ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Säkerhetsprogram  (läst 1533 gånger)

2011-02-02, 11:41
läst 1533 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Tyckte att denna titel var bäst. Det finns ju liknande.
 
http://www.av-test.org/certifications
 
Detta är ett av de största oberoende testinstitut. Man kan välja utifrån vilket operativsystem man har (XP, Vista,7)Klicka på fliken för erat system och se om det anses vara säkert. Vill man fördjupa sig så klickar man på report. I slutet av April så kommer nästa för 7.
 
Efter detta så behöver man inte vara osäker mer.Tänk på att de tester i svenska tidningar oftast inte själva testar med virus och annat, men det gör de här.
 
Vänligen Patrick (var försiktiga därute, på nätet)
Vänligen Patrick : )

2011-02-02, 12:00
Svar #1

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 825
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
Bra länk Patrik.
Deras tester visar vad jag hävdat i många år att Symantek är bäst. Kör själv deras Norton 360  
och det är suveränt. Stoppar alla hot i dörren och talar om detta.
Kan kan även köra djupscanning om man tror ann ngt skulle slunkit förbi.
Kanske lite dyrt, men sparar förargelse och många timmars arbete om olyckan skulle vara framme.
Rensar ärve hårddisken med jämna mellanrum. OBS, detta är inte betald reklam, hehe.
MVH
Stig Johansson

2011-02-02, 12:12
Svar #2

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Stig
 
Kör också med 360 är nöjd. Kommer möjligen gå över till deras internet security, jag säkerhetskopierar ändå och så är det någon hundring att spara.
 
Det som däremot är intressant är att flera förståsigpåaare? vägrar ha med Norton att göra. Testmässigt gör de bra ifrån sig. De tar heller inte upp lika mycket plats på hårddisken, och dessutom så är det nu lätt att ta bort om man skulle vilja det.
 
Fast ni andra skall nu inte bara lyssna på lovsången. Gå in och titta på siffrorna som prydligt och enkelt presenteras. (jag har inte själv jämfört ännu, men det kommer)
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2011-02-02, 22:40
Svar #3

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej!
 
Nu är väl frågan visserligen inte huruvida Norton ger ett bra skydd eller inte - det gör det. Att förståsigpåaare oftast väljer bort Norton är på grund av att deras virusskydd ställer till det i övrigt.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist

2011-02-03, 03:04
Svar #4

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Och orsaken/konsekvens är?? Det kan ju bra att tala om! Så att man får en möjlighet att själv bedöma värdet i det sagda.
 
Vänligen patrick
Vänligen Patrick : )

2011-02-03, 09:59
Svar #5

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi
AV-test är absolut en av de bästa och mest pålitliga testarna av säkerhetsprogram. Det att de är europeer och tyskar är absolut inte en nackdel, de kan sin sak. Amerikanska (Usa) test favoriserar ofta starkt hemlandets produkter.
Jag, som förståsigpåare, väljer bort Norton (Symantec) pga av flere orsaker. En stor sak är att de uppdaterar sin virusdatabas mer sällan än de stora konkurrenterna, kan gå flere dagar utan uppdateringar. Uppdatering till ny programversion har ibland varit krånglig. Uppdatering av virusdatabasen har varit krånglig, vid domäninstallation har tex uppdatering endast fungerat via domänets server. Mycket falskalarm. Symantec är ett utomordentligt bra företag med en hel massa fantastiska produkter som tex Ghost eller Partition magic, det finns en lång lista, deras Antivirus (Nav) är en product av många hos dem och har tyvärr ej samma standard som många andra av deras program. Företag som endast satsar på antivirus och närliggande har här en starkare position. Norton hör dock trots allt till de bättre. ( En mycket negativ, känslomässig, sak är dock att Norton antivirus ofta kommer med som reklamprodukt vid köp av dator och avinstallationen tar tid och kräver kunnande.)
Det som AV-test av förståerliga skäl har svårt att testa är nya okända virus, en sökmetod kallas heuristisk sökning och det är en av Nortons svagare sidor var det även kommer en massa falska alarm.
Vill man hitta ett bra anti-virus program så är AV-tests rapport och i synnerhet kolumnen Protection en bra vägledning. Här finns några, för mig, överraskningar, tex Pandas placering.
Kolla dock även databasens uppdateringsfrekvens samt uppdateringen av själva programmet.
 
bh
Kim
som jobbat bla med Dr Solomons Anti Virus tookit

2011-02-03, 10:46
Svar #6

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Jättetack Kim
 
Fast en sak ställer jag mig frågande till, och det är att det går flera dagar mellan uppdateringar.Kan de inte ändrat sig i sin stategi. Jag får uppdateringar nästan dagligen. Det andra stämmer säkert, det har jag då inte så bra koll på.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2011-02-03, 11:11
Svar #7

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 825
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
Hej
Intressant att läsa Kim, men jag håller nog med Patrick. Jag får
oxå uppdateringar tom flera ggr om gagen.
ha de
Stig

2011-02-03, 11:22
Svar #8

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Någon som testat Microsoft Security Essentials ?
 
http://www.microsoft.com/security_essentials/
 
/Bertil

2011-02-03, 11:39
Svar #9

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Bertil
 
Jag har gjort det (med). Väldigt enkelt och överskådligt tycker jag. Problemet som man både kan se i länken och som jag läst i svenska tester är att det då inte (än) har så hög säkerhet. Tanken är ju då att man skall kombinera det med brandväggen i Windows, den har då inte heller fått det tillräckligt bra ännu enligt tester i svensk press. Fast gratis är ju gott, men då finns det tydligen andra gratisalternativ som tydligen är jättebra. Fast det får jag lov att låta någon annan rekommendera.
 
Tillägg: jag får också uppdateringar ibland flera ggr dagligen.
 
Vänligen Patrick (som just nu sitter konstant framför dator, i fall någon undrar)
Vänligen Patrick : )

2011-02-03, 11:42
Svar #10

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi
Hej Patrik!
Du har för tillfället bättre koll på detta än jag så säger du att det är så så är det förstås sant. Jag har för tillfället inte så bra koll på just Norton.
Antivirusprogram är egentligen ytterst svåra att bedöma, man borde följa med tester och skriverier för en längre tid. Alla antivirusprogram har perioder då de fungerar 'sämre'
Släktforskningsprogram är lättare att bedöma eftersom de representerar en linje och ett sätt att sköta saker, sen gillar man det eller inte, man kan välja efter egen smak.
Alla antivirusprogram har, eller borde ha, samma mål, att skydda din dator. Sen kan programmet vara enbart antivirus eller även nåt annat. Att testa dessa är rätt så otacksamt, man kan göra fel på så många ställen och alltid finns det nån Besswerwisser nån stans som trycker på den ömma punkten. Ofta även tillverkarna, varför nonchalerade du detta, som är vår produkts starkaste sida...
Problemet, eller fördelen, med antivirusprogram är att ett program som varit mycket dåligt i ett test kan vara bäst i följande test, gjort av samma testare. En liten förändring, en liten snilleblixt, en fjärils vingslag, kan vara skillnaden mellan katastrof och fulländning. Det räcker ej tyvärr om detta sker en gång, sker detta flere gånger, och om och om igen, så har vi en god produkt. Det krävs en speciell, litet 'smågalen' miljö för detta, så att kreativiteten får blomstra utan några som helst (nästan) begränsningar.
 
bh
Kim

2011-02-03, 11:59
Svar #11

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi
Microsoft Security Essentials
Microsofts egna 'säkerhetsprodukter' kommer (antagligen) aldrig att komma ens i närheten av de rent kommersiella. Orsaken är ej brist på kunnande utan brist på intresse. De gör dessa säkerhetsprodukter endast för att de måste inte pga ett brinnande intresse. Deras huvudprodukter ger så mycket bättre vinst än en sån här sidoprodukt så de överlåter dessa med glädje åt andra, de måste dock ha nåt, detta pga flere orsaker.
Ett exempel på detta är tex det gamla Outlook Express som kom med användarsystemet, en halvmesyr fullt med buggar, Outlook, som kom med Office (nästan alla versioner) så var sen den fungerande versionen. ( Alla är ju inte överens om den saken ;-) )
 
bh
Kim

2011-02-03, 13:11
Svar #12

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Hmm, jag tror nog att MS har allt intresse i världen av att hålla sina produkter säkra :-)
I annat fall skulle nog alla köra Linux eller MAC idag, och då skulle virusproblemen återfinnas hos dom skulle jag tro.
Det som tidigare skulle kunna hindrat dom från att fixa ett AV-skydd beror nog på att dom helt enkelt inte fått leverera det med operativsystemet.  
Tänk bara på bläddraren, vilket liv det var om den !
 
Vad det gäller buggar och halvmesyrer så finns det gott om sådana, det håller jag med om, men det gäller nog alla programvaruleverantörer och för den delen hårdvaru-dito.
Vi har väl alla olika erfarenheter men att Outlook Express skulle krångla ? Det har jag aldrig någonsin upplevt.
 
Man blir lätt skrämd av hemska upplevelser och en som satt spår hos mej är Nortons AV. Upplevde en period i början av seklet med massor av strul med uppdateringar och annat, som Kim säger, och har instinktivt undvikit firman sedan dess.
Därmed inte sagt att dom inte blivit bättre.  
Men trots det händer det än att folk i min närhet klagar på sega datorer, och i nio fall av tio är det ett medföljande Norton AV som ställer till det (eller Telia säker surf).  
Byte till Avast brukar hjälpa (kan ju tänkas det finns fler alternativ men man tar ju helst till något beprövat).  
Oftast kanske det handlar om att datorägarna inte ens vet att deras virusskydd gått ut för ett bra tag sedan.  
Så vem är att skylla?
 
Tycker dock att MSE kan vara nått att prova någon gång i framtiden när tid ges. Så fasligt dåliga recensioner fick den väl inte på de få sidor jag kollat.
 
 
Nä, detta duger inte, för mej funkat Avasten och det får vara bra med det tills den dagen det inte fungerar, nu är det dags för lite mer seriöst släktforskande för mej.  
 
 
/Bertil

2011-02-19, 07:54
Svar #13

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
En länk till ett test/genomgång utav säkerhetsprogram.
 
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.362089/hotet-fran-nya-tysta-virus---11-sakerhet spaket-testas/3
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2011-04-15, 19:53
Svar #14

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Nu släpptes det nya testet idag. http://www.av-test.org/certifications
 
Det gäller då windows 7. För XP kommer testet i Juli.
 
Som ovan, klicka på report pdf-filen så får ni fram detaljerad information.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna