ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Seg dator  (läst 1208 gånger)

2008-03-08, 10:47
läst 1208 gånger

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej!
Jag har en dator som jag upplever väldigt seg,det tar
lång tid att komma in på internet bl.a.
Den är sju år gammal, jag har Windows XP.
Minne 256 MB RAM, Processor 1.30GHz.
Är det någon ide att köpa ett större RAM minne till den,
med tanke på att den är så gammal.Eller är det bara att
köpa ny dator.Finns det någon som kan ge ett bra svar.
Själv kan jag inget om datorer.
MVH Anita

2008-03-08, 16:33
Svar #1

Krister Eriksson

Hej!
 
Jag rekomenderar att du köper en ny då du kan få en skaplig bärbar dator för allt mellan 6000 och 10000 kr med lite nyare teknik och bättre prestanda!
 
Krister

2008-03-08, 20:22
Svar #2

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Nä, JAG skulle inte köpa en bärbar. Alldeles för mycket svagheter på dem.  
Köp en bordsdator, om du har plats. Finns hyfsade för 4000 plus priset för skärm.

2008-03-08, 20:39
Svar #3

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 939
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:13
    • Visa profil
    • edshult.eu
Å andra sidan så kanske det inte är så dum idé att prova med att köpa till lite minne till den maskin du har. 256MB är inte mycket idag. Och så har datorminne blivit så billigt att det inte behöver svida om det visar sig att det inte gjorde tillräckligt. Förutsättningen är att du kan göra uppgraderingen själv, eller får hjälp av bekanta.  
Fast när jag tänker närmare, du har förstårs SD-RAM och det har inte hängt med i prisutvecklingen nedåt på samma sätt som DDR2-minne (200kr för 1GB). Känner du ingen som kan låna/skänka dig en minnesmodul att testa med?

2008-03-08, 23:50
Svar #4

Utloggad Walter Fogelström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 12:42
    • Visa profil
Hej Anita
 
Hur stor hårddisk har du och hur mycket är ledigt ?
 
Har du defragmenterat hårddisken nyligen ?
 
Walter

2008-03-09, 03:03
Svar #5

Bernt Bergkvist

Rent generellt så är det inte särskilt njutningsfullt att köra Windows XP på en dator med mindre än 1GB internminne.  
 
Ytterligare en aspekt är att för varje litet program eller uppdatering man gör, så blir datorn lite långsammare eftersom en hel mängd data skrivs in i operativsystemets registerfiler. Detta märks särskilt vid uppstart.
 
I ditt fall skulle jag definitivt satsa på en ny dator istället för att lägga pengar på att försöka uppgradera. Även om man ibland kan ha tur, så brukar en sju år gammal dator när som helst kunna dra sin sista suck därför att någon vital del går sönder.  
 
Jag vill sälla mig till kören som rekommenderar en bärbar dator. Jag köpte nyligen en HP med Core2Duo-processor, 2GB internminne och 17-skärm, och den redan en kär vän.

2008-03-09, 11:23
Svar #6

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej Walter!
Hårddisken är på 74,5 GB
Ledigt utrymme 63,5 GB
Jag har inte degfragmenterat den i år.
Anita

2008-03-09, 14:02
Svar #7

Utloggad Alf Sjölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2018-09-30, 23:04
    • Visa profil
Hej Anita
Hårddisken är inge problem. Du behöver nog inte ens defragmentera den, även om det aldrig skadar.
Däremot har du fruktansvärt dåligt med primärminne. Kolla på internet och se vad priset för minne är och överväg hur det står sig mot att köpa en ny, så som angivits ovan.
 
Mvh
Alf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna