ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-27  (läst 2189 gånger)

2002-09-01, 23:05
läst 2189 gånger

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Hjälp
 
Något har hänt med mitt tangentbord. Det blir fel tecken som kommer upp på skärmen när jag trycker på högra halvan av tangentbordet. p blir - och k blir 2, i blir 5 och m blir 0 osv,
 
Om jag håller ned Fn-knappen fungerar dock de knappar som annars trilskas.
 
Jag har kört Nortons virusprogram u a. Min yngsta dotter (1,5 år) knappade, i ett obevakat ögonblick, på datorn vid uppstart.
 
Vad kan ha hänt? Och hur åtgärdar jag det?

2002-09-01, 23:47
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det låter som du har en bärbar (där högra delen även kan vara numeriskt tangentbord)
Tryck ned 'Fn' samt en knapp 'Numlock' (står kanske bara NumLk eller så på den) På den Compaq som jag också har stående här så är det samma tangent som 'DEL' - men det kan väl variera..
-Sedan är det nog bara att knappa på som vanligt!

2002-09-02, 00:21
Svar #2

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Tack Peter! Nu fungerar det. Det finns tydligen en hel del funktioner som man som normalanvändare inte har en susning om.

2003-02-26, 18:44
Svar #3

Jan-Åke Holmbring

Om jag försöker skriva min e-mailadress i ett dokument på hårddisken låser sig datorn. Markören
står stilla, går inte att flytta, jag kan inget göra.
Vad finns att göra?
Mvh
Jan-Åke

2003-02-26, 19:38
Svar #4

Åke Forsmark

Det kan bero på i princip bero på vad som helst. Det finns egentligen inga som helst möjligheter att ens gissa på vad det kan vara för fel med så knappa uppgifter. Man måste veta vilken dator det är och vilket operativsystem, vilka programvaror du använder, vad är det för sorts dokument. etc.
 
En sak att gå på är att du säger att det händer när du skriver din emailadress nånstans. Händer samma sak om du bara skriver ett snabel-a? (@). Eller är det bara speciellt din adress? var är det du skriver in den? Kan det vara något program som försöker starta något mail-hanteringsprogram eller nåt?

2003-02-26, 21:27
Svar #5

Lars Göran Larsson

Ett tips om Du inte hittar anledningen till felet är att byta ut @ mot at
t.ex elge.larsson at telia.com
det förstås av dom flesta.
En nödlösning men dock ......
mvh/Elge

2003-02-27, 12:19
Svar #6

Jan-Åke Holmbring

Problemet uppstår inte när jag skriver ett enskilt snabel-a, inte heller när jag skriver någon annans mail-adress utan bara när jag skriver min egen. Jag skriver på en i Mac och på dokumentet är Microsoft Word.
Jan-Åke

2003-02-27, 23:15
Svar #7

Åke Forsmark

Mac är inte min tekopp om man säger så. Helt klart är det någon mystisk konflikt av något slag. Att det inträffar något när du skriver in en epost-adress är inte så egendomligt. Det finns en funktion som konstaterar att det är en epostadress(dvs som när man skriver en epostadress i sitt emailprogram och den blåfärgas. Då har programmet konstaterat att det är en epostadress) och sätter igång en process. Om det finns något i den processen som inte funkar som det ska eller är felaktigt konfigurerat kan man råka ut för ett sånt här magiskt problem.
 
Att felet uppstår när det är just DIN epostadress är lite mystiskt. Vad kan det vara som programmet ska vilja starta för att du skriver in just din!? Det är inte så att du har angett att stavningskontrollen ska acceptera just den adressen och så händer det nåt annat tokigt? Typ att stavningskontrollen och funktionen som ska färga adressen blå slåss om kontrollen och vägrar ge sej?

2003-04-04, 19:19
Svar #8

Maud Bergvall

Accentknappen på mitt tangentbord fungerar ej som den ska. Det blir dubbla tecken (´´)och de kommer före den bokstav som skulle betonas.
 
Ex Nor´´en. Jag har provat byta tangentbord, men det blir likadant.
 
Kan någon förklara ?

2003-04-04, 19:47
Svar #9

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Trycker du på rätt sätt? Du trycker först ? och sedan direkt bokstaven då får du ?ovanför bokstaven och inte före. ?är en stillastående knapp, om du förstår vad jag menar. Det händer inget förrän du trycker en annan tangent.
Hälsningar/Gunnell

2003-04-04, 23:32
Svar #10

Maud Bergvall

Jo, jag trycker rätt, och det blir dubbla accenter så snart jag trycker på den knappen.
Accenten ska ju inte visa sig förrän jag tryckt bokstaven.

2003-04-05, 08:51
Svar #11

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Det blir dubbla accenter om man trycker två gånger på tangenten (Nor??en). Du håller inte ner den så länge att tangentrepetitionen drar igång?

2003-04-05, 17:42
Svar #12

Maud Bergvall

Nej inte det heller. Om jag så bara snuddar vid tangenten blir det dubbelt ??.

2003-04-05, 18:24
Svar #13

Eivor Andersson (Majken)

Hej Maud,
 
Jag testade och upptäckte att det är samma sak för mig.
Det blir dubbelt utan att jag skriver någon bokstav efter.
Underligt!!
 
MvH Eivor

2003-04-05, 19:03
Svar #14

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Händer detta överallt i alla program? Eller kanske bara i Microsoft-program. Det kanske är nån inställning som ersätter ' med ''. Bara en tanke jag fick så här helt apropå.

2003-04-05, 19:34
Svar #15

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Maud och Eivor; Kolla hur ni har inställningarna för tangentrepetition. Kanske repetitionshastigheten är lite för snabb?
Hälsningar/Gunnell

2003-04-05, 20:15
Svar #16

Eivor Andersson (Majken)

Hej igen,
 
Nu har jag minskat tangentbordsrepetitionen och avaktiverat Rapid Access - det blir ändå dubletter av accenterna!!
 
Så har det inte varit tidigare.
 
Hälsn. Eivor

2003-04-05, 20:38
Svar #17

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Det låter väldigt konstigt....Om du trycker accenttangenten och sedan bokstaven - blir det dubbelt då? ? till exempel. Det är ju bara på mjuka vokaler som accenten hamnar ovanför - annars så blir det ju ?ö till exempel. ?m ? ? ?å  
Jag ser ju att om man trycker två gånger på accentknappen så blir det ?? andra gången. Accenten syns inte förrän man trycker på ytterligare en tangent. Precis som ?^~ (? ?)
 
Låter säkert som en dum förklaring.....Ni gör förmodligen rätt men det låter så konstigt.
 
Hälsningar/Gunnell

2003-04-05, 20:45
Svar #18

Peter Karlsson (Peterk)

Vad händer om du håller ned ALT-knappen och skriver 0233 - då skall det bli ett ?..
 
-Och bara för att utesluta ev. 'dumma fel' - det är väl knappen snett upp till höger om Å som vi talar om? Jag vet också att om en knapp är rejält sliten/lortig kan det bli dubbelslag, men det här verkar ju vara en mindre epedemi och dessutom hända varje gång.

2003-04-05, 22:05
Svar #19

Janne Högdin

Hej!
Jodå, det är tangenten som ligger nordost om Å. Jag har haft samma problem en tid på båda mina datorer och med olika versioner av Word och Work-program! Jag har testat olika möjligheter men inte kunnat lösa problemet.
Jag har trott att jag har varit ensam med mitt problem!  
Har vi alla DISGEN 8? Skedde det något när vi uppgraderade till version C? Jag tror att mitt problem började ungefär vid den tiden jag uppgraderade. Men säker är jag inte!
Hälsningar! Janne H.

2003-04-05, 22:45
Svar #20

Eivor Andersson (Majken)

Hej,
 
Jag har inte Disgen 8, men vi talar om samma knapp.
?\\\\\\\\\\\\\e\\? ett prov -- ? blev rätt.
Den första blir 2 rynkade ögonbryn....
Det varkar konstigt det här.
Jag fick en okänd bildskärm genom xx-viruset också, men jag har formaterat datorn och det är fortfarande samma fenomen.
 
Hälsningar Eivor

2003-04-05, 22:48
Svar #21

Maud Bergvall

Hej Peter !
Inte blir det något e med accent om jag trycker ALT knappen och 0233 heller.

2003-04-06, 09:10
Svar #22

Ingrid Bergström

Alt-knappen: Man måste använda siffrorna till höger på tangentbordet, inte de ovanför bokstäverna, eller hur?

2003-04-06, 11:16
Svar #23

Peter Karlsson (Peterk)

Stämmer bra - (förutom 0228 kan man också skriva 130, men så skall man ju inte behöva hålla på.)

2003-04-06, 19:35
Svar #24

Maud Bergvall

Hej Ingrid o Peter !
 
YES, det funkar med alt-knappen och siffrorna till höger. Jag nöjer mig tills vidare med den lösningen. Tack för hjälpen.

2005-03-27, 20:42
Svar #25

Janne Högdin

Jag har inköpt en bärbar dator med Windows XP som har varit demonstrationsobjekt i en affär. Förmodligen har någon kund roat sig med att ändra någonstans så att när jag vill skriva ö så blir det det fullständigt onödiga ; å blir [ o s v.
 
Det där hade vi omåttligt roligt åt på den tiden jag arbetade och vi saboterade andras datorer. Men nu, när jag är en gaggig och onyttig pensionär, så minns jag inte ens hur vi gjorde!
 
Jag har provat med Fn + NumLk och det fungerade inte. Jag har också tittat på nationella språkinställningar i kontrollpanelen, men det tycktes vara rätt!
 
Hjälp och fortsatt Glad Påsk!
 
Janne

2005-03-27, 22:17
Svar #26

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Av beskrivningen att döma så är tangentbordet inställt för engelsk eller amerikansk teckenplacering.
Det borde gå att ändra på i kontrollpanelen/tangentbord/språk

2005-03-27, 22:26
Svar #27

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Kontrollerade du att den är inställd på svenskt tangenbord? Kontrollpanelen, Nationella inställningar, Språk-fliken, Information-knappen i 'Texttjänster och inmatningsspråk'. Jag brukar se till att det bara finns svenskt tangentbord installerat eftersom jag tycker att andra layouter är onödiga om nu tangentbordet är svenskt. Microsoft brukar peta dit en amerikansk layout också men den tar jag alltså helt enkelt bort.
 
(Ser att Bo Berndtsson hann före mig med svaret, men inställningen ligger inte under tangentbord som man kan tro, åtminstone inte på den dator med XP Home jag använder just nu)

2005-03-27, 22:41
Svar #28

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Har ingen XP-dator här nu, trodde det var samma som på W98.

2005-03-27, 23:15
Svar #29

Utloggad Regina Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 349
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 20:18
    • Visa profil
Prova att hålla ner Alt och trycka Shift, brukar kunna ändra tillbaka till rätt uppsättning.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna