ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Länktips  (läst 1076 gånger)

2004-03-28, 22:50
läst 1076 gånger

G unnar

Har köpt ett program som enligt reklamen skulle göra det möjligt att  filtrera bort rasp och dylikt från gamla grammofonskivor. Detta skulle göras på datorn och därefter skulle en fräsch cd kunna brännas. Mitt problem är att jag inte får någon kontakt med stereoanläggningen och datorn. Är det någon som har tips på en hemsida med uppgift om hur man gör?

2004-03-29, 01:00
Svar #1

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:24
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Lite tips kan du plocka ut ur diskussionen Överföra kassetter till pc-filer

2004-03-29, 01:29
Svar #2

gunnar

Tack Joel. Om jag har förstått dig rätt så är det bara att ansluta grammofonen till datorn? (Förutsatt, givetvis  att jag har adekvat  mjuk- och hårdvara i datorn)

2004-03-29, 11:14
Svar #3

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:24
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Nja, bara om grammofonen har en LINE-utgång. Om du inte vet vilket, så kolla om grammofonen är ansluten till stereoförstärkarens LINE-ingång (eller möjligen AUX-ingång) eller till dess eventuella PHONO-ingång.
 
Visar det sig att grammofonen har en PHONO-utgång behövs en förförstärkare.
 
Troligen har stereoförstärkaren (som din grammofon normalt är kopplat till) en LINE-utgång, och isåfall kan du ansluta den till ljudkortets LINE-ingång (varvid alltså stereoförstärkaren fungerar som förförstärkare).

2004-03-29, 11:26
Svar #4

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:24
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
P.S.    
gunnar, när du gör inlägg i Anbytarforum vore det trevligt om du i fortsättningen följer reglerna och skriver ditt riktiga för- och efternamn i fältet ”Användarnamn”.

2004-03-29, 12:11
Svar #5

Utloggad Gunnar Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 22:36
    • Visa profil
Du har så rätt! Min stereo är en så kallad  kompakt, allt sitter ihop utom högtalarna och grammofonen. Jag försökte  att få anslutning via videouttaget., det gick att få fram ljud från datorn till stereon, men givetvis inte tvärt om. Högtalarnas uttag testades också, men ... Nu vet jag att det saknades en förstärkare. Gudskelov finns det emellertid ett pyttelitet uttag som kallas line out. Jag synes sålunda klara mig från att inhandla en förstärkare. Nu gäller bara att få tag på rätt kabel.
 
Förhoppningsvis ska jag nu kunna tvätta mina vinylskivor och lägga dessa på CD.  
Tack än en gång.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna