ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Webläsare  (läst 2106 gånger)

2004-04-02, 08:23
läst 2106 gånger

Monica Nilsson

Hej
Jag försökte att skicka in en fråga häromdagen. Det  
visade konstiga tecken för å,ä och ö. Efter mycket  
funderande kom jag på att nu byta webläsare från  
Safari (jag har Mac) till Explorer, och se då verkade det  
fungera.

2004-04-25, 13:09
Svar #1

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Har du problem med musarm?
Sedan jag började med Mozilla Firefox så känns det  
mycket bättre att surfa. Jag använder knappt musen
längre. Är du intresserad så hittar du programmet på
 http://www.mozilla.org/products/firefox.
Jag har även hittat en hjälpsida som delvis är på svenska på  
http://www.csc.se/mozilla_firefox/
 
Ex. på funktioner.
? Börja skriva vad det står i länken så markeras länken.
? CTRL/enter och den markerade länken öppnas i en ny tabb.
? CTRL/Page down tar en till nästa tabb.
? CTRL/F4 stänger aktuell tabb.
? F6 för att komma till adressfältet
 
Ja listan kan göras lång. Nu gäller det bara att komma ihåg att använda sig av dessa genvägar i stället för musen  
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2006-02-24, 14:40
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Ibland så är kommentarer i Porträttfynd synliga först när jag klickar på fotot och förstorar det.
 
Jag har påtalat felet för redaktören, men han hänvisar till min dator/webläsare för det är inget fel i databasen i Porträttfynd.
 
Som exempel: Gå in i Porträttfynd, klicka på landskapet Ångermanland däruppe, klicka på fotograf J Wilhelm Westman under Moälven. Jag har då kommenterat bild #18551, men för mig syns inte kommentaren förrän jag klickar på bilden.
 
En annan sak som jag upptäckte idag, var att fotot av min farmors mor Anna Lisa Brännström var borta från bilderna i det album jag lagt in. Skriver jag Brännström i sökrutan i Porträttfynd så finns inte bilden heller. Däremot om jag skriver #39531, så dyker den upp.
 
Jag kontaktade redaktören, men han har kollat med andra datorer och allt är okej, så felet finns i min dator, anser han. Jag får då rådet att ev göra uppdateringar och rensa cache-minnet. Jag ringer en datakunnig person som säger att jag i så fall ska gå in på internet explorer och klicka på ta bort cookies och ta bort filer. Jag gör så, men inget förändras. Jag ringer till min man och ber honom gå in på porträttfynd och skriva in min farfars album #36978 i sökrutan och scrolla till slutet av bilderna. Han ser inget kort #39531 heller.
 
Jag börjar bli trött på detta att kommentarer ibland är dolda och att kort försvinner, fast det är visst bara i min och min makes dator, som det sker.
 
Är det någon som kan hjälpa mig att få ordning på det här? Vad ska jag göra?
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-02-24, 15:55
Svar #3

Kjell Arnesson (Delphinus)

Hej Ann-Mari!
 
Om det är till någon tröst så har jag samma bekymmer som du med bild #18551, likadant är det med bild #39531, söker jag på namnet Brännström kommer bilden inte upp men söker jag på #39531 så finns den där.
Fenomenet är det samma även med Mozilla Firefox
 
mvh Kjell

2006-02-24, 16:01
Svar #4

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 23:45
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Ann-Mari,  
jag har tittat på bilderna enligt dina exempel, och upplever precis samma problem med dem som du beskriver.
 
Är även min dator felaktig? Tror inte det.
 
Undrar just om redaktören har kollat med en extern dator eller med en som ingår i nätverket där databasen ligger. Jag har i min tidigare verksamhet sett liknande fall där vissa internetsidor inte varit synliga externt pga miss i uppdatering av servern.

2006-02-24, 16:09
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Också jag har tydligen fel på min dator...
 
Jag följde dina exempel - med precis samma resultat.
 
Och jag har inga gamla 'cachade' filer att rensa bort, för jag har aldrig varit inne på just de sidorna/bilderna tidigare...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-02-24, 16:19
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack killar! Jag började tro att jag höll på bli snurrig, för enligt redaktören kan han inte se de fel jag har, trots att jag uppmanar honom att göra sökningen precis på det sätt jag gör, inga snabbsökningar direkt via fotonumret.
 
Jag brukar roa mig med att leta dubbletter under Ångermanland och speciella orter eller fotografer. Det är då jag har upptäckt att kommentarerna inte syns ibland, förrän man klickar på kortet.
 
Jag får väl (suck) kontakta redaktören igen och nu har jag tre till som upplever det jag påtalar, på samma sätt.
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2006-02-24, 17:23
Svar #7

Utloggad Jonta Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2009-01-19, 10:57
    • Visa profil
Hej Ann-Mari. Har testat att göra exakt enligt din instruktion och för mig är det inga problem. En kamrat till mig föreslog att man kan gå in I 1.verktyg sedan väljer man 2.Internet alternativ sedan 3.säkerhet och där i sin tur 4.anpassad nivå och kontrollerar inställningarna där. Experimentera lite så kanske det löser sig.
Detta kan vara ett sätt. Lycka till.
Jonta

2006-02-24, 17:38
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jonta! Menar du att om man gör dessa inställningar och om det lyckas, så hoppar bilden tillbaks till albumet igen? Det verkar så ologiskt att de här problemen bara dyker upp ibland. Varför har just farmors mors foto hoppat ur albumet? Det har ju funnits där förr.
 
Visst ska jag prova det du tipsar om.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-02-24, 17:46
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om man ska behöva trixa med säkerhetsinställningarna för att allt ska synas så är det på servern/i databasen felet finns!
 
Man ska naturligtvis inte behöva ha några speciella inställningar för att kunna se en felprogrammerad sida - och därmed riskera att råka illa ut när man besöker andra sidor. Alternativet är att hålla på att ändra fram och tillbaka varje gång man är på besök - men på en så 'kundovänlig' sida lär besöken inte bli många...
 
Dessutom har jag inga inställningar där som kan förklara detta fel på min webläsare.
 
F.ö. kan jag, lika lite som Ann-Mari, se logiken i att inställningar i webläsaren gör att bara vissa bilder och kommentarer saknas...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-02-24, 19:15
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag antar att det var väl min web-läsare, som var skulden till att också ett kort #12392, som Anders Nylander lagt in, försvann. Puts veck!
 
Jag hade hittat två dubbletter #12392 och #49711 och kommenterade det på båda korten. Det första försvann och kommentaren på den andra kom aldig med/censurerades bort? Jag meddelade igen på det senare kortet att det fanns en kopia, som försvunnit. Den kommentaren fick aldrig komma med. Varför vet jag inte, men skulden var väl min webläsare :-)  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-02-24, 21:14
Svar #11

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Har även jag haft problem med bilder som försvunnit och fått liknande svar när jag frågat om orsaken. Sex bilder saknas när man söker på mitt efternamn. OBS att de fanns före städningen. De har också tappat anknytningen till andra foton, vilket väl knappast kan bero på min dator. I synnerhet inte som samma fenomen förekommer på min arbetsplats samt hos andra medlemmar i vår släktförening. Och de är ganska många. Har experimenterat med olika inställningar, men ingenting hjälper...
 
Marianne K

2006-02-25, 10:14
Svar #12

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Jag tar tillbaka mitt inlägg, trodde jag såg kommentarerna, men då sökte jag på nummer, inte under fotograf.
 
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2006-02-25, 11:03
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ingrid!
 
Om du söker under ort och fotograf, ser du då kommentaren?
 
Alltså du går in på Porträttfynd, klickar på Ångermanland däruppe, Moälven, J Wilhelm Westman och foto #18551
 
eller
 
Bredbyn, fotograf Garfv?, foto #18898.
 
Kan du om du skriver #36978 i sökrutan, min farfar J R Forsgrens album och scrolla dig ned till slutet se bild #39531, foto på Anna Lisa Brännström?
 
Jag är tacksam för all den hjälp jag kan få! Är det fel på min dator eller servern för Porträttfynd?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-02-25, 13:11
Svar #14

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej Ann-Mari,
jag prövade också exakt enligt dina anvisningar och även jag får samma problem som du.  
 
Eliza

2006-02-25, 13:36
Svar #15

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Jag också, trots nyrensat cacheminne. Lättade även på alla säkerhetsinställningar så mycket som det går utan att helt stänga av både brandvägg och virusskydd.
Sökning på resp bildnummer fungerar och så även hänvisningen mellan 37087 och 39531, men den senare bilden saknas i listan. Och inga kommentarer finns med...
 
Hälsningar
Marianne K

2006-02-25, 21:50
Svar #16

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Ann-Mari
Samma fel här, med tillägg att på Bredbyn, Richard Garfve, så syns inte kommentaren på #37060 heller.
 
ett mail till Crister, med hänvisning till denna disk torde vara bra, så det får det bli

2006-02-26, 13:00
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack för alla synpunkter! Nu vet jag att jag inte är ensam om att inte se det Redaktören ser.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-02-26, 15:11
Svar #18

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Frågan är om redaktören har tömt sitt 'cacheminne' efter att ha redigerat sidorna/bilderna...? J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-02-27, 07:38
Svar #19

Crister Lindström (Redaktor)

Det är inget fel på databasen Porträttfynd!  
 
Ann-Marie Bäckmans bilder och kommentarer finns på plats.  
 
Det är uppenbarligen så, att några av er användare inte kan se bilder och kommentarer medan alla andra kan.  
 
Bild #37060 (som nämns ovan) med två kommentarer av Ann-Marie Bäckman (25/9 2004 samt 26/1 2006) finns i databasen och syns korrekt.
 
För säkerhets skull ska jag be supporten att ännu en gång göra en kontroll.

2006-02-27, 09:11
Svar #20

Crister Lindström (Redaktor)

Det är när man går den långa sökvägen som kommentarerna inte syns och man måste klicka på bilden. Det tog en stund att komma underfund med vad Ann-Marie menade, eftersom bilder och kommentarer fanns på plats.
 
Vi ska titta på det.

2006-02-27, 09:40
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Crister!
 
Nu hann jag svara på ditt mail, där du fortfarande lade skulden på min dator, innan jag läste det här.
 
Jag vill bara kommentera ditt inlägg, med att det är ju det jag har försökt förklara hela tiden, att du ska leta på det sätt jag beskriver. Inget annat!  
 
Strumta i att korrigera så att inläggen syns eller inte. Strunta i att lägg tillbaks farmors mors bild.  
 
Jag bryr mig inte längre och ska aldrig besvära dig mer! Det blir väl bra?
 
Att man lägger ned timmar på att hitta dubbletter av mina och andras kort, letar upp och engagerar andra att titta på korten och sedan när något är fel och man påpekar det, då blir man dum-förklarad, jag finner inga ord!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-02-27, 22:47
Svar #22

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Tja, det verkar som något gjorts för nu fungerar det (för mig) med Bredbyn, fotograf Richard Garfve under det att Moälven och Anna Brännströms bild fortfarande är fel.
 
Jag förmodar att även detta fixas, så att alla kan se det som ska ses

2006-02-28, 06:07
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nu är det så att det inte är bara dessa kommentarer, som är dolda. Det här är bara exempel, som nämnts. Det finns andra också, men jag kan inte säga med säkerhet att det här fenomenet uppstått bara då jag kommenterat eller om det är andras kommentarer också, som dolts.
 
Jag har väl haft mina funderingar med Crister om det kunde bero på om jag använt användarnamn eller bara skrivit in mitt namn när jag kommenterat. Jag har för mig att jag har testat detta och det har ingen betydelse. Detta med dolda kommentarer är inte något nytt fenomen. Det förekom även före Cristers tid.
 
Dolda kommentarer förekommer ju bara när man går in på fotografer och letar bilder. Så det är väl inte så många som har problem med det, antar jag, mer viktigt känns det att bilder från ett album får finnas kvar.
Ann-Mari Bäckman

2006-02-28, 09:00
Svar #24

Crister Lindström (Redaktor)

Porträttfyndsdatabasen är byggd 2002. Nu konstaterar Ann-Marie Bäckman att felet funnits med hela tiden.  
 
Eftersom bilder och kommentarer fanns på plats kunde jag inte förstå vad som menades och hänvisade då till webläsarproblem. Man behöver ibland rensa cache-minnet. Ett tips i all välmening.
 
Vi som arbetar med Rötter och Anbytarforum gör det naturligtvis för användarnas skull. En programmerare tittar nu på Porträttfynd för att se om det går att lösa problemet med dolda kommentarer. Ber att få återkomma med resultatet.

2006-02-28, 10:30
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag vill nog påstå att jag är en av de få, ja kanske den enda, som använder databasen på det sätt jag beskrivit.
 
Då jag går in på fotografer i speciellt Umeå eller Örnsköldsvik för att leta dubbletter eller flera kort av samma person, så upptäcker jag av naturliga skäl också saker som inte fungerar så bra.
 
Det är därför jag förr varit så flitig med inlägg i Porträttfynd, numera med mail till Crister. Det gör jag i all välmening också.
 
Jag anser det inte vara fel att påtala fel och brister, som kan förbättra Porträttfynd.
Ann-Mari Bäckman

2006-02-28, 14:22
Svar #26

Crister Lindström (Redaktor)

Du gör alldeles rätt Ann-Marie! Vi behöver användarnas hjälp för att rätta till fel och brister. Vi får se om det går att lösa problemet utan alltför stora ekonomiska insatser.

2006-02-28, 16:59
Svar #27

Rune Edström

Betydligt vänligare tongångar från högre ort nu
mvh
rune

2006-02-28, 18:49
Svar #28

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Visst är det mycket trevligare om man har en vänlig ton i diskussionerna. Det är lätt missförstå varandra. Tyvärr.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-03-01, 08:18
Svar #29

Rune Edström

Christer
Nu när även den meste användaren av Porträttfynd Ann-Mari har tappat geisten och glädjen av att använda den avdelningen, tror jag inte några vänliga ord räcker för att förta den vet bäst attityd som gällde i fjol. Dom där synpunkterna skulle ha gällt från början, inte nu när t o m hon gett opp.
mvh
rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna