ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: GPS i släktforskningen  (läst 1473 gånger)

2006-01-22, 21:01
läst 1473 gånger

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Hej!
 
Nån som vet hur man skulle kunna använda GPS för att hitta en försvunnen gårds läge i terrängen?
 
Hur får man fram tillräckligt exakta koordinater med hjälp av en gammal karta?
 
mvh
Håkan

2006-01-22, 23:08
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

En metod kan vara att digitalfotografera den gamla kartan samt en modern karta med kända positioner och sedan pussla ihop dem i ett bildbehandlingsprogram. Koordinater för gårdar och byar kan fås exempelvis via CDn Svenska ortnamn 1999.

2006-01-22, 23:12
Svar #2

K-E Ryman

Hej Håkan!
 
Jag har aldrig försökt att hitta någon gård m h a GPS, så jag kan inte ge dig ett direkt tips.
 
Jag brukar däremot försöka att köpa flera kartor över samma område under flera tidsperioder för att på så sätt hitta fast punkter i terrängen. Jag tänker då på att en mindre cyckelväg idag kan ha varit en mindre körväg för många år sedan. Ett gammalt hus eller ruin var kanske en lada för 50 år sedan.
Frågan är om du på samma sätt kan få fram en för dig känd punkt (kordinat) som även finns på den gamla kartan där du har ditt objekt som du vill positionsbestämma.
 
Lycka till

2006-01-23, 07:50
Svar #3

Utloggad Rolf Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 13:08
    • Visa profil
    • www.ljungbykompani.se
Skaffa ett kartprogram exempelvis Ozi Explorer från http://www.oziexplorer.com/ Skanna sedan din gamla karta och spara i exempelvis jpg-format (jag tror att brännvidden på de flesta digitalkameror gör att skalan förvrängs åtminstone om du använder vidvinkel).
Skaffa sedan två kända positioner exempelvis en gammal vägkorsning befintliga hus eller liknande.
Lägg in detta i programmet och du har en digital karta.
Historiska kartar finns även att köpa i digital form från http://www.lantmateriet.se/
mvh/ Rolf Carlsson  www.ljungbykompani.se

2006-01-23, 11:19
Svar #4

Utloggad Karl-Ingvar Ångström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2024-01-16, 07:28
    • Visa profil
HEJ Kartvänner!
- GPS kan vara ett bra hjälpmedel, men det krävs omfattande arbete dessförinnan för att få fram lägesuppgifter.
- För de flesta är det fortfarande bäst att arbeta analogt. Ta fram OH-kopior från storskifteskarta (1700-tal) och lagaskifteskarta (1800-tal), i samma skala. För 1900-talet används Lantmäteriets fastighetskarta (ekonomiska kartan), också i samma skala.  
- Överför uppgifterna mellan kartorna. Passa gärna på fastighetsgränserna. Dessa är noggrannast inmätta och karterade.  
- Det finns gott om uppgifter på fastighetskartan/ekonomsiska kartan som kan användas när man söker i fält. Och ändå mera detaljer finns i ortofotokartan vilken är en lägesriktig, koordinatsatt flygbild.
- Om man ändå vill ta fram koordinater så gör man det med en linjal och mäter från marginalerna på fastighetskartan.
/K-IÅ, MGF

2006-01-23, 12:33
Svar #5

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Hej!
För drygt ett år sedan lyckades jag hitta ett ödetorp med ungefär de metoder som beskrivs ovan. Men man får vara försiktig om man utgår från de vägar som finns på kartorna. Det är bättre att utgå från sjöar, åar och annat som oftast inte flyttar på sig.
I mitt fall visade det sig att vägen (eller stigen) till torpet på häradsekonomiska kartan, från slutet av 1800-talet, numera är helt igenvuxen. Den är ersatt av en ny väg, som används av skogsbolagen och har en något annan sträckning.
Om man har Photoshop på sin dator, kan man läsa in kartor av varierande ålder, men i samma skala, och lägga dem i olika lager (layers). En av dessa kartor ska då vara modern med koordinater. Därefter gör man de övre lagren halvgenomskinliga, så man ser alla kartor samtidigt. Man kan även släcka vissa lager, så man enbart ser de kartor man för stunden är intresserad av. På detta sätt är det lätt att räkna ut koordinaterna för försvunna gårdar och torp.
 
/Kjell

2006-01-23, 15:26
Svar #6

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Tack så hjärtligt för alla tips!

2006-01-23, 17:46
Svar #7

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Riksantikvarieämbetet har gett ut en liten bok Ättebackar och ödegärden - De äldre lantmäterikartorna i kulturmiljövården. Den beskriver bl.a. de äldre karttyper som finns, och hur man kan jämka ihop en äldre karta med en nyare för att t.ex. hitta platser där gårdar tidigare har funnits.
 
Jag tycker den är klart läsvärd. Jag köpte mitt ex på Glimmingehus år 2004 (50:-), och i somras såg jag den på Birka, så den finns nog lite varstans.

2006-01-24, 07:18
Svar #8

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Gå in på http://www.dialog.raa.se/cocoon/forlag/index.html
Sök på Ättebackar, så  kommer den fram, men kostar då 210 kr!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-01-24, 15:21
Svar #9

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Jag kollade även priset på Ekonomiska kartor 1800-1934, de tar 145:- och jag betalade 20:- på Birka. Det är tydligt att deras böcker bör köpas över disk! Eller också varierar prissättningen slumpmässigt från plats till plats.
 
Det är värt att kolla efter den på biblioteket, åtminstone där jag bor finns den.

2006-09-04, 12:13
Svar #10

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej,
 
Vi går i funderingar att köpa GPS.
GPS-apparaten ska kunna ange x och y-koordinatorer.
Den ska sitta fast i bilen/fungera med cigarettuttag.
 
Jag har DISGEN 8.1 b och bärbar dator. Datorn har USB och Blåtand. Jag vill ha dessa tre funktioner:
 
1. Jag vill åka från Södertälje till Algutsboda, visa vägen (typ stora Bilatlas med många detaljer).
 
2. Jag vill åka till en obekant adress i Säffle centrum.
 
3. Nu står jag här svettig och skorna full med mossa i djungeln och har hittat mf mm fm födelsehem,  
var sjutsingen är vi? (x/y) Och hur hittar jag tillbaka till bilen och vattenflaskan?
 
Finns det någon som har tips och id?er om en bra GPS-navigator med dessa funktioner? Ska man köpa två med olika funktioner, ska man köpa handdator, finns det saker att tänka på inför köp, har ni egna erfarenheter?
 
Tacksam för alla tips.
 
Mvh,
Helena i Södertälje

2008-12-18, 12:06
Svar #11

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
GPS tips
Jag har en Garmin nuvi 500 som har allt man behöver för att hitta
gamla torp och allt annat intressant.Funktioner som Helena efterlyser
finns allihopa,t.o.m. en var är jagfunktion.Har man den s.k. fritids-
kartan finner man det mesta eftersom det är det s.k. grönsaksbladet.
Den är programerbar i både WGS84 och RT90 systemet(x/y).
När det gäller att hitta kordinater innan man ger sig iväg och letar
så finns det två bra ställen.Den ena är helt enkelt Eniro:s kartor där
en funktion visar kordinater,den andra är Riksantikvarieämbetets Fornsök
där finns många gamla torp med kordinater.
Hittade själv en torpruin med hjälp av GPS:en och Fornsök.
Dessutom kan man om intresse finns leta gömda Geocachingburkar,en slags
skattjakt som är lite rolig,dessa burkar/lådor brukar finnas vid någon
sevärdhet som t.ex. ett finntorp.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna