ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Programskydd mot kopiering  (läst 866 gånger)

2008-12-14, 09:49
läst 866 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej
 
Jag undrar om det finns något 100% skydd mot kopiering (bilder, program) utav dataskivor? (ej CD, DMR eller liknande). Om inte, finns det då något program? som gör det krångligt att kopiera?
 
Om det inte finns någon bra säkerhet från att kopiera, kan man då lösa det på något liknande sätt som en del större programtillverkare gör, genom att man skickar en registrering för just sitt exemplar? Då ver man ju att det är en äkta licens. Om man då laddar upp skivan på någon obskyr hemsida, kan man då se på något tekniskt vis vilken skiva som är uppladdad? Då vet man ju vilken licens som är skyldig. Hur man sedan går vidare i ett sådant ärende är en annan fråga, som jag inte tänkte ta nu!
 
Såg att det fanns en fråga om programskydd under annan rubrik (inga svar fanns), men jag tycker den passar bättre här! Min frågeställning är lite mer omfattande)
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2008-12-14, 14:21
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Patrik,
 
Det finns program för kopieringsskydd och ska du producera en CD, så kan du få hjälp med skyddet samtidigt som du trycker upp dina skivor
 
http://www.dicentia.se/se/produktertjanster/studioservices/multimediastudio/copy protection/
 
Vill du själv skydda filer, hemsida, CD, DVD mm så finns detta:
 
http://www.samlogic.com/regguard/regguard.htm
 
Har ingen som helst aning om effektiviteten

2008-12-14, 16:21
Svar #2

Utloggad Kennert Ottosson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-03-15, 21:27
    • Visa profil
    • www.kena.nu
Tyvärr finns det inget cd/DVD skydd som är svårt att kopiera eller knäcka. Även om man inte är vidare haj på data så finns det en uppsjö av program som hjälper dig med detta.
Dock finns det andra lösningar, beroende på din struktur över skivan. Tex kryptering

2008-12-15, 21:08
Svar #3

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej på er
 
Får tacka för infon. En fråga till Kennert angående de lösningarna som Jan hänvisar till. Finns det alltså även program som klarar att låsa upp även de? De verkar ju bra, men är i och reklam för egen produkt. Var kan jag finna kryptering för egenframställning? PGP? är den ända jag kommer på att tänka på, men detta är väl något helt annat?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna