ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: C-pen  (läst 1124 gånger)

2003-10-09, 19:55
läst 1124 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hejsan!
 
Jag undrar om det finns någon som kan tala om hur pennan ställs in? För jag får det inte att fungera, installationen är gjord, men sen då. Antagligen gör jag fel nånstans. Datahandböcker är väl inte alltid så lätta att förstå. Om jag gör allt riktigt var hamnar det inlästa då, och är det genom en inställning som jag missat att göra? När det väl fungerar är det ju väldigt smidigt att läsa in för att hjälpa andra och självklart sig själv. MEN HUR ??
 
vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2003-10-09, 21:20
Svar #1

Lennart Nordin

Hej Patrick!
Tryck igång din C-pen. I displayen får du upp ett antal ikoner där den första är Notes eller Anteckningar beroende på om du valt språk. Klicka sedan på navigeringsknappen - tumhjulet och du kan välja Avsluta, Ny eller read me-filen.  
 
Välj sedan Ny genom att scrolla ett steg med tumhjulet och tryck. Du får nu upp ett fält där du kan välja ny fil, mapp eller att avsluta. Om du väljer ny fil och trycker på tumhjulet ser du en blinkande pil i övre vänstra hörnet. Klart att scanna! För pennan över det du vill läsa in medan du håller avtryckaren intryckt.
 
När du är klar med inläsningen av texten trycker du på tumhjulet och väljer avsluta. I dialogrutan som kommer upp väljer du ja. Den inlästa texten sparas nu som en textfil med det först inlästa ordet som filnamn. T ex. Min scannade.txt. Nu ligger filen sparad i C-pen. Vill du fortsätta nmed att läsa in en ny text - väljer du ny och gör som du gjorde med förra texten. När du är klar med all inläsning väljer du avsluta och kommer tillbaka till programvalen och kan stänga av din C-pen.
 
Om jag förstår dig rätt så har du kommit så långt att du har två ikoner på skrivbordet: Min C-pen och C Direkt. Jag antar att du har kabelanslutning mellan C-pen och din PC. Anslut C-pen till datorn. Starta Min C-pen. När datorn har kontakt med C-pen får du upp ett fönster med ikoner som du känner igen från  C-pen. Dubbelklicka på ikonen notes/anteckningar och fönstret med utforskaren öppnas. Till höger ser du dina inlästa textfiler. Välj fil och öppna som Nu kopieras filen och öppnas i wordpad om du inte valt t. ex. Word i C-pens inställningar. Ursprungsfilen ligger kvar i C-pen.
 
Nu kan du redigera texten precis på samma sätt som all annan text du brukar bearbeta.
 
Med programvalet C Direkt kan du läsa in text ..just det.. direkt i exempelvis Word. Öppna ett nytt dokument eller det dokument där du vill placera din inlästa text. Sätt  markören där texten skall placeras och läs in den med C-pen från källan. Tänk på att välja alternativet C Direkt även i C-pen.
 
Jag hoppas du blir lite klokare av ovanstående. Det är i alla fall en hjälp att komma igång även om det bara beskriver en del av vad C-pen klarar av.
 
mvh
Lennart

2003-10-10, 20:12
Svar #2

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Lennart
 
Jag funderar på om vi har samma produkt (en röd liten penna med en svart knapp på)
Du pratade om två ikoner på skrivbordet min C-pen och C direct det har jag inte, så jag tog bort den gamla installationen och gjorde om den. Resultatet blev detsamma, inga två ikoner på skrivbordet, däremot har jag i nedre listen C-märket men det enda som gäller där är följande :inställningar för allmänt, aktiva knappar och språk.Sifferläge.hjälp. om C-pen.avsluta.  
När jag läser dina råd undrar jag om något är fel, och då helst inte mig utan tekniken. Är installationen fel? Den var ju busenkel att installera.Instruktionen på skivan är samma som i boken, den säger ju knappt någon ting.
 
Är det fel på pennan eller är jag trög?
vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2003-10-10, 20:29
Svar #3

Lennart Nordin

Patrick!
Jag tror inte du eller pennan är trög.... Vlken modell av C-pen har du? Det finns flera olika modeller. Din beskrivning av pennan får mig att tänka på modell C-pen 10.  
mvh/Lennart

2003-10-10, 20:34
Svar #4

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej igen
 
Det står just att det är 10:an. Är det något ologiskt över den?
 
vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2003-10-10, 21:57
Svar #5

Lennart Nordin

Patrick, jag antar att du lusläst sidorna 113-122 i manualen.... Ska se om jag lyckas läsa mig till  en lösning på problemet. Är pennan ansluten till datorn?? Har du det dokument du vill läsa in till aktivt? T. ex ett worddokument.  
 
Vad jag förstår av manualen så öppnar du ett nytt dokument, sätter markören där du vill att texten ska hamna, klickar på ikonen för C-pen i aktivitetsfältet, drar pennan över den text du vill läsa in......
mvh/Lennart

2003-10-11, 08:09
Svar #6

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Äntligen!!!!
 
När jag läste din beskrivning, såg jag vad jag hade missat att förstå i texten. Så det var inte tekniken som var trög, texten och jag var var i obalnas med varandra. Det är ju oerhört lätt. Jag måste varit trött efter veckan slut. Nu Skall jag iväg på julmarknad sedan skall det läsas in. Tack Lennart än en gång.
 
vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna