ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skärm på högkant  (läst 1212 gånger)

2007-08-08, 20:50
läst 1212 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godkväll
 
Om man skulle vilja se mer av Genlines vänsterkant, utan att för den delen köpa en jättestor skärm och därmed dyr likaså, så är min tanke att om man har en skärm som kan vridas så att man får lite mer höjd utan att behöva scrolla så mycket (upp/ner endast, ej vänster/höger). Då antar jag att det behövs ett särskilt program, vilket? är det dyrt? Hoppas att ni för står min fråga. Den andra blir då, är en vridbar skärm dyr? ex 22 tums wide som borde räcka att få bra/total kontroll utan att behöva scrolla, om den som sagt är vridbar.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-08-08, 21:32
Svar #1

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej Patrik!
 
Pivot-funktion hos skärmar är inte allt för ovanligt nu för tiden och jag tror inte heller att det är speciellt mycket dyrare. Oftast tillhandahåller skärm-tillverkaren drivrutiner för skärmen som gör det möjligt att vrida på den. I vissa fall har även grafikkorts-tillverkaren inställningar i sina drivrutiner för detta.  
 
 Här kan du förresten se ett par skärmar på marknaden med denna funktion (har angett sökkriteriet pivot - finns även vridbara, vilken skillnad det är på pivot och vridbar vet jag ej).
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-08-09, 07:37
Svar #2

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Henrik
 
Så man skall ha en skärm med pivot-funktion  (vridbar) och att grafikkortet klarar detsamma. Det skulle då räcka. Hur ser man om grafikkortet klarar vridningen? jag antar att det finns något under egenskaper men vad?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-08-09, 08:10
Svar #3

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej igen
 
Nu har jag hittat en funktion som gjorde att grafiken vred sig på skärmen. Men klurit att ändra tillbaka i och med att vänster/höger och upp/ner blev ju helt annat (hjärnhalvorna sättes på prov, men de befanns vara fungerande organ)Haaa. Är det någon som provat att vrida en pivotskärm? vilken storlek har ni på skärmen? får ni med hela Genline utan att scrolla?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-08-09, 09:23
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Patrick,
 
Vad menar du med Genlines vänsterkant? Jag tycker man oftast får in hela uppslaget utan att behöva scrolla, men det beror förstås på hur mycket zoomning man behöver också. Jag har en 22 med standardupplösning. Använder FamilyFinder 2.4 beta.
 
Uppslagen i kyrkboken passar oftast bäst för liggande, tycker jag. Ibland med flyttattester är de roterade 90 grader, och då skulle jag kanske önskat en skärm på högkant, men det är rätt sällan, och attesterna brukar byta vridning ofta.

2007-08-09, 09:45
Svar #5

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Anders
 
Det jag menar är att när man letar i hfl så vill jag få en snabb överblick över tex vilka ställen som finns på sidan (i alla fall gäller detta en del i Blekinge 1700-tal). Visst hade jag kunnat ändra skärminställning och liknande men jag vill ha den maximala kvaliten som går att få, vilket du inte får om du ändrar skärminställning. Just i hfl anser jag personligen att höjden är viktigare än bredden, för har du väl hittat det du söker så fortsätter du ju til höger med scroll. Hfl bygger ju sitt upplägg på höjd, ej på bredd. Om du använder 1:1 får du då med allt på vänster sidan? Använder också 2.4.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-08-09, 09:56
Svar #6

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Jag gissar Patrick att storleken på skärmen inte spelar så jätte-stor roll. Det allra viktigaste är nog vilken skärm-upplösning ditt grafik-kort klarar. Skärmen måste förstås också klara den upplösningen. Med en hög skärmupplösning får du ju in många pixlar på skärmen även om själva skärmen är liten. Ett tips är att högerklicka på skrivbordet --> Egenskaper --> Inställningar och kolla där att du valt högsta möjliga skärmupplösning.
 
Sedan är det klart att skärmen ändå måste vara ganska stor för att det ska hela ska bli läsbart med en hög upplösning.

2007-08-09, 10:28
Svar #7

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Åke
 
Så som jag ser så är ju det ett förhållande mellan tum/upplösning som blir ett resultat. Det jag skulle vilja ha är en så stor skärm som möjligt med LÅG upplösning just för att läsbarheten skulle ÖKA, vilket vi skulle ha nytta av när det ibland är svårläst. Annars i tv-världen och kamera-världen skall ju allting vara så högupplöst som möjligt även om det faktiskt inte går att utnyttja (i plattv-världen i alla fall, om vi nu inte talar om Hd-format). Tft-skärmar är ju gjorda för att köra sin ideala bildstorlek, börjar du ändra så kommer bilden att förändras till det sämra, även om texten blir större. Därför ville jag köra orginalbilden så stor och bra som möjligt, därav min fråga angående högkant. Jag har även varit i kontakt med Genline för några månader sedan och pratade med deras tekniker. Han berättade att de olika bilderna har fotograferats olika (50-talet?) så storleken är inte samma på de bilder vi får upp på våra GID-bilder. Min fråga var nämligen hur stor skärm behöver man om man inte vill scrolla alls (ej zooma, eller ändra i inställningar). Han berättade att det behövdes nog 30tums skärm för att klara det, och den kostade pengar. Då var det tydligen bara apple som hade en. Ps angående låg upplösning på skärmen, så har det gjorts tester där man har konstaterat att folk föredrar den lågupplösta skärmen framför högupplöst Ds. Men det skall jag medge, att det tog ett bra tag innan jag förstod hur de menade med det.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-08-09, 11:33
Svar #8

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej Patrick!
 
Ber om ursäkt först över att jag stavade ditt namn fel under gårdagen!  
 
Mig veterligen finns inget krav på att grafikkortet (eller dess drivrutiner) ska ha några inställningar för att vrida på skärmen. Men antingen skärmen eller grafikkortet måste ju kunna och med tanke på att skärmarna säljs med pivot-funktionen så brukar det följa med programvara (eller så kan man ladda hem denna från tillverkarens hemsida). Jag vill minnas att Samsung åtminstone tillhandahåller detta på sin supportsida.
 
Mitt tips är att först titta ut en skärm som verkar lämplig och sedan ladda ner manualen till den (och eventuellt drivrutiner/program) och kontrollera så att allt verkar som det skall innan du köper en.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-08-09, 14:47
Svar #9

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Aha då förstår jag:
1. Du vill både se en stor andel av (helst hela) bilden i orginalupplösning, dvs, ha en hög skärmupplösning för att undvika scrollning.
2. och se bilden i stor storlek = stor skärmyta så att du kan se allt på en gång.
 
Det stämmer att Apple har en 30# skärm som klarar en upplösning på 2560x1600 pixlar (= 4 megapixel), men det finns förstås andra också, t.ex. HP LP3065 som också är en 30# skärm som klarar samma upplösning. Priset är ca 12000 -- 14000:- + moms per skärm.
 
En väldigt mycket billigare lösning skulle väl vara att ansluta en extra skärm till din dator? Då fördubblar du ju den ytan du kan se. De flesta moderna grafik-kort är redan förberedda för 2 skärmar, så det är inte osannolikt att det grafik-kort du redan har i datorn klarar det. På det sättet skulle du uppnå det du vill, tror jag, till en kostnad av bara ett par tusenlappar.
 
Jag vet inte vilken upplösning Genline använt när de fotograferat av mormonfilmen, men en upplösning på 4 megapixel låter ju inte osannolikt? Kanske någon annan som vet? Det går ju aldrig att få bättre upplösning än den Genline använt vid avfotograferingen hur stor skärm eller hur bra grafikkort man än använder. Kanske har de använt sig av olika upplösning under arbetets gång eftersom det ju skett en enorm teknikutveckling under den tid deras fotografering pågått? Å andra sidan begränsar ju mormonfilmens ursprungliga kvalitet ändå vilken kvalitet som går att uppnå.
 
Själv har jag bara en 19 skärm och använder en skärmupplösning på 1280*1024 pixel. Jag tycker dock inte upplever särskilt mycket av de problem du beskriver.
 
Men visst vore det läckert: Med en 30 skärm med skärmupplösningen 2560x1600 skulle jag kunna se ungefär 3 gånger så mycket (= hela bilden i ursprunglig upplösning ?) av ursprungsbilden på ungefär 2,5 gånger så stor skärmyta.

2007-08-10, 09:21
Svar #10

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Åke
 
Ja, det var min tanke med skärm på högkant, att en 22a wide kanske var lika hög som en 30a. Utan att behöva köpa en 30tums skärm (vilket är overkill av stora mått, men som du skriver, läckert hade det varit).  
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna