ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: GPS - Köpråd  (läst 1570 gånger)

2002-12-08, 19:56
läst 1570 gånger

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Vad bör jag välja? Bara för positionering av släktföremål, ej orientering, på sjön etc.

2002-12-09, 01:07
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det amerikanska företaget Garmin gör GPS:er för de flesta ändamål. Här hittar du deras Basic GPS som väl bör vara det du letar efter:
 
http://www.garmin.com/outdoor/products.html#basic
 
De finns att köpa i butiker som är inriktade på friluftsliv, båtsport och liknande. Själv har jag en eTrex Vista som är en ganska praktisk hjälpreda på sjön om man stoppar in ett lämpligt sjökort i den.

2002-12-09, 13:41
Svar #2

Utloggad Anna Jacobson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2022-05-29, 13:21
    • Visa profil
Hej
 
Själv har jag konstaterat att kamraternas Garmin eTrex fungerar bättre i promenadhastighet än min egen Garmin GPS12. Däremot är det lite lättare att mata in koordinater i min pga fler knappar.
 
Anna Jacobson

2007-06-25, 10:21
Svar #3

Malakai


2009-05-23, 20:23
Svar #4

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Hej!
 
Nån som har 2009 års köpråd för en GPS?
 
 
/Håkan

2009-05-24, 12:36
Svar #5

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Håkan
 
Jag har en Magellan eXplorist 100 (den stavningen) som jag använder när jag åker runt och dokumenterar. Det ända jag kommer på är väl att Waas/egnos kompatibel bör den vara, men det kanske alla är idag. Waas är för amerika och Egnos är europas svar på det amerikanska. Dessa system skall då vara bättre. Personligen ställer jag mig lite tvivlande till det i praktiken (i alla fall min manick). Jag får in Waas istället för Egnos (vilket i och för sig är fullt möjligt) men Egnos har jag inte sett i displayen (får försöka hitta intruktionerna). Koordinaterna kan jag inte svara på hur nära de kommer, men höjden känns ibland lite osäker tycker jag. Jag kan ju i och för sig kolla vid havsnivå. Siffrorna vandrar lite väl mycket ibland när jag står still och får in så mycket som ex 10 satelliter. Den borde då vara lite säkrare.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-05-24, 13:35
Svar #6

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Tillbaka efter en liten apostlatur på cykeln
 
Noggranhet vid havet (Nordre älv) 3-6 meter Waas, höjden varierar då mellan 3-4 meter vilket noggranhetsmässigt får väl vara okey MEN höjden borde ju inte vara 3-4 meter över havsnivå (jag höll den i nivå med vattnet, blött om fingrarna, just för att se hur noggran den är)Jag fick in mellan 10 och 12 satelliter (kan tänka mig att någon försvann över krönet)Och några vågor som höjde nivån var det inte tal om. Fast 4 meters vågor i Nodre älv hade varit skoj att titta på från Fontinberget, märk väl. Waas går heller inte alltid in. Så noggranheten verkar tillräckligt bra för att märka ut var gravar är, även på den mest täta kyrkogård.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-05-25, 10:17
Svar #7

Utloggad Rolf Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 13:08
    • Visa profil
    • www.ljungbykompani.se
Hej Patrick,
Höjden du mäter är inte höjden över vattenytan utan höjden över ellipsoiden.
Du får en bra förklaring på
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=4416
Mvh/Rolf Carlsson www.ljungbykompani.se

2009-05-25, 10:44
Svar #8

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Ahaa! då förstår jag bättre eller kanske inte. Då jag inte känner till separationen (enligt länk) kan jag därmed inte få den exakta höjd över havet baserat på det jag ser på min Gps.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-05-25, 15:06
Svar #9

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Tack för tipset!
 
Man klarar sig alltså med den enklare varianten av GPS:er om man bara vill ta ut positioner  
eller söka sig fram i terrängen till en angiven position.
 
 
/Håkan

2009-05-25, 18:25
Svar #10

Utloggad Rolf Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 13:08
    • Visa profil
    • www.ljungbykompani.se
Nej höjdvärdet på en GPS är ett så dåligt värde, så man har i praktiken ingen nytta av det.
När det gäller olika GPS typer så handlar det mest om man vill ha kartfunktion eller kunna föra över positioner till och från datorn eller inte.
Man kan få en del tips av GPS proffs på http://www.geocaching.se/
där man har som sport att leta upp skatter med hjälp av GPS.
Mvh/Rolf Carlsson www.ljungbykompani.se

2010-06-27, 23:59
Svar #11

Utloggad Kenneth Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 13:08
    • Visa profil
Tänkte lägga in GPS-koordinater i mina blad om förfäderna. Det är ju rätt enkelt numera, bara högerklicka i Eniros karta och.... simsalabim.  
Men koordinaterna för flera system anges, från det gamla hederliga koordinatsystemet som verkar utgå från Greenwich-meridianen till siffror som jag misstänker har tillkommit med GPS-apparaterna. Vilket system är bäst? Finns det något system som riskerar försvinna/fasas ut, eller något som inte är användbart för majoriteten?

2010-06-28, 08:36
Svar #12

Utloggad Rolf Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 13:08
    • Visa profil
    • www.ljungbykompani.se
Hej Kenneth,
RT-90 är det system som kommer att försvinna och ersättas av Sweref 99 TM samt Sweref 99 som båda är svenska system. Önskar du lägga in dina platser i exempelvis Google Earth så är det WGS 84 som gäller. Avvikelsen mellan Sweref 99 och WGS 84 är idag bara ca 1 decimeter men ökar över tid eftersom vår kontinentalplatta rör sig i NO riktning med ca 1 meter på 40 år.
Mvh/ Rolf Carlsson www.ljungbykompani.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna