ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bredband  (läst 1361 gånger)

2002-09-03, 08:06
läst 1361 gånger

Rune Edström (Rune)

Hej
Under Pröva att...  finns prisande av bredband.
 
Någon som hunnit prova TELE2s ADSL? Funkar det bra, för här får vi nog inte bredband mens jag lever. Även om jag räknar med ett eller flera antal årtionde. Funkar det tillsammans med texttelefon?
mvh
rune

2002-09-03, 09:52
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Hej Rune
 
Jag har inte prövat TELE2:s ADSL, men väl Telias sedan februari 2001. Tekniskt lär det väl vara samma sak. Samma tjänst erbjuds till samma priser i samma ledningar. Jag har inte texttelefon, så där vet jag inte hur det fungerar, du måste fråga din leverantör. Det fungerar dock utan problem ihop med vanlig telefon, fax och telefonsvarare.
 
mvh
Bosse

2002-09-03, 11:18
Svar #2

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jag vet inte var du bor, men du måste fråga respektive ADSL-leverantör om du överhuvudtaget kan ha ADSL där du bor. Stationen måste vara utbyggd för ADSL och du får inte bo alltför långt från stationen, men allt det där kanske du redan vet. Om du inte vet är det som sagt bara att fråga leverantören/operatören, de kan svara direkt.

2002-09-03, 11:37
Svar #3

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Uuupps!
 
Väldans vad många som såg mitt lilla test sent igår kväll innan det raderades (det var ju skrivet under testa att skicka inlägg). Får tacka så mycket för alla gratulationer!
 
I själva sakfrågan som Rune frågar om så är jag ganska säker på att det förhåller sig som Tord säger nämligen att det helt avgörande är om det är tekniskt möjligt att installera bredband där du bor. Om det funkar för en leveratör så bör det funka för alla.
 
I mitt fall som varit Tele2 kund sedan tidigt 1995 (och som nog fortfarande kommer vara det ett tag) även om jag alltså installerat (med många vedermödor, fick ringa supporten idag igen på morgonen) Telias ADSL var det en ren prisfråga (hyresvärden har gruppavtal med Telia). Det är egendomligt att jag stått ut så länge med att ha extra telefonräkningar på 2000 kr i månaden, men nu är de alltså nere på 300... ;-) Att det dessutom går ca 10 ggr snabbare allting och att man slipper bli utkastad lite då och då gör ju inte saken sämre...
 
Ring runt och fråga Rune! Börja med Telia (det är ju deras nät du skall köra i även om du väljer Tele2 som leverantör.

2002-09-03, 19:15
Svar #4

Rune Edström (Rune)

Hej
Telia hade för några år sen reklam, men dom var så hutlöst dyr, så fundera inte ens på det.
Nu har TELE2 reklamerat om sitt ADSL, och att det ska gå, på deras Sverigenummer, så nu funderar jag lite mer. Men det bör funka med texttelefonmodemet. Vilket dom inte kan garantera. Datorn är texttelefonen.
mvh
rune

2002-09-03, 19:48
Svar #5

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Med risk för att bli tjatig: Har du kontrollerat att din station är utbyggd för ADSL? Har du kontrollerat att du bor tillräckligt nära stationen? Telia kan svara på dessa frågor omgående om du ringar deras support 020-222100 (öppet dygnet runt). Lycka till!

2002-09-03, 19:49
Svar #6

Rune Edström (Rune)

Skulle ha velat prova om det klarar både tal och text, men tycker det var lite mycket för att köpa det bara för att prova. Fanns visst ingen ångervecka. Dessutom har jag en TrioLine (=3 olika uttag) som delar insignal antingen till dator, med text och vanligt telefon (=jag pratar men svaret jag får är skrivet), fax och en vanlig telefon
mvh
rune

2002-09-03, 20:27
Svar #7

Rune Edström (Rune)

Hej Tord
Har inget vanligt nr på station, för Internet, utan Tele2s Sverigenummer. Har just provat ditt om att ringa Telia. Men har inte tid att vänta på svar. Mitt könummer var 22. Deras hemsida över utbyggd bredband omfattar inte Lövånger, även om dom ploga ner fiberkabeln för 2 år sen, till stationen. Gammalt i tin gick E4 förbi 100 m från stationen. Efter den vägen har dom dragit glasfibern.
 
Så när Tele2 påstår att ADSL ska funka, så blir det nog inte annan råd än att jag får köpa ett modem av dom och prova om det funkar ihop med mina grejer. Funkar det inte får jag väl rea det till nån hugad spekulant.
 
Tjolahopp tjolahej tjolahopsan sa.
rune

2002-09-03, 20:30
Svar #8

Rune Edström (Rune)

Handlar om stationen i Hökmark, inte i Lövånger.
rune

2002-09-03, 20:39
Svar #9

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Rune!
 
På Tele2:s sida kan man söka på vilka orter inom en kommun som kan erbjuda Tele2:s bredband ADSL. Jag sökte på Skellefteå och Lövånger står under rubriken Områden där Tele2 Bredband ADSL inte kan erbjudas. Så det är väl bara att ringa och tjata på Telia att dom bygger ut stationen.  
 
Här är adressen till söksidan:
http://www.tele2.se/privat/internet/fastuppkoppling/adsl_orter.phtml
 
Mvh//
Lotta

2002-09-03, 20:43
Svar #10

Eivor Andersson (Majken)

Hej Rune,
Jag kanske kan vara spekulant på ditt modem, men jag är inte lika munter som du..........
Eivor

2002-09-04, 09:04
Svar #11

Rune Edström (Rune)

Hej Eivor
Bra att det finns åtominstone en spekulant, annars
brukar det vara dåligt om dom, när jag vill göra affärer. Är kanske för dålig försäljare. :-)
 
Att ADSL fungerar tror jag nog, för det går bara på vanliga telefonledningar, men frågan kvarstår. Fungerar det tillsammans med mina attiraljer på skrivbordet ?? Dessutom ska det sitta i huvudjacken, vilket brukat vålla mej bekymmer. Min nummervisare tog nog en par månader, med olika prov, innan den funka, som den skulle. Så inte är det underligt om jag har en hel undringar.
mvh
rune

2002-09-04, 12:07
Svar #12

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Återigen med risk att bli tjatig: ADSL överförs visserligen över vanliga telefonledningar, men för att kunna använda ADSL krävs att ledningarna har en viss kvalitet, att man inte bor för långt från stationen samt att stationen är utbyggd för ADSL! Lotta konstaterar i sitt inlägg ovan att stationen i Lövånger inte klarar ADSL. Jag har gjort samma kontroll på Tele2:s hemsida och konstaterat att inte heller stationen i Hökmarksby klarar det. Alltså, är du ansluten till stationen i Lövånger eller stationen i Hökmarksby kan du inte ha ADSL, enligt Tele2:s hemsida.

2002-09-04, 15:37
Svar #13

Rune Edström (Rune)

Men TELE2 har med mail erbjudit mej ADSL. Räcker det varför jag tror att det funkar här.
mvh
rune

2002-09-04, 15:38
Svar #14

Rune Edström (Rune)

Stationen är Hökmark INTE Lövånger.
rune

2002-09-04, 16:59
Svar #15

Rune Edström (Rune)

Hej Tord
Läste ditt inlägg lite bättre att stationen inte är klar för ADSL.
Men då tycker jag det var rent ut sagt förb-t att dom för nån månad sen erbjöd ADSL. Men mailet kom samtidigt med smittan med W95 Klez, så det finns inte kvar.
Deras nummer för Internet kallat Sverigenummer kopplas säkert nån annanstans än i Hökmarks station. Skellefteå Umeå eller kanske Stockholm
Eller kanske den vänstra handen inte vet vad den högra gör. Hur som haver, det verkar bara tillhöra drömmarna fortsättningsvis också.
Tack för ert engagemang.
mvh
rune

2002-09-04, 17:16
Svar #16

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Rune!
 
Jag antar att du fick samma utskick från kundservice på Tele2 som jag fick. Och jag håller med dig, ebrevet är skrivet på ett sätt så att man kan tro att det ska fungera med ADSL där man bor.  
 
Så här stod det:
Nu kan Tele2 erbjuda dig en bredbandsuppkoppling direkt via ditt  
telefonjack - och det utan att du blockerar din telefonlinje.  
För en fast månadskostnad på 359:- kan du surfa obegränsat.  
Klicka på länken och läs mer om Tele2 ADSL.
http://www.tele2.se/nyhetsbrev/bestalladsl.html
 
Det funkar inte där jag bor heller. :-(
 
Mvh//
Lotta

2002-09-04, 19:25
Svar #17

Rune Edström (Rune)

Hej Lotta
Väldigt vad det liknar det jag minns. Men håller på fundera om det var det som kom med viruset W95 Klez. För det kom samma natt.
mvh
rune

2002-09-09, 19:36
Svar #18

Barbro Östholm (Barbro)

Detta mail skickade TELE2 till samtliga sina kunder. De ansåg sig inte kunna skilja ut oss som bor så vi inte kan få det, enligt e-postsvaret jag fick, så vi kan nog vänta oss fler erbjudanden utan verklighetsbakgrund.

2002-09-09, 21:59
Svar #19

Utloggad Lise-Lotte Sannerdal

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2016-10-29, 00:25
    • Visa profil
Företaget Xpress On-Line värmland AB etablerar sig på orter där Telia inte planerat att bygga ut med ADSL. De som bor upp till 4,5 km kabel-vägen från telestationen kan ansluta sig. Kravet är att 20-40 personer/företag ansluter sig för att de ska kunna aktivera telestationen för ADSL. Mer info finns på företagets hemsida www.xpress.se Är det någon som kommit i kontakt med företaget? Funderar på att försöka få ihop folk som vill ha ADSL på min hemort.
 
Hälsningar Lise-Lotte

2002-11-26, 00:47
Svar #20

Hans Svedberg

TIPS! Telia ADSL
Telias utloggningsfönster brukar vi stänga eftersom ibland nya sidor öppnas där. Detta trots att det ligger minimerat nere i aktivitetslisten.
När man sedan ska logga ut så måste man starta om Internet för att få tillbaks utloggningsfönstret vilket tar tid.
Det verkar fungera att skaffa sig en genväg till fönstret ifråga:
 
1.  Högerklicka i fönstret och Skapa genväg som placeras på Skrivbordet.
2.  Om du vill komma åt den snabbt så dra ner den till aktivitetslisten. Se först till att det finns plats i ikonraden till vänster genom att dra strecket till höger om ikonerna åt höger.
3.  Tycker du att den nya ikonen ser tråkig ut så kan du på vanligt sätt byta till någon annan (samt byta namn) genom att högerklicka, välja Egenskaper och Byt ikon...
 
mvh Hasse S

2002-11-26, 02:31
Svar #21

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Logga in på Telia ADSL
Ett förslag är att använda ett litet program som automatiskt ordnar detta. Kostar inget
http://iclogin.sourceforge.net/
Du behöver inte tänka på massa reklamrutor som poppar upp eller annat för den delen.
/Arne
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna