhölls att inte begära det omöjliga, utan tillämpa den gamla devisen från kafferansoneringens och kaffesurrogatets tid: Kan man inte få den man älskar, får man älska den man får. Det är omöjligt att göra om, det mormonerna gjörde för 50 år sedan med modern teknik. Så'n tur, att det inte var omöjligt då! Då hade det samlade medlemsantalet i Sveriges släktforskarföreningar varit några hundra och originalböckerna hade varit helt sönderlästa.
 
Målet bör vara en lika god tillgänglighet som den Genline erbjuder (som är alldeles utmärkt) med en bildkvalitet, som gör att läsbarheten inte är sämre än originalet.
 
Se där, en utopi. Hur kommer vi dit? Är det verkligen omöjligt? Diskuterar Förbundsstyrelsen detta med SVAR? Med Genline?
 
Per Thorsell.

2005-10-19, 20:02
Svar #4

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
Dags för en ny mormonfilmning?
De mikrofilmer av kyrkböcker och annat arkivmaterial som idag tillhandahålls av SVAR filmades för ett halvsekel sedan av mormonerna. Denna kyrka var intresserad av materialet för egen del, och om jag förstått saken rätt så slöts ett avtal mellan mormonerna och Riksarkivet. Detta avtal gav dem rätt att filma, mot att de gav Riksarkivet en kopia av allt filmat material.  
 
Idag har ett flertal teknikskiften skett, som möjliggör att hantera information på helt andra sätt. Någorlunda billiga digitalkameror gör det möjligt att enkelt fotografera dokument och skapa högupplösta digitala bildfiler, datorer kan presentera bilderna i en form som överträffar originalet, och minne är så billigt att man kan lagra alla dokument man behöver hemma på en hårddisk.
 
Jag har själv fotograferat en del mantalslängder för de nordbohuslänska socknar jag är intresserad av, och tycker att resultatet är över förväntan. En företagsam person (se www.arkivdigital.com) har fotograferat Bohusläns kyrkoarkiv, och tillhandahåller digitala kyrkböcker och en hel del annat för ca 30 öre sidan. Bilderna har mycket god kvalitet, och är överlägsna Genlines bilder (vilka baseras på mormonfilmerna). Och alltsammans verkar ha åstadkommits på kort tid. Uppenbart är det möjligt att med enkla medel digitalisera stora mängder dokument.
 
Vore det inte möjligt att Riksarkivet gick in för en ny sorts ”mormonfilmning”, men av modernt snitt. Det finns många släktforskare och lokalforskare, som var och en är intresserad av en liten del av den arkiverade information som Riks- och Landsarkiven tillhandahåller. Varför inte låta de som fotograferar dokument dela med sig till Riksarkivet?  Man skulle kunna tänka sig att någon som vill fotografera slöt ett avtal med Riksarkivet om att lämna en kopia med vissa specificerade egenskaper, som bildupplösning, format, bildkodning och filnamn.  
 
Givetsvis kan Riksarkivet i egen regi digitalisera dokument, men kanske kunde koncentrera sig på sådana som är sköra och ömtåliga eller kräver speciell behandling.
 
De digitaliserade dokumenten skulle kunna upplåtas till allmänheten på många olika sätt, t.ex. abonnemang via internet. Men man borde också kunna köpa CD- och DVD-skivor med önskat innehåll. Eller ta med sig en dator eller hårddisk till ett arkiv eller bibliotek, och tanka den med det som önskas.

2005-10-19, 21:34
Svar #5

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag tror att det skulle vara en stor vinst om Förbundsstyrelsen, där jag vet det finns intresse för frågorna, försökte underlätta för dem som fotograferar arkivalier, och jobba med att göra dessa tillgängliga på olika sätt.

2005-10-20, 00:48
Svar #6

Leif R. Gustafsson

Jörgen,har du några bevis på att böcker eller dokument har tagit skada av transporterna?
Vilka då?  Och tror du att du är den enda som begriper att man måste hantera gamla dokument varsamt?  
 
Så dokumenten skulle inte transporteras?  Dom skulle då ha varit kvar där dom var. Och hur tror du då att det hade gått med tillgängligheten?  
Kaotiskt, och väntan i köer antagligen.
Och det hade knappast varit gratis. Ni gnällspikar ställer inte bara överdrivna krav,ni vill ju dessutom ha all service gratis.  Jobbar du själv gratis?
 
Säg mig en sak, varför tror du att dom som inte är intresserade av släktforskning, vilket antagligen är majoriteten av de svenska skattebetalarna,skulle vilja betala för att du
ska få syssla med en trevlig hobby som ju släktforskning är?
 
Det talas ofta om offentlighetsprincipen i sammanhanget.  
Den är säkert bra, men den kom knappast till som en service åt släktforskare. Dess syfte var väl snarare att allmänheten skulle kunna få en viss kontroll över vad överheten har för sig.  
 
Att man nu faktisk vill göra något mer för att  underlätta tillgängligheten borde ses som positivt och inte bara rendera en massa grinigt klagande.

2005-10-20, 02:15
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Välkommen till Anbytarforum, Leif R. Gustafsson!
 
Några svar på frågor i ditt debutinlägg:
 
Så dokumenten skulle inte transporteras? Dom skulle då ha varit kvar där dom var. Och hur tror du då att det hade gått med tillgängligheten?
 
Tillgängligheten blir rimligtvis större om handlingarna inte tillbringar en lång tid på vägarna och i en fjärran skanningsfabrik, utan i stället skannas på sitt eget arkiv... J
 
Göteborgs landsarkiv har i många år blivit lovad en skanner med vagga (som utjämnar nivåskillnaderna i en uppslagen tjock volym, och därmed är skonsam för ömtåliga volymer), och om inte tomten har kommit under de senaste månaderna, så väntar man fortfarande - medan de flesta andra landsarkiv (kanske alla?) redan har en sådan skanner.
 
Att skanna handlingarna på plats innebär också att den personal som anställs för att utföra detta arbete, står under direkt ledning av de arkivarier som har ansvaret för handlingarna, vilket knappast är någon nackdel.
 
Enda skälet till att transportera omtåliga arkivvolymer land och rike runt är att skapa sysselsättning i arkivlänet Västernorrland!
 
Säg mig en sak, varför tror du att dom som inte är intresserade av släktforskning, vilket antagligen är majoriteten av de svenska skattebetalarna, skulle vilja betala för att du ska få syssla med en trevlig hobby som ju släktforskning är?
 
Detta projekt är ett förslag från riksarkivet, inte från mig. Men jag tror inte att någon skattebetalare har något emot mina synpunkter att man ska hushålla med skattepengarna och inte slösa bort dem på t.ex. meningslösa transporter... J Och det är heller inte troligt att någon har invändningar mot att man skonar en viktig del av vårt kulturarv från onödigt slitage.
 
Det talas ofta om offentlighetsprincipen i sammanhanget. Den är säkert bra, men den kom knappast till som en service åt släktforskare. Dess syfte var väl snarare att allmänheten skulle kunna få en viss kontroll över vad överheten har för sig.
 
Helt riktigt. Men offentlighetsprincipen gör heller inget undantag för släktforskare! Samma regler gäller oavsett vilken typ av handling du vill ta del av och myndigheten får inte ens fråga efter ditt syfte.
 
Ni gnällspikar ställer inte bara överdrivna krav, ni vill ju dessutom ha all service gratis. Jobbar du själv gratis?
 
Trots att detta är ditt första inlägg, så har du läst gamla diskussioner ser jag... J Men du har läst slarvigt - jag vill bara att den grundlagsfästa rätten att ta del av allmänna handlingar avgiftsfritt på våra arkiv ska gälla också när samma arkiv publicerar samma handlingar på internet, så att de som av olika orsaker inte kan besöka arkiven kan ta del av handlingarna på samma villkor som övriga medborgare. Men jag har aldrig krävt att allt ska publiceras på internet - bara att dessa lika villkor ska gälla för det som myndigheterna väljer att publicera.
 
F.ö. är du välkommen på ett gratis besök i Nätarkivet!
 
Till sist överlåter jag åt övriga läsare att avgöra vem som är en gnällspik och bara kommer med en massa grinigt klagande...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-10-20, 07:46
Svar #8

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Att köra handlingar upp och ner till Västernorrland bidrar ju även till att uppnå uppställda miljömål.
Jag är också benägen att frukta att handlingar inte mår riktigt bra av att transporteras, trots allt så är de i många fall så ömtåliga att man är tveksam att ens be att få fram dem på Landsarkivet...

2005-10-20, 11:33
Svar #9

Patrik Hansson

Företaget Digiarkiv och landsarkivet i Lund har ett bra samarbete som låter Digiarkiv fotografera arkivmaterial och Landsarkivet får tillgång till allt de fotograferar som de har i sin forskarsal så att man kan gå dit och kolla på volymer som inte är bra på mikrokorten. Landsarkivet i Lund har tyckt att det fungerat så pass bra att de låtit Digiarkiv fotografera en del rödmärkta volymer som nu har blivit tillgängliga för alla.
 
Kanske ett projekt för förbundet att samla in bilder från vad privatpersoner fotograferar på arkiven.
 
mvh
Patrik Hansson

2005-10-21, 08:35
Svar #10

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil
Hallands genealogiska förening fotograferar de moderna kyrkböckerna. Ett mycket trevligt initiativ, men tyvärr tar de flera hundra kronor per bok.
Dvs ska man ha information från två böcker så är det billigare att ta bussen till halland, oavsett vart i sverige man bor.
 
http://www.genealogi.se/halland/produktlista/katalog.pdf

2005-10-21, 18:42
Svar #11

Leif R. Gustafsson

Trevligt att se att du svarade lugnt och sansat på mitt något sarkastiska inlägg Jörgen.
Min replik,vilken fö inte var den första här,
kom sig nog av att jag läst en del gamla diskussioner här, det var rätt antaget. Och jag  
fick intrycket av  för många kverulanter.  Det klagades på allt, man hackar på SVAR och på  
Landsarkiven, och man klagar på Pastors-expeditionerna och det är för dyrt osv..    
Ja men, vill man säga, lugna ner er, det handlar ju inte om liv och död (i varje fall inte för den som forskar :-).  Det är ju meningen att det ska va roligt? Och än så länge är det ganska roligt,
om än tidsödande.  Det här kommer att ta tid förstår jag nu, och det blir nog också ounvikligt med en del resande. Och faktum är att just resandet är något som jag ser fram emot, speciellt besöken i de gamla släktbygderna.

2005-10-22, 05:12
Svar #12

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Anders: Att köra handlingar upp och ner till Västernorrland bidrar ju även till att uppnå uppställda miljömål.
 
Hur då? Är det något i formuleringen som inte uppnått sitt mål?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-10-22, 13:35
Svar #13

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Ironi Stefan, ironi. ;)
Ett grönt folkhem hör till regeringens visioner, onödiga transporter bidrar inte till målen...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna