ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kopiera program via USB-minne (minnepinne)  (läst 3671 gånger)

2015-03-31, 11:31
läst 3671 gånger

Janne Högdin

Jag har ett antal CD-skivor med program. Programmen vill jag installera i min nya dator som saknar CD-spelare.
 
Jag är medveten om att jag kan kopiera via ett USB-minne (minnepinne!) och har via nätet försökt klara ut hur man gör. Men där talar man ett språk och har uttryck som jag inte behärskar.  
 
Så, jag 80+, vill få en enkel och lättfattlig instruktion på svenska (eller jamska) hur man bär sig åt för att kopiera och installera och öppna och köra!
 
Jag vet att det är flera som har samma problem!
 
Jag var med redan på den tiden när datorn hette ABC 80 och man skrev DOS-kommandon. Men nu har utvecklingen sprungit förbi mig!
 
Jag tackar för hjälpen på en gång, så är det gjort!
 
Janne H

2015-03-31, 13:31
Svar #1

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Hej,
 
Enklast bör vara att låna eller köpa en extern CD-spelare, men här är ett alternativ.
 
Nu utgår jag ifrån att din gamla dator fungerar. Ett förslag är då att installera gratisprogrammet Daemon Tools Lite. Med det programmet kan du skapa en ISO-fil av en CD-skiva. Det är samma sak som att bränna en kopia av CD-skivan, men att enbart spara den som en enda stor fil.  
 
Spara ISO-filerna av CD-skivorna på USB-minnet.
 
Installera Daemon Tools Lite 5.0 på den nya datorn.
 
Öppna en ISO-fil i taget genom att till exempel dubbelklicka direkt på ISO-filen.
 
Daemon Tools ger dig en virtuell CD-spelare i utforskaren, från vilken du kan köra CD-skivan och installera helt vanligt.
 
Har inte utfört momenten nu, men hoppas att jag fått det så rätt som möjligt.
 
http://www.daemon-tools.cc/downloads
 
Som vanligt när det gäller gratisprogram så kan det vara så att man får se upp så det inte följer med något extraprogram vid installationen som man inte vill ha. Minns inte hur det var här, men om du först installerar på din gamla dator, så kan du ju se hur det ser ut vid installationen.
 
Vänligen
 
Tomas GH
 
(Meddelandet ändrat av TGH 2015-03-31 13:32)

2015-03-31, 14:32
Svar #2

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 520
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 14:22
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Det allra enklaste är nog att köpa en extern CD/DVD spelare. De kostar inte mycket, runt 300 kr. Den ansluts sen till PC:n med en vanlig USB-kabel (medföljer). Därefter är den färdig att användas på samma sätt som CD/DVD spelaren på din gamla dator. /Hans

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna