ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 21 juli, 2008  (läst 2078 gånger)

2007-06-12, 22:05
läst 2078 gånger

Utloggad Keth Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2022-07-26, 11:12
    • Visa profil
Skall köpa ny dator. Vågar jag köpa med Windows Vista? Nu har jag XP. Jag har läst gamla inlägg där man haft problem. Är Disgen kompatibel med Windows Vista? Finns det olika varianter av Vista? Vilken skall jag i så fall välja?  
Mvh Keth
Glad pensionär

2007-06-13, 11:16
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Ekman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-01-11, 10:57
    • Visa profil
Hej,jag köpte en ny dator som har Windows Vista instalerat.Köpte sen tre månaders abonnemang på Genline,men kommer inte in där genline tror att dom löst problemet till hösten.Sen har jag lagt ett pussel på Jigzaw varje morron,det fungerar inte nu,com hems virusskydd går inte att instalera o använda,fick köpa Norton.Jag ringde upp o dom förklara att vista är så avanserat att man inte kann göra mycket på det innan resten av värden uppgraderat sina sidor.Tycker att dom har lurat oss som inte kann datorer,hade aldrig köpt programmet om jag vetat det här innan. ann-mari.

2007-06-13, 11:38
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Anbytarvärden :: denna diskussion bör slås ihop med  
Anbytarforum: Datorprogram och teknik: Datorprogram (övriga): Windows Vista
 
Jag har en ny Vistadator på ingående vilken dag som helst. Det är nog lämpligt att behålla sin gamla ett tag och fasa över. Allt kommer inte fungera klockrent direkt...  
 
När det gäller Disgen så fungerar den i Vista, om jag förstått det rätt om man kör som Administratör. Se diskussion på annat håll och på DIS Forum.
 
comhem har meddelat mig att de i juni ska ha F-Secures nya virusskydd och brandvägg klar för Vista.

2007-06-13, 17:25
Svar #3

Utloggad Keth Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2022-07-26, 11:12
    • Visa profil
Tryggt Anders att du kommer att ha Vista snart. Jag har idag faktiskt köpt en dator med Vista i, efter stor vånda och ångest. Jag loggar in som administratör men Disgen öppnar första sidan och stänger det igen med meddelandet att det är något fel. Jag har inte varit inne på Dis Forum och kollat diskussionen. Skall göra det. Jag har en stationär dator där allt finns också, men just på den bärbara vill man ju ha Disgen och gärna också Genline.
Mvh Keth
Glad pensionär

2007-06-13, 17:41
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Ekman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-01-11, 10:57
    • Visa profil
Att det inte kommer att fungera klockrent direkt,bör väll stå någonstans då man köper en produkt.Eller är det bara jag som är på dåligt humör,vist kommer F Secures att börja fungera
men innan dess vill jag ha skydd i min dator så det jag kunde göra var å köpa norton å det var inte gratis.Man tycker ju att det bör vara en stor sak att skydda sin dator,o om det är bara ett som hjälper i början så kann jag tro att vista fått betalt av norton,för att göra på det här viset.Jag min dumma nörd har alltid trott att nya saker är bättre,men det här är som att ha första programmet av windows,då man inte hängde med längre.ann-mari

2007-06-13, 20:21
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Vad man köper är en dator med operativsystemet Windows Vista, och det fungerar nog klockrent (i stort sett). Problemet är att alla möjliga programvaror behöver anpassas till det nya operativsystemet. Olika programföretag är olika snabba med att göra detta. Tycker väl att F-Secure borde kunnat vara lite snabbare... Jag har väntat med nya datorn i flera månader mycket just för virusskyddet. Ändå kommer jag tydligen att behöva surfa med gamla datorn ett tag till.
 
Vad gäller DISGEN hänvisar jag till DIS Forum där bl a Daniel Berglund givit bra besked om hur det fungerar i Vista.

2007-06-13, 20:41
Svar #6

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Nog har väl alla stora anvirusföretag versioner som klarar Vista nu..!?
 
Men kanske är det annorlunda om man sitter med någon befintlig version som behöver uppgraderas, det är möjligt.
 
I väntan på att det löser sig kan man ju alltid ladda hem någon 30-dagars prova-på version - sådana har ju de flesta stora program numera, och de brukar köra fullt ut, dvs utan restriktioner alls. (Efter 30 dagar kan man ju sedan byta program och utvärdera något annat, osv.. :-)

2007-06-13, 20:47
Svar #7

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Att många tillverkare av antivirus-program haft det knöggligt beror ju på att Microsoft ändrat och begränsat tillgången till Windowskärnan i och med Vista. För att säkerställa att inga problem ska kunna uppstå har man väl gjort minst sagt genomgående tester.
 
De som har F-Secure kan ju redan idag ladda ner uppdateringar så att det ska fungera i Vista. Om det är en OEM-licens (sån som följer med när man köper datorn eller som internetleverantören skickar med) så är det den som skall åtgärdas i juni - som ägare av OEM-licensen kan man även ladda ner betaversionen som fungerar i Vista, kostnadsfritt. Källa:  F-Secure.
 
Men det är ju samtidigt inget som hindrar någon från att använda ett annat program, vare sig det kostar pengar eller inte.  Här finns en lista med Vista-kompatibla anti-virus. Själv använder jag alltid  Avira AntiVir PersonalEdition Classic.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-06-13, 20:54
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
F-Secures version för Vista blev klar 4 juni, enligt deras hemsida. Men den som har comhems eller Glocalnets bredband använder deras säkerhetspaket med virusskydd och brandvägg, och det är detta som kräver ytterligare någon tid för comhem att testa (enligt mailsvar från comhem). Förhoppningsvis är det dock snart klart!

2007-06-13, 22:21
Svar #9

Utloggad Anna-Britta Hinderson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:58
    • Visa profil
Ann-Marie Ekman
Jag har precis som du köpt en ny dator med Vista,
För att få Genline att fungera kör jag GFF  i XP-läge. När man sen startar programmet poppar det upp en ruta som säger att det inte går att köra,
man kan välja på Avbryt, Försök igen eller
Ignorera , om man då trycker på Ignorera 8 gånger startar programmet och går att köra som vanligt.
Hälsningar
Anna-Britta Hinderson

2007-06-14, 06:28
Svar #10

Birgit Hirsch (Giggi)

Jag har ocå vista . geneline funkar helt utmärkt för mig . Och även de olika skivorna . Efter ha hört att de inte kommer att funka  så var jag lite skrajsen . Men har inga problem . utom de kopierade skivorna där blir det stopp . så det blir att in köpa dessa istället .

2007-06-14, 09:01
Svar #11

Utloggad Britt Flodetorp

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 15:21
    • Visa profil
    • www.flodetorp.se
Hej!
 
Jag har gett upp!
Fick ny stationär dator med Vista och lyckades till slut få Disgen att fungera hjälpligt. Kopplingen till genline fungerar dock inte och inte kartfunktionen. Rosenberg och Svenska ortnamn fick jag också att fungera efter lite trixande. Det känns i alla fall inte roligt att lägga ner tid och möda och sedan upptäcka att det inte fungerar som det ska så jag köpte mig en ny bärbar dator med XP. Det var sista exet som Elgiganten hade som hade XP!
 
Sedan är det andra saker som inte fungerar som de ska på Vista. Scannern är för gammal t ex. Dessutom har Vista kraschat två ggr för mig. Första gången gick det att göra en återställning men andra gången fick jag göra det från fabriksinställningen och alltså installera om alla andra program.
 
Så jag vill verkligen inte rekommendera Vista till datorovana men det är inte säkert man kan välja längre.
 
Mvh
Britt

2007-06-14, 13:40
Svar #12

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Jag använder PANADA i både XP och VISTA och det fungerar bra. VISTA gick inte ens att starta på den dator jag köpte i början av februari. Men nu funkar det riktigt skapligt.
 
SP-1 är släppt på engelska såg jag, det kommer väl på svenska snart hoppas jag.
 
Kjell

2007-06-14, 14:21
Svar #13

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Panda heter det, inte Panada
 
Kjell

2007-06-18, 12:32
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Ekman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-01-11, 10:57
    • Visa profil
Anna Britta Hinderson! Du är ett data snille,jag tryckte på ignorera 8 gånger,och komm in på genline,vet inte vad du mena med att köra GFF i XP-läge men det fungera utan att jag ändra något.Är dålig på datorer så jag vågar ändra då jag inte vet vad jag gör.Men du är bäst i min värd nu,tusen tack o kram från ann-mari.

2007-06-18, 23:14
Svar #15

Utloggad Anna-Britta Hinderson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:58
    • Visa profil
Ann-Mari Ekman
Det var ju trevligt att det funkade och att du fått igång Genline.
Lycka till med släktforskningen.
Hälsningar
Anna-Britta

2007-06-23, 16:52
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Så där, nu har man en splitter ny Vistadator. Dock på fråga igår till comhem om deras säkerhetspaket var klart så blev svaret inte ännu.  
 
Jag såg att det följde med ett virusprogram och brandvägg med Vista (åtminstone den jag köpte), vid namn Norman. Använder någon denna, och vågar man sig ut på nätet med Norman eller helt utan? Vista ska väl vara lite säkrare i sig själv än tidigare versioner av Windows.
 
Man är ganska handlingsförlamad med en dator utan internet. Behöver t ex ladda hem drivrutiner till HP skrivaren, som annars inte stödjer Vista.
 
Det verkar som anbytarvärdarna vill ha en Vistatråd under varje avdelning. Varken inlägget tidigare eller direkt mail verkar göra intryck.

2007-06-23, 17:25
Svar #17

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Anders
 
Det som medföljer är Defender, med du måste ändå ha ett annat program om du skall vara säker, för Defender gör inte allt som antivirusprogrammen gör. Gå inte ut utan Norman eller något annat. Sedan har du något som heter program updates, du trycker på den så skall tydligen alla programvaror uppdatera sig utan att du behöver gå in för var och ett program (om det nu funkar som det är tänkt).
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-06-23, 17:35
Svar #18

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Norman är väl det som man som Nordeakund blivit innehavare av - och jag har det som virusprogram på en av våra riktiga datorer hemma. Än så länge inte märkt något konstigt, eller haft problem (men å andra sidan brukar man ju inte märka om man fått problem så jag kan inte säga så mycket om säkerheten :-)
 
Sökte lite snabbt på nätet, och det är väl inget som ligger i topp direkt, men säkert mycket bättre än inget alls.
 
-Du kan ju alltid ta hem någon 30-dagars-version av ett program du litar på - visserligen måste du ut på nätetdå , men så farligt är det ju inte, och du har ju ett virusprogram på redan.

2007-06-23, 19:51
Svar #19

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tack Patrick och Peter,
 
Defender heter det ja. Updates valde jag efter viss tvekan. Allt prat om att vi skyddar din personliga integritet gör nästan att man blir mer orolig. Vad är det de egentligen samlar in...  
 
Det blir att installera Norman i brist på annat, och sedan avinstallera när F-Secure blir klart genom comhem. Vill ha det (och har betalt för det ej att förglömma) och är mycket nöjd med det sedan lång tid genom både Glocalnet och comhem.
 
Hade problem med Häradsekonomiska kartan. Djvu i versionen på skivan verkar inte fungera med Vista.
 
Vänliga gammeldatorhälsningar...
Anders

2007-06-24, 18:47
Svar #20

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Pust, då ska väl det mesta vara installerat. Disgen var en smärre pärs...
 
Ska färgerna vara så här bleka i Vista? Webbsidor ser helt annorlunda ut nu än i min gamla dator. Och i Disgen har bakgrunden blivit helt vit, tidigare var den väl grön(?).

2007-06-24, 20:09
Svar #21

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej igen Anders
 
Jag har själv inte istallerat Disgen på Vistan ännu, har kvar den på XPn tills den nya uppdateringen kommer från Dis (skall komma efter sommaren). Man får tänka om vad det gäller några saker om man uppdaterar ifrån XP eller tidigare, det står klart, ibland går det onekligen långsamare när man skall prova något gammalt. Men det är ju en vanesak. Med färgerna menar du de genomskinliga? allt verkar gå att se genom. Det var en av förbättringarna.  
 
Vänligen Patrick  (väldigt nöjd med Vista, även om alla program inte skulle funka i det. Har inte velat prova).
Vänligen Patrick : )

2007-06-24, 20:33
Svar #22

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Bakgrunden i DISGEN är väl normalt grå med små svampar (dvs föreningsloggan). Om grått blir vitt och dessutom andra program verkar ha blaskiga färger undrar jag om det inte har med grafikkortet eller skärmen att skaffa. Har du platt skärm och finns det i så fall någon ratt för kontrasten att skruva på?

2007-06-24, 21:36
Svar #23

Elisabet Bergkvist

Jag har kört Windows Vista i ca 2 månader nu, och  har inga problem med Disgen och inte heller med Genline, installerade dem som administratör. Det är inte några problem med andra program heller, utom att Internet Explorer blev outhärdligt seg för ca två veckor sedan, kanske i samband med att jag försökte installera Djvu, vilket misslyckades. Sedan dess använder jag Firefox, och där fungerar Djvu utmärkt.
Jag är mycket nöjd med Vista, som följde med datorn jag köpte när min gamla stannade och vägrade starta igen.
/Elisabet Bergkvist

2007-06-25, 01:35
Svar #24

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag tror jag kommer gilla Vista också. Allt är nytt, även bildskärmen, platt för första gången, så det är mycket som kan vara orsaken att man inte riktigt känner igen sig. Har laborerat mycket med ljusstyrka och kontrast på skärmen, men inget som riktigt ger de klara djupa färgerna som jag har på gamla skärmen (sitter vid den nu igen). T ex den gula färgen på bakgrunden här. Det går inte att dra ner ljusstyrkan helt till svart skärm, det tycker jag är konstigt. Grafikkortinställningar har jag inte kollat på.
 
Disgen fungerar nu, men jag stötte nog på alla de problem som redits ut i olika diskussioner på DIS Forum och här. De är en stor hjälp att ha tillgång till faktiskt.

2007-06-28, 02:12
Svar #25

Stina Wickman

Jag vill tacka för värdefull information ang. Windows Vista och Genline. Felmeddelandet jag fick var helt obegripligt men nu kan jag klicka 7 ggr. på ignorera och då kommer inloggningsrutan upp och efter inloggning fungerar Genline som det skall göra.

2008-06-14, 21:05
Svar #26

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Är det problemfritt att installera Rosenbergskivan under Vista ? Jag har en ny dator med förinstallerat Vista, inköpt för 1 1/2 månad sedan. Jag installerade DISGEN 8.1e utan problem.
LOE

2008-06-15, 10:31
Svar #27

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Lars-Olov, det finns ett tips här på Rötter och i Släkthistoriskt forum nr 2/2008, sidan 8, hur du ska göra för att installera Rosenberg-cd:n (om det är den Rosenberg som är från SVAR och som Släktforskarförbundet säljer).
 
Om du inte har ShF så kan jag skanna den sidan.
 
hälsningar,
Eva

2008-07-21, 00:17
Svar #28

Utloggad Tony Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 20:56
    • Visa profil
Hej !
 
jag har Windows Vista och varje gång jag går in på Lantmäteriets hemsida på historiska kartor så loggar internet explorer ur sig (internet explorer 7), jag håller på att bli galen på det.
Jag kan titta lite på kartorna men byter jag eller flyttar bilden så vips är jag urkopplad igen............
Är det någon som vet varför den gör så och hur man kommer tillrätta med det ?.
 
Mvh Tony

2008-07-21, 06:48
Svar #29

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej Tony!
 
Jag vill minnas att denna fråga ventilerats tidigare, men jag kan dessvärre inte hitta den just nu (är väl fortfarande halvsovandes). Vill även minnas att ett sätt att komma förbi detta är att köra en annan webbläsare just för Lantmäteriets kartor.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna