ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Facebook  (läst 3177 gånger)

2010-04-19, 11:31
läst 3177 gånger

Utloggad Henrick Lindell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 17:58
    • Visa profil
    • www.klgf.com
Tänkte bara höra vad ni övriga medlemmar tycker om facebook nu när även förbundet har en sida där. Jag är mycket positiv och tycker det är roligt. För att man kan ha direkt kontakt med medlemmarna i sin lokalförening på detta viset.
Facebook har ju blivit ett sånt laddat ord med hjälp av massmedia. Själva formen av kommunikation har ju funnits i säkert 15 år i olika former.
Förbundets facebooksgrupp http://www.facebook.com/group.php?gid=364183203677&ref=ts
Kalmar Läns Genealogiska Förenings grupp: http://www.facebook.com/group.php?gid=364183203677&ref=ts#!/pages/Kalmar/Kalmar-Lans-Genealogiska-Forening/317863020057?ref=ts
 
Ha en solig dag
Henrick Lindell

2010-04-19, 13:51
Svar #1

Utloggad Eva-Christina Söderman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2023-06-12, 21:22
    • Visa profil
Hej Henrick!
Jag har stor nytta av FB både privat och i jobbet och tycker att det är en bra idé när föreningar och organisationer använder sociala nätverk som en del i sin kommunikation. Men vet du varför förbundet har valt att sätta upp en grupp (Group) istället för en sida (Page)? Den senare fungerar ju som en person vars meddelanden syns i nyhetsloggen (eller vad nu News Feed heter på svenska) hos alla dem som valt att bli Fan. En grupp måste man som intresserad själv komma ihåg att besöka för att se vad som är på gång.
Soliga hälsningar
Eva-Christina Söderman
 
(Meddelandet ändrat av Evastina 2010-04-19 14:04)

2010-04-19, 14:10
Svar #2

Utloggad Henrick Lindell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 17:58
    • Visa profil
    • www.klgf.com
Hej Eva-Christina
Ja en grupp hade ju varit att föredra. Det är lite svårt att länka till varandras grupper har jag märkt så att bilden hänger med. Som jag försökte göra i förbundets sida.
 
Henke

2010-04-19, 16:21
Svar #3

Utloggad Eva-Christina Söderman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2023-06-12, 21:22
    • Visa profil
Hej Mats!
På News Feed går det att gömma information från personer, sidor och applikationer, så på det sättet kan man bestämma vad som visas. Ångrar man sig och vill att t.ex. en sidas nyhetsflöde skall visas igen, är det bara att välja Edit options längst ner till höger under News Feed och ändra.
 
Hej igen, Henrick!
Menar du inte att en sida hade varit att föredra framför en grupp?
 
/Evastina 8-)
som funderar på om denna diskussion kanske egentligen hör hemma under en annan rubrik än Länktips.

2010-04-19, 19:07
Svar #4

Utloggad Henrick Lindell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 17:58
    • Visa profil
    • www.klgf.com
Du har rätt angående gruppen  
Jag letade ett tag innan jag la den i länktips.. Moderator får gärna flytta den dit den hör hemma =)
 
Henke

2010-09-24, 23:38
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2011-03-07, 09:51
Svar #6

Utloggad Henrick Lindell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 17:58
    • Visa profil
    • www.klgf.com
Hej. Tänker länka min förenings hemsida (kalmar läns genealogiska förening)till facebookgruppen som klgf har. Med en gilla knapp osv. Har bara använt mig av en vanlig hperlänk från jpeg bild tidigare. Det ska finnas en färdig  kod på facebooks hjälpsidor men hittar inte.

2011-03-07, 12:32
Svar #7

Utloggad Eva-Christina Söderman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2023-06-12, 21:22
    • Visa profil
Hej!
 
Här är en länk till olika hjälpmedel för att skapa social plugins: http://developers.facebook.com/docs/plugins/
 
Lycka till!
önskar
Evastina 8-)

2011-03-07, 13:16
Svar #8

Utloggad Henrick Lindell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 17:58
    • Visa profil
    • www.klgf.com
Kanon Evastina! Tack så mycket =)

2011-03-10, 23:12
Svar #9

Utloggad Henrick Lindell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 17:58
    • Visa profil
    • www.klgf.com
Så där nu var det fixat på min förenings hemsida. flashigt, ovant men ändå snyggt va?
 
klgf.com

2011-05-04, 07:45
Svar #10

Utloggad Henrick Lindell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 17:58
    • Visa profil
    • www.klgf.com
Någon som vethue man kommer i kontakt med facebooks support? Finns det något telefonnumer tex i sverige?

2012-03-06, 09:24
Svar #11

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi
Det finns nog inte nån som vet hur man kommer i kontakt med facebooks support.
Har i flere ärenden försökt kontakta dem eller söka en möjlighet att kommunicera med en ansvarig men kammat noll.
Intressant med ett socialt media var man ej kan kontakta de som upprätthåller det.
 
bh
 
Kim

2012-03-06, 10:42
Svar #12

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Kim,
 
Texten på denna sida förklarar hur man kontaktar dem, även om mening två inte är speciellt hoppfull...
 
The truth is Facebook doesn't provide a public email support service
 
http://www.110words.com/1272/how-to-contact-facebook-email-support/
 
Jag misstänker att du vet allt detta redan, och har väntat förgäves på ett svar.
Ibland hjälper det inte att man har tillgång till en e-post-adress; jag skickade ett mail till ett företag och efter två månader fick jag tillbaka tack för din synpunkter, men ingen lösning på problemet...
 
/Bengt

2014-04-13, 18:34
Svar #13

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info

 
Sedan några veckor tillbaka har jag använt Facebook för att skapa en sluten grupp omkring min egen släkt. Ni ser själva ovan hur jag formulerade mig inledningsvis.  
 
Det har visat sig vara ett enkelt sätt att skapa en kontaktpunkt för denna stora släkt - där jag valt ättlingar till för att inte utesluta några kvinnolinjer. Där har det nu uppstått några varianter av s k yngre släkter, vilket är glädjande.
 
Två företeelser har visat sig särskilt enkla:
- visa/dela med sig av unika fotografier, som kanske bara någon har eller vet vad de föreställer
- Göra s k arbetsblad för varje släktlinje (Där jag anger ett namn på grenen i huvudet - samt anger datum och klockslag för det aktuella dokumentet, så det går att hålla reda på de olika versionerna.)
 
I det första fallet med fotografier säger det sig självt hur det fungerar. I det andra fallet med arbetsblad, har jag uppgifterna i databasen (Holger) och ber folk komplettera, rätta o s v genom chatt, mail, brev ...
 
Redan nu börjar det bli spretigt med FB, men det borde vara enkelt att göra en avdelning på en hemsida, där man lägger ut materialet mer strukturerat. Själva grunden finns ju redan på FB. (Jag har ju en egen hemsida, men kan inte hur man gör något hemligt, så det får dröja.)
 
Så - berättar alltså detta för att sprida idén - som kanske redan många använder. Finns det några synpunkter är det väl bra att vi samlar dem här.
 
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol 2014-04-13 18:40)
Vänligen,
Olle Elm

2014-04-14, 08:23
Svar #14

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil
Startade en liknande grupp för några månader sedan i förhoppningen att ringarna skulle sprida sig på vattnet. Problemet är, att äldre släktingar vägrar använda datorer, men glädjande nog har yngre generationer dykt upp - och är mycket intresserade.
 
Har utgått från 5 söner och deras ättlingar, varsin fil ur Holger, och anger vid varje nytt inlägg vilken av grenarna detta avser.
 
Förutom foton finns ju även kartor, byggnadsritningar m m att lägga in, material som det annars är svårt att sprida till många.

2014-04-14, 11:19
Svar #15

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ja Ritwa - här gäller att hitta yngre förmågor som har ingångar till de äldre! Ännu så länge är det hos mig 51 som är anslutna, men inte så många aktiva - men jag vet att arbetet uppskattas. Ett kusinbarn är särskilt behjälplig. Sitter på helgerna med äldre släktingar och visar bilder som jag lagt ut - vilka identifieras, samt får med sig egna som läggs ut. Igår fick jag för första gången i mitt liv se en bild på min farmors moster - den berömda bygdekokerskan Ida Israelsdotter samt foton på min fars fastrar. Sådant kan detta moderna påfund leda till!  
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2014-04-14, 12:06
Svar #16

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag tycker detta låter som ett fantastiskt sätt att vinna kännedom om varandra, foton och händelser, vilka kan delas och utvecklas gemensamt, som en levande släktkrönika.  
 
Frågan är väl hur det dokumenteras för framtiden, för ingen vet ju hur Facebook finns. Kanske inte ens ett fungerande internet!
 
Stort TACK för tipsen om hur ni gjort, gör och funderar på att göra!  
 
(Meddelandet ändrat av simson 2014-04-15 07:59)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2014-04-14, 21:01
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Stefan,  
jag tror att den här metoden mest kan användas för att samla, väcka och få igång kommunikation, på ett sätt som knappt varit möjligt med brev, då det hade inneburet för mycket arbete som endast nått en kanal. Här blir det ringar på vatteneffekter. Fick idag veta att någon ringt sin faster som den personen inte av olika orsaker talat med på många år, för nu fanns det anledning att fråga - för att komplettera mina arbetsblad  
 
Nä - lita på FB som lagringsplats tror jag inte går att göra. Jag skrev dessutom så här ovan:  
 
Redan nu börjar det bli spretigt med FB, men det borde vara enkelt att göra en avdelning på en hemsida, där man lägger ut materialet mer strukturerat. Själva grunden finns ju redan på FB. (Jag har ju en egen hemsida, men kan inte hur man gör något hemligt, så det får dröja.)  
 
Nu gäller ju bara att göra det jag skriver också ....
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2014-04-15, 08:06
Svar #18

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ja det tar onekligen både tid och energi, men så är det väldigt givande också! Jag har ringt hundratals, nja snarare mer än 1000 telefonsamtal till olika släktingar de senaste 25 åren och fått mig fantastiska historier till livs, emot att de fick min släktsammanställning. Några foton har kommit in också.  
 
Facebook har också gett mig levande kontakt med nutida släktingar, även i USA!  
 
Nu är det DNA-analys som är det senaste för att försöka fånga anorna till mormors farfar. Leve den nya tekniken, när den fungerar och ger resultat!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2015-08-10, 19:10
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
I en facebook-grupp Vi som gillar Anundsjömålet tar någon upp ordet Spelehacka. Till min förvåning har då någon lagt in en länk från Rötters Anbytarforum, en 10 år gammal diskussion om ordet Kråkhacka!  
 
Då inser man, att än har Anbytarforum inte spelat ut sin roll!
Ann-Mari Bäckman

2015-08-11, 11:06
Svar #20

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:48
    • Visa profil
Eagle

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna