ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brandväggar  (läst 2350 gånger)

2003-01-14, 22:57
läst 2350 gånger

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
har problem med inställningar (gissar jag) i Norton Internet Security. Min kabelbredbandanslutning (Transit) utsätts för avbrott då och då. Enda åtgärden tycks vara att starta om datorn.
 
Någon med erfarenhet??

2003-01-14, 23:16
Svar #1

Thomas Wilhelmsson

Hej Sten-Sture,
 
Jag kör Norton (NIS) med Telia bredband utan några som helst problem. Eftersom inställningarna i NIS i princip är så enkla (hög/medel/låg) tvivlar jag på att det beror på det. Vad säger bredbandsleverantören?
Mvh
Thomas

2003-01-15, 09:16
Svar #2

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Bredbandslevrantören säger att jag inte behöver ha brandvägg för att de har Linux på sin server. Detta torde vara ett goddag yxskaft-svar, eller hur?
 
Hade Zonealarm först, men leverantören sa att man bara hade haft problem med den produkten.

2003-01-15, 13:35
Svar #3

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jag antar att NIS har en loggfil? Hur ser det ut där precis före avbrotten? Vad menar du med avbrott förresten? Hänger maskinen sig eller får du bara inget svar från servern men allt annat förblir normalt?
 
Jag antar vidare att man i loggfilen kan se vilken typ av ICMP-paket gått till och från maskinen. Något konstigt där? T ex en massa ping från någon annan dator?
 
Har du även Nortons antivirus eller är ditt antivisus-program av annat fabrikat?
 
mvh
Kaj Janzon

2003-01-16, 08:30
Svar #4

Hans Tåhlin

Hej Sten-Sture!
 
På inrådan av Håkan Skogsjö införskaffade jag Zone Alarm för flera år sedan, och det programmet har enligt min uppfattning fungerat perfekt.
 
Vilka är din leverantörs bekymmer med just Zone Alarm?

2003-01-17, 01:29
Svar #5

Ammi Lindbergh

Bredbandsbolaget tycks utgå från att Zone Alarm är ett problem.Jag fick uppmaningen att avinstallera det när jag hade fel på uppkopplingen vilket jag gjorde o en massa därtill som skapade massor av problem.Det visade sig senare att de hade fel på serven (i en vecka dessutom) Jag rekommenderar Zone Alarm,ett problemfritt program som fått mycket bra betyg

2003-01-17, 21:32
Svar #6

Lennart Nordin

Hej!
I nya numret (Nr 1 febr. 2003) av Internetworld tar tidningen upp det här med brandväggar och datasäkerhet. Bland annat ger man tips om hur brandväggens loggfil ska tolkas. Exemplen handlar om både Norton Personal Firewall och  Zone Alarm.
En bra källa för att få hjälp att lösa problem är att gå till: eforum.idg.se - en avdelning där det går att fråga andra datoranvändare om säkerhetsproblem och obegripliga brandväggar.
 
Två andra webplatser med säkerhetstips är: www.howstuffworks.com/firewall.htm och www.interhack.net/pubs/fwfaq. Den första har information om vad en brandvägg gör och hur den fungerar. Den andra tar upp vanliga frågor och svar om brandväggar. Observera! båda är på engelska.
 
Själv använder jag Norton och har hittills inte haft några problem, vare sig med brandväggen eller virusprogrammet.

2003-02-15, 14:15
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Kan någon datakunnig kolla under mitt inlägg ang SOFI och se om det fungerar bättre för er. Misstänker att det är min brandvägg som spökar, men är osäker. Kanske borde jag ställt frågan här direkt .... först ..
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-02-15, 15:50
Svar #8

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Olle
Det är en så kallad pdf-fil och då behövs programmet Adobe Acrobat för att titta på den. Det programmet kan du hämta gratis på t ex www.download.com. Akrobaten har du nytta av i många sammanhang då massvis av blanketter, tidatabeller och liknande är gjorda i pdf
Stig

2003-02-15, 18:16
Svar #9

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Det verkar fungera bra. Och det är ingen pdf-fil utan det är vanlig html-kod, men det kan ta lite tid att ladda in.

2003-02-15, 18:20
Svar #10

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Jag gick inte tillräckligt långt in i länksystemet för där uppträder mycket riktigt Acrobat Reader med sina PDF-filer. Precis som Stig skriver.

2003-02-15, 23:28
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Stig, Bengt-Göran och Inga Wallenquist (under Östergötland) för engagemanget.
Stig, jag anar att Du med Adobe Acrobat menar det jag brukar kalla Acrobat reader. Det är det som öppnas - tror jag - när jag t ex går in i SMP. Här i Ordboken A till Holmger t ex fungerar det utmärkt.
Men när jag försöker samma sak i Ortnamnsregistret vid SOFI och kommit fram så långt att jag valt en socken t ex Ask, då är det bara stopp. Inte en länk fungerar. När jag högerklickar på ex vis Almabäcken kan jag se javascript:void(0)
Vad gör jag för fel .... på min nya superdator ;o)
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-02-15, 23:52
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Olle, skillnaden jämfört med SMP är att i SOFI så öppnas ett nytt fönster i webbläsaren, där Acrobat Reader visar en fil. Det är tydligen där ditt problem ligger.
 
Har du något anti-popup-fönster-program installerat? Det finns sådana för att slippa all reklam som numera visas på det sättet.  
 
Liksom övriga här har jag inga problem med länkarna.

2003-02-15, 23:57
Svar #13

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Anders,
Där har vi det! Nu får jag försöka stänga detta program, så att även jag kan glädja mig åt innehållet.
Tack!
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-02-16, 08:51
Svar #14

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej Olle.
 
Ibland behöver man inte stänga av programmet utan att det räcker att trycka på en tangent för att tillfälligt öppna ett fönster. I mitt program så håller jag shift nere för att öppna upp länken i ett nytt fönster. Om jag håller ctrl nere så öppnas sidan i de fönster som jag har uppe just nu. Det finns kanske något liknande i ditt program?
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2003-02-16, 10:31
Svar #15

Jonas Kuschner (Jonas)

I Mozilla kan man slippa popup-fönster genom att gå in under Edit>Preferences> Advanced> Scripts & Plugins och ta bort bocken ur rutan för [Allow scripts to] Open unrequested windows.
 
Jag testade detta nu och har fortfarande inga problem att öppna PDF-filerna på SOFI:s sajt. Detta blockerar nämligen bara fönster som man inte själv har tagit initiativ till att öppna, som t.ex. nyhetssajternas reklamfönster. Däremot får man bocka i rutan igen för att kunna använda bankservice över nätet, åtminstone hos min bank.
 
(Mozilla är en utmärkt webbläsare som kan laddas ned gratis från www.mozilla.org.)

2003-02-17, 09:11
Svar #16

Hans Tåhlin

Hej alla SPAM/Pop-up experter!
 
Eftersom frekvensen av dessa otyg ökat för mig på ett oroväckande sätt under senare tid, har jag försökt lyssna på råd i detta forum om lämpliga skyddsåtgärder. Bl.a. laddade jag för några dagar sedan ner Ad-aware, men till min stora förvåning, har frekvensen av oönskade mail ökat i st.f. att minska efter installationen.
 
Därför tyckte jag tipset om Mozilla lät intressant, men innan jag reserverar de 26 MB, som krävs, undrar jag om någon dataexpert skulle kunna besvara följande frågor:
 
- Är Mozilla krångligt att installera och använda för den, som inte är data-nörd (Installationsanvisningana för edition 1.2.1 har visat sig vara på hela 24 sidor - visserligen inte alla för Windows, som jag har, men i alla fall)?
- Är det risk för, att funktionerna i Mozilla kommer att kollidera med andra program jag installerat, t.ex. Zone Alarm, Ad-aware etc?

2003-02-17, 11:04
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nu handlar det inte mycket om brandväggar... men ett par korta funderingar med anledning av Jonas' och Hans' inlägg.
 
Ad-aware är inget direkt skydd mot spammail, utan upptäcker och avinstallerar s k spyware från datorn. Observera att det inte räcker att bara installera Ad-aware, du måste köra programmet och skanna igenom hårddisken efter spyware.  
 
Mozilla var för mig något som fanns i internets barndom och nu mest var en standard som alla webläsare bygger på. Det var en nyhet att det fortfarande finns en egen webläsare som heter Mozilla. Ett problem med udda program kan vara att de inte stödjer det senaste i den snabba utvecklingen. Webplatser utvecklas mer och mer för vad de senaste versionerna av de stora läsarna klarar av. Min fråga blir då om Mozilla hänger med?

2003-02-17, 14:28
Svar #18

Utloggad Thomas Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2015-03-31, 21:38
    • Visa profil
Nja, Anders, du tänker nog på Mosaic. Mozilla är en Open Source-webbläsare som många tycker är bra. Mer info på www.mozilla.org

2003-02-17, 15:26
Svar #19

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Stämmer, jag blandade ihop Mosaic och Mozilla.  
 
Det skadar ju aldrig att pröva. Jag antar att Mozilla går att avinstallera om man inte blir nöjd. Det är så många faktorer som gör vilken läsare man gillar, en enskild som möjligheten att slippa popups kan inte ensamt avgöra. Personligen tror jag att det inte i längden går att stänga av popups, utan att då allt oftare gå miste om viktig information som presenteras på det sättet. Det är inte bara reklam som poppar upp numera. Jonas' bank är tydligen ett exempel på det. Tekniken har blivit accepterad, på gott och ont.

2003-02-17, 19:46
Svar #20

Jonas Kuschner (Jonas)

I och med att Mozilla, som Thomas påpekar, är ett open source-program, finns det mycket dokumentation på sajten. Som vanlig användare kan man dock bortse från detta; liksom de flesta andra Windows-program, installerar Mozilla sig mer eller mindre automatiskt.
 
Vad Ad-aware och Zone Alarm beträffar, så har jag länge haft båda dessa program installerade tillsammans med Mozilla, utan några problem.
 
Det är naturligtvis i mycket en smaksak vad man vill använda. Jag tycker om de tabs, flikar, som man kan öppna i ett Mozilla-fönster, så att man s.a.s. kan öppna flera webbläsarfönster i ett. Dessutom är det kanske bra att slippa Microsofts program, som är alla virusmakares favoritmål. (Man behöver ju inte använda vare sig Internet Explorer eller Outlook Express när det finns utmärkta fristående motsvarigheter.)
 
En varning dock: man bör inte använda Mozillas beta-versioner om man inte är inställd på att testa ett program under utveckling. Det är enklare att hålla sig till de stabila versionerna (senast 1.2.1). Om man någon gång får något problem kan man ändå generera en automatisk rapport och sända till Mozilla.org, så har man ju gjort sin insats för programmets fortsatta utveckling.

2003-02-17, 22:14
Svar #21

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Zone Alarm och Anbytarforum.
Tills för ca en månad sedan gick det bra att köra Anbytarforum men nu måste jag stänga av Zone Alarm för att kunna nå Anbytarforum. Det underliga är att jag kan köra Sällskapet Vallonättlingars Diskussionsforum som är byggt på samma program.
Jag har samma problem med att uppdatera Norton Antivirus. Zone Alarm godkänner inte Nortons websajter.
Kan jag på något sätt i Zone Alarm tillåta användning av Anbytarforum?
 
Stig Geber

2003-02-17, 23:51
Svar #22

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:24
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Jag använder sedan länge ZoneAlarm och har inga som helst problem att använda Anbytarforum (eller att uppdatera Norton AntiVirus för den delen) med ZoneAlarm inställt på Internet Zone Security = High.
 
I Program Control finns mycket man kan välja. För min del låter jag några få program, som jag är helt säker på vara nödvändiga och ofarliga, få access. Några som jag misstror har jag förbjudit helt och övriga är inställda på att fråga mig om lov varje session.
 
Pröva dig fram med inställningarna, så skall det nog gå bra, Stig!

2003-02-19, 22:17
Svar #23

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Inställningar i ZoneAlarm.  
 
Tack för råden.  
Jag har klarat ur hur man tillåter vissa rogram, men jag har inte blivit klok på hur jag tillåter en webadress i inställningarna i ZoneAlarm.  
Kan någon ge mig ett råd hur jag ger Anbytarfoum access?
 
Hälsningar Stig Geber

2003-02-19, 22:27
Svar #24

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej, jag har aldrig några problem med webbsidor trots High Internet Security. Kan det ha med Internet Lock settings att göra? Jag har Automatic lock disabled.  
 
Jag kör freewareversionen av ZA kan också tilläggas.

2003-02-19, 22:40
Svar #25

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:24
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Hur ZA skulle kunna spärra en viss webbsida begriper jag inte. Vad jag förstått är det vissa program som spärras, inte vissa sidor.
 
Är det möjligen så att du i webbläsarens säkerhetsinställningar råkat få in http://aforum.genealogi.se som en ej tillförlitlig plats?  Isåfall har du antagligen problem inte bara med Anbytarforum utan med hela RÖTTER-sajten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna