ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Varför kan man inte längre skriva grafiska stamtavlor?  (läst 1133 gånger)

2004-09-02, 23:07
läst 1133 gånger

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jag har just gjort en fasansfull upptäckt. Jag har inte hämtat mig än, och kommer säkerligen inte att kunna göra det på länge än.  
 
I Windows 2000 (eller möjligen efter någon av dess senaste uppdateringar) finns inte längre det teckensnitt man kunde använda sig av för att på fri hand (dvs utan släktforskningsprogram) skriva grafiska stamtavlor. Tidigare hade man ju kunnat gå in på infoga, ta symbol och sedan välja ett teckensnitt (jag kommer skam till sägandes inte ens ihåg vad snittet hette, men förut fanns det ju bara där...) som perfekt byggde upp linjerna eller klamrarna, som förband generationerna med varandra; ja ni vet, så att linjen kunde böjas uppåt i en spets mot föräldren/föräldrarna, och nedåt före det första, resp. efter det sista syskonet i raden. Det teckensnittet FINNS INTE LÄNGRE.  
 
Detta är ju en katastrof för alla som vill skriva stamtavlor. All släktforskning består ju inte av idel antavlor, eller hur? Däremot finns det ju kvar myriader av fullständigt onödiga och meningslösa tecken, som jag har svårt att tänka mig att någon överhuvudtaget någonsin använder. VARFÖR ta bort just detta omistliga teckensnitt? Vem är det överhuvudtaget som sitter och bestämmer över de förändringar som uppenbarligen hela tiden görs i datorstandarden (nästan alltid till det sämre....[jovisst, jag är ju konservativ....])? Är det Bill Gates själv? Eller finns det månne någon/några som på mera nationell basis bestämmer detta? I så fall är de ju uppenbarligen inte släktforskare. Borde för övrigt inte släktforskare vara med som remissinstans i sådana sammanhang? Är jag överhuvudtaget den förste/ende som har märkt förändringen? Finns det inga flera som bygger upp stamtavlor via ordbehandlingsprogram som Windows?  
 
Och som om det inte vore nog med detta? De stamtavlor som jag redan skapat med dessa hjälpmedel är totalförstörda. Där dessa sammanbindande generationslinjer eller klamrar tidigare fanns; står nu bara obegripliga rader med fyror, sexor, sjuor och åttor. Sifferraden har inte ens samma längd som klamrarna. Tydligen är sjuorna det som tidigare var spetsen uppåt, och sexorna och åttorna det som tidigare avgränsade linjerna. Fyrorna är uppenbarligen de sorgliga resterna av linjernas raksträckor...... Snyft! Stamtavlorna är ju nu totalt oanvändbara och fullständigt obegripliga.  
 
VEM är det som har ställt till detta elände, och VARFÖR? Hur ska man nu bära sig åt för att göra stamtavlor? Kan man i fortsättningen överhuvudtaget göra det?

2004-09-03, 00:40
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

Hej Carl-Fredrik
 
Windows är ju inget ordbehandlingsprogram. Menar Du Word?
 
Jag förstår inte vad det är för tecken, Du skriver om?
Det måste väl gå att ladda hem från Windows update.
Jag fattar inte vad Du menar egentligen, om det inte är ett skämt?  
 
Hälsn. Eivor

2004-09-03, 05:21
Svar #2

Jonas Kuschner

Carl-Fredrik, du tänker nog på ett typsnitt som heter MT Extra (fontfilen bör heta mtextra.ttf). Det medföljer någon mjukvara, men jag är inte säker på om det är Windows eller något annat. Försök att söka på hårddisken efter det filnamnet.

2004-09-03, 08:17
Svar #3

Gabriel Frisk

Gå till Accessories/System Tools/Character Map (eller något liknande på svenska), välj t.ex. typsnittet Terminal från rullgardinen...
 
Mvh
Gabriel

2004-09-03, 08:27
Svar #4

Anne-Marie Dufva

Hej Carl-Fredrik!
Pröva att söka efter typsnittet med någon sökmotor, de flesta typsnitt brukar gå att hitta och ta hem från nätet. Lycka till!
 
M v h Anne-Marie

2004-09-03, 08:37
Svar #5

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Carl-Fredrik,
 
Jag hade MT Extra som font. Jag har mailat dig en kopia.

2004-09-03, 21:20
Svar #6

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Ekvationseditorn som är inbyggd i Word kanske också kan användas?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna