ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur får man bort skrivskydd  (läst 4281 gånger)

2004-07-16, 08:45
läst 4281 gånger

Utloggad Britta Zachs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 18:13
    • Visa profil
Hej! Har fått ett problem med mitt material. Har för den by vi forskar på gjort en ägarlängd och ett bildarkiv för varje ställe.Jag har skrivit i Word och jag har Windows XP i daton. Nu har en av ägarlängderna av någon underlig anledning blivit skrivskyddad! Rutan för skrivskydd är inte ibockad. Har försökt att snabbt kopiera och spara under nytt namn när jag öppnat sidan men skrivskyddet följer med till den nya filen. Finns det någon som kan ge mig några tips? Tack på förhand. Britta

2004-07-16, 11:18
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Britta,
 
Använd redigera / markera allt / kopiera / klistra sedan in texten i ett nytt worddokument.
 
Nu ska du kunna ha en text att kunna arbeta med.

2004-07-16, 12:34
Svar #2

Utloggad Britta Zachs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 18:13
    • Visa profil
Hurra! Det verkar fungera. Jag har förut försökt kopiera på alla andra vägar jag kunnat men inte denna. Otroligt skönt. Detta problem har ställt till mycket förtret och uppgivenhet. Stort Tack Jan! Britta

2004-08-08, 14:43
Svar #3

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Hej jag är en nybliven medlem i D I S och har köpt disgen 8 inför en kommande registrering av min släktforskning.
Nu har jag även laddat ner ett demo. av DISGEN 8 för att prova på innan jag börjar klanta till i mitt kommande register.
Vad jag nu funderar på är HUR jag skall göra för att RADERA allt som jag har skrivit in så jag kan prova på nytt igen.
En liten förklaring till mitt klanteri är att jag har dålig kunskap om datorer och kanske än mindre om registrering av släktdata!
Jag har kännedom om Faddrar men vill inte besvära denna person riktigt ännu ( det kan bli förmycket)
Snälla HJÄLP hur skall jag göra.
Hälsningar och tack på förhand Maj-Brith i Leksand

2004-08-08, 19:10
Svar #4

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Maj-Brith,
 
Du letar upp en fil på hårddisken (C), som heter Dg8Data. Radera den och installera ditt program igen, så har du en tomt program att arbeta med.

2004-11-20, 17:58
Svar #5

Utloggad Britta Zachs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 18:13
    • Visa profil
Hjälp! Nu har jag samma problem igen, som ovan med skrivskydd. Nu hjälper det inte att trycka på redigera och kopiera till nytt dokument.Skrivskyddet följer med över till det nya. Har skrivit ut det på papper, men finns något annat sätt än att skriva om alla 5 sidorna. Hälsningar Britta

2004-11-21, 17:27
Svar #6

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Varje gång man flyttat över filer som bränts på CD inträder ett skrivskydd automatiskt på filerna. För att ta bort detta ska man högerklicka på filnamnet i  Mina dokument och sen gå in på egenskaper och där bocka av skrivskyddet.

2004-11-21, 19:50
Svar #7

Utloggad Britta Zachs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 18:13
    • Visa profil
Hej! Tyvärr är det nog lite svårare än så.Min fil kommer inte från någon cd skiva. Det finns ingen bock i rutan för skrivskydd.Det kommer upp en ruta med felanmälan till Microsoft så fort jag skriver något och sen släcks den ner. Har skickat över den till den yngre generationen får se om sonen kan knäcka nöten. Tacksam för alla tips! Hälsningar Britta

2004-11-21, 22:19
Svar #8

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Britta!
 
Jag brukar kopiera texten och klistra in i Anteckningar. Därefter kopierar jag texten från Anteckningar och klistrar in i ett nytt Worddokument. Det brukar hjälpa eftersom texten tvättas rätt effektivt från formateringar etc i Anteckningar.

2004-11-21, 23:02
Svar #9

Utloggad Britta Zachs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 18:13
    • Visa profil
Marianne! Inte heller det gick! Samma ruta kommer upp med felanmälan till Microsoft och så stänger det ner. Det blir väl att sätta sig och skriva in allt igen. Men tack ändå. Hälsningar Britta

2004-11-22, 01:15
Svar #10

Anders Andersson

Om du ideligen får upp rutor som vill skicka felanmälan till Microsoft, då låter det som något allvarligare problem än ett oavsiktligt skrivskydd. Har du möjlighet att skriva av meddelandet i rutan ordagrant, eller försvinner det innan du hinner göra något? Det räcker med en eller två rader om meddelandet är långt; det är språket och ordvalet som är intressant snarare än eventuella sifferkoder.
 
Om det är ett programfel (antingen i Word, eller i själva Windows) så är det inget du kommer undan genom att skriva in samma text i ett nytt dokument. Använd helst en annan dator för att undvika att kasta bort ännu mer arbete, och be någon undersöka den som krånglar.
 
För att göra en liknelse: Om färgbandet är slut i skrivmaskinen, så hjälper det inte att sätta i ett nytt pappersark. Äsch, hur många vet i dag hur skrivmaskiner fungerade en gång i tiden..?

2004-11-22, 06:43
Svar #11

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Britta!
 
Du kan pröva att först ta in texten i Anteckningar och sen klistra in i WordPad. Öppna sen dokumentet i WordPad. Jag har haft liknande problem några gånger och till slut lyckats få ordning på dokumenten.

2004-11-22, 08:55
Svar #12

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Jag har haft samma problem - med kombinationen DisGen och Word 2000 tror jag. Jag kopierade några sidor i taget (det var några hundra) och skapade ett nytt dokument. Alla delar av dokumentet fungerade utom en, då delade jag upp den i mindre delar och kunde till slut lokalisera felet till ett visst stycke och behövde då bara skriva om det.

2004-11-22, 09:02
Svar #13

Utloggad Britta Zachs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 18:13
    • Visa profil
Hej igen! I rutan som kommer upp står: Microsoft Word for Windows har stött på problem och måste avslutas.Om du arbetade med något kan informationen som du arbetademed ha gått förlorad. .......Beskriv problemet för Microsoft
Skicka  Skicka inte.  Jag skickade över filen till min son, och det gör samma i hans dator. Hälsningar Britta

2004-11-22, 09:41
Svar #14

Utloggad Annelie Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2009-01-21, 21:41
    • Visa profil
Har du viruskollat din dator nyligen?
 
/Annelie

2004-11-22, 11:42
Svar #15

Utloggad Britta Zachs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 18:13
    • Visa profil
Hej! Kenneths tips var jättebra! Tack för det! Kunde rädda dom 4 sista dokumenten det var det första som var fel på. Nu blir det inte så mycket att skriva om i alla fall. Det är en ägarlängd för ett soldattorp från nutid till 1686.Så det hade varit mycket att skriva.Vi har virusprogrammet i gång och ny dator som jag fick av min make när vi varit gifta i 35 år. Hälsningar Britta

2004-11-22, 12:36
Svar #16

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Britta m.fl.
 
Man kan även pröva att spara om dokumentet i en lägre version av Word, t.ex. Word 6.0/95. Har dock inte hunnit pröva det.

2004-11-22, 15:22
Svar #17

Utloggad Jerker Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2023-02-20, 14:14
    • Visa profil
Word2000 har en viss förmåga att krascha ibland. Vad det beror på vet jag inte men troligen är det någon formatering i filen som inte passar Word. Jag har vid sådana tillfällen öppnat filen i OpenOffice och sedan sparat ner den i doc-format. Därefter går det att öppna dokumentet i Word igen. OpenOffice är inte så känsligt av sig om det skulle vara något fel i dokumentet, vilket däremot Word är. En annan bra sak med OpenOffice är att det går att spara filer i pdf-format. Och så är det gratis...

2004-11-22, 16:08
Svar #18

Anders Andersson

Som en extra säkerhetsåtgärd, spara gärna kopior av filerna (när du har skrivit in dem) på en särskild diskett, inte bara på datorns egen disk. Det löser inte eventuella problem med dokumentformaten, men det kan ge dig ytterligare en räddningsplanka i den händelse datorn skulle börja konstra på nytt inom den närmaste framtiden. En diskett förvaras ju åtskild från datorn, och du kan vara säker på att Word eller något annat inte har petat på kopiorna sedan disketten senast togs ut ur datorn (du kan även skrivskydda hela disketten med hjälp av plastnabben i hörnet; det är säkrare än att skrivskydda enskilda filer).

2004-11-22, 23:02
Svar #19

Utloggad Britta Zachs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 18:13
    • Visa profil
Hej Alla! Tack alla som kommit med goda råd. Nu tycker jag, att jag fått det på en hanterbar nivå. Jag har i min dator ägarlängder och bildarkiv till 91 torp och gårdar. Så det börjar bli ganska omfattande.Det blir ju att man går in och ut i dom olika längderna och fyller på mera uppgifter.Dyker det då upp sådana här problem med den del dokument är det väldigt jobbigt. Jag bränner en cd med materialet med jämna mellanrum.Bra som säkerhet. Hälsningar Britta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna