ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 25 april, 2006  (läst 2626 gånger)

2003-12-31, 14:18
läst 2626 gånger

Anders Crona

Hej!
 
Har av diverse tekniksidor på nätet fått lära mig att Mitsui skivor skall ha den längst uppskattade livslängden på sina Mitsui Gold CD-R skivor (beräknade livslängd på 300 år)
Är det någon som vet var man kan köpa dessa skivor i Sverige ?
Har letat i dom flesta affärer jag besökt och hos diverse nätbutiker, men aldrig lyckats hitta några av detta fabrikat.
 
Anders Crona
Östra Sönnarslöv

2003-12-31, 14:56
Svar #1

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Uppskattad och verklig livslängd är två vitt skilda saker. Min erfarenhet är att om man köper märkesskivor, typ Maxell, TDK, Sony, Fuji m.fl. så lever de avsevärt mycket längre tid än de allra billigaste skivorna. De skivor jag själv brände för tiotalet år sedan visar alla de tendenserna att de som brändes på erkända märken fungerar än idag, de som brändes på billiga skivor av okända märken fungerar bara ibland.
 
Bernt Bergkvist

2003-12-31, 16:02
Svar #2

Anders Crona

Detta verkar vara en jungel...
Enligt CDR-faq på http://www.cdrfaq.org/faq07.html#S7-4-1
Så är t.ex Maxell av tvivelaktig kvallit?
Köpte ett paket Sony skivor häromdagen på On-Off, och dom går inte att bränna på min brännare....
En annan site rekommenderade Verbatim som näst bäst efter Mitsui, men jag har för mig att jag läste en test i en svensk elektroniktidning för något år sedan (kommer inte ihåg vilken) där dom hade misshandlat ett antal skivor genom att lägga dom i solen och/eller regn en viss tid, och där var Verbatim bland dom sämre...
Man vill ju gärna att släktforskningsmatrial och scannade foto håller tills barnen är vuxna...

2003-12-31, 17:20
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag har tittat på tester av CD-R-skivor i facktidningar och alla tester har visat att Kodak Gold är överlägsen alla andra, vad det nu betyder.  
Erfarenheten från kasettband, disketter mm är att man aldrig ska handla omärkta varor utan att man håller sig till välkända märken.

2003-12-31, 20:17
Svar #4

Lennart Nordin

Hej!
Kort kan man säga att fabrikatet på CD-R bara är en faktor i sammanhanget. Det finns andra saker som är minst lika viktiga att tänka på.
Hembränning är inte något som görs en gång för alla och stoppas undan för kommande generationer, för ingen kan i dag säga om det om tio, tjugo år går att läsa informationen på skivan. Och då beror det inte på att skivan har dålig kvalitet, utan snarare på att det kan vara en helt annan standard för lagring och läsning än vad som finns i dag. Den dator dina barn eller barbarn kommer att använda kan ha helt annan hård- respektive programvara den dagen de vill se de gamla, kära släktbilderna.
 
Arkiven rekommenderar därför att materialet förs över på nya lagringsmedia vart tredje till femte år. Kostnaden och tiden det tar att föra över bilderna är liten jämfört med värdet av att också i framtiden kunna ta del av bildskatterna.
 
På   den här adressen finns en hel del matnyttigt som rör digitalisering och lagring av exempelvis släktbilder. Här beskrivs ett samverkansprojekt mellan Kungl. biblioteket, Nationalmuseum, Riksantikvarieämbetet och Riksarkivet. Bland annat ger man en praktisk handledning när det gäller kvalitet och standard vid digital bildhantering.
 
Jag önskar er alla ett Gott Nytt År!
Lennart

2004-01-02, 10:11
Svar #5

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Minst lika viktigt är bränningshastigheten. Ju långsammare man bränner, ju distinktare blir gränsen mellan obränd och bränd yta på skivan. Det gör att när ytan börjar oxidera, vilket den gör ganska fort även på en guldyta, så är den läsbar längre tid tack vare att det redan från början är bättre kvalitet på bränningen.

2004-03-11, 18:25
Svar #6

Utloggad Wulfila Enkler

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2012-11-08, 20:32
    • Visa profil
    • www.algonet.se/~wulf_e/index.html
Automatisk start av CD-skivor?
Jag har gjort ett bildspel med hjälp av PowerPoint och överfört till HTML-version. Bildspelet har jag sedan fört över till en CD-skiva. När jag så skall titta på bilderna måste jag gå till utforskaren, leta upp startfilen som heter slide.html och klicka på den, och så startar bildspelet. För mej är det inget problem men för några av mina släktingar kan det vara näst intill oöverkomligt att komma dithän.  Finns det något sätt att göra så att bildspelet startar automatiskt så fort man sätter in CDn i CD-spelaren?  Jag har för mej att det finns, men vet inte hur man bär sig åt.
Tacksam för hjälp./Wulfila

2004-03-12, 09:14
Svar #7

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Jag kanske är ute och cyklar men är inte det en inställning som man väljer i sin dator, typ spela CD-skivor automatiskt?
Mvh Karin

2004-03-12, 12:52
Svar #8

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det står en del tips om hur man gör CD-skivor med automatisk uppspelningsfunktion här.
 
Mottagaren av CD-skivan måste sedan ha funktionen för att automatiskt spela upp CD-skivor aktiverad, men det är den normala inställningen.

2004-03-12, 15:58
Svar #9

Utloggad Wulfila Enkler

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2012-11-08, 20:32
    • Visa profil
    • www.algonet.se/~wulf_e/index.html
Hej Karin och Daniel. Tack för era svar.
Det var en omfattande diskussion som fördes i januari om hur man skall bära sig åt för att automatiskt starta en CD. Men trots alla fina råd och synpunkter har jag misslyckats. Jag har gjort så här:
I programmet Anteckningar skrev jag:
 
autorun
shellexecute=slide.htm
 
Detta sparade jag med filnamnet autorun.inf
 
Sedan brände jag in programmet autorun.inf på CDn som innehåller alla slide-filerna inklusive startfilen som heter endast slide.htm.  I utforskare kan jag sedan konstatera att autorun.inf finns med tillsammans med slide-filerna. Men ingen självstart!!!
Klickar jag på slide.htm så startar ju programmet som det skall. Klickar jag på autorun.inf så öppnar sig Anteckningar med texten enligt ovan. Kan jag göra på annat sätt?
/Wulfila

2004-03-12, 17:02
Svar #10

Yvonne Korn (Yvonnek)

Hej Wulfila - du måste absolut ha rätt formatering och ta med hakparenteserna runt ordet autorun, d v s det ska se ut exakt så här:
 
[AutoRun]
 
...sedan som tidigare..
 
/Yvonne

2004-03-12, 17:44
Svar #11

Utloggad Wulfila Enkler

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2012-11-08, 20:32
    • Visa profil
    • www.algonet.se/~wulf_e/index.html
Hej Yvonne, Tack för ditt påpekande!
Nu fungerar det perfekt  och nu kan jag konsten! När man väl lärt sig är det enkelt, som så mycket annat här i världen.
/Wulfila

2004-03-12, 23:54
Svar #12

Gabriel Frisk

...och om man inte vill att CD:n skall starta automagiskt håller man shifttangenten nere tills CD:n har slutat snurra.

2004-03-13, 15:53
Svar #13

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
... samma lilla automagiska knep kan även användas för att undvika att eventuella automakron startas när man öppnar en Tricky Billy fil med makron inbäddade.
 
/Ricke

2004-03-20, 17:45
Svar #14

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Kan nån hjälpa mig? Har en CD-R-skiva Verbatim DataLifePlus, compact disc Recordable 74 min Multi Speed 650 mb, Metal AZO UV Resistant.
På denna har jag sparat en massa släktforskardokument som jag överfört från PC-n i febr 2003.
När jag i dag skall återföra infon till datorn efter en krasch visar den upp sig som tom utan några mappar alls. Kollade Egenskaper och där visar det sig att den är halvfull av Mb. Varför får jag inte fram det. Måste det inte gå att visa vad som finns på skivan?
Funderade på om jag överfört infon direkt från disketten jag också hade den på. Vad händer om den var skrivskyddad? Går CD-n i så fall att låsa upp? Disketten är omformaterad, tyvärr.
Eller är CD-n icke rewritalble. Trodde jag bara hade såna. Men borde jag inte kunna spela upp den i alla fall? Hemskt tacksam för tips.
Berit

2004-03-20, 17:50
Svar #15

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Hej Berit!
 
Om det inte uttryckligen står CD-RW på skivan, så är den inte Re-Writable (återskivningsbar).
 
Ett tips är att du lägger skivan i CD-brännaren och ser om den kan läsa av något från skivan.
 
Och så ett råd till dig och alla andra som tar backup: Kontrollera att data går att läsa tillbaka redan när ni tar Backupen.

2004-03-20, 19:48
Svar #16

Utloggad Niclas Runo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-13, 11:49
    • Visa profil
Jag vet inte hur din datorkonfiguration ser ut men om du har en läsare och en brännare i datorn
så testa att stoppa skivan i brännaren och se om den kan läsa den. Det kan vara så att skivan inte är stängd. Då kan vissa cd-läsare ha problem att läsa den.

2004-03-21, 12:36
Svar #17

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Jag har bara en spelare/brännare kombinerat. Kan inte förstå varför jag inte kan åtminstone läsa skivan. Niclas, vad menas med att skivan kanske inte är stängd. Hur öppnar och stänger man en skiva? Men tack för intresset!
BE

2004-03-21, 22:09
Svar #18

Utloggad Niclas Runo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-13, 11:49
    • Visa profil

2004-03-22, 18:58
Svar #19

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Runo, kan jag vara säker på att adressen inte går till nåt virus? Vågar inte ta mig dit så där utan vidare. Har blivit bränd. Ngn annan som kan vidimera äktheten? Är jag knäpp?
BE

2004-03-22, 19:11
Svar #20

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:03
    • Visa profil
Länken går till en websida med ett utdrag ur en bok från bokförlaget Pagina.
Mitt antivirus-program reagerade inte negativt när jag gick dit.  
Platsen verkar vara värd ett besök.

2004-03-22, 21:12
Svar #21

Kennert Ottosson (Kena)

Berit, Förklara lite mer om vad som är felet så ska jag hjälpa dig med cd-bränningen

2004-03-23, 18:30
Svar #22

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
OK, jag har studerat ovan tipsade sida, men känner mig inte värst mycket klokare, faktiskt.
Tjena Kena! Du är för rar. Så här var det: Jag sparade filen på CD:n enl ovan. Den låg där tills datorn kraschade nåt år senare. När jag skulle läsa in den, visade den inte upp något att återläsa. Fast jag kunde konstatera att filen fanns där. Hur flyttar man en dold fil? Eller gör den synlig?  
När jag ilsk och olycklig för minst tionde ggn stoppade in skivan för att kolla om möjligen något hänt sen sist, så passade jag på att leverera ett hot, om ni - skivan och PC-n - inte ser till att leverera det jag vet att ni gömt för mig, skall jag min skäl slå sönder er båda två! Inte vet jag, kanske tog det skruv, för denna minst tionde gång låg mappen där precis som vanligt och det var bara att flytta över den till datorn.  
Men nog skulle det vara kul att få veta vad i fridens dar det var som hände. Med en viss oro i kroppen har jag läst in en säkerhetskopia till, på en CD-RW denna gång. Har du nån förklaring, Kennert, så tack för den på förhand!
Hälsn BE

2004-03-24, 07:01
Svar #23

Kennert Ottosson (Kena)

Jaa du Berit. Det är svårt att säga men det låter som om att du har någonstans haft nån inställning där du inte kan se vissa filtyper. Men det kan vara så också att skivan har dålig kvalitet, trasig eller smutsig vilket låter mest troligt. Dolda filer kan du se genom att i ett fönster gå in i Mappalternativ ---> Fliken visning och där klicka på visa dålda filer och mappar.
När du kopierar över filer från en skiva är de oftast skrivskyddade men genom att högerklicka på filen ---> Egenskaper där det finns en kryssknapp som tar bort skrivskyddet.
Att inte skivan är stängd är en fråga som ditt brännprogg kan fråga dig, om du väljer att inte stänga skivan vid bränning så har du möjlighteten att fortsätta bränna mer information.
Jag hoppas detta ger dig lite svar på dina frågor, om inte hör av dig igen.
Kunde du rädda alla dina filer från skivan?

2004-03-24, 07:45
Svar #24

Utloggad Bo Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Berit,
 
Använde du samma PC och CD-drive vid de olika försöken? Om CD'n var 'bränd' under Win 95/98 med t.e.x Win-on-CD eller DirectCD i UDF format så kan den inte läsas i en CD-drive med Win XP. Antingen behövs ett konverteringsprogram som CD-R Diagnostic eller en CD-R/RW drive med DirectCD installerad.
 
Mvh, Bosse.

2006-04-24, 15:54
Svar #25

Utloggad Åke Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-01-11, 10:51
    • Visa profil
    • www.dis.se
Guldbelagd cd-skiva håller i 300 år
En ny typ av cd- och dvd-skivor med ett skyddande guld-lager har en livstid på hundratals år. Skivorna har utvecklats av KMP Media och ska säljas under Kodaks varumärke. Cd-versionen har en livslängd på 300 år medan dvd-skivorna gjort sitt efter 100 år.
Informationen kommer från tidningen Computer Sweden idag.

2006-04-24, 21:59
Svar #26

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Kodak guld har funnits i flera år och är inget nytt under solen. Problemet är nog inte cd-skivornas livslängd utan teknikens livslängd. Vi vet inte ett dugg om vilka media det finns om hundra år. Jag vet i alla fall att en cd-skiva som görs idag inte går att läsa om hundra år, eftersom det inte finns någon cd-läsare som klarar av att läsa den.

2006-04-24, 22:27
Svar #27

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Jan: När det gäller CD-skivor så tror/hoppas jag att du har fel, de kommer nog att leva eftersom de är så oerhört spridda idag. Precis som vi än idag kan spela stenkakor med viss speciell utrustning.
 
Till er alla: Däremot skall man mycket noga akta sig för udda standarder att lagra saker på. Jag är datasäljare till yrket, och när jag tar upp en katalog som är blott tio år gammal från företaget där jag jobbar finner jag saker som Travan-band, ZIP-drive, JAZ-drive och några MO-diskar på 525MB som jag faktiskt hade glömt bort att de ens fanns.  
 
Det går att hitta utrustning som läser sådana här media idag, om det nu finns något kvar att läsa. Kanske går det också om ytterligare fem år, men jag är inte alls lika säker på att det finns utrustning kvar till att läsa dessa media om 10 år.  
 
Av detta bör man lära sig en del.
 
1: En utskrift på papper är en bra backup för framtiden. Använder man papper av hög kvalitet med arkivbeständighet, och därtill en skrivare med lasertoner som också är arkivbeständig, så tror jag att det kommer att gå att läsa om 3-400 år om pappren förvarats någorlunda väl.  
 
2: Formaten på data lever längre än media. Det är inga problem att idag läsa en textfil på en modern dator, trots att den skrevs på en dator för 20 år sedan. Om filen bara förts över från dator till dator genom åren så finns den fortfarande där. Men, om man då, för länge sedan, lade in den på en 5.25-floppydisk, så är det med ens svårt att hitta något som kan läsa den idag.  
 
3: Vi som släktforskare skall kanske koncentrera oss på att inte skapa så mycket data som möjligt för att bevara till eftervärlden, och framför allt  inrikta oss på att spara det som är unikt för oss.
Jag har svårt att se varför varje släktforskare skall spara databilder av kyrkböckerna för varje ana vi finner. Jag är rätt så säker på att kyrkböckerna kommer att bevaras av riksarkivet så att människor kan ta del av dem om 300 år. Likadant med bouppteckningar och utdrag ur domböcker. De är naturligtvis intressanta, men de kommer alltid att finnas där och att tynga ned sin släktforskningskatalog med flera gigabyte sådant material som skall sparas i all evighet tycker jag bara gör det onödigt svårt.  
 
Våra förfäders bröllopsfoton däremot, de kommer ingen annan att spara, om inte vi gör det. Inte deras inspelade röster där de berättar om sina liv heller, eller ens bilder på gårdar och hus där de bott. Tavlor som de målat, bonader de sytt, dukar som broderats och möbler som snickrats har heller inte samma värde för någon annan. Det är sådant vi skall spara, för det kommer inte att finnas kvar om 300 år om inte vi sparar det.
 
Mvh
 
Bernt Bergkvist

2006-04-25, 13:28
Svar #28

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Teknikens framsteg går inte att stoppa. Tekniken blir bättre för varje dag och hela tiden kommer nya medier. En dator som tillverkades för 20 år sedan går inte att använda idag om man inte har det ursprungliga operativsystemet. Den är med andra ord värdelös.  
CD-skivor kommer i första hand ersättas av DVD-skivor, eftersom en DVD-skiva har lika mycket kapacitet som 10 CD-skivor. Utveckligen är här redan idag, eftersom det inte finns någon ny dator som säljs idag med CD-läsare.
Vad som kommer efter DVD-skivorna vet vi inte idag, men det blir något som blir ännu effektivare. Idag går CD-skivorna att läsa i en DVD-spelare, men efter det...
 
Ska vi vara säkra på att våra data ska vara tillgängliga i framtiden, så måste vi hela tiden vara alerta och uppgradera till nya media. Då spelar det egentligen ingen roll om en CD-skiva går att lagra i 50 eller 100 år.

2006-04-25, 21:53
Svar #29

Gabriel Frisk

Vad som kommer efter DVD-skivorna vet vi inte idag...
 
Jo, det vet vi: Blue Ray
 
http://www.blu-ray.com/
 
Mvh
Gabriel

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna