ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hemsida  (läst 3557 gånger)

2010-12-12, 10:47
läst 3557 gånger

Utloggad Ella-Marie Ekholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 217
  • Senast inloggad: 2023-01-02, 13:10
    • Visa profil
Jag skulle vilja lägga ut min forskning på en hemsida så att fler kan ta del av den men vet inte hur jag skaffar en hemsida, helst ska den vara gratis.  
 
Hälsningar
Ella-Marie Ekholm

2010-12-12, 11:00
Svar #1

Utloggad Petrus Hägglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 13:59
    • Visa profil
Börja med att googla på gratis hemsida. Annars kostar en egen domän med hotell bara några hundralappar.

2010-12-12, 15:17
Svar #2

Utloggad Ella-Marie Ekholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 217
  • Senast inloggad: 2023-01-02, 13:10
    • Visa profil
Tack Petrus! Jag håller på för fullt att googla på gratis hemsida men är osäker. Skulle vilja ha en hemsida som passar bra för just släktforskning. Några hundrlappar säger du, är det en engångskostnad?
 
Ella-Marie

2010-12-12, 16:11
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Ella-Marie,
Du har förmodligen redan ett webhotell (= en plats att lägga en hemsida man gjort) som Du betalt för med Ditt internetabbonemang på telia.com, och där Du kan lägga upp en sida när Du gjort en. Om Du sedan vill ha en alldeles egen domän (alltså att det syns ett eget namn) går det enkelt att köpa en.
 
Jag var i Din situation för något år sedan. Kunde inget om hemsidor i slutet av juli. I augusti hade jag lärt mig hjälpligt.
 
Så här gjorde jag:
 
- letade på en s k template - alltså en redan klar layout på sidan - som jag tyckte om. Jag trodde mig inte om att hålla på och greja med sådant, men kan skriva ;o) . Hittade den på denna sida http://www.oswd.org/
- laddade ner den
- hittade sedan en enkelt program att använda hos skolverket http://www.multimedia.skolverket.se/Kurser/Publicera/Nvu/  
- började därefter mina stapplande steg att göra en sida där jag alltså skrev in texterna i templaten.
- laddade sedan upp den till mitt webhotell med programmet FileZilla
- fick därefter en hel del hjälp med finliret av trevliga personer på denna sida och särskilt en som jag är mycket tacksam mot  
 
Du kan se resultatet här www.orserum.info
 
Lycka till!
Olle Elm
 
PS. Kikade på ett ställe där jag vet sonen har sin hemsida som kostar 12 kr/mån och 95 kr om året för egen domän http://www.one.com/sv/. Hans har fungerat ....om Du inte vill ha Ditt på telia.com som jag tror Du har. DS
 
(Meddelandet ändrat av smol 2010-12-12 16:21)
Vänligen,
Olle Elm

2010-12-12, 17:08
Svar #4

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Telia har avvecklat det privata gratis hemsidesutrymmet som följde abonnemanget.
Man ansåg att det inte behövdes längre, då det fanns så många andra ställen där man gratis kunde lägga hemsidor.
Numer har jag också hemsidan på one.com, i mellantiden använde jag gratisutrymme på www.passagen.se/hemsidor som fungerade bra.
 
Om du har din släktforskning i ett dataprogram, typ Min Släkt eller DISGEN, så kan det programmet generera de filer som behövs på hemsidan.
Sedan är det bara att ladda upp dem till hemsidans server.

2010-12-12, 17:16
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Bra Gunnar! Nu blir det rätt uppgifter också  
Men kolla Din profil. Kanske bör ändras:
http://web.telia.com/~u53305006  
 
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2010-12-12 17:18)
Vänligen,
Olle Elm

2010-12-12, 18:43
Svar #6

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Tänk på att priset varierar kraftigt. När man beställer brukar webbhotellet hjälpa till med betalningen av domännamnet. Men sedan kommer den kostnaden separat, dvs du får två fakturor, en från företaget som har hand om den huvuddomän (.se, .com, .eu, .org osv) och en från webbhotellet som är för utrymmet.
 
Priserna gäller oftast 1 år i taget (men ibland kan domänpriset, namnet, gälla för 2, 3 år första gången). Dessutom är ofta priset exkl. moms (kontrollera), beroende på att företagen oftast riktar sig till företag i första hand, privatpersoner är sekundärt.
 
Företagen använder förskottsbetalningsprincipen. Dvs, beställer du, men väntar 2 veckor med att betala, kan det önskade domännamnet vara taget, även om det inte var det när du beställde.
 
mvh
Fredrik
 
(Meddelandet ändrat av FredrikD 2010-12-12 18:45)

2010-12-13, 16:26
Svar #7

Utloggad Ella-Marie Ekholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 217
  • Senast inloggad: 2023-01-02, 13:10
    • Visa profil
Tack Olle, Gunnar och Fredrik för alla goda råd. Nu blir jag fullt sysselsatt med att ta till mig vad som behövs. Jag har Telia som internetleverantör och hade en hemsida där, men tyvärr så togs alla hemsidor bort av Telia vid utgången av förra året. Någon gratis hemsida där finns nog inte längre tror jag.
 
Ella-Marie

2010-12-13, 16:54
Svar #8

Utloggad Ella-Marie Ekholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 217
  • Senast inloggad: 2023-01-02, 13:10
    • Visa profil
Jag anar att jag uttryckte mig lite felaktigt/dåligt. Jag skrev ”Hemsida”, men tanken är att jag vill lägga ut hela databasen för den släkt jag forskat i för kanske det finns någon som kan ha glädje av den. Den är inskriven i Holger7.
 
Och Olle: proffsigt!
 
Ursäkta!
Eme

2011-01-09, 19:39
Svar #9

Utloggad Inger Wikström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2023-09-27, 17:38
    • Visa profil
    • www.wikstromslakt.zoomin.se
Jag har ett problem! Jag har haft en gratis hemsida på zoomin.se i flera år och lagt ner massvis med timmar på denna sida. Har aldrig lyckats exportera filer från mitt släktforskningsprogram (Min släkt) men har löst det ändå genom manuellt arbete. Dessutom tycker jag det är kul att ha skapat en mer personlig hemsida än bara med hjälp av släktforskningsprogrammet.
 
Nåväl - igår nåddes jag av nyheten att zoomin.se kommer att läggas ner under våren. Katastrof med stort K! Man hänvisar till en annan gratissajt som heter n.nu. Jag har startat en sida där och så smått börjat lägga över, men denna sajt är betydligt mer begränsad än zoomin, t ex kan man ha max 10 undersidor om man inte uppgraderar för 590 kr/år och då får man 30, vilket jag också tycker är för lite (jag har väl minst 50 på zoomin), det finns inget fotoalbum (iofs inget stort problem), ingen e-postlåda, ingen gästbok - åtminstone inte vad jag har kunnat hitta än så länge. Kanske gömmer sig den informationen någonstans...
 
Funderar därför nu i andra banor, nämligen att köpa ett domännamn och en plats på ett webbhotell. Jag undrar om någon här kan rekommendera något hotell som inte är alltför dyrt och som skulle fylla mina krav beträffande vad jag ovan har nämnt.
Kika gärna in på min hemsida så ser ni hur den ser ut idag - och får en vink om hur jag vill att den ska fortsätta se ut, www.wikstromslakt.zoomin.se.
 
Hälsningar och tack på förhand!
Inger

2011-01-09, 19:45
Svar #10

Utloggad Inger Wikström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2023-09-27, 17:38
    • Visa profil
    • www.wikstromslakt.zoomin.se
PS. One.com har jag jobbat med och gillar inte deras program.
Olle - din hemsida var jättefin, men det verkar väldigt mycket arbete och krångligt. Letar efter ett färdigt paket som jag bara kan sätta igång med och helst bara lägga över alltsammans.

2011-01-10, 00:18
Svar #11

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Jag började nyss lägga upp hemsida i Snabber, reklam på denna startsida.  
Men jag tycker det är omständligt och blir inte bra, underliga tecken mm.  Någon support verkar man inte heller få trots flera mail till supportsidan.  
 
Någon annan som testat detta?  
 
ANNIKA

2011-01-10, 08:11
Svar #12

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Jag har mitt hos Cliche (för tillfället 2000 mb) sedan några år. Har aldrig haft några problem och ingen irriterande pop-up reklam.
http://www.clichehosting.com/se/

2011-01-10, 16:45
Svar #13

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Stig-Ove,
Den ger i alla fall Upprättelse 39,00  
...........................................
Inger,
Kan bara säga att min metod inte kräver så mycket jobb. Du har ju redan allt textmaterialet, men jag kanske inte begriper mig på hur enkelt det kan bli ...
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2011-01-10 16:49)
Vänligen,
Olle Elm

2011-01-11, 19:16
Svar #14

Utloggad Inger Wikström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2023-09-27, 17:38
    • Visa profil
    • www.wikstromslakt.zoomin.se
Tack för snabba och intressanta svar.  
 
Annika - Snabber har jag inte ens sett reklamen för, måste kolla detta!
Stig-Ove - Cliche verkar intressant, får gå in och titta för mer information.
Olle - kanske det inte är så mycket arbete. Jag grunnar vidare!
 
Inger

2011-01-11, 20:08
Svar #15

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Tja, titta kan du ju alltid men jag tror jag ger upp. Det var för stökigt och det finns nog andra verktyg som är både bättre och billigare.  
 
ANNIKA

2011-01-11, 20:31
Svar #16

Utloggad Inger Wikström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2023-09-27, 17:38
    • Visa profil
    • www.wikstromslakt.zoomin.se
Så olika man tycker! Jag tycker att Snabber verkar vara fantastiskt! Men så liknar det väldigt mycket både ett program som jag har använt tidigare på jobbet och det som man använder på zoomin.se. Så jag känner mig lite som hemma. Att det dessutom har fördelen med släktforskningsprogramskompatibilitet med enkla uppladdningar gör att jag nästan har bestämt mig för detta.

2011-01-12, 21:18
Svar #17

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Varför inte ha hemsidorna där dom hör hemma, dvs hemma på din egen dator?
Skaffa ett gratis DNS-namn hos tex dyndns.com  
sätt upp hemsidorna på någon gammal dator som inte behövs till annat.
låt routern hemma peka på den datorn.
 
kostar inget förutom strömmen till datorn, och du har full kontroll över dina data.
 
Det är inte så svårt som det låter...
Det finns en uppsjö av gratisprogram för att leverera hemsidor sk. webbservrar (tx. Apache)
Andra typer av gratis Portaler finns det också gott om ( Joomla, Plone tex )
Och vill man ha släktforskningen i en databas så finns även där gratisvarianter (PhpGedview(PGV), Geneweb etc.)  
Är man lat så kan man leta efter XAMPP (perfekt för PGV ) som installerar en del trevliga verktyg i ett svep. (Geneweb är ju en egen server så där behövs inte specialprogram.)
 
Ett alldeles perfekt sätt är att prova Puppylinux som är ett superbt litet operativsystem som laddas in i ramminnet från en CD/DVD eller usbsticka, går supersnabbt även i en urgammal dator eftersom allt ligger i ramminnet. Datorn behöver inte ens en hårddisk om man nu inte vill ha sf-data där. PROVA !
Har själv kört en sån dator i flera år utan att ens behövt starta om datorn, går som kulan, mycket mycket snabbare än min nyaste dator, fast det är en dator som knappt startar med windows i sig pga korrupt moderkort.
 
/Bertil
 
(Meddelandet ändrat av beren 2011-01-12 23:31)

2011-01-12, 23:51
Svar #18

Utloggad Kenneth Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 13:08
    • Visa profil
Kul förslag, Bertil. Nästan så jag skulle vilja prova själv på momangen.
 
Men om man vill vara lite tråkig och allvarlig, hur är skyddet mot virus och annat otyg med en sådan server?

2011-01-13, 02:15
Svar #19

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Det beror förståss på vilket system du väljer, vanlig försiktighet gäller på samma sätt som när man bara surfar runt i cyberrymden.  
Allt går ju att knäcka för den som ids det och virusskudd bör man ju ha förståss.
(för den som verkligen vill bryta sig in och kan sin sak tar det inte många minuter att komma in även utan webb-server, jag lovar, det gäller både din och min dator)
Liksom brandvägg förståss (finns ju i både routrar och i Windows).
Puppylinux behöver knappast virusskydd  för vad kan hända om någon bryter sig in ? du startar bara om och systemet är tillbaka från CDn/DVDn. (fungerar nästan som de återställningskort som finns till windows-maskiner)
Och brandvägg finns i systemet. Det är faktiskt så att man normalt kör Puppylinux som root, dvs med alla rättigheter och utan password, men det går att sätta lösenord om du vill ha ftp/webb access till systemet.
Har man systemet på en öppen (skrivbar)cd/dvd så kan man spara sessioner vilket kanske en inbrottstjuv också kan göra men då kan man backa enkelt vid bootningen.  
Har man sedan bara torr släktforskning på servern så tror inte jag det finns så många huliganer som orkar bryta sig in.
 
Är man extra ängslig så kan man dela upp nätet så att servern inte ligger på samma interna nät som dina övriga datorer eller helst i DMZ, något som det flesta routrar klarar. Detta ifall någon trots allt skulle få för sig att bryta sig in och där installera någon mjukvara som sniffar av nätet.  
 
Har provat lite av varje och aldrig haft ett enda virus i någon dator, de enda gångerna det har varit nära är när man surfat på någon proffsig hemsida, senast var det en dagstidning som hade skräp i en annons, så... då är det verkligen viktigt att ha virusskydd.
 
Prova puppyn, det är en genial lösning, dessutom brukar jag använda en sån skiva för att rädda data från datorer som pajat för vänner och bekanta. Eller en låsbar(som skydd) usb-sticka är väl ännu smidigare antar jag för det ändamålet.
Skall du prova på skiva så använd bara -R skivor.  
 
 
God natt !

2011-01-19, 21:20
Svar #20

Utloggad Kurt O Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2020-10-06, 21:50
    • Visa profil
Bertil!
 
Kan man räkna hem Ditt förslag? En gammal dator har väl ett nätaggregat på 200-300 W. Låt oss anta effekten 200W under 24 timmar (routern förbrukar väl också något). Det ger en energiförbrukning på 4,8 kWh. Om vi antar att energipriset är 1,50 kr/kWh så blir det 7,2 kr/dygn dvs på ett år 2620 kr!  
 
Min senaste årsfaktura för 2011 från ONE.COM var på 298,75 för domänavgift och webbhotell (small = webbhosting 3000Mb + en hel del övriga tjänster). Besök www.one.com för ytterligare information.
 
Kanske har jag överskattat något men i alla fall tillkommer kostnader/tid för underhåll av servern (förr eller senare går något sönder). Man bör ju även vara närvarande om något skulle hända. Men att skaffa en server för enbart en webbplats för en släktdatabas verkar inte vara någon bra ekonomi!
 
Naturligtvis kan man ha en server som man dessutom använder för andra ändamål och kanske tycka att det är roligt. Men enbart för att presentera sina släktforskningsresultat verkar lite överdrivet.
 
Annars tycker jag Dina idéer/erfarenheter verkar intressanta och väl värda att presentera här. Men hör gärna av Dej betr mina beräkningar. Du kanske har mätt serverns energiförbrukning?
 
Hälsningar

2011-01-19, 23:35
Svar #21

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Ja visst kostar det, finns det nått som är helt gratis !
Du har förmodligen rätt i dina argument.
Med puppyn går det visserligen att reducera antalet effektförbrukare ganska rejält. Bort med hårddiskarna och in med en usb-sticka istället, nått flachigt vattenkylt video-kort behövs inte heller för att ta några exempel. Skärmen av förståss.
Om man nu är så ordentlig att man slår av routern efter varje nätbesök så sparar man ju en del men jag antar att de flesta inte gör det och då kostar den ju redan. Själv både jobbar jag och har hobbyn på datorn så så mycket avslagande blir det inte här.
 
Jo det kostar! men jag menar inte att man skaffar en server utan nyttjar något gammalt man har liggande.
Och service på maskinen, jo puppyn har jag nog startat om några gången på dessa åren, men oftast för att strömmen gått eller liknande, eller som i dagarna uppgraderat till version 5.  
Sedan är det väl inte hela världen om strömmen skulle gå när man är borta några dagar? Har själv inte öppet för alla, bara för några vänner och släktingar som hjälper till så jag kanske har fel inställning till viktigheten av att alltid vara uppe.
 
Det finns förståss massor av argument både för och emot egen server, och var och en får ju själv avgöra.
En tanke jag hade men aldrig realiserade var att gå ihop flera om kostnaden, tex om en forskarförening har en låda som alla i föreningen kan nyttja, borde kunna inrymmas i en medlemsavgift !?  
 
Har själv haft hemsidor på nätet och det är minst lika jobbigt som att ha dom hemma (dessutom blev dom stulna/kopierade med en robot).
Ser att många har Min Släkt sidor på nätet, provade en gång exportera min databas som html och efter en timme avbröt jag efter att ca 10-15% exporterats och ca 500mb hemsidor skapats. Förmodligen skulle det ta ett dygn innan allt var laddat upp på nätet.
En export av gedfil tar 20-30 sekunder från samma program. en import till GeneWeb tar 15 sekunder och överföring av resultatet (ca 20 MB) till server tar 10 sekunder om man dessutom har nått hundratal nya bilder för varje uppdatering.
Är vi upp i en minut ? Till PHPGedview tar det nog ca fem-tio minuter(har inte tagit tid) att lägga upp en ny version av databasen. Och då pratar jag maskiner från början av seklet.
 
Men som sagt, var och en gör ju som den vill, överdrivet eller inte men kul är det !!
Tycker dock att en hemsida hör hemma hemma, eljest hade det väl hetat bortasidor? :-)
 
(Meddelandet ändrat av beren 2011-01-20 00:14)

2011-01-23, 00:11
Svar #22

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Nu har jag lyckats få till en hemsida, trots dåliga datorkunskaper.  Med One.com gick det enkelt. Och man fick svar av supporten när man frågade, snabbt och bra.  Inte alls som när jag provade Snabber som inte svarar alls, bara sänder ut en massa reklam.  
 
Hemsidan skulle säkert kunna vara mera avancerad och flashig men jag gör min databas tillgänglig iallafall och det var syftet.    
 
ANYGREN.se

2011-01-23, 17:18
Svar #23

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Bra gjort Annika och trevligt att Du visar den!
Berätta gärna hur man gör steg för steg hos one.com så kanske fler kan inspireras. Vad kostar denna version per månad?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2012-03-12, 19:17
Svar #24

Utloggad Moderator Teknik

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 163
  • Senast inloggad: 2016-06-21, 21:28
    • Visa profil
Ett inlägg som ville sälja domännamn har plockats bort.

2014-02-17, 19:37
Svar #25

Utloggad Jonny Olofsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:39
    • Visa profil
    • www.jonnyolof.se
Hur gör man praktiskt för att få in det material man exporterar från Disgen? Jag gjorde export html och då genereras ju ett stort antal filer av olika typ i katalogen. Måste man läsa in alla dessa filer en och en? Jag testar ett program som heter Wix som verkar vara väldigt bra för att skapa själva hemsidan, men jag vet inte hur man här ska få in materialet (på det vis som Annika ovan gjort). Det finns en funktion som heter Add documents...

2014-02-17, 19:58
Svar #26

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Man brukar använda ett FTP-program för att föra över filerna från sin dator till webbhotellet, ex. FileZilla (för Windows) som är gratis.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2014-02-17, 20:54
Svar #27

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Det Claes-Göran beskriver gäller endast hur du ska få över filerna till ditt webbhotell / din server / VPS eller vad du nu använder dig av. Jag vet inte exakt hur exporten från Disgen ser ut men om du bara ska ha ut dessa filer som de är så lägger du dem direkt i din publika rot. I så fall har du ingen användning av Wix (som jag heller inte har någon aning om hur det fungerar i detalj) som ju är till för att skapa hemsidor. Om du däremot ska göra egna sidor utöver det du får ut från Disgen så kan du använda Wix om du önskar men då måste du länka in aktuella Disgen-filer därifrån och då läggs de kanske lämpligare i en valfri underkatalog. Strukturen på ditt webbutrymme fungerar i princip likadant som i din vanliga dator. Annika har använt något onlineverktyg hos One tror jag? Länkarna in till Disgen-filerna är de som Annika har på den här sidan:
 
http://anygren.se/familj.html
 
Jag skulle aldrig någonsin rekommendera One som webbhotell till någon kommersiell verksamhet men till hobbybruk duger det, åtminstone så länge man bara behöver en domän / hemsida.
 
Sedan får du precis som Bertil påpekar ovan vara beredd på att det mesta du lägger ut på nätet förr eller senare kommer att kopieras / stjälas.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2014-02-17 21:03)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-02-18, 00:32
Svar #28

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Ja, jag är ingen expert på detta men jag har en hemsida på One. Bygga egen från grunden klarar jag inte av.  
 
Från Disgen exporterar jag Html och det blir som sagt en stor mängd filer sorterade i mappar. Jag lägger dem i en särskild mapp på min hårddisk.  Sedan exporterar jag dem med hjälp av FileZilla som ju är gratis att ladda hem. Jag markerar hela mappen jag lagt dem i och klickar sänd, inte varje fil utan hela paketet.  Det tar lång tid varje gång, uppemot en timme. Men det gör inte så mycket, jag sätter igång och så tuggar det och går medan jag gör något annat. Även Disgen körning till Html tar lång tid.  Det blir så när materialet är stort. Jag har ca 30.000 individer på hemsidan.  
 
Från hemsidan har jag sedan manuellt länkat in till texten med vanliga hyperlänkar.  
 
Det finns säkert bättre och fiffigare sätt att göra samma sak, men detta är vad jag klarar av med min nuvarande kunskap. Kan någon tipsa om bättre sätt, som jag som glad amatör klarar av, tar jag gärna emot råd.  Jag har inte riktigt fått till formatering t.ex.  Gästboken fanns färdig hos leverantören.  
 
För mig som har detta som hobby är detta en utmärkt och relativt billig hemsideleverantör men jag kan förstå att i en kommersiell verksamhet vill man kanske ha annat.  
 
Jag förstår att det finns risk att andra tar av informationen på min hemsida men jag har lagt ner mycket jobb på min forskning och ser gärna att andra får nytta av det också. Jag hoppas dock att man alltid kontrollerar informationen och har av sig om man hittar fel så jag kan rätta till det. Man får gärna höra av sig till mig annars också, kontakt med andra som är inne i samma släkter är alltid intressant. Jag får ofta mail direkt, eller kontakt via gästboken, och svarar alltid.  Kontakt med andra är en stor fördel med att ha en hemsida. Jag har ju också valt att inte tynga informationen med källhänvisningar. Men hör man av sig till mig sänder jag gärna över utdrag med källhänvisningar.  
 
Hör gärna av dig med mail direkt om du vill ha mer info om hur jag gjort.

2014-02-18, 01:08
Svar #29

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Det är sällan man bygger hemsidor HELT från grunden numera oavsett expertis och din lösning är helt klart smidig, Annika. Att det tar sån tid att exportera och få upp filerna går inte att göra så mycket åt. Det är som du säger många filer och hastigheten uppströms är alltid väldigt låg på vanligt hemmanät plus att det begränsas av webbhotellet också. När det gäller formatering av gästboken så måste du lägga in egen CSS om det inte går att göra några inställningar direkt i deras verktyg.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-02-18, 17:45
Svar #30

Utloggad Jonny Olofsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:39
    • Visa profil
    • www.jonnyolof.se
Hej och tack alla för tipsen!
 
Det är i princip som Annikas som jag vill ha det, tänker använda Wix för att skapa en hemsida med lite övriginformation. Hos Wix får man också plats på ett webhotell.
 
Då ska jag börja med att ladda hem FileZilla. Men då måste jag väl ha någon slags adress hos webhotellet dit jag skickar filerna?

2014-02-18, 17:59
Svar #31

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
För att föra över filer med FTP brukar man behöva en adress, ett användarnamn och ett lösenord.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2014-02-18, 18:34
Svar #32

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Du behöver inte ha någon adress / domän för att föra över filerna till ditt webbhotell, däremot behöver du ett FTP-konto hos webbhotellet (värd och inloggningsuppgifter dit får du normalt sett från ditt webbhotell, eller kanske Wix i det här fallet). En adress / domän behöver du sedan för att koppla till ditt utrymme så att andra kan komma åt filerna på ditt webbhotell utifrån via webbläsaren.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna