ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Apple -Mac  (läst 1677 gånger)

2012-07-31, 21:24
läst 1677 gånger

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
I välmening fick jag av min dotter en ny mac-dator i höstas. Hade jag blivit tillfrågad så hade jag tackat nej. Sedan många år har jag pc och det fungerar. Det är flera saker som inte fungerar med mac. Det mesta beror på okunnighet från min sida tror jag. Vid själva installationen blev det något fel med lösenordet så det fungerar inte riktigt för mig. Jag skall ge exempel. Jag kan stänga av datorn och få igång den igen med det lösenord som jag tror att jag har men jag kan inte uppdatera Adobe utan får då en skakning vilket lär betyda att det är fel lösenord. Ikväll hände även något annat. Jag fick besked om att det fanns 3 uppdateringar på 226 mb. Jag satte igång uppdateringarna och gick ut ur rummet (det skulle ta 18 minuter). När jag kom tillbaka efter en kvart stod det på skärmen att det inte gick att uppdatera det som hade kommit från ITUNES. Programvaran kunde vara skadad. Jag drar mig till minnes att detta hände även förra gången för en månad sedan.  
 
ITUNES låter inte som något jag behöver? eller? men uppdateringarna från ADOBE tror jag är bra.  
 
Jag sitter inte i sjön för jag har min pc som fungerar men det kunde ju vara bra om jag även kunde få mac att fungera riktigt. Vad gör jag med lösenordet? Helst skulle jag vilja att den fungerar utan lösenord. Kan jag läsa ut någonstans vilket lösenord datorn har?
 
Som ni märker är jag novis på området men har använt datorer sedan de kom på marknaden.

2012-07-31, 23:50
Svar #1

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Du skriver inte vilken mac du har, men hur som helst rekomenderar jag att du kontaktar supporten http://www.macsupport.se/ Eller något Mac-forum som kan svara på dina frågor.
Det jag kan säga här är att Itunes är det program du får dina installationer/uppdateringar från.
Det skall ju gå att ominstallera datorn om inte annat hjälper, borde stå i manualen i så fall.

2012-08-01, 14:19
Svar #2

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Det är en MacBook Pro med beteckning MBP 13.3 /2.4 /CTO.
Jag gör ett försök med adressen du gav mig och jag skall även se om jag hittar något forum.
Tack Bertil

2012-08-02, 13:48
Svar #3

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Jag har idag fått hjälp via mail så att jag kunnat uppdatera datorn. Problemet med lösenordet kvarstår men det verkar som en lösning finns inom räckhåll.

2012-08-07, 21:38
Svar #4

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Nu har det även löst sig med lösenordet. Jag var dels inne och rotade på inställningar för lösenord admin igår och idag körde jag ett städprogram som heter Cocktail vilket avslutades med omstart av datorn. Då gick det plötsligt att klicka på den lilla pilen efter lösenordet för att logga in.
 
Det har varit mycket arbete men det har varit lärorikt också. Programmet Cocktail vill jag rekommendera. Det finns en gratisverson. Tack för hjälp och tips. Trevlig fortsättning på sommaren.

2014-09-08, 10:35
Svar #5

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Nu är det fel igen på Apple-datorn. Det är troligen värre den här gången. Datorn får ström och den sätter igång när jag trycker på startknappen längst uppe till höger. Sedan händer ingenting, den försöker att sätta igång programmen men den kommer inte dit. Ikonen i mitten av skärmbilden bara står och snurrar. Någon sa att mjukvaran kraschat och att jag behöver installera om hela datorn hos Apple. Kan det vara så illa?
 
Någon som hört talas om något liknande fall???

2014-09-08, 19:02
Svar #6

Utloggad Benny Gustafsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2015-08-29, 11:32
    • Visa profil
Kontrollerat att hårdvaran är ok?
http://support.apple.com/kb/HT1509?viewlocale=sv_SE
 
Man kan prova att starta i säkert läge. Alternativt starta på ett annat konto.
http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE
 
Skulle det ha hänt något med systemet så kan man återställa från Time Machine.
http://support.apple.com/kb/HT1427?viewlocale=sv_SE
http://support.apple.com/kb/HT4718?viewlocale=sv_SE

2014-09-09, 13:18
Svar #7

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Tack Benny för ditt svar. Jag har varit upptagen med ominstallation till Mac och det verkar ändå inte fungera. Jag har fått besked i datorn att hårdvaran verkar ok. Efter det har jag hämtat hem OS X genom den extradisk som möjliggör detta. Hämtningen verkade ok på nästan 3 timmar men installationen gick nog inte bra. Varför vet jag inte. Jag får i alla fall inte datorn att fungera på normalt sätt.
 
Jag skall prova dina adresser under dagen.
 
Mvh
Ingemar

2015-04-29, 22:51
Svar #8

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Hur gick det med min Apple dator?
Den har nu varit inne på en Apple Store i Paris. Först var det fel i programvaran och det åtgärdades utan att det kostade något. Vid provkörning hemma stannade den igen efter en stund varför det blev besök igen hos Apple Store. Efter ytterligare en undersökning kom man fram till att det var hårddisken som pajat.
 
Den blev ersatt av en ny för 150 Euro. Nu verkar den fungera. Min slutsats blir att man bör vara försiktig med inköp av Apple dator om man inte har Apple Store i närheten.  
 
Mvh
Ingemar

2015-04-30, 10:48
Svar #9

Paul Bergström

Ingemar,
 
Även om Mac är ett väldigt stabilt system (ja, stabilare än Windows), så får man inte glömma att Apple inte idkar välgörenhet. Om hårdvara kraschar så lär det bli minst dubbelt så dyrt som på standardiserad hårdvara för Windows/Linux. Kan man leva med det så är det ju inga problem.
 
/Paul

2015-04-30, 21:38
Svar #10

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Jag tror nog att jag kan leva med detta men det är inte det som var mitt största problem utan det var istället att det inte finns någon i den staden jag bor som kunde hjälpa mig. Jag bor i Kalamata Grekland. Hade det varit en PC så hade det kunnat ordnas omgående. Som tur är så har jag också en PC så jag var aldrig strandsatt.
 
Min rekommendation kvarstår tills någon kan visa motsatsen.
 
Ingemar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna