ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Riksarkivet, Arninge  (läst 2544 gånger)

2005-11-28, 14:41
läst 2544 gånger

Utloggad Sten Tegfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1796
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 12:47
    • Visa profil
Jag undrar om det finns någon som regelbundet besöker Arkivet i Arninge och som kan offra ett par minuter lite då och då och hjälpa mig att ta fram uppgifter ur SCB-filmerna 1880-1930. (Födda/gifta/döda)
Jag bor i Spanien och kommer inte åt andra uppgifter än vad Genline lagt ut.
Med vänlig hälsning
 
Sten

2005-11-28, 17:18
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Frågan gör sig nog bäst under den redan befintliga rubriken Källor: Arkiv och bibliotek: Arninge - men det kan ju ev. flyttas över dit senare också..

2005-11-29, 09:40
Svar #2

Utloggad Per Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2023-02-15, 17:32
    • Visa profil
Sten!
 
Sänd mig ett mail till mig med vad Du vill ha fram så skall jag se vad jag kan göra. Jag bor ca 5 km från Arninge och besöker då och då RA.
 
mvh
 
Per Lundgren

2010-10-31, 21:43
Svar #3

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Riksarkivet i Arninge har kort som jag suttit och läst i vid deras datorer. Det är ju så jättekul. Det jag upptäcker nu är att Genline och Riksarkivet ibland har olika uppgifter om samma person. Hur ska jag som forskare tänka...
Riksarkivet kan ha ett födelsedatum och Genline ett annat. Jag känner mig osäker på vilken källa som är mest trovärdig och undrar nu...Hur skulle ni gjort?
Mvh
AnnBritt

2010-10-31, 23:38
Svar #4

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Hej AnnBritt.
 
Varken Riksarkivet eller Genline är någon egentlig källa. Källor är födelseböcker, vigselböcker, husförhörslängder etc. De bilder av sådana böcker som du tittar på via Genline är kopior av dem som Riksarkivet har på mikrokort. Så om uppgifterna om en person skiljer sig åt beror det nog på att du tittat på olika bilder.
 
Eller har jag missförstått din fråga?

2010-11-01, 21:56
Svar #5

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej Kristina. Helt klart är en källa födelseböcker m.m. Men Genline har ägnat sig åt att filma dessa födelseböcker, precis som AD-online. På Riksarkivet finns mikrokort. Mikrokorten på Riksarkivet i Arninge, är det tänkt att när jag läst på ett sådant kort, så ska jag beställa upp originalboken från källan och se om mikrokortet stämmer? Kan man inte lita på att mikrokorten stämmer? Om då Genline filmat dessa bör det ju vara lika? Vad har AD filmat?
Det finns så mkt en forskare sitter och tittar på numera och jag är mkt källkritisk i mitt tänkande.
Jag kan inte skriva in Genline som källa i Disgen när jag forskar. Inte heller AD-digital. Inte heller mikrokorten från Riksarkivet. Jag måste alltså alltid ha en original-kyrkobok i min hand innan jag anger källan. Är det så man ska tänka?
Det var lättare när jag började 1976. Då fanns inget annat än böckerna i min hand. Då visste jag.
Helt klart är det olika bilder. Det gör det så osäkert.
Jag vet egentligen inte vad som är mina exakta frågor här...möjligen så här:
Ska jag till 100 % andvända mig av den lästa originalboken innan jag överhuvudtaget skriver in ngt i forskningen? Har Genline och AD filmat olika kyrkböcker och är detta inte tillförlitligt? Kan man inte heller lita på de mikrokort som Riksarkivet har? Skall man likställa detta material som med cd...ledtrådar?
Är jättetacksam för en hjälp i tänkandet.
Mvh
AnnBritt

2010-11-01, 22:37
Svar #6

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
AnnBritt, den skillnad som kan vara är om du tittar på ett SCB-utdrag ur kyrkboken eller om det är en avfotografering av den riktiga boken. Ofta när vi numera pratar om originalbok så är det inte själva boken vi menar, utan fotografering/skanning av originalet till skillnad från av SCB-utdraget från samma bok. Numera (jag började i slutet av 1970-talet) så är det otroligt sällan man får hålla i den riktiga boken.
 
För födda-vigda-döda finns det ju från 1860-1949 (och lite längre) avskrifter ur originalboken till SCB, liksom vart tionde år av husförhörslängd och senare församlingsboken (det som ligger till grund för den s.k. folkräkningen hos SVAR och de olika cd-skivorna Sveriges befolkning 1880-1900).
 
För att ta konkreta exempel - för 1900-talets födelse-, vigsel- och dödböcker så har Arninge enbart SCB-utdraget på mikrokort, vilket också finns på Internet hos Genline och på SVAR (det är samma ursprung till alla de tre varianterna). Men SVAR har också fotgraferat/skannat originalböckerna. ADOnline har enbart fotograferat originalböckerna, aldrig SCB-utdragen.
 
Det kan finnas skillnader i datum för samma uppgift mellan en originalbok och SCB-utdraget - eftersom man skrev av kan man ha skrivit fel. Sedan kan det givetvis finnas skillnader genom åren så att det t.ex. står olika datum för föräldrarnas födelsedatum när de olika barnen föds, men då är det ju inte samma uppgift som jämförs i två versioner (original mot SCB).
 
Det du ska skriva in som källa är volymen och vilka årtal den omfattar, sedan kan du dessutom gärna ange vilken form du använt. I Anbytarforums ordningsregler finns bra exempel på hur volymbetecknigen kan skifta mellan leverantörerna även när det är samma faktiska bok de har.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS: Orignalböckerna i sig, de faktiska böckerna, ligger ju inte i Arninge, de är ju på landsarkiven runt om i landet.
 
(Meddelandet ändrat av edah 2010-11-01 22:39)

2010-11-01, 22:49
Svar #7

Utloggad Lennart Flodin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 556
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 18:20
    • Visa profil
Hej Annbritt
Mikrokorten i Arninge är desamma som Genline har lagt ut på nätet. AD har nyfotograferat samma originalböcker som avbildas på mikrokorten, så alla tre går att jämställa med originalkällor. Däremot kan ju uppgifter om t ex födelsedatum ofta variera mellan olika husförhörslängder p g a felskrivningar i originalen.  
Kan du ge exempel på något som du tycker inte stämmer så är det lättare att förstå hur du menar.
Mvh
Lennart

2010-11-01, 23:02
Svar #8

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Njae, SCB-avskrifterna hos Arninge och Genline är inte riktigt att jämställa med originalkällor, de är sekundära gentemot originalboken. Genline har ju t.ex. bara SCB-avskrifterna av f-v-d från 1860 och framåt medan det finns originalbok på både mikrokort och Internet hos SVAR och AD.
 
Däremot om man tittar i en originalvolym på  
- mikrokort,  
- mikrofilm,  
- på Internet hos Genline, SVAR eller ADOnline,  
-eller på CD från ADOnline eller annan som fotograferat originalvolymen/riktiga boken och säljer på cd  
så är de normalt desamma som den riktiga boken (på papper ) - det som skiljer är t.ex. att sidorna i volymen kan ha maskinstämplats med sidnummer efter att mormonerna filmade den (så att Genline inte har maskinstämplat sidnummer men AD har), eller att man på arkivet har fört in en uppgift i boken senare (extremt ovanligt men jag tror jag sett exempel anges).
 
Man behöver hålla isär när man använt en SCB-avskrift och när man använt originalboken, men skulle vi bara kunna ange när vi hållt i den riktiga originalvolymen i papper så skulle ingen av oss kunna anse att vi forskar längre  
 
Hälsningar,
Eva

2010-11-01, 23:52
Svar #9

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Ann-Britt nämner inget om SCB-utdrag. Var det det frågan gällde?

2010-11-02, 00:28
Svar #10

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej alla. Jag vill ni ska veta att det betyder mkt för mig att vi pratar om detta. Jag är glad för er delaktighet. Precis som Eva känner jag att om vi bara ska hålla i den riktiga originalvolymen så anser jag inte att jag forskar längre...
Jag tycker ni har uppfattat mig rätt även om jag tycker det är svårt att vara konkret. Nej, jag nämnde inget om SCB-utdrag men jag menade även dessa. Det har ju alltid genom åren förekommit att HFL varierar både vad gäller namn, födelsedata och tom fel barn i fel familj. Det upptäckte jag mkt snabbt och födelseböckerna har oftast fått avgöra vad jag ska skriva in. Jag tolkar det som om att SCB-dragen bör kontrolleras ytterligare mot original av kyrkböcker och från Landsarkiven. Jag hoppas då även att AD växer och blir större då det känns tryggt att de inte anv sig av SCB-utdrag.
Grunden till mina många frågor blev att jag upptäckte att Genline och AD helt plötsligt tog över en stor bit av min forskning då jag av olika skäl ibland inte kan ta mig iväg till Arkivet utan sitter hemma. Så jag blev nyfiken på vilka som filmat vad och hur säkert är materialet? Vem har filmat kopior resp originalböcker? Jag fortsätter att kritiskt granska och hålla mig till AD och Genline, Landsarkiv och Riksarkiv och tydligt skriva in vad jag använt. Jag ska vara mer försiktig med SCB. Jag är så skeptisk mot allt som läggs ut på nätet, ser ju en massa antavlor som är skrämmande och som folk kopierar rakt av. Jag petar och petar ständigt i min forskning.  
Mvh
AnnBritt

2010-11-02, 07:27
Svar #11

Carl Szabad

AnnBritt! Det är Riksarkivet som är norm om du undrar över volymbeteckningar. Riksarkivet SVAR har därför de korrekta beteckningarna och även störst utbud av källmaterial på nätet. Riksarkivets databas ligger, förutom hos SVAR, även på sidan NAD (Nationell ArkivDatabas). Där hittar du vad varje volym ska kallas. ArkivDigital använder nu gällande arkivstruktur, medan Genline lever kvar i den som gällde på 1940-/50-talet när mormonerna filmade arkivhandlingarna.
 
För jag utgår ifrån att du inte menar att det står olika i samma volym hos olika operatörer! Du skriver hur säkert är materialet?. Det är ju bilder det handlar om så man får utgå ifrån att bilden visar en kyrkbokssida korrekt, så den inte är manipulerad .

2010-11-02, 11:29
Svar #12

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej Carl. Tack för att även du hörde av dig.Med säkert material tänkte jag mest på vem som filmat kopior och vem som filmat originalhandlingar. Jag vill gärna hänga med i svängarna när nytt material dyker upp, tex AD. Jag ville även veta mer om SCB-utdrag. Häromdagen fann jag en uppgift där jag skrivit in ett mikrokort som källa i Disgen, jag hade suttit i Arninge och kikat och skrivit in kortnr m.m. I Genline finner jag sedan helt andra uppgifter på samma person och det var då jag reagerade och tänkte till. Jag har valt att inte lägga ut det här då jag mycket väl kan ha skrivit fel i Arninge. Men,det har inte hänt tidigare då jag är noggrann...fast...ingen är felfri  Så, jag ska fortsätta att kontrollera och jämföra. Om det är så att problemet dyker upp igen så återkommer jag hit så fler kan gå in och kika kanske. Men det var upprinnelsen till mina funderingar om kritiskt granskande. Gjorde mina tabbar på 70-talet då jag inte ens skrev in några källhänvisningar...tänkte att det nog inte var så viktigt. Ack vad fel jag hade och det tog några år att komma ikapp.  
Mvh
AnnBritt

2010-11-02, 12:15
Svar #13

Carl Szabad

AnnBritt! Alla fotograferingar har skett av de fysiska böckerna, originalhandlingarna. Sen skapas det ibland flera generationer av filmkopior innan vi kan läsa dem på skärmen.
 
Genlines bilder av kyrkböckerna eller de tidiga SCB-utdragen är skannade från en tredjegenerationskopia av mormonfilmen, medan deras nyare församlingsböcker är en skanning av en fjärdegenerationskopia (mikrokort). SVARs bilder är skannade i Utah från mormonernas originalfilm (förstagenerationen, alltså) eller från en egen förstagenerationsfilm eller också är kyrkboksvolymerna skannade direkt. AD fotograferar handlingarna direkt.
 
I Genline hittar du andra uppgifter skriver du. Men både Genline, SVAR och AD redovisar ju bara bilder av handlingar. Sen kallar de handlingarna olika, där Riksarkivet SVAR och AD använder den korrekta benämningen, medan Genline använder en gammal förlegad struktur. Fast AD har ju inte fotograferat så mycket nytt material, utan det mesta fanns redan tidigare som mormonfilmer. Dessutom har de avstått från vissa viktiga kyrkboksserier, i första hand kyrkoräkenskaperna men även kommunionböcker, där dessa kunnat komplettera brist på husförhörslängder.
 
Numret på ett mikrokort är ointressant som källa, eftersom det inte går att spåra tillbaka någorlunda enkelt. På samma sätt är GID-numret ointressant för den som inte råkar ha tillgång till ett Genline-abonnemang. Poängen med en källhänvisning är att man lätt ska kunna återvända till handlingen, oavsett vilken aktör man använder som fönster in i källorna. Det är alltså själva handlingen, som den finns benämnd i första hand i NAD, som är själva källan.
 
När det gäller SCB-utdragen av ministerialböckerna fick jag (också på 1970-talet) lära mig att använda förkortningarna fbu (födelseboksutdrag), vbu (vigselboksutdrag) och dbu (dödboksutdrag). Det räcker bra, eftersom SCB-utdragen är identiskt lika utformade över hela landet och under hela perioden 1860-1949. De innehåller årliga avskrifter, strukturerade länsvis enligt ovan och sammanbundna årsvis. Men det gäller att i källhänvisningen skilja mellan om man fått uppgiften ur (en bild av) en kyrkbok i original eller (en bild ur) ett SCB-utdrag, eftersom det senare kan vara fel avskrivet, även om det är sällsynt.

2010-11-02, 13:09
Svar #14

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej Carl. Jag har endast en gång funnit en uppgift som inte stämmer mellan Genline och min egen källhänvisning. Jag har inte därmed sagt att jag finner olika uppgifter i Genline. Jag nämnde bara upprinnelsen till mina funderingar. Jag kan som sagt ha skrivit in fel i min forskning, det är ju det troliga. Och självklar är inte ett mikrokortsnr. en intressant källa. Jag skrev in den för att kunna återvända till kortet senare, gör likadant med GID-nr. Bara för att kunna återvända. Det jag i grunden var ute efter här har jag nu fått mkt bra svar på. Dvs, mer information om Genline, AD, SCB, fotografering och filmning. Jag hängde inte med från början när tex Genline kom och jag ville veta mer. När sedan AD kom blev jag ännu mer nyfiken och önskade jämföra och granska. Jag är sedan tidigare mkt noga med att som källa skriva in vad det är för slags kyrkbok, utdrag m.m. jag anv mig utav. Det är viktigt både för mig och andra som vill läsa vart jag funnit mina uppgifter. Jag tycker jag fått en bra bild nu ang detta och jag tackar jättemkt för detta.  
Mvh
AnnBritt

2017-03-23, 15:26
Svar #15

Utloggad Elin Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2017-09-30, 12:50
    • Visa profil
Hej! Jag vet inte om detta är rätt ställe för frågan, men har kontaktat alla möjliga arkiv (landsarkiv, stadsarkiv, polis, trafikverket etc) utan att få bra svar. Jag undrar var man kan finna gamla körkort med foton. Det finns väl en 70-årsregel om sekretess från 2009, men äldre körkort än så då?

2017-03-23, 17:03
Svar #16

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10389
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:57
    • Visa profil
    • Gensvaret
Vill minnas att Trafikverket endast sparar den senaste ansökan. Om utgallringen av det äldre materialet innebär att de gamla bilderna de facto försvinner och inte skickas vidare för arkivering hos Riksarkivet, måste ansvarig arkivarie hos Trafikverket kunna svara på.

Se också tidigare diskussion i ämnet:
http://forum.genealogi.se/index.php?topic=63484

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna