ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anbytarforum uppdateras inte för mig  (läst 1248 gånger)

2005-11-04, 22:41
läst 1248 gånger

Utloggad Maria Winnem

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 727
  • Senast inloggad: 2021-05-02, 13:06
    • Visa profil
Jag har fått lite problem. Jag vet inte om det är anbytarforum eller min egen dator som ställer till det. Ingenting uppdateras. Det står hela tiden att det senaste inlägget bland Lanskap (t.ex.) uppdaterades den 3 november 13:58. Och det har ju kommit fler inlägg sedan dess. Det hjälper inte alls att jag trycker på Uppdatera.
 
Vad är felet?

2005-11-04, 23:11
Svar #1

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Det är nog inte din dator, som är problemet, Maria. Något annat måste ha hängt upp sig. Jag såg redan igår, när jag skulle titta in som hastigast på diskussionen om Datainspektionen innan jag gick från jobbet, att det stod 13.55 för sista inlägget. Samma tid stod kvar när jag kom hem, och först trodde jag att diskussionen hade tagit paus där, men det visade sig ju vara helt fel. Ingen uppdatering efter 13.58 igår i någon diskussion, om jag minns tiderna rätt efter att ha tittat på Anbytarforums startsida.

2005-11-04, 23:14
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

Ibland sker ändringar (i datorn, i webläsarna, eller ev. på Rötter-håll) så att en del får dessa problem minns jag..
 
Om du med 'uppdatera' menar via knappen F5 (eller Visa/Uppdatera) så brukar inte det göra så mycket nytta i Anbytarforum. Pröva i så fall istället att högerklicka på sidan du är på (i aktuell ram) och välj 'Uppdatera'. Det bör fungera bättre, då det är den rätta ramen på sidan som blir uppdaterad då..
 
 
-Jag kom just ihåg att en parallell till detta finns under Datorprogram och teknik: Nättidningen Rötter: Problem med uppdatering av 'Nytt senaste dygn'..? - kika där så finns också en liten beskrivning hur du bör kunna få webläsaren att alltid kontrollera om det finns nyare versioner av en sida om den inte vill det automatiskt.
 
----------------------------------------
Tillägg:
 
-Ser nu att fler visst har bekymmer.. :-)  Men jag har då en fräsch 'startsida' med aktuella klockslag - så kanske behöver en del ändra vissa inställningar då..!?
 
-Nu skall det ju köras en större (re)indexering inatt med start kl. 01 av Yvonne (nämns på Rötters startsida idag - tyvärr står det dock en bit ned).  Detta kanske också har en positiv inverkan på allmogens bekymmer om allt vill sig väl.

2005-11-05, 06:06
Svar #3

Gabriel Frisk

Hallåå alla IE-användare,
Ctrl+F5 eller Ctrl+knappen Refresh tömmer minnet och laddar senaste sida på nytt från servern, F5 eller Refresh-knappen laddar in sidan på nytt från minnet (cash-) i datorn. Shift + F5 öppnar sidan i ny instans av IE...
 
Ibland kan man få trycka många gånger...
 
Vänligen
Gabriel

2005-11-05, 10:25
Svar #4

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Jag brukar t.ex ha Nytt senaste dygn öppet, för att sedan uppdatera sidan håller jag ned den högra musknappen i framen med de nya trådarna och väljer sedan uppdatera. Kör man en vanlig F5 kan i princip vad som helst på sidan bli uppdaterat (inte nödvändigtvis de nya trådarna)! :-)
 
Mvh,
 
Henrik Törnqvist

2005-11-05, 13:04
Svar #5

Carin Widén

Henrik
Vad menas med nya trådar? Jag vet tyvärr inget om det tekniska vad gäller datorer. Skulle gärna vilja förstå vad som står.
Carin

2005-11-05, 13:11
Svar #6

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Carin!
 
Med trådar menar jag ämnen/diskussioner/rubriker där det finns nya inlägg. Alltså där någon har skrivit något de senaste dygnet (i detta fall). Så egentligen behöver det ju inte vara just nya trådar, utan bara där det skrivits något nytt - vare sig det är nya eller befintliga.
 
Hoppas jag inte rörde till det allt för mycket!? :-)
 
Mvh,
 
Henrik Törnqvist

2005-11-05, 15:42
Svar #7

Utloggad Maria Winnem

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 727
  • Senast inloggad: 2021-05-02, 13:06
    • Visa profil
Hej
 
Jag har nu testat allt men ingenting hjälper. Får se om det blir bättre när indexeringen är klar.

2005-11-05, 21:31
Svar #8

Ingrid Bergström

Jag har samma tid som Maria på landskap 03 nov 2005 kl. 13.58. Inte kan det bero på något som ändrat sig i våra datorer samma tid? Och också som Ingegerd med datainspektionen. Samma på vår nya och gamla dator.Har prövat allt som står. Men inga problem med senaste dygn eller veck, så det går bra ändå.

2005-11-05, 22:05
Svar #9

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Nu förstår jag vad problemet är. Det är när man klickar på Ämnen (startsida) som det står felaktiga datum för uppdaterat. Är för mig inget bekymmer då jag för det mesta går in under Nytt senaste dygn och DÄR är det ju i alla fall uppdaterat.
 
Mvh,
 
Henrik Törnqvist

2005-11-05, 22:34
Svar #10

Peter Karlsson (Peterk)

Ja, nu finns det problemet (3 nov 13.58 som senaste) för mig också.. -Men det var inte så igår..!
 
Något är inte riktigt riktigt, helt klart.
 
 
Ps till Yvonne anbytarvärd:
-Denna diskussion kanske sedan skall lyftas över till Datorprogram och teknik: Nättidningen Rötter istället..

2005-11-06, 06:16
Svar #11

Gabriel Frisk

Nå jo, sanna här, hur det var i går kan jag inte säga...
mvh
Gabriel

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna