ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tangentbord  (läst 2651 gånger)

2005-03-28, 08:14
läst 2651 gånger

Jan Ek (Janek)

Nej, Alt+Skift växlar bara mellan de tangentbord som är definierade i dialogen Daniel beskriver. Själv har jag tre layouter installerade och då fungerar det så. Om bara engelskt tangentbord är installerat så sker ingen återställning. Daniels recept är det riktiga.

2005-03-28, 10:21
Svar #1

Janne Högdin

Tack för responsen!
 
Jodå, nu har jag gjort som ni har tipsat om! Men det verkar som ohyran inte gillar svenska och svenskt tangentbord! Efter VERKSTÄLL och OK så får jag fortfarande informationen av det envisa otyget att den startar med Engelska (USA)/Amerikanskt inmatningsspråk/tangentbord som standard även om jag har tagit bort det!
 
Och jag har även försökt med svenska/svenskt tangentbord som andraval för att med snabbtangenter välja språk, men icke!
 
Och inte förstår den jamska!
 
Jag tror jag grillar den i stekugnen ett tag, så den förstår att det är allvar!
 
Den heter Acer Aspire 1362LC, men det rår han ju inte för, han gör nog så gott han kan. Det är nog knapptryckaren det är fel på, men denne har svårt för att bli arg på sig själv!
Fortsatt God Påsk!
nJanne

2005-03-28, 18:30
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Janne,
 
Har upptäckt att ändringar av inställningar ofta verkställs efter att datorn har startats om. Prova alltså att starta om datorn.
 
Mvh - och fortsatt Glad Påsk!
 
//Leif

2005-03-29, 07:49
Svar #3

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Janne, ser det ut så här när du klickat Kontrollpanelen, Nationella inställningar, Språk-fliken, Information-knappen i 'Texttjänster och inmatningsspråk'?
 

2005-03-29, 09:28
Svar #4

Janne Högdin

Leif: Jag har testat det. Det fungerar inte!
 
Neta: Ja, så ser det ut efter det jag har ändrat det dithän. Men, när jag går ur efter att ha VERKSTÄLLT och OK så återställs språket till Engelska (Am)och Amerikanskt tangentbord.
 
Jag, en envis jämte, har tydligen träffat min överdator!
 
Det blir nog ett återbesök hos försäljaren!
 
God vår till Er bägge!
 
Janne

2005-03-29, 09:43
Svar #5

Jan Ek (Janek)

Janne,
 
Du kan ha råkat ut för en dator som är satt upp på ett speciellt sätt från början, särskilt bärbara datorer har ibland en egen variant av operativsystem inlagt med spärrade funktioner och styrda val. Det det lättaste nu är kanske att lägga in en standard variant av operativsystemet XP på nytt, och då blir det rätt, jag lovar!
 
Men ta återförsäljaren i örat först ... och låt denne göra jobbet åt dig!

2005-03-29, 09:50
Svar #6

Jonny Myrberg (Myrberg)

Har du tagit en titt nere vid klockan,dä kan du välja med. Jag har haft samma problem innan
 
 

 
 
MVH Jonny

2005-03-29, 21:38
Svar #7

Janne Högdin

Jan: Jag gör nog som du säger.  
Jonny: Jag kommer aldrig så långt, datorn gillar inte svenska, jag får aldrig se någon valmöjlighet nere vid klockan.
 
Och när jag försöker med central-jamska så spottar och fräser den urbota idioten (jag menar datorn).
 
Når han int förstå jamska ens, hurre ske je då kunn annvänn en, je som ha jamska som morsmål och svenska ta tvång! Je vill bare huskes å tjöjes!
 
Da jett hane!
nJanne

2008-02-05, 21:53
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som kan tipsa mig om vad jag gör för fel, när jag ska ändra ett ord, så äts bokstäverna upp. Det går inte skriva in något, för då äts bokstaven till höger upp.
 
Har jag nuddat vid någon tangent? Detta har hänt ett antal gånger.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-02-05, 21:58
Svar #9

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej Ann-Mari!
 
Prova trycka på Insert-knappen igen så ska du se att det löser sig!  
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-02-05, 21:59
Svar #10

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:24
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Ann-Mari, du har säkert råkat trycka på Insert-knappen!
 
Genom att trycka på den kan man växla mellan att skriva över (som händer för dig nu) och att skriva in (som är det normala).

2008-02-05, 22:12
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack grabbar!
 
Jag misstänkte väl det, att jag nuddat vid någon knapp på tangentbordet! Nu kan jag infoga bokstäver utan problem!  
 
Nu ska jag skriva om inlägget om fotograf Axel Häggmark.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-02-12, 18:53
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nu har jag problem igen! Jag har trådlös tangentbord och mus (har bytt batterier nyss i båda) och programmet Windows Vista.
 
Problemet började för ett par veckor sedan, med att när jag skriver, så kommer inte alla bökstäver med eller så kan det bli någon dubbelbostav. Jag trodde först att det berodde på mig, att jag tänkte mig ett ord men skrev inte ned alla bostäver, men så är det inte. Så bytte jag batterier på tangentbord och mus och trodde att problemet var avhjälpt, men icke. Nu har det gått bra att skriva, men jag skrev nyss i ett annat forum och då var det problem att skriva. Jag fick t o m trycka samma bokstav flera gånger, innan den syntes på skärmen, i texten.
 
Detta är ett exempel= Dt rt empl
 
Någon som har en idé vad detta kan bero på?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-02-12, 20:23
Svar #13

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:56
    • Visa profil
Ann-Marie, det är exkat min egen erfarenhet av trådlösa tangentbord. De fungerar inte bra. Tror inte det har att göra med Vista, har själv bara använt på XP-home.
 
Men en liten hjälp brukar finnas. Det är en liten knapp, på undersidan eller på kanten någonstans. Där man kan göra en återsökning/återställning (reset). Då återupprättar tangentbordets sändare sin signal med motagaren på datorn. Kan vara värt ett försök.
 
//Peppe

2009-02-12, 21:36
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har märket hp och hittar ingen knapp, varken under eller på sidan av tangentbordet. Däremot finns det en massa knappar med symboler på sidorna.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-02-12, 21:42
Svar #15

Utloggad Maggie Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-07-09, 11:16
    • Visa profil
Har du något som stör sändningen mellan tangentbord och dator? Något som står i vägen eller elektronisk utrustning som tex en trådlös telefon eller mobiltelefon?
 
(Meddelandet ändrat av MaggieA den 12 februari, 2009)

2009-02-12, 21:49
Svar #16

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
På mitt Hp-tangentbord finns en knapp under som det står connect på. Jag brukar någon gång få dra ut och sätta i mottagaren som sitter i en usbkontakt på datorn. Det kan vara något som stör, sätt i mottagaren på framsidan av datorn så kan det fungera bättre, alternativt ställa datorn på ngt annat sätt. I stället för kabel har du ju en radiokommunikation som ska fungera.

2009-02-12, 22:39
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack för tipsen. Jag ska försöka klura ut vad felet är. Nu påstår maken att vi inte alls bytt batterier, vilket jag tror. Vi har nu bytt igen. Så jag får se om det blir någon skillnad, kanske han har rätt i så fall. Om inte ska jag använda mig av era tips.
Ann-Mari Bäckman

2009-02-13, 08:22
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Samma problem dök upp idag. Det verkar dyka upp ibland, bara tillfälligtvis.
 
Jag har läst att Vista brukar hamna i viloläge ibland. Det är inte sådant som inträffar?
 
Vi har en router(ändrat det felaktiga, som Lena skriver om) på en hylla strax ovanför datorn.
 
(Meddelandet ändrat av ines den 13 februari, 2009)
Ann-Mari Bäckman

2009-02-13, 18:08
Svar #19

Utloggad Lena Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2012-10-24, 22:42
    • Visa profil
Ann-Mari; en Router

2009-02-13, 18:55
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lena, du hann före!
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna