ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Varför finns inte Dödboken och andra till Mac OSX?  (läst 4372 gånger)

2014-12-13, 15:56
läst 4372 gånger

Carl Szabad

Uppenbart är det roligare att skriva än att läsa i diskussionsfora. Som jag senast i förra inlägget refererade till (och många många gånger tidigare) går det inte att leverera dödboken i något annat format än på skiva/usb-minne.

2014-12-13, 16:06
Svar #1

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Det går naturligtvis även att leverera dödboken i webbformat, att påstå något annat är helt felaktigt. Visst kräver det ett annorlunda upplägg och en modernisering av nuvarande arbetssätt men att påstå att det inte är möjligt är fel. Sen om man vill gå den vägen eller inte är en annan femma, där finns det både för- och nackdelar som med det mesta annat.
 
Jag tänker inte heller ge mig in i en meningslös min musik är bättre än din-diskussion som vissa andra lutar åt. Man kan däremot konstatera att plattformsberoende utveckling är något som i största möjliga utsträckning bör förpassas till det förflutna och något många lyckligtvis går ifrån idag. Det är ett fullkomligt vansinnigt resursslöseri att konsumenten ska behöva köpa en dator bara för att webbplatser inte går att använda på ett vettigt sätt i surfplattan eller att man som Mac-användare ska behöva köpa en Windows-dator för att använda några enstaka CD-skivor. Att responsiv design har blivit standard idag är ingen slump. Utvecklingen går lyckligtvis åt rätt håll på det stora hela även om Anbytarforum stått och stampat på stället (på gott och ont).
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2014-12-13 16:08)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-12-13, 16:13
Svar #2

Carl Szabad

Som jag skrev i förra inlägget, att skriva är kul, att läsa är inte kul. Men försök läsa här ändå.

2014-12-13, 16:42
Svar #3

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Jo, men det jag menar är att man inte FÅR är inte samma sak som att man inte KAN göra något  Avtal kan alltid omförhandlas och även myndigheterna bör till sist inse att det i praktiken inte är någon större skillnad mellan att publicera en CD-skiva och att publicera samma produkt på nätet. Just när det gäller möjligheten att känsliga uppgifter slinker förbi granskningar så är det ju till och med mycket svårare att göra sig av med sådana från en fysisk produkt.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2014-12-13 16:46)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-12-13, 16:52
Svar #4

Utloggad Bo E V Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2014-12-13, 16:52
    • Visa profil
I ett välkänt magasin för datoranvändare (ingen reklam) senaste nummer kan man läsa följande om operativsystemens marknadsandelar: MS (XP till 8.1) 92%, OS X 4% och Linux 1,6%.

2014-12-13, 16:54
Svar #5

Carl Szabad

Den myndighet, SCB, som levererat en stor del av materialet har sedan dess skärpt sin sekretess via en lag från 2001 som förhindrar något utlämnande över huvud taget. Att få till stånd en omförhandling där är såldes tämligen dödfött, om frågan över huvud taget skulle bli aktuell. Och som jag skrev är sökmöjligheterna i en stationär databas betydligt mycket bättre än i en webbaserad databas.

2014-12-13, 17:11
Svar #6

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Fel igen  Du har precis samma sökmöjligheter i en webbaserad databas. Där har du dessutom en helt annan möjlighet att skala. I just det här fallet spelar det kanske mindre roll om SCB stängt dörren helt för tillfället men det är värt att ha i åtanke för eventuella framtida projekt.
 
Visst är OS X fortfarande betydligt mindre än Windows, det tror jag alla här är medvetna om, även Mac-kramarna  I min bransch är det dock överlägset vanligast och har bara ökat de senaste åren. Oavsett så är det inte bara en tillgänglighetsfråga (utom för myndigheter och vissa typer av företag) utan än mer en rent ekonomisk fråga. Om intäkterna från de nya kunderna överstiger kostnaderna för utvecklingen så är det värt besväret.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2014-12-13 17:14)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-12-13, 17:26
Svar #7

Carl Szabad

Jag börjar tröttna på att upprepa samma argument gång på gång, så det här får bli mitt sista inlägg i den här debatten.
 
Nej, sökmöjligheterna är mycket effektivare i en databas med fasta index än i en med dynamiska, åtminstone när det handlar om den här mängden av data. Dessutom ska en webbaserad databas underhållas kontinuerligt, vilket också är resurskrävande.
 
Att Mac OS var så litet i förhållande till MS Windows trodde inte ens jag, men det klargör ju än tydligare att det hittillsvarande valet är korrekt. Gissningsvis har de Macanvändare som är intresserade dessutom skaffat en Windowsemulator.

2014-12-13, 17:39
Svar #8

Paul Bergström

Carl,
 
Naturligtvis är ett avtal med SCB ett mycket starkt argument både för att låta bli webbpublicering och för att behålla databaserna stängda.
 
De som väldigt gärna vill ha materialet tillgängligt på annan plattform kan ju exempelvis inkomma med egen begäran till SCB för att få tillgång till samma databasmaterial och hävda samma intentioner som nuvarande upphovsman. Det hade blivit ett intressant mål i förvaltningsdomstolarna ifall det hade förvägrats och särskilt om det hänvisats till nuvarande skiva.
 
Bo och Vincent,
 
Titta lite på denna statistik också som omfamnar ALL klientanvändning (desktop, laptop, tablet, mobil mm) och grundar sig på faktiskt användning av olika webbläsare varvid man kan utläsa vilket operativsystem webbläsaren är installerad på.
 
Microsoft Windows (alla varianter) 57,12%
Apple OS (alla varianter) 18,04%
Android/Linux (alla varianter) 20,12%
Övriga (alla varianter) 4,74%
 
 
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_operating_systems
Ett genomsnitt av de fem största mätinstituten (c:a juli/augusti 2014)
 
Visst, Windows är överlägset störst, men om vi tar surfande som intäkt för datoranvändning, så sker mer än 42% på icke-Windowssystem. Gräver man djupare i siffrorna så ser man en fallande trend för Windows och stigande för övriga.
 
Kanske nästa skiva kan bli operativsystemsobunden eller i vart fall lite bredare?

2014-12-13, 17:45
Svar #9

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Ett felaktigt påstående blir inte mer sant för varje gång det upprepas  Carls invändningar var åtminstone delvis sanna för 10-15 år sedan men inte alls idag. Vad menas ens med att dynamiska index skulle vara sämre? Att index förändras har ingen som helst betydelse, tvärtom kan du när du hela tiden har kontroll över produkten förändra dina index när behovet uppstår så att de blir så effektiva som möjligt. Dessa index är ändå fasta i varje givet ögonblick och det är du själv som väljer såväl databaslösning som vilka index du vill använda dig utav... Sökningen fungerar också mycket bättre för de som har långsamma och gamla datorer. Idag finns dessutom oerhört effektiva verktyg för fulltextsökning. Några miljoner poster av tämligen ringa storlek är ingenting idag - många onlineföretag gör dagligen ett stort antal sökningar bland miljarder dokument. Flertalet sådana applikationer är inte ens realistiska med en lokal databas. Den förhållandevis lilla mängd det handlar om i det här fallet kan hanteras utan märkvärdiga resurser.
 
Att en stor andel av vanliga konsumenter skaffar sig en OS-emulator för att kunna använda ens produkt ska man nog inte heller utgå ifrån. Då lever man nog i en utopisk värld  
 
Hur mycket underhåll som krävs av en webbaserad databas är ju också helt upp till utgivaren. Det går naturligtvis även då att göra olika releaser i samma takt som för en CD-skiva om man önskar det eller använda sig av mer kontinuerliga uppdateringar om man önskar det. Det är en mer flexibel lösning på alla sätt och vis.
 
@Paul: Jo, det stämmer att andelarna skiljer sig lite åt beroende på vem som mäter och hur man mäter. Vi bör väl hålla oss till den svenska marknaden dock eftersom det här är en produkt i stort sett bara för Sverige. Vem man än frågar så är det dock säkert att Windows fortfarande är störst  
 
Man får inte heller glömma att allt fler väljer bort dator helt för surfplatta + mobil.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2014-12-13 19:53)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-12-13, 23:28
Svar #10

Utloggad Ulf Dahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 21:31
    • Visa profil
Detta inlägg i debatten om dödboken blir nog som att ha bensin på öppen eld. Detta med anpassning för olika system. I början med datorer så fanns inte å, ä, ö. Att få något på svenska var otänkbart för Sverige var en sån liten marknad att det var olönsamt med svenska versioner av program.
 
Nu är det snarare tvärtom, att få tag på något som inte är på svenska är nästintill omöjligt, detta trots att vi har såpass liten marknadsandel interationellt sett.
 
Varför skulle det då inte kunna gå att anpassa dödboken för andra operativsystem. Dessutom, helt uteslutet är det inte att det finns marknad utanför Sverige. Rätt som det är så finns det utrikiska frågor i forumet.
 
Dock måste sökfunktionen förbättras. Bästa sättet, rättare sagt enda sättet efter vad jag märkt, det är att bara skriva efternamn och lämna övriga sökrutor tomma. Ju mer man fyller i om en person, förnamn/kön m m, desto mindre chans är det att få träff.
 
Möjligt att nån känner sig trampad på tårna, men det jag provat av de olika skivorna så är sökfunktionen värdelös. Antingen 1 miljon träffar eller inte en enda en.
 
Bortsett från detta så får jag intryck av att det ska vara omöjligt med anpassning till andra plattformar. Jag skulle tänka mig att det bara är ett ekonomiskt problem, men jag kan tänka mig att snart är det ett måste med programbyte eftersom det inte finns stöd för nuvarande längre.
 
Utvecklingen, eller rättare sagt avvecklingen, går ju fort i datorvärlden. Att passa in en databas i ett nytt program är inte det lättaste, möjligen om pengar läggs på ett dyrt program som kanske/kanske inte är bättre än det gamla.

2014-12-14, 11:10
Svar #11

Carl Szabad

Jag tänker inte gå in på rubrikens fråga igen, men måste reagera mot ren desinformation.
 
Ulf! Naturligtvis kan samtliga fält i sökfönstret användas för att ringa in en eller en grupp personer. Fungerar det inte för dig föreslår jag att du gör om installationen. Läs därefter hjälptexten i sökfönstret om du ändå inte lyckas.
 
Vad gäller att sökprogrammet inte finns på andra språk än svenska klickar man på den amerikanska flaggsymbolen upptill till höger så får man all ledtext och information på engelska, såväl på skärmen som i utskrifterna. Något annat språk är knappast aktuellt.

2014-12-14, 17:32
Svar #12

Utloggad Ulf Dahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 21:31
    • Visa profil
I och för sig har jag inte en enda av skivorna, men jag har provat det vid besök på arkiv och bibliotek. Jag har då sökt på personer som jag haft uppgifter om, därmed avser jag information om dem från annat håll så stavning är verifierad. Trots detta ej fått fram relevanta uppgifter vid utförlig sökning på för- och efternamn, endast vid sökning på efternamn.
 
I och med sådana resultat är det helt ointressant med Dödboken när det inte går att återfinna personer däri vid användandet av den stavning given i församlingsböckerna. Visserligen varierar stavningen där, men det problemet ska man ju komma förbi med användande av jokertecken.
 
Mitt intryck av programmet är att det satsats mycket på utseendet, men inte så mycket på själva funktionen. I grund och botten är det ju ett vanligt databasprogram och borde vara lättanvänt i egenskap av det. Grunden för alla databasprogram är att tänka efter före så alla sökmöjligheter finns. När det börjar bli några tusen poster är det svårt att korrigera.
 
Visst är det trevligt med ett snyggt utseende på ett program, men när funktionen inte motsvarar utseendet så faller allt.
 
Detta blir väl ännu mer trampande på tår, men ett program som inte kan sålla sitt innehåll är oanvändbart.

2014-12-14, 17:47
Svar #13

Carl Szabad

Ulf! Åtminstone jag känner mig inte trampad på några tår. Under årens lopp har det sålts över 100.000 ex totalt av de olika befolkningsskivorna, versionerna av dödboken och begravningsskivorna och skulle det du beskriver stämma skulle vi naturligtvis för länge sen ha blivit nedringda. Om den som söker inte finner en person som finns med på skivan med korrekta uppgifter är det knappast skivans fel.

2014-12-14, 21:48
Svar #14

Utloggad Ulf Dahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 21:31
    • Visa profil
Visst är det lätt att skriva fel, det förnekar jag inte, men när det vid förnyade försök fortfarande blir nollresultat på utförlig sökning, trots att, som jag påpekade, samma stavning användes som i församlingsböckerna.
 
Återigen, det känns som mesta arbetet lagts på utseendet istället för funktionen.
 
Hur det än nu är, ingen annan har tydligen haft synpunkter på funktionen. Därmed är det ingen idé att påtala denna, enligt min uppfattning, bristande funktion.

2014-12-14, 22:23
Svar #15

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 03:37
    • Visa profil
Ulf, kan du ge exempel på en person som inte går att hitta med utförlig sökning (med korrekta data), men som går att hitta med bara efternamn. Jag har väl inte gjort mer än något tusental sökningar men kan inte minnas att jag retat mig på sökfunktionen.

2014-12-14, 22:26
Svar #16

Carl Szabad

Ulf! Jag försöker förtydliga mitt första svar till dig. Om man inte får träffar vid sökning på en person som bevisligen finns med i databasen kan det bero på två saker: 1) Det har uppstått ett fel i något index och då får man göra om installationen. 2) Sökning har gjorts på fel sätt. Något annan orsak finns inte.
 
Designen av sökprogrammet har inte tagit några resurser från programmerings- och databasarbetet eftersom det utförts av en tredje man. Det finns således ingen konflikt där.

2014-12-14, 22:53
Svar #17

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ulf, har du använt de plocklistor som finns längst till höger vid varje sökfält?  
 
Om inte, så läs anvisningarna om hur man använder dessa. Det är en smart funktion som många missar, men som ofta leder fram till önskat resultat.

2014-12-15, 11:13
Svar #18

Utloggad Jarl Magnusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 14:42
    • Visa profil
    • sm6ncx.se
Hej!
Utan att lägga mig i disskusionen vill jag, efter några tusen sökningar,
säga att det måste saknas något i programvaran, både Svbf och död-skivorna.
 
Om man söker med efternamn och förnamn samt lägger till känt födelseår
händer för mig ofta att ingen person passar utav ibland många träffar.
Tar jag bort årtalet och bara söker på efternamn och förnamn så kommer
personen fram. Det beror på att det inte finns något födelseår inskrivet
i databasen. Så att använda utförlig sökning är något som jag aldrig använder
pga att databasen inte är 100% komplett.
Det är nog så att vid utförlig sökning, skulle det fattas något i databasen som är  
inskrivet i ett sökfält så hittas inte personen. Vad gäller stavningar är det samma
sak, bevisligen fungerar inte indexering eller så är det någon annan 'bug'.
På skivorna 'Begravda i Sverige' saknas också väldigt många församlingar.
 
Mvh
//Jarl

2014-12-15, 11:56
Svar #19

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Kan vända på den sista kommentaren. På Begravda i Sverige finns alla församlingar med som skickat in material.
 
Lite svårt att få med det som inte skickats in.

2014-12-15, 12:23
Svar #20

Carl Szabad

Jarl! När det gäller Sveriges dödbok är det 0,003 %, eller ca 300 av de närmare 10 miljoner avlidna som saknar födelseår. Det gäller nästan undantagslöst oidentifierade lik. Jag förstår därför inte hur en sökning på en person med eller utan födelseåret inskrivet ska kunne ge olika svar. Jag hänvisar därför till mina tre senaste inlägg i tråden vad gäller eventuella orsaker.
 
Om Svbf betyder Sveriges Befolkning-skivorna så innehåller de moderna (1970, 1980 och 1990) födelsedatum till 100 % eftersom de är tagna ur folkbokföringen. För de äldre (1880, 1890 och 1900) gäller att kanske några hundra poster per årgång med totalt 5-6 miljoner poster saknar födelseår. Det skulle vara en märklig slump om du träffat på någon av dem.
 
För Begravda i Sverige-skivorna gäller att varje kyrkogårdsförvaltning som skickat in sina register har sin egen struktur, där det inte sällan saknas födelseår för de tidigast begravda eller registrerade.
 
Om det inte känns för jobbigt rekommenderar jag att trycka på knappen OM för att få information om datainnehållet på respektive skiva. Kolla gärna hjälptexterna också under det blå frågetecknet.
 
När det kommer undringar av den här arten är det lämpligt att lägga med exempel där det inte fungerar i stället för att bara påstå det utan hänvisning.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2014-12-15 12:33)

2014-12-15, 21:29
Svar #21

Utloggad Jarl Magnusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 14:42
    • Visa profil
    • sm6ncx.se
Mats!  Är väl medveten om att detta men ett försök till klargörande
att det ibland inte finns en träff.
 
Carl! Jo jag har läst 'OM'. Jag hade inte anteckningar på plats
när jag skrev ovanstående, är alltid noga med att ange källor, men
för att undra vidare: varför fungerar inte normeringen på skivorna.
T ex.: Jakobsson och Jacobsson som har skrivits på ena sättet i en hfl  
för att i nästa skrivas på annat sätt?
Det är inte min mening att trampa någon på tårna utan ett sätt att få
mer korrekt info om vad skivorna och programvaran kan, för min egen del.
 
//Jarl

2014-12-15, 21:48
Svar #22

Carl Szabad

Jarl! Det fanns inga normerade namn förr i tiden utan prästerna stavade efter eget huvud. Till och med idag 2014 kan olika myndigheter stava samma person olika beroende på var de fått uppgifterna ifrån. Namnnormering inom släktforskning är ett modernt påhitt som man brukar rekommendera i databaser med personer som levde före mitten av 1800-talet, innan den begynnande läskunnigheten gjorde att personerna själva var medvetna om hur de ville stava sina namn.
 
På skivorna är alla geografiska begrepp från församling och uppåt normerade, se plocklistorna. Personnamnen är dock på grund av mängden varianter och det långa tidsspannet omöjligt att normera, se plocklistorna där också.
 
Du påstår återigen att du inte får träffar utan att hittills kunna ge ett enda exempel. Bevis, tack!
 
(Meddelandet ändrat av carl 2014-12-15 22:00)

2014-12-15, 22:53
Svar #23

Utloggad Jarl Magnusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 14:42
    • Visa profil
    • sm6ncx.se
Carl!
Ett kanske inte så beskrivande exempel är:
Min mormor går inte att hitta vid normal sökning på e-namn och f-namn
men finns som barn i familjen.
 
Gladi Isabella f. Olsson
f. 1887 9/12, d. 1961 18/5
Far: Alfred Olsson f.1855, d. 1928 17/5
Mor: Gerda  Isabella Nordström, f.1866 4/10, d. 1952 10/7
g: Axel Emil Andersson f. 1884 24/140, d 1933 1/1
 
Kan detta då bero på att hon bara var 'barn' år 1900?
I så fall har jag haft fel när jag trodde att alla personer
i databasen var sökbara.
 
//Jarl

2014-12-15, 23:11
Svar #24

Carl Szabad

Jag har inga problem att hitta henne i Sveriges dödbok vid sökning på de uppgifterna.
 
I Sveriges befolkning 1900 finns hon också med som barn i familjen. Inga problem om man söker på Gladi född 1887. Hemmavarande barn hade ju inga efternamn, så har du även skrivit in ett efternamn får du ingen träff. Det borde kanske ha förtydligats under OM, men man räknar med att de som använder skivan är släktforskare, som vet hur en husförhörslängd är uppställd.

2014-12-15, 23:28
Svar #25

Utloggad Jarl Magnusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 14:42
    • Visa profil
    • sm6ncx.se
Tack för detta, hade kunnat tänka själv att e-namn
inte skulle vara med men det var kanske inte ett så
bra beskrivande exempel, har inte behövliga anteckningar
där jag är nu för att ge ett -bättre exempel-
Men det är som jag skrivit, fattas det något som man skrivit i ett
sökfält så fattas det träffar.
Bugar och tackar för dessa upplysningar.
Får nog vara lite mer uppmärksam, har skapat många databaser själv
i både access och paradox men det är ett antal år edan, får skylla på
att jag legat av mig och söker genvägar som inte finns.
 
//Jarl

2014-12-15, 23:38
Svar #26

Carl Szabad

Man ska aldrig skriva in mer än nödvändigt när man söker. I det här fallet hade hon ju ett så ovanligt förnamn att det till och med räckte med enbart det för att få en hanterbar träffbild. På de äldre befolkningsskivorna var säkert hälften av alla personer hemmavarande barn utan efternamn. Där kan man om namnet är vanligt även använda knappen SÖK BARN. Men det finns också beskrivet i hjälptexten, där det även framgår att hemmavarande barn saknar efternamn..

2014-12-16, 10:50
Svar #27

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Denna tråd har vandrat iväg från rubriken som jag dock vill ansluta till. Som mångårig användare av Mac (och tidigare Linux) har jag aldrig haft några problem med att de databaser som förbundet och föreningar producerar förutsätter Windows. Mac/Linux har jag valt för att de verktyg jag behöver professionellt är bättre i dessa OS.  
 
Visst är detta val inte kostnadsfritt men med några enkla grepp (t.ex. emulatorer eller Boot Camp) har det  gått att även använda dessa datorer till hobbyverksamheten.  Sedan en tid använder jag dock istället en utrangerad PC med Windows 7 på mitt lokala nätverk och loggar in på den via Mac-appen Anslutning till fjärrskrivbord vilket ger såväl snabbhet som samtidig tillgång till båda OS.
 
Visst har mobila enheter förändrat den relativa fördelningen mellan olika OS, men förbundets val av OS måste rimligtvis förstås av Windows tidigare totalt dominerande ställning. Det förändrade landskapet måste dock, tycker man, vara en viktig faktor när man planerar inför framtidens produkter.
//Michael Lundholm

2014-12-17, 17:08
Svar #28

Kjell Arnesson

Ett gratistips, http://winebottler.kronenberg.org/  
Med hjälp av det kör jag de Windowsprogram jag behöver för släktforskning på Mac. Jag få visserligen hålla mig ifrån sådant som har å, ä eller ö i .exe-filerna, t.ex. MinSläkt, men befolkningsskivorna går utmärkt att använda.

2014-12-17, 17:28
Svar #29

Paul Bergström

Kjell,
 
Hur funkar det om du döper om t.ex. minsläkt.exe till minslekt.exe (och eventuellt ändrar på samma sätt i någon konfigurationsfil)?
 
/Paul

2014-12-17, 18:46
Svar #30

Kjell Arnesson

Jag har provat med det, men vet inte om jag hittat alla ställen. Skulle vara bekvämt om man kunde slippa dom tre grisarna i kritiska namn.

2014-12-17, 20:14
Svar #31

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Använde en Mac som enda dator under tre år (2011-2014). Installerade då Wine från adressen som Kjell Arnesson la ut ovan. Som jag minns det fanns det två program som följde med i installationsfilen för Winebottler. Tyckte det bästa var att enbart installera Wine och utelämna Winebottler. Med den version av Wine som följde med kunde windowsprogram installeras och köras jämsides med program för OSX. Körde bland annat förbundets oumbärliga CD-skivor, samt lokala föreningars skivor producerade med förbundets programvara. Svårare var det inte att använda dessa skivor, trots allt som skrivits ovan.
 
Körde även Disgen med Wine.
 
Vänligen
 
Tomas GH

2020-11-25, 11:06
Svar #32

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2023-04-05, 09:17
    • Visa profil

Det kan nog vara ganska missvisande gällande MacOS och Windows användning eftersom många Mac användare är tvungna att skaffa Windows-emulator för att kunna läsa CD-skivorna/USB-minnena

Carl,
 
Naturligtvis är ett avtal med SCB ett mycket starkt argument både för att låta bli webbpublicering och för att behålla databaserna stängda.
 
De som väldigt gärna vill ha materialet tillgängligt på annan plattform kan ju exempelvis inkomma med egen begäran till SCB för att få tillgång till samma databasmaterial och hävda samma intentioner som nuvarande upphovsman. Det hade blivit ett intressant mål i förvaltningsdomstolarna ifall det hade förvägrats och särskilt om det hänvisats till nuvarande skiva.
 
Bo och Vincent,
 
Titta lite på denna statistik också som omfamnar ALL klientanvändning (desktop, laptop, tablet, mobil mm) och grundar sig på faktiskt användning av olika webbläsare varvid man kan utläsa vilket operativsystem webbläsaren är installerad på.
 
Microsoft Windows (alla varianter) 57,12%
Apple OS (alla varianter) 18,04%
Android/Linux (alla varianter) 20,12%
Övriga (alla varianter) 4,74%
 
 
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_operating_systems
Ett genomsnitt av de fem största mätinstituten (c:a juli/augusti 2014)
 
Visst, Windows är överlägset störst, men om vi tar surfande som intäkt för datoranvändning, så sker mer än 42% på icke-Windowssystem. Gräver man djupare i siffrorna så ser man en fallande trend för Windows och stigande för övriga.
 
Kanske nästa skiva kan bli operativsystemsobunden eller i vart fall lite bredare?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna