ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilka medlemskap/ prenumerationer behöver jag ?  (läst 1343 gånger)

2009-12-05, 01:02
läst 1343 gånger

Utloggad Kicki Bogren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 11:12
    • Visa profil
Hoppas att jag lägger in det här där det hör hemma...........
 
Är ny här, men vill nu söka mina rötter. Jag kommer att behöva leta i Småland, Värmland, Jämtland (ev. Lappland) och Stockholm med omnejd (Nacka, Uppsala)vad jag vet nu.
Bor själv i mörka småland och vore glad för att kunna jobba hemmifrån med detta på fritiden så hur går jag vidare? Vad behöver jag köpa? Var ska jag bli medlem? Hur vet jag vad jag ska be biblioteket att ta hem på microfilm osv. Att abonnera på spar.ra känns helt rätt, men är det så bra som jag tror?
Har försökt ragga en kurs, men det är svårt då jag jobbar mycket kvällar och då inte kan komma ifrån och har 5 mil till närmaste stad.
Ska in på måndag och låna böcker men vill ha era åsikter som användare.
//Kicki
Så, lista åy mog vad jag behöver är ni snälla !!

2009-12-05, 03:27
Svar #1

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Denna diskussion har förts vid tidigare tillfällen men jag kommer inte ihåg var. Jag började själv forska med hjälp av SVAR, fördelen är att de har SCB-utdrag fram till 1938 och det är mycket användbart om man inte känner till alla släktingar födda före 1895. Min erfarenhet är att väldigt få ens kan namnet på sina föräldrars far- och morföräldrar, typ gammelfarfar osv. Fördelen med att vara med i en förening är att man får rabatt på CD-skivor. Om ekonomin tillåter kan flera av dessa vara användbara. Jag har ingen egen erfarenhet av dessa skivor men andra kommer säkert att lovorda dem. Jag tror inte det är nödvändigt att gå någon kurs, man lär sig ganska lätt på egen hand, dessutom finns det mycket information här på Anbytarforum om hur man går till väga. Lycka till!

2009-12-05, 15:59
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Foton av arkivhandlingar levereras via internet av Arkiv Digital, Genline och SVAR. En jämförelse mellan dem finns här:
 
Arkivguiden: Forskningstips: Arkivkunskap, del 5 - Arkivhandlingar på internet.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-12-05, 23:50
Svar #3

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Hej Kicki
 
Att du bor långt från en större stad kan vara ett problem. När jag började fick jag bra hjälp på det lokala biblioteket där det fanns engagerade släktforkare och många gratisprogram i ett antal datorer.
Kolla med närmaste större bibliotek och planera in en resa för att testa.
 
Just nu har jag Genline och Arkiv Digital i den egna datorn och använder Svar och Dödsboken och många andra program på biblioteket.
 
Genline har någor sämre läsbarhet men täcker större delen av Sverige.
Akiv Digital har bra läsbarhet men täcker nu bara södra delen av landet. (Skall ha påbörjat Stockholm).
Försök att utnyttja reklamabonnemang innan du binder dig för en längre period.
Att följa debatterna här på Anbytarforum kan också rekommenderas, det har lärt mig massor.
 
Mvh Åke

2009-12-06, 18:15
Svar #4

Utloggad Lena Vendin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2013-01-10, 13:13
    • Visa profil
Hej Kicki,
 
Jag har själv tillgång till både Genline och Svar. Genline har bättre täckning än Svar där jag upprepade gånger stött på att det saknas längder i kyrkboksmaterialet. Betalar man för det så vill man ju inte ha luckor så att man riskerar att missa något väsentligt. Svar har dock mycket annat material som är spännande, men vill man kika på det kan man köpa kortare inloggningar. Vad gäller SCB-materialet, födda/vigda/döda, så har Genline börjat lägga ut 1900-tals volymerna av det. Kolla på deras hemsida vad som finns. Svar har bättre läsbarhet än Genline men kom ihåg att du alltid kan posta en fråga om läshjälp här på Anbytarforum om du kör fast eller funderar över något.
 
Lycka till!
 
MVH Lena

2009-12-07, 09:35
Svar #5

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Hej Kicki.
 
För ett eller två år sedan skrev jag ner mina erfarenheter beträffande underlag för min släktforskning.
http://gultarpgen.se/Additional1%20sv.html
Vad jag där visar är att det är inte bara Genline och SVAR som gäller, utan har man lite tur finns det lokala databaser där man lagt upp kompletta kyrkoböcker. I mitt fall har DDSS, Tjörn och Öckerö varit helt utomordentliga informationskällor. Du hittar sådana hemsidor genom att träget söka på Internet. Dessutom är de informationskanalerna helt gratis.
 
Sedan ska du tänka på att när du kör fast, finns det proffesionell hjälp att få här på anbytarforum. Jag hade fastnat på min morfar, men en vänlig själ hjälpte mig och sedan lossnade det. Lite som med en ketchupflaska.

2016-02-21, 23:38
Svar #6

Utloggad Maj-Len Ahlskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2022-01-06, 14:14
    • Visa profil
Jag är i valet och kvalet om jag ska prenumerera på Riksarkivet el Arkiv Digital. Jag är ju van vid att forska gratis i Finland (men bli frustrerad när det står på finska i deras Digitala Arkiv). Mest söker jag på sidor som frivilliga krafter lagt upp.
 
Nu är ju inte avgifterna avskräckande i sig men jag vet ju inte hur lång tid det tar att hitta. Ska jag prenumera en vecka el en månad el ännu längre? Ständigt dessa val.
 
Men om jag besöker Landsarkivet så är det ju gratis att använda deras datorer. Och jag antar att man kan fråga personalen om man behöver hjälp.
 
När jag började forska i Finland hade jag hjälp av att veta vad t ex farfars föräldrar hette. Det behövs, eftersom uppgifterna ofta bara går fram till förförra seklet (inget efter år 1860 t ex).

2016-02-22, 01:59
Svar #7

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 03:37
    • Visa profil
De flesta använder nog ArkivDigital med SVAR som andrahandsalternativ. Du kan också besöka något bibliotek i närheten, där finns ofta släktforskningsresurser att låna, inte bara AD och SVAR utan också t ex Sveriges Dödbok m fl.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna