ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Det går ju inte att stoppa in några CD/DVD-skivor längre!  (läst 3492 gånger)

2016-01-01, 15:29
läst 3492 gånger

Utloggad Maj-Len Ahlskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2022-01-06, 14:14
    • Visa profil
En mycket grundläggande fråga.
 
Det verkar som om möjligheten att spela upp musik el filmer på CD/DVD i datorn inte finns längre. Inte på nya bärbara, och inte på min stationära dator heller.
 
Och hur går det då med möjligheten att köpa info på CD och att själv spara info på CD. Man får väl spara på ett USB-minne. Men köper man också info på USB?

2016-01-01, 16:03
Svar #1

Utloggad Allan Sjöö

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 576
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 20:38
  • allan.sjoo.yahoo.se
    • Visa profil
Det finns externa CD/DVD-läsare med USB-anslutning att köpa.

2016-01-01, 18:54
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag har en lös DVD-läsare till min bärbara, som jag köpte förra året för under 300 kr.

2016-01-01, 19:31
Svar #3

Utloggad Maj-Len Ahlskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2022-01-06, 14:14
    • Visa profil
Tack för svar, det är väl det jag får göra. Suck, ännu en apparat. Ju fler apparater, desto trängre och desto större risk att något går sönder.

2016-01-01, 22:58
Svar #4

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Men... Bara för att musiken slutat fungera behöver ju inte betyda att cd/dvd -läsaren är trasig.
Det kan ju mycket väl vara musik-programmet eller rättare sagt kopplingarna till detta som racklar.
Om du sätter in en skiva och öppna utforskaren, ser du då några filer i cd/dvd mappen?
Skivan bör ju inte vara tom, förstås (helst inte en musikskiva för då är det inte säkert nått syns trots att allt är ok).
Sedan kan du ju prova bränna ner några filer på en tom skiva för att testa bränningen.
Det verkar ju högst otroligt att cd/dvd läsaren har gått på två datorer samtidigt... har själv aldrig varit med om fenomenet på de åren CD:n har funnits.
Har du däremot trasiga program lär musiken inte fungera bara för att du sätter in en ny läsare om det nu inte följer med program att installera för det ändamålet.

2016-01-01, 23:23
Svar #5

Utloggad Magnus Sälgö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 13:07
    • Visa profil
    • www.wikitree.com/genealogy/S%C3%A4lg%C3%B6-Family-Tree-1
Re Bertil Englund.....
 
Grejen är att nya datorer inte har CD medans många släktforskarprogram envisas med att levereras på CD....
Själv har jag en trött PC som bara används till att köra släktforskar CDar. Allt annat sker på Mac....
 
EDIT: Iom Internets intåg så känns alla CD lösningar lite 80-tal enligt mig
 
Som jag fattar så  
* finns SDB 1901-2013 på USB
* SVAR har sedan länge register som är online
* Arkiv Digital kommer snart att levererar fler register i klienten idag finns SBF 1950 i deras beta 2.0  
* Sveriges släktforskarförbund försöker driva frågan om en lösning men intresset från släktforskarförbunden verkar vara löjligt lågt se video i detta inlägg. På utskick svarade 30 av 170 och 15 var intresserade av lösning.....
 
(Meddelandet ändrat av salgo60 2016-01-02 00:04)

2016-01-01, 23:39
Svar #6

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Ok, jag fattade att de hade läsare men att något pajat alldeles nyligt.
Nåvä, det går att göra en sk. iso-fil av vilken cd/dvd som helst.
Lägger du denna iso-fil i nydatorn så kan du montera den som en enhet i utforskaren och köra den därifrån.
 
UltraIso är ett program som funkat bra även i en gammal dator för att göra en iso-fil av skivan.
Min ultranya dator har cd/dvd läsare men jag har alla mina skivor i form av Iso-filer bara för att slippa skivhanteringen, hittills har ingen skiva vägrat fungera i iso-form.

2016-01-02, 00:10
Svar #7

Utloggad Magnus Sälgö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 13:07
    • Visa profil
    • www.wikitree.com/genealogy/S%C3%A4lg%C3%B6-Family-Tree-1
Problemet är att internet finns nu. Tror inte det fanns många vinyl-/CD-skivor under granen utan saker och ting distribueras på annat sätt.
 
DVDn har redan placerats på kyrkogården Obsolescens några få envisas att hålla den vid liv...
 
 

2016-01-02, 00:35
Svar #8

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Nog har jag skivor jag fortfarande vill använda (då i iso-format). Även om de är gamla så finns det bra saker på dem ännu.
Håller dock med om att tekniken börjar ha spelat ut sin roll för länge sedan och att programmakarna borde rätta sig efter det faktum.
Men har man nu program-skivor som man vill fortsätta använda så finns även teknik för det också, det är allt jag menar.  
Till och med gamla VHS-band får jag ibland uppdrag att konvertera och det kan ju vara värdefullt för somlig, dock inte alla om man får tro skylten.

2016-01-02, 02:20
Svar #9

Utloggad Maj-Len Ahlskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2022-01-06, 14:14
    • Visa profil
Går det inte att citera inlägg på detta forum?
 
 
 
Nåväl, jag hade en gammal hårddisk som man kunde stoppa in skivor i. Men så fick jag en ny hårddisk (som nu inte är så ny längre) och där gick det inte att stoppa in några skivor. När jag sedan skulle byta ut mot den gamla hårddisken (som det gick att stoppa skivor i), så fungerade den inte längre, det var bara att kasta. Jag gillar inte att det kommer ny teknik som man tvingas ha, fast man ville ha den gamla. Varför kunde inte möjligheten att stoppa in skivor finnas kvar, nu har jag en massa gamla musikskivor jag inte kan spela längre. Alla separata CD-spelare har också gått sönder.
 
Alltså det jag ogillar med den moderna tekniken är att man inte har någon valfrihet. Det förutsätts att alla bara lyssnar på musik på Spotify och ser film via Netflix och inte via skivor längre. Och att man kan behöva skivor till något annat än musik och film, det tycks ingen av dem som bestämmer bry sig om. Eller att man kan bli gammal och hellre vill ha den gamla tekniken än att anpassa sig till en ny.

2016-01-02, 03:42
Svar #10

Utloggad Magnus Sälgö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 13:07
    • Visa profil
    • www.wikitree.com/genealogy/S%C3%A4lg%C3%B6-Family-Tree-1
Re Som en tröst Maj-Lena verkat det varit jobbigt då boken kom och ställde till problem ;-).  
Idag är det nog få som vill gå tillbaka till papyrusrullar....
 

 
Bertil
>> Håller dock med om att tekniken börjar ha spelat ut sin roll för länge sedan och att programmakarna borde rätta sig efter det faktum.  
 
Verkar som Svenska Släktforskarförbundet frågat medlemsförbunden om intresse för andra lösningar och dom flesta orkar inte ens svara.....  
 
Video vid 41 minuter från årsmötet om att 30 föreningar svarar av 170
 
(Meddelandet ändrat av salgo60 2016-01-02 12:53)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna