ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Datorskärm  (läst 1533 gånger)

2007-12-02, 14:50
läst 1533 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej! och kul att vara här igen.
Finns det någon som provat/har en 26 tums Lcd tv kopplat till datorn med upplösning 1366*768 (så kallad Hd ready)och kan tala om hur det funkar? Tänker just hur texten blir i och med denna upplösning.
Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-12-03, 14:46
Svar #1

Utloggad Sven Luthman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2013-06-14, 09:39
    • Visa profil
    • www.genealogi.nu
Hej,
 
Om du inte sitter för nära så borde det bli bra :-))
 
Men varför denna udda skärmlösning??
En bra 22-skärm med upplösningen 1680 x 1050 kostar inte mer än drygt 2.000 kr idag.
Själv så funderar jag på att gå från 22 till 24 och få upplösningen 1920 x 1200. Det ger mig 2 st stående A4 bredvid varandra på skärmen.
 
Det är bättre att använda en datorskärm som TV än en TV som datorskärm (p.g.a. upplösningen).
 
mvh
 
- - - - - -
Besök gärna
http://www.genealogi.nu
- - - - - -

2007-12-03, 15:21
Svar #2

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Sven
Jag har (försökt) att sätta mig in i detta med skärmar ett tag nu (för länge). Min tanke var att få en lågupplöst skärm så att texten framgick bättre/tydligare. Jag var inne på en 27 eller 28 tums dataskärm, men så tittar man på priset och då tänkte jag att det blir billigare med en 26 tums tv och som då har lägre upplösning än 27/28 skärmarna (och dessutom blir en trevlig tv, merkostnad i form av en goare stol följer dock) , och mycket lägre än 22/24 dataskärmarna. Min tanke var att få bättre text av ex. Genline. Enligt så kallade experter så skall det vara en lågupplöst för mitt syfte, jag har aldrig sett Genline på en lågupplöst så det vore roligt att höra om det är en betydlig skillnad eller inte.  
24=upplösning 94 (punkter/tum)
min 26, 81 p/t
Detta skall tydligen vara bättre för oss läsare utav Genline.
Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-12-03, 16:17
Svar #3

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Glömde säga att mellandagsrean närmar sig, och eventuellt köp står för dörren. Därför hoppas jag att någon möjligtvis har sett hur det fungerar. Frågan som också följer med det lågupplösta är ju, hur lågupplöst kan man gå innan det blir problem åt andra hållet? alltså för lågupplöst.  
Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-12-03, 16:32
Svar #4

Utloggad Sven Luthman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2013-06-14, 09:39
    • Visa profil
    • www.genealogi.nu
När det gäller text så blir det mer lättläst (större bokstäver) på en 26 TV än på en datorskärm, det är sant.
Som du anger så är antalet punkter per tum ett bra riktmått. Därför ska man välja en 22 skärm och inte en 20-21 med samma upplösning.
När det gäller Genline så är det inte text du läser utan en bild du ser. Då är det tvärs om. Bilden upplevs skarpare ju fler bildpunkter skärmen har. Tyvärr så väljer dock Genline att presentera lågupplösta bilder som inte går att förstora mycket innan allt blir en gröt. SVAR har bättre upplösning på sina och i de fall de har boken scannad föredrar jag deras bild (även om Genline's programvara är trevligare att jobba med). Tar vi sedan färgbilder från Arkiv Digital så blir behovet av en högupplösande skärm ännu tydligare. Jag tror inte du vill sitta och titta på en bild som upplevs väldigt pixlig.
Är det TV som fortfarande är dtt förstahandsval så är det en Full HD du bör titta på istället för HD Ready.
 
mvh
/Sven
- - - - -
Sugen på något gott?
Gör en egen glass
- - - - -

2007-12-03, 16:48
Svar #5

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej igen
 
Ahha, nu har kunskapsbanken registrerat något nytt. Jag räknade med att Genline var text och inte bild, men nu uppenbarade sig ljuset, det är ju en bild. Nu blir saker lättare. Ytterliggare en fundering, varför blir behovet större för Arkiv Digital? är det beroende på större fil eller nåt? Tv var bara en trevlig sideffekt av att jag då trodde att lågupplöst var att föredra för Genline, om det hade varit text och inte bild.  
Ps jag har en glassmaskin, tyvärr nedpackad, men gott blir det Ds.
Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-12-03, 17:47
Svar #6

Utloggad Sven Luthman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2013-06-14, 09:39
    • Visa profil
    • www.genealogi.nu
Om vi tar en bild anpassad för skärm så brukar de vara på 72 dpi. Tänk dig då att du har en annan bild som har en upplösning på 1200 dpi (t.ex. vanligt på dagens färgskrivare).  
Förstora dessa bilder 400% och tänk dig resultatet på din skärm.  
 
Vilken är fortfarande en bild och vilken är ett mönster av stora punkter??
 
Vilken halva av denna BILD vill du ha på din skärm?
 
mvh
/Sven

2007-12-04, 17:50
Svar #7

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Onekligen vill man ha den skarpare, det är väl vad du menar med att högupplöst är att föredra framför lågupplöst? när det förstoras upp. Men i så fall är väl en 23 med 98 p/t bättre än en 24 med 94 p/t?? eller gör den extra tum mer för bilden än de 4 extra punkter/tum?? I och med att båda har 1920*1200, denna fundering i och med att du själv funderar på en 24 och inte 23 eller är du ute efter 24ans A4 storlek? Tack för att du hjälper fram till ett bra köp.
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-12-04, 22:17
Svar #8

Utloggad Sven Luthman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2013-06-14, 09:39
    • Visa profil
    • www.genealogi.nu
Text på skärm och bild på skärm kräver alltså olika upplösningar. Vad många glömmer bort är att du i kontrollpanelens inställningar för bildskärmen kan ange vilken DPI-inställning som ska användas (för text etc.). Idag är 96 vanligast, detta värde kan höjas/sänkas beroende på vad man vill.
När det gäller professionella skärmar för bildhantering klarar dessa ofta över 100 dpi som standard och om några år kommer de att ligga på 2-300 dpi. Oavsett skärmen så är fortfarande bilden viktigast, vilken upplösning den har (hur mycket den tål att förstoras).
 
mvh
/Sven
- - - - -
Besök gärna
Genealogi.nu
- - - - -

2020-03-28, 20:19
Svar #9

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Det var ju några år sedan jag startade tråden ::)


Har precis nu kopplat upp datorn mot en "4K-skärm", Ultra HD med andra ord. Den är då på 58 tum. VILKEN BILD! Inga problem med att få hela kyrkbokuppslag att visas, och ändå vara stort. Använder då trådlös mus och trådlöst tangentbord till TV. Sitter nu i soffa och testar.


Det ända som är nackdel är då att input från musen är sämre, rör sig lite "hoppigt" över skärm. Den liksom inte svarar direkt så att säga. Möjligen också att sidan inte då laddas lika snabbt, men det tar jag igen med att jag ser hela sidan omgående och kan bedöma ifall mitt sökandeobjekt finns på sidan.


Bilden är i sin rätta storlek, sedan kan ju den förstoras. Håller fortfarande då skärpan.


Tillägg, det är då en vanlig tv och inte en dataskärm som hade klarat rörelser bättre från musen.


Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna