ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Internets nya möjligheter  (läst 535 gånger)

2010-05-29, 13:17
läst 535 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hur kan vi använda dessa?
 
Nu när det dyker upp massa möjligheter att jobba i gemensamma dokument/program och liknande som ligger där uppe i molnet (programmen ligger inte på datorn, utan är fritt att arbetea med från vilken dator som helst). Hur kan vi som släktforskare använda dessa och i så fall vilka bör vi upplysa varandra om att dessa är bra!
 
Personligen kan jag se att man jobbar med gemensamma mål, ex gemensamma anor som man försöker finna i tex docs. Man kan då se hur arbetet fortskrider för varandra. Så istället för att samla på sig material och skicka det när det är fullständigt färdigt, så får man kunskap efterhand.
 
Visst kan man använda ex. Facebook och liknande sociala medier, men i detta fallet så krävs det nog mer specialliserat
 
Jag kan nog tänka mig ett flertal personer på forumet som skulle kunna komma med bra ideer/lösningar.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2010-05-30, 00:05
Svar #1

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Jag har själv funderat mest över att skapa en bygde wiki. Jag står fotfarande i valet och kvalet om mitt arbete med det härad och de socknar jag fokuserar på ska presenteras så eller inte.
 
Hur som helst är min tanke att lägga ut källorna och skapa personfiler utifrån dessa källor och alla skulle kunna skriva i dessa sidor och lägga till det som de har hittat.
 
Wikipediasystemet lockar mycket.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna