ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: WinZip hur gör jag?  (läst 900 gånger)

2012-11-22, 19:33
läst 900 gånger

Utloggad Tove Härnvall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 12:15
    • Visa profil
Hej!
jag vill ladda hem ett bouppteckningsregister från Örebro stadsarkiv, men jag går bet på att öppna textfilen som skapas när jag unzippat. Jag högerklickar på filen och vill välja Excel men det finns inte som alternativ... jag fattar ingenting. Finns det någon som kan förklara battre hur jag öppnar/importerar filen till Excel??  Mvh Tove
 
 
Bouppteckningar för Fellingsbro härad 1760-1898  bofellin.zip
 
Så här gör Du
 
·        1. Klicka på filens namn i kolumnen filnamn - ett nedladdningsfönster öppnas
 
·       2. Välj den mapp där Du vill spara filen på Din dator - starta nedladdning
 
·       3. Om Du inte har ett uppackningsprogram sedan tidigare (t.ex Pkunzip, WinZip) ladda även hem filen pkunzip.exe    till samma mapp på Din dator
 
·      4. Packa upp filen med t.ex WinZip - Du får som resultat en .txt fil
 
·     5. Filen (.txt-filen) öppnar/importerar Du sedan i det progam du vill använda (t.ex Access, Approach, Excel)

2012-11-22, 20:24
Svar #1

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 13:36
    • Visa profil
Tove, det är nog så att du först måste spara filen när du öppnar zip-filen. När du öppnat zip-filen markerar du den fil, om det finns flera, du vill spara och väljer en lämplig plats. Därefter öppnar du excel och väljer öppna. Och så letar du upp filen du nyss sparade. Beroende på filformat och inställningar i excel så kan nu filen öppnas på lite olika sätt.
 
Lycka till
Peppe

2012-11-22, 20:28
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Spara filen som Per beskriver.
 
Du bör importera textfilen från Excel.
 
Starta Excel.
Klicka på Data
Klicka på Från text
då öppnas fönstret från textfil
Välj den textfil du vill importera
 
Det går också att öppna den som Per beskriver, men i det här fallet är textfilen från en databas, och om du importerar den bör kolumnerna bli rätt. Det blir betydligt lättare att läsa och utföra sökningar.
 
 
 
(Meddelandet ändrat av brattis 2012-11-22 20:33)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2012-11-22, 21:39
Svar #3

Utloggad Tove Härnvall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 12:15
    • Visa profil
Jag lyckades!!  
 
Så, nu har jag inlett fas 2 i min forskning, att hitta bouppteckningar. Hoppas resten blir lättare än att öppna registret!!
 
 Tack Per och Sven-Ove!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna