ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arninge  (läst 2043 gånger)

2001-07-16, 19:46
läst 2043 gånger

Anders Eriksson

har Arninge  böcker från Åland och delar av Finland som SVAR har
Anders

2001-12-07, 08:29
Svar #1

Victor Alin

Finns det mikrokort från hela landet i arninge?  
 
Är det öppet nu? hörde att det fanns ngra planer att lägga ned det.

2001-12-07, 16:40
Svar #2

Hasse Wester

Hej Viktor
 
Här kommer lite info om Arninge:
 
 Arninge finns kyrkobokföringen för hela Sverige t.o.m. c:a 1895 tillgänglig på mikrokort. Dessutom finns mikrokort på utdrag ur kyrkobokföringen från Statistiska Centralbyrån 1860-1949. Utdragen är gjorda ur födelse-, vigsel- och dödböcker årsvis samt ur församlingsböcker vart 10:e år. Flyttningslängder saknas alltså efter 1895 och får sökas på respektive landsarkiv eller SVAR.  
 
Forskarsalen har 64 platser, varav 16 platser för läsning av originalhandlingar. Materialet som förvaras i Arninge kan inte lånas in till Marieberg. Övriga 48 bord är försedda med läsapparater för mikrokort. Ett referensbibliotek med särskild inriktning på släktforskning finns också i forskarsalen. Följande CD-skivor finns tillgängliga i anslutning till forskarnas cafeteria:  
 
Emigranten  
Nationella arkivdatabasen (NAD)  
Svenska ortnamn  
Svenskt Biografiskt Lexikon  
Sveriges dödbok 1950-1999  
Söderskivan  
Smedskivan  
Klaraskivan  
Under högsäsongen, dvs nov-april, kan tiden vid läsapparaterna begränsas till 3? timme. För att undvika lång väntetid rekommenderas forskarna att komma senast 8.30 eller 11.30, och ej senare än 16.15 på måndagseftermiddagar. Forskare som redan suttit ett eller två pass under måndagen och även önskar stanna kvar till 19.30 måste vänta på att komma in till 16.30.
 
I cafeterian finns varu- och kaffeautomat. Lunchrestaurang finns i närheten

2001-12-07, 18:51
Svar #3

Victor Alin

TACK!
 
räknas mantalslängder, domböcker, död- samt födelseböcker och husförhörslängder till kyrkobokföringen? (är förhållandevis ny inom området)

2001-12-07, 19:28
Svar #4

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Mantalslängder och domböcker ingår inte i kyrkobokföringen. De finns dessutom inte fullständigt filmade utan måste då film saknas läsas på resp landsarkiv.

2001-12-07, 22:42
Svar #5

Utloggad Britt-Marie Edman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2004-02-06, 17:53
    • Visa profil
Till Torbjörn Norman
Orginalt material som tidigare funnits på Riksarkivet, finns dessa kvar där eller är de flyttade till Arninge?
 
Mvh Britt-Marie

2001-12-07, 22:50
Svar #6

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Jag är inte rätt person att svara på frågor om Arninge. Men jag har hört att i varje fall merparten av det äldre källmaterialet skall finnas kvar på Riksarkivet.

2001-12-07, 23:06
Svar #7

Utloggad Britt-Marie Edman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2004-02-06, 17:53
    • Visa profil
Tack Torbjörn för ditt snabba svar. Det material jag tänkte på flyttades över från Krigsarkivet till Riksarkivet 1941 så då finns det nog kvar där.
 
Mvh Britt-Marie

2003-06-28, 14:47
Svar #8

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Alla som stöter på saknade kort kan väl fylla i en lista över det, så spar man tid och slipper stänga. När listan innehåller skapligt mycket får man väl skaffa nya, men det är klart man får då inget begrepp om antal saknade kort per år. Inventeringen borde ske i januari istället för på sommaren, för då är det ändå inte så många som kommer pga klimatet. Arninge borde flytta tillbaka till Sthlm snarast! Finns det ingen gammal nedlagd fabrik eller skola där man kan vara, så slipper folk bege sig ut i bushen...

2003-06-28, 17:23
Svar #9

Leif Mörkfors

Varför stänger man på lördagar under sommaren (både i Arninge och på Marieberg) ? För många av oss som jobbar i veckorna finns det INGEN dag kvar att välja på !! Uselt !

2003-06-29, 12:23
Svar #10

Utloggad Mats Rännbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2022-01-11, 09:21
    • Visa profil
Ett förslag är att förlägga några dagar i det vackra Blekinge, bege sig till Kyrkhult och Arkivcentrum där. Där finns microkort över hela Sverige. Nu i juli är det visserligen stängt på helgerna. Kolla in på www.arkivcentrum.nu om deras öppettider och platsbokning mm.
mvh Mats

2003-06-29, 13:41
Svar #11

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Ett förslag är att pröva Ramsele en vecka.
Vacker natur, mycket kort, mkt trevlig personal
och mycket utredda anor med hem i bagaget.
Jan-Christer

2003-06-29, 14:39
Svar #12

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nu väntar vi bara på en inbjudan till Leksand också... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-06-29, 20:37
Svar #13

Utloggad Isa Kilsbo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2009-06-13, 16:37
    • Visa profil
Nu får väl alla stilla sig.
 
Leif jobbar ju och har inte möjlighet att tillbringa dagar varken i Kyrkhult eller Ramsele!
 
Till dig Leif vill jag säga: Det kan inte ha undgått dig att på sommaren vill jättemånga svenskar ha semester, så även arkivanställda (och du själv). Det innebär självklart att det finns färre människor kvar att serva oss narkomaner. Dom som är kvar och håller ställningarna vill självklart få lite kompensation i form av stängda lördagar och tidigare stängning i veckorna.
 
Vi narkomaner får söka alternativa arkiv, vad sägs om Kungliga biblioteket (som har lördagsöppet HELA sommaren), Krigsarkivet (har bara lördagsstängt under juli månad).
 
Varför inte ta en tur till slott och herresäten, kyrkogårdar osv. En utflykt till det gamla torpet, gården osv. Passa på att åka till de platser du forskar på hela vinterhalvåret (fast det tror jag att du redan gjort). Vi kan inte ändra på att sommar i Sverige innebär försämrad service i de allra flesta fall.
 
Alla är vi människor, Leif. Kryp ut ur arkivet och andas frisk luft och ladda batterierna inför nästa säsong.
 
Hälsningar från Isa

2003-07-02, 21:13
Svar #14

Leif Mörkfors

Hej Isa ! Jovisst har vi semester (även jag ). Har precis varit på några msådana dagar i Danmark och bl a besökt Lansarkivet i Odense och Lokalhistoriska Arkivet i Sonderborg. (På tal om narkoman).  
Kan ändå inte låta bli att jämföra med all annan verksamhet som ändå upprätthålls trots semestertider dock med lägre bemanning.  
Jag är övertygad om att det skulle kunna vara öppet i Arninge med bara en tjänst i drift om bara viljan fanns, det är ju en ganska stor arbetsgivare.
 
Leksand ökar sina öppettider under sommaren.
 
Så trots sommar och semester så behöver inte det betyda att all tid ska tillbringas i solen och det finns väl inget bättre sätt att ladda batterierna än med några timmar över nån knepigt anfaders levnad.
 
Hälsningar från Leif

2003-07-20, 10:53
Svar #15

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Hur fullt brukar det vara i Arninge såhär i juli? Brukar man få sitta hela dagen eller måste man lämna plats åt någon köande i halvtid?

2003-07-20, 12:25
Svar #16

Jenny Sjöborg

Hej Christina!
 
Var där för någon vecka sedan, tror att det var en måndag eller tisdag. Kom dit vid 9 och satt nästan hela dagen. Var väl ungefär 20 andra personer där, det var med andra ord väldigt lugnt...
 
Jenny

2003-07-21, 10:00
Svar #17

IngBrith Engelbrekt

Hej Christina!
   Även jag har den erfarenheten med att vara i Arninge. Vi var där i torsdags(17 Juli)och kom dit omk.10.00,åkte därifrån 14.30. Där var inte mycket folk någon gång under den tiden,kanske max 20-25 pers. Efter renoveringen måste jag säga att det var mycket trevligare och bättre på alla vis.
 Ing-Brith

2003-07-21, 22:13
Svar #18

Utloggad Isa Kilsbo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2009-06-13, 16:37
    • Visa profil
I dag var Christina och jag i Arninge! Det var inte mycket folk, cirka 15 stycken skrev in sig 09.00. Det kom visserligen flera efter hand med det var inte fullt någon gång.
 
För övrigt var det MYCKET varmt i forskarsalen, lika kallt som det är på vinterhalvåret, men som sagt, gott om plats.
 
Isa

2009-04-20, 13:11
Svar #19

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Jag bor i Norge och har planer om å forska i handlingar i Bränneri Direktonen, som beror i Arninge. Bränneri- m.fl. direktoner med referenskod SE/RA/4102 består av 265 hyllmeter med datering 1775-1826.
 
Jag er specielt interesserad i året 1787.
 
Ligger Arninge i Stockholm och finnes det overnattingsmöjligheter i nærheten til Arninge.
 
Jag undrar hvor många hyllmeter, som vedrører året 1787 och jag er specielt interesserad i handlingar/frågor omkring Karlshamns Bränneri.

2009-04-20, 19:41
Svar #20

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Arninge ligger i Täby kommun strax norr om Stockholm. Jag tror inte att det finns något hotell precis där, men det finns i Täby, som ligger ca 10 minuter från Arninge.
 
Vad gäller beståndet av diverse handlingar, så kan du nog maila till forskarexpeditionen.marieberg@riksarkivet.ra.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna