ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Statens Järnvägars arkiv  (läst 2502 gånger)

2004-08-08, 23:40
läst 2502 gånger

Utloggad Monica Hammarström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2010-08-29, 18:58
    • Visa profil
Känner någon till om, och vart i så fall SJ har sitt arkiv.
Är det ett enda arkiv för hela Sverige eller ligger uppgifterna ute på olika platser? Eller finns arkivet på Landsarkivet?
Finns det någon med erfarenhet av detta ev. arkiv som kan tala om vad för material man där kan finna i t.ex personalmatrikel. Finns fotografier?
mvh
Monica H

2004-08-09, 11:44
Svar #1

Essan Gradhman

Jag sökte uppgifter på en SJ-anställd och då fick jag vända mig till Landsarkivet i Gbg.
Efter vad jag förstått finns SJ-arkiv på endast en plats, alltså på GLA.
Mvh
Essan G

2004-08-09, 18:15
Svar #2

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Hej,
SJ:s centralarkiv är hos Riksarkivet, jag tror i Arningedepån.
Det gamla SJ-arkivet i Värtahamnen har upphört då RA tog över detsamma.
Det övriga regionala SJ-arkiven är sedan två år placerade hos GLA för att därefter uppsorteras och skickas ut till aktuellt landsarkiv.
Jag tror att kontaktpersonen på GLA heter nåt i stil med Peter Nordby.
 
S Torikka
Luleå

2004-08-10, 13:59
Svar #3

Jan Wallander

Det brukar vara ett bra tips att prata med Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle. Där vet man allt om sådana här saker - och vart man kan vända sig.
 
Tel 026-14 46 15 eller sök på Sveriges Järnvägsmuseum.
 
Mvh
Jan W

2004-08-10, 14:54
Svar #4

Essan Gradhman

Det var dom som hänvisade mig till GLA !

2004-08-10, 17:26
Svar #5

Leif Josefsson

Jag var på arkivet i Arninge för några veckor sedan och av en tillfällighet upptäckte jag att de hade lönelistor för bl.a Uddevalla-Vänersborg-Herrljunga järnväg m.fl. linjer på 20- 30-talen. Jag fann bland annat ett par släktingar i dessa listor som jobbade på Vänersborgs station. Ett tips kan ju vara att kolla med Arninge om ev. andra handlingar.

2004-08-10, 21:10
Svar #6

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Monica
 
Har du kollat i de olika tryckta matriklar som finns, från 1869 och framåt. De har olika namn, som exempel:  Matrikel öfver personalen vid Sveriges jernvägar 1905 / utgifven af Gustaf Welin, eller Svensk järnvägsmatrikel (1942) (varierande år} eller  
Förteckning över ... .  En del matriklar har fotografier, andra enbart listor med namn. Ju högre tjänst, desto troligare att det finns en bild.  
 
Jag föreslår att du söker i Libris,  bästa resultat får man vid utökad sökning och klassifikation: Lm-c.prd (som är 'biografiska uppslagsverk, Sverige, järnvägar'). Det ger 31 träffar. Matriklar är uppslagsverk och biblioteken har olika praxis vid utlån. Kontakta därför ditt kommunala bibliotek för att genom dem låna bok eller kanske beställa kopia med namn du söker.  
 
Betr. SJ:s arkiv: det finns i Arninge, kontakta Riksarkivet för närmare besked, enklast via e-posten: riksarkivet@riksarkivet.ra.se
 
m v h
Irma

2004-08-10, 23:08
Svar #7

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Angående SJ och dess personalmatriklar se om dessa här.
 
mvh Niclas R. av gammal stor järnvägssläkt å mödernet

2004-08-10, 23:34
Svar #8

Essan Gradhman

Menar ni att arkivet finns på olika håll?
Så, hittar man inte uppgifter på ett ställe, kan det finnas på ett annat?
Är Gävle Järnvägsmuseeum okunniga om SJ arkivet?
 
Blev jag lurad av GLA när dom inte hittade  
den jag sökte?
Undrar  
Essan

2004-08-11, 09:23
Svar #9

Leif Persson

Hej Essan! Nej du blev nog inte lurad av GLA, men det är en lite krånglig uppdelning. Det stämmer att de har de regionala handlingarna och personalakter före 1994, men Riksarkivet har det centrala och sedan allt efter 1993-94.  
 
Uppgifter om SJ:s föregångare, de enskilda järnvägarna finns också på RA. Du kan ju alltid prova att skriva dit, som Irma nämnde här ovan.

2004-08-11, 13:13
Svar #10

Essan Gradhman

Hej Leif!
Tack för svaret, men jag blev inte riktigt klok på det ändå!    
Den jag sökte, hade hela tiden arbetat i Lycksele-trakten.  
Jag skickade med hans mantalsskrivningsorter i Norrland.  
Då kan det ju inte vara regionalt för det hör väl till HLA?
Det här gäller också åren före 1933.
Tror du jag har nå?n chans?  
Mvh
Essan

2004-08-11, 13:52
Svar #11

Jan Wallander

Essan!
Mitt andra tips - efter Järnvägsmuseet i Gävle - är att Du slår in dig på http://w1.875.telia.com/~u87502920/historiskt/about/om_historiskt.html
 
Där finns en hel del att hämta om järnvägen och möjlighet att få kontakt med författaren som tycks vara ruskigt duktig inom det området.
Mvh
Jan W

2004-08-11, 14:31
Svar #12

Leif Persson

Till Essan igen, jo det borde vara GLA (de har det regionala materialet från hela Sverige) i det här fallet, OM det var SJ han arbetade på. Han kan ju också varit anställd på ett enskilt järnvägsaktiebolag (som senare togs över av statens järnvägar) och då finns avlöningslistor på RA.  
 
hälsningar Leif

2004-08-11, 14:37
Svar #13

Essan Gradhman

Tack Jan!
Tack Leif för förklaringen! Nu förstår jag bättre.  
Min farfar, som det gällde här, bodde i alla fall vid 2 tillfällen i en  
SJ-barack i Arvidsjaur och då tog jag för givet att han även jobbade för SJ.
Mvh
Essan

2004-08-11, 22:08
Svar #14

Utloggad Monica Hammarström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2010-08-29, 18:58
    • Visa profil
Tack till er alla som svarat på mitt inlägg.
Jag ska försöka med landsarkivet i Göteborg nu och se ifall jag kan hitta vad jag söker.
 
mvh
Monica

2011-08-09, 05:44
Svar #15

Utloggad Fredrik Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2020-10-11, 07:24
    • Visa profil
Hej,
Jag har precis börjat med detta (forskning) och nu undrar jag en sak som ni erfarna säkert vet mer om.
 
Jag ska söka upp uppgifter om min farfars far. Min farfar vet så gott som ingenting om honom och fadern skilde sig från hans mor i unga år. Dom var aldrig gifta så han kommer ju inte finnas i några kyrkoböcker då, eller hur?
 
Det enda vi vet är att han var rallare i och kom ursprungligen från Danmark (han var bosatt i Värmland i alla fall ett tag då min farfar kom till världen). Då allt statligt var seriösa grejer förr i tiden så tänkte jag att SJ kanske förde register med mer information om varje arbetare? Vet ni om det finns något sådant register? Och vart finner jag det?
 
Mamman i sin tur åkte till Amerika (utan barn) men det får jag ta en annan gång. Hon kanske blir lättare att få fram information om.
 
Hälsningar
Fredrik

2011-08-09, 20:57
Svar #16

Carl Szabad

SJs arkiv finns på Riksarkivet i Arninge.
 
Men visst finns han med i kyrkböckerna. Det gäller bara att hitta var, om de nu inte bodde ihop.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2011-08-09 20:59)

2011-08-10, 18:22
Svar #17

Utloggad Fredrik Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2020-10-11, 07:24
    • Visa profil
Jaså jaså på så vis!
 
Jo vad ska man säga. Dom var sambos. Hon var städerska där men det hände visst mer om kvällarna. Hon bodde alltså där också :P
 
Men sen drog väl han efter ett par år iväg på nya jobb.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna