ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Datorns betydelse för släktforskare  (läst 1348 gånger)

2003-09-24, 20:17
läst 1348 gånger

Utloggad Thomas Sjöndin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 16:37
    • Visa profil
Hej,
Läser Informatik termin 1 på högskola. Avser att göra ett arbete om datorns betydelse för släktforskare. Jag vill gärna veta vad datorn betytt för just dig i din släktforskning, på gott och på ont. Finns det något som är så där alldeles extra värdefullt och som har med datorn att göra? Tar gärna emot info direkt till mig om du inte tycker att det hör hemma i Rötter

2003-09-24, 20:28
Svar #1

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Hej!
 
Jag skulle vilja gå så långt och påstå att det för mig knappast skulle gå att släktforska på det sätt jag gör nu utan dator. Datorn ger möjligheter till att söka av otroliga mängder källor. På en enda minut kan jag söka av det som skulle ta en veckor och månader att söka efter manuellt.  
 
Datorn ger mig också möjligheter att registrera alla mina fynd och publicera det på ett snabbt och enkelt sätt. När man sitter på databaser på tusentals namn som så många forskare gör idag är det närmast omöjligt att med kartotek och ansedlar hålla ordning på alla individer.
 
Bernt Bergkvist

2003-09-25, 08:19
Svar #2

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
För min del så betyder datorn nästan allt. Jag skulle aldrig ha hållit på i den utsträckning jag gör idag om jag inte haft datorn och ett släktforskarprogram till att kunna mata in alla uppgifter och ha ordning på allt. 
Dessutom har jag via mail fått kontakt med en mängd människor ang en släktutredning som jag håller på med, samt även andra med gemensamma anor som jag har stor glädje av. Det skulle ha tagit evigheter att för det första hitta alla och sedan att sitta och skriva brev för hand. Eller dyrt om man skulle ha suttit i telefon och pratat med alla. 
Att sedan kunna publicera sina forskarmödor på Internet gör ju det hela än mer intressant och kan lätt leda till ännu fler kontakter med släktingar. 
 
Datorn är ett ovärderligt redskap i mitt forskande.
 
Hälsningar/Gunnell Forsén, Kramfors

2003-09-25, 20:09
Svar #3

Jan Ek (Janek)

Här på Anbytarforum är det väl naturligt att finna just dem som använder både moderna dataprogram, och källor tillgängliga på internet. Jag instämmer till 100% med tidigare svar ovan, men jag tror också det finns en grupp som menar att det går bra att göra som man alltid gjort. (Innan datorerna fanns) Kanske rentav också de som inte ser något behov av forskning på internet, och/eller är skeptiska till kvaliteten.
 
Just det med kvaliteten på diverse avskrivningar, register och index är ju ett hett tema i tiden, som också diskuteras under flera andra rubriker här på forumet. Lika effektivt som fakta kan spridas via internet kan felaktigheter också göra det. Och så som internet är uppbyggt blir ju också felaktiga data mångfaldigat på ett sätt som gör det svårt att rätta.
 
Utmaningen för den moderne släktforskaren blir att värdera och sortera i floden av elektronisk information, och att verifisera alla uppgifter med samma kritiska blick som tidigare generationers forskare. Metodiken är långt på väg den samma, men verktygslådan har utökats.
 
Så kan man också krångla till ett enkelt svar

2003-09-25, 20:59
Svar #4

Utloggad Thomas Sjöndin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 16:37
    • Visa profil
Tackar så här långt. Själv har jag släktforskat ett antal år om än inte på det gamla arkivsättet och har inget emot att ni problematiserar era kommentarer. Hoppas på många fler synpunkter kring datoranvändning i släktforskningens ALLA aktiviteter.
/Thomas

2003-09-25, 21:54
Svar #5

Christian Andersson

Hej Thomas.
 
Nu får du nog förtydliga dig lite. Hur släktforskar man egentligen när man inte gör det på det gamla arkivsättet? Jag känner i varje fall inte till någon annan metod.
 
Mvh Christian

2003-09-25, 22:51
Svar #6

Utloggad Thomas Sjöndin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 16:37
    • Visa profil
Tänkte närmast på att man varit hänvisad till film.

2003-09-25, 23:14
Svar #7

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Rubriken kommr mig osööökt att tänka på det klassiska uppsats/talämnet: Vattnets betydelse för sjöfarten. Och är det inte ungefär så det har blivit för många nutida släktforskare, i synnerhet de yngre. Många kan nog idag knappast ens tänka sig släktforskning utan dator.

2003-09-25, 23:16
Svar #8

Christian Andersson

Tack för förtydligandet.
 
Men jag vill nog hävda att man forskar på det gamla arkivsättet även om man använder sig sig av mikro-kort, film, Genline eller andra avbildningar av gamla arkivalier. Man kan nog lika gärna sitta på SVAR eller Forskarcentrum eller på sin kammare som på ett dammigt arkiv. Själv har jag suttit i en dammig bibliotekskällare i denna afton.
 
Jag blev lite orolig för att du var inne på det här med nätforskning. Att samla en massa uppgifter på nätet och kalla det för släktforskning.
 
Men visst har datorns intåg betytt mycket för släktforskningen. För mig innebar det en nytändning nar jag skaffade min första dator, jag återupptog en gammal hobby som hade legat nere en åtta - tio år.
 
Men du borde nog även prata med släktforskare som inte använder datorn som hjälpmedel. Det finns faktiskt såna också.
 
Mvh Christian

2003-09-26, 11:59
Svar #9

Utloggad Thomas Sjöndin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 16:37
    • Visa profil
Det ingår i min planering att också hitta släktforskare i ett sammanhang där datorintresserade inte kan tänkas vara överrepresenterade för att få en helhetsbild. Men då det primära syftet är att ta reda på hur datorn påverkar släktforskningen så är Anbytarforums läsare en bra grupp att vända sig till vad jag kan se.
Beträffande detta med nätforskning. De som själva anser sig vara släktforskare kommer i detta sammanhang att betraktas som sådana. Däremot är ju sådant som hur man gör och konsekvenser av detta uppenbart en fråga av intresse.
Jag är inte ute efter en idealiserad bild utan vill gärna veta hur man gör när datorn är närvarande. Hur man borde göra saknar inte heller intresse då det är bl.a. mot detta som utvärdering görs.
Så släktforskare - hur påverka datorn din släktforskning? Om risken för kritik känns störande kan du skicka direkt till min e-post

2003-09-26, 22:54
Svar #10

Utloggad Micael Granström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2009-01-27, 15:59
    • Visa profil
Hej
Jag kan börja med att säga att utan dator hade jag inte börjat släktforska. Det var faktiskt Rötter som gjorde att jag började. Fast jag kanske skulle säga fortsatte. Jag började med att mata in släktutredningar som dels min far gjort och dels en mer avlägsen släkting. Jag letade sen efter uppgifter på internet, speciellt sen jag hittade 1890 års census för Västerbotten. Jag hittade också uppgifter genom att använda mig av sökmotorer och leta på ovanliga namn eller på orter eller kombinationer. Idag har ju dessutom många släktforskarföreningar lagt ut länkar till medlemmars släktutredningar plus att det finns hemsidor som länkar till alla tänkbara genealogiresurser på nätet. Först därefter tog jag mig till biblioteket och började kika på mikrokort. När man sen forskar i Skellefteå så kan man bli gråhårig i tidig ålder av mikrokort som är i princip omöjliga att läsa så då skaffade jag ett abbonemang på Indiko. Så man kan nog säga att jag hör till kategorin nätforskare även om jag försöker läsa mikrokort när jag hinner. Fördelen med datorn är också att den finns hemma och att det är där jag har min familj (och vad kan väl vara viktigare än familjen, speciellt för släktforskare). Så jag kan lugnt säga att utan dator hade jag haft pappas gamla handskrivna papper  och fotostatkopior av Hedströmsutredningen liggande i en låda. Nu finns allt lagrat på datorns hårddisk plus att jag har haft chansen att dela med mig till mina syskon av det jag har hittat. Om sen andra tycker att jag inte är en riktig släktforskare för att jag använder mig av nätet får stå för dom. Jag vet att en del av de uppgifter jag har snott på nätet kommer från såna som de flesta skulle anse vara riktiga släktforskare. Givetvis försöker jag också att få bekräftelse på de uppgifter jag hittar. Det jag höll på att glömma bort i hastigheten är ju Anbytarforum som är en otrolig källa till kunskap men även till nya steg i forskningen.
 
MVH
Micael

2003-10-04, 12:11
Svar #11

Utloggad Thomas Sjöndin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 16:37
    • Visa profil
Finns det någon aktuell publicerad undersökning om hur spridd datoranvändningen är i släktforskarleden samt till vad datorn används? Finns det någon anledning att tro att den avviker från en mer allmän bild av datoranvändning? Betr. släktforskardefinitionen se ovan.  
 
Jag vill gärna att fler delger sina släkforskaraktiviteter vid datorn även om de inte är unika eller redan finns nämnda. Betydelsen för dig av att kunna göra just detta är också av intresse. Anonymitet är en självklarhet så till vid att jag inte kommer att sprida uppgifter som gör det möjligt att identifiera individer. Inte heller kommer jag att flytta över sådana uppgifter från Anbytarforum till något annat publikt sammanhang.

2003-10-05, 02:28
Svar #12

Utloggad Laila Gahm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 15:30
    • Visa profil
Även om jag rent fysiskt lever i en något begränsad värld pga handikapp, så har jag med datorns hjälp hela världen att röra mig i.  
Jag får kontakt med andra, kan söka information, beställa böcker, CD, mikrokort mm och jag kan lagra den information jag har.  
När jag väl kommer till ett arkiv så kan jag vara laddad med uppgifter som skall verifieras, eller id?er som skall testas och när jag beställer mikrokort från SVAR så har jag i regel samlat på mig många olika uppgifter från en och samma socken att söka rätt på på en gång.  
Tidsmässigt så gör jag en vinst då jag hinner söka rätt på många fakta men också hålla ordning på dem. Då jag är mer intresserad av människorna och det liv de levde än antalet personer så får jag även tid över för läsning av i sammanhanget intressanta böcker mm.  
Jag använder datorn idag på ungefär samma sätt som jag gjorde då jag arbetade. Sättet jag använder datorn på skiljer sig inte mellan släktforskningen och övriga aktiviteter, men jag skulle inte kunna ägna mig åt mitt intresse släktforskning utan dator, olika program och Internet. Hälsningar/Laila

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna