ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gamla filmer  (läst 1078 gånger)

2004-01-18, 15:39
läst 1078 gånger

Utloggad Bo Ekvall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 23:50
    • Visa profil
Hej!
 
Säkert är det många som i likhet med mig har gamla 8-mm filmer med familj och numera bortgångna släktingar på. Finns det någon som kan tipsa mig om hur man kan överföra dessa filmer till mer beständiga medier som CD-rom eller DVD? Sådana kunde ju också bli trevliga gåvor till övriga släktmedlemmar osv.
 
MVH
Bosse

2004-01-18, 16:27
Svar #1

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Jag har ställt samma fråga på annan plats i forumet och fått svar
 
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/11906/48268.html?1070227267

2004-01-18, 18:34
Svar #2

Kjell Öhman (Kjell)

Jag har låtit konvertera smalfilm till DVD genom en firma som heter Super X film & video (031-192201, 035-68265). Kvaliteten blev överraskande god och en slags filmscanner användes, har man sagt mig. Priset är 5 kr/meter plus en avgift för skivan, som jag tror var 150 kronor. I Stockholmsområdet kan man lämna in filmerna på Coop Forum i Haninge, då slipper man portokostnaderna.

2004-01-18, 18:53
Svar #3

Jenny Söderström

Det var jag som svarade Staffan Bengtsson förut, och jag skrev då att man vid ett överlämnande till Filminstitutets arkiv i Grängesberg fick en kopia på video som tack. Tilläggas kan att jag sedan dess har fått veta att man får välja om man vill ha sin kopia på vhs-kassett eller dvd-skiva.
 
Filminstitutet förvarar sina filmer nedfrysta. Filmer som förvaras i vanlig rumstemperatur har bara en bråkdel av den livslängd som filmerna får om man överlämnar dem till arkivet.

2004-01-18, 19:07
Svar #4

Jenny Söderström

Från Filminstitutets hemsida (www.sfi.se):
 
Hur gör jag för att deponera mina filmer?
 
Filmarkivet i Grängesberg tar emot och bevarar den dokumenterande filmen, filmer som berättar om 1900-talets historia. Det innebär att vi också tar emot filmer som är gjorda av privatpersoner.  
 
När filmerna kommer till arkivet i Grängesberg tas de omhand, tvättas och överförs till video eller till ett digitalt medium. Du som lämnar en film får alltså en videoversion av den film du lämnar. Själva filmen kommer att långtidsbevaras i särskilda kylrum så att framtida generationer kan ta del av dem.  
 
Du som har film och vill att den ska bevaras gör så här:  
 
Skriv ned information om filmen/filmerna, det vill säga hur många rullar, format (dubbel-8, 8 mm o s v) och vad filmerna innehåller.  
Skicka informationen till  
 
Tommy Hildman
Filmarkivet i Grängesberg  
Bergsmansvägen 44  
772 40 Grängesberg
e-post: tohi@sfi.se
tel:0240-239 80

2004-04-05, 01:12
Svar #5

Kundkontakt - Uppsala BildTeknik

Jag råkade snubbla över den här diskussionen surfandes på nätet, tänkte bara tillägga att en videoversion är helt värdelös, den blir ju bara sämre med tiden! Dessutom är det sämre bildkvalitet än på en DVD skiva.
 
Jag skulle rekommendera ett besök på www.uppsalabildteknik.com där kan Ni få alla gamla smalfilmer, videokamera, diabilder, fotonegativ osv. överförda till DVD eller CD.
 
Med digital bildbehandling som återställer förgulnade filmer/bilder.

2004-04-05, 11:10
Svar #6

Lena Persson

Hej, jag kan rekommendera Uppsala BildTeknik, de har överfört våra gamla dubbel8-filmer till dvd med gott resultat. Sedan kan man dessutom själv kopiera till fler skivor och lägga en omgång i bankfack.
 
Lena Persson, Kinneved

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna