ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 13 december, 2014  (läst 2285 gånger)

2014-11-30, 15:48
läst 2285 gånger

Utloggad Niclas Runo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-13, 11:49
    • Visa profil
Varför framställer man databaserna Dödboken, Begravda i Sverige o.s.v i ett format som bara fungerar i Windows?
Vi som kör Mac blir därmed utestängd om vi inte installerar ett program så vi kan köra Windows på Macen.
Alla dessa databaser är just databaser och borde man då inte välja ett databasformat som fungerar oberoende av operativssystem?
Det verkar lite amatörmässigt att fortafarande år 2014 inte kunna leverera dessa databaser i ett format som fungerar för alla.

2014-11-30, 21:28
Svar #1

Utloggad Mattias Jacobsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2015-11-26, 11:24
    • Visa profil
Antagligen ansågs det tillräckligt att nå 90% av datormarknaden. Tyvärr är det en ganska stor risk man tar i och med att köra OS X, dvs att utbudet av programvaror är betydligt mindre än om man körde Windows.
 
Att köra nån konverterare för att lyckas köra Windows-program i OS X är nog enda vägen att gå, svårt att tänka mig att en mac-version är aktuell.
 
(Meddelandet ändrat av mjacobsson78 2014-11-30 21:36)

2014-11-30, 22:03
Svar #2

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1213
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:28
    • Visa profil
    • akewah.se
Frågan är helt fel. Varför tar man fram skivor och program för ett visst operativsystem? Åtminstone databasskivorna som ju är ganska många borde vara systemneutrala!

2014-11-30, 22:16
Svar #3

Utloggad Niclas Runo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-13, 11:49
    • Visa profil
Frågan är inte alls fel. Min sista mening i mitt första inlägg löd: Det verkar lite amatörmässigt att fortfarande år 2014 inte kunna leverera dessa databaser i ett format som fungerar för alla. Att jag skrev rubriken som jag gjorde var för att den hade blivit så himla lång annars. Hoppas du förstod andemeningen i mitt första inlägg..
Mattias jag anser ändå att det är amatörmässigt att databasskivorna bara går att köra i Windows. Precis som Åke skriver borde databasskivor vara systemneutrala. Hade man använt rätt databasformat hade de kunnat användas av alla.

2014-11-30, 22:23
Svar #4

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Eftersom det handlar om program som installeras på den egna datorn är det inte möjligt att göra något systemneutralt. Det skulle förutsätta att databaserna ligger på en server och att man använder sin webläsare för att söka i den, men det är ju inte den lösning som finns idag.
 
Att göra en version för OSX är en resurs- och kostnadsfråga. Dagens program är (precis som ett av Sveriges större släktforskningsprogram) skrivet i Delphi, och det som krävs är att man gör en hyfsat stor renovering av programmet för att lyfta det till senaste version av Delphi plus att man måste byta verktygslåda från VCL till FireMonkey, samt testa på OSX förstås.

2014-11-30, 22:28
Svar #5

Utloggad Niclas Runo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-13, 11:49
    • Visa profil
Varför skulle det behöva ligga på en server bara för att det ska var systemneutralt?  Man kan ju ha t.ex en MySQL-databas på den egna datorn. Antar att du menar DisGen? Kanske är dags för både en uppdatering och uppfräschning av både databaser och släktforskarprogam de ser ut att ha passerat bäst före datum allihop vad gäller gränssnitt och grafik.
 
(Meddelandet ändrat av nruno 2014-11-30 22:29)
 
(Meddelandet ändrat av nruno 2014-11-30 22:31)

2014-11-30, 22:32
Svar #6

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1213
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:28
    • Visa profil
    • akewah.se
det är ju inte den lösning som finns idag.  
Det är ju det vi kritiserar och vill ha en systemneutral lösning när nästa skiva kommer.

2014-11-30, 22:37
Svar #7

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Hur har du tänkte att användaren skulle söka i mysql-databasen på ett systemneutralt sätt? Antingen gör man ett användarvänligt program (icke systemneutralt då) eller så får man tvinga folk att installera t ex WAMP eller annan lösning - hur det ser ut på OSX-sidan har jag inte en aning om.
 
Jag tror inte heller att förbundet är så pigga på att släppa databasernas innehåll i ett alltför lättillgängligt format.
 
Jag tror inte att det är en bra idé att tvinga en normal användare av t ex dödskivan att installera mysql.  
Istället använder man då en inbäddad databas, t ex sqlite, och då blir det inte längre systemneutralt - sökprogrammet måste skrivas för resp OS. Här kan man givetvis använda en miljö som gör att man kan bygga program för olika OS ur samma källkodsbas, och det var ju det jag sa. Men man är alltså inte där idag, och då krävs det en kostnad för att ta sig dit.
 
(Ja, jag menar Disgen.)

2014-11-30, 22:40
Svar #8

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Åke Wahlqvist: det är ju inte den lösning som finns idag.
Det är ju det vi kritiserar och vill ha en systemneutral lösning när nästa skiva kommer.
Jo, man kan vilja ha mycket, men någon måste betala utvecklingen på ett eller annat sätt. Därmed måste det prioriteras mot annan utveckling, och det är det som är förbundsstyrelsens huvudvärk.

2014-11-30, 22:49
Svar #9

Utloggad Niclas Runo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-13, 11:49
    • Visa profil
Men då är ju en bättre lösning att göra de sökbara via webben som du själv skrev då kommer alla åt de. Vad är det för annan utveckling som slukar pengar?

2014-11-30, 23:09
Svar #10

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Att göra någon webbaserad lösning har diskuterats ganska länge, men för befolkningsskivorna finns vissa principiella problem, alltså att man har fått ut materialet under villkor som gör att man kan publicera dem på en CD/DVD men inte på en internetsajt.
 
Annars skulle det ju lösa många problem, som t ex att hålla databaserna uppdaterade med rättelser. Förutom det här med PC/Mac då. Plus att det skulle gå att söka i telefonen eller från en platta. Å andra sidan skulle vi konsumenter få betala ett abonnemang snarare än att gå och köpa en skiva.
 
Dock måste även en webbaserad lösning utvecklas, eftersom man inte har den idag. Här blir det lite intressanta problem med lastbalansering skulle jag tro, eftersom en enskild server nog inte räcker till. Men sådant går att lösa. Dagens lokala lösning har också väldigt bra prestanda, och en serverlösning blir nog en aning långsammare men det kan man troligen leva med.
 
Prioritering av pengarna blir det hur som helst. Det finns alltid fler idéer än vad det finns pengar, så är det bara...

2014-12-01, 07:28
Svar #11

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:41
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Lägger man databaserna på webben är det nog fler som inte kommer åt dem idag än de Macanvändare som inte kan använde dem. Nätet är faktiskt inte utbyggt särskilt bra i Sverige än...

2014-12-01, 08:22
Svar #12

Paul Bergström

Niclas,
 
Först något som kanske kan hjälpa dig i din situation. Kolla denna sida http://wiki.winehq.org/MacOSX  
 
Den kan kanske hjälpa dig att få wine i din Mac som är en typ av emulgator som gör att Windowsprogrammen tolkas såsom de kördes i Windows. Lycka till!
 
Sedan håller jag med några av skribenterna ovan att det är tragiskt att inte skivorna kunnat göras systemneutrala, men det är ju inte första gången man ser samma fenomen. Personligen tror jag också att symbiosen mellan att kunna upphovsrättsskydda materialet i Windows med dels det som systemregistret erbjuder kombinerat med licensnyckel och eventuell kontroll över nätverk, är det som gör att många utgivare hoppar t.ex. Linux. Har inte riktigt koll på hur detta fungerar i Mac.
 
/Paul

2014-12-03, 08:26
Svar #13

Carl Szabad

Sverige har idag något som är världsunikt, en obruten serie av alla avlidna för de senaste 113 åren, lätt tillgångliga i den egna datorn. Även befolkningsskivorna med deras komplexa sökmöjligheter är unika för Sverige. Något liknande känner jag inte till någon annanstans i världen. Men varje gång det kommer en ny befolkningsskiva eller version av Sveriges dödbok kommer även frågan Varför finns det inte ....
 
Men nu finns det inte versioner för alla operativsystem, bara för det allra vanligaste. Förklaringen finns dels här ovanför i inlägg av Daniel, men jag har även svarat här varför det inte är praktiskt görbart med en webblösning, för vilken gång i ordningen minns jag inte.
 
Den som har en dator med annat operativsystem kan oftast installera en Windowsemulator för att köra Windowsprogram. Annars kostar en ny Windowsdator ett fåtal tusenlappar och begagnade kan man få för nästan ingenting.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2014-12-03 11:33)

2014-12-03, 11:05
Svar #14

Paul Bergström

Carl,
 
Det är naturligtvis både unikt och glädjande att detta material existerar, men kom inte och påstå att det inte skulle vara praktiskt görbart. Rådande situation grundar sig givetvis på val som utgivaren gjort.
 
Det är också glädjande att dessa skivor trots sina förmenta begränsningar går att köra i andra operativsystem. Tyvärr innebär det lite extra bök som kanske inte alla mäktar med, dock tror jag att för de flesta användare som mognat i sin datoranvändning, är det inte aktuellt att gå tillbaka till Windows.
 
/Paul

2014-12-03, 11:16
Svar #15

Carl Szabad

Jo, jag påstår att det inte är praktiskt görbart på de grunder jag redovisade i den andra diskussionen. Och det är naturligtvis Windows-användarna som är omogna, enligt dig.

2014-12-03, 11:29
Svar #16

Utloggad Bo Almquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2015-10-27, 16:39
    • Visa profil
Föreslår att ni stänger den här tråden nu, börjar hamna på en tramsig  och alltför låg nivå.
Plus att pajkastningen, som några Mac-användare nu startat, leder ju definitivt inte någonstans annat möjligtvis lätta suckar bland oss övriga läsare.
 
Med vänlig hälsning
Bo Almquist

2014-12-03, 18:46
Svar #17

Utloggad Niclas Runo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-13, 11:49
    • Visa profil
Bo Almquist  Enligt ditt sätt att se är tråden på en tramsig och alltför låg nivå och att vi Mac-användare ägnar oss åt pajkastning. Kan du ge några exempel? OM du själv kör Windows är du ju inte berörd och behöver inte läsa tråden.  Bara för att ämnet tydligen inte intresserar dig så intresserar den säkert alla som kör andra operativsystem. Problemet är ju igentligen vidare än Mac OSX. Nu har ju t.ex många en läsplatta t.ex. Jag kör samma  
släktforskningsprogram på min bärbara dator, läsplatta och telefon och synkar via molnet. Det skulle vara en fördel att komma åt dessa databaser även via plattan.
Carl Szabad Det skrev jag ju själv i mitt första inlägg installera extraprogram för att kunna köra Windows på Mac.  Förövrigt är inte problemet så jättestort för mig eftersom jag har runt 7-8 PC som kör Windows hemma.  Det skulle vara intressant att veta hur hur många procent av släktforskaran som kör respektive operativsystem och hur många som skulle byta från Windows om de program och databaser de använder fanns till de andra. Har det gjorts någon sådan undersökning?
 
(Meddelandet ändrat av nruno 2014-12-03 18:55)

2014-12-03, 18:46
Svar #18

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Den som har en dator med annat operativsystem kan oftast installera en Windowsemulator för att köra Windowsprogram. Annars kostar en ny Windowsdator ett fåtal tusenlappar och begagnade kan man få för nästan ingenting.  
 
Det där var väl ändå ett ganska provocerande och dåligt svar  Jag tänker själv inte ge mig in i någon meningslös min musik är bättre än din-argumentation och förespråkar varken Windows eller Mac rent generellt men de flesta vill nog inte köpa en ny dator bara för att kunna använda en CD-skiva eller något program. De tusenlapparna kan man ha roligare för och onödig konsumtion bör inte uppmuntras. Däremot får man ju även som Mac- eller *x-förespråkare ha full förståelse för att det ofta av naturliga skäl saknas resurser och/eller kunskap när det handlar om mindre kommersiellt gångbara produkter. Sen finns det ju en anledning till att Microsoft-produkter är mer eller mindre bannlysta i startups idag
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-12-04, 08:23
Svar #19

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Vincent, lägg ner! Det är väl helt och fullt förståeligt att en som lägger ner tid på att fixa detta gör det i den miljö han/hon själv har?! Och som Carl skriver så har Mac gjort stora framsteg på marknaden de senaste åren, men visst är Windows fortfarande marknadsledande?! Så ordna Windowsdator eller låt bli. Det är ditt/ert val! Klaga inte på Carl m flera. Det är dåligt, inte Carls svar.

2014-12-04, 18:06
Svar #20

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Mats, läs mitt svar igen så kanske du förhoppningsvis inser att det inte var fullt så enkelspårigt och korkat som du vill få det att framstå som
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-12-05, 17:00
Svar #21

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Vincent, möjligen fick du lite ut för andras kommentarer. Om du var ironisk så fattade jag inte det och ber dig om ursäkt!  
Jag är innerligt less på alltför mångas osakliga kritik av personers (likt Carl) engagemang här på Anbytarforum!

2014-12-13, 09:25
Svar #22

Utloggad Niclas Runo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-13, 11:49
    • Visa profil
Nu tar du väl i Mats? Jag tolkar flera inlägg i den här tråden som man inte ens ska få diskutera frågan. Det verkar inte vara speciellt högt i tak i Släktforskarförbundet. Det är ju ingen personlig kritik mot Carl utan en diskussion om varför en mängd personer utestängs från databaserna (Ja jag vet att man kan installera windowsemulatorer och liknande). Det kanske finns andra som har möjlighet att konvertera till Mac OSX/ Linux/Unix som läser det här?

2014-12-13, 10:22
Svar #23

Utloggad Christer Rahmqvist

  • UCR43
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 347
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 11:16
    • Visa profil
    • Välkommen till Christers hembygds och släktsida
Läser inläggen med stigande förvåning.
Naturligtvis ska alla ha och få framföra sin åsikt. Men lite förvånad/förundrad blir man av vissa Mac-nissarnas inställning. Jag antager att om man köpt en dator och sedan väljer operativsystem, Mac/Linux/Win eller vad som så har man förhoppningsvis här som i många andra tillfällen i livet vägt för och nackdelar innan man beslutat sig för det ene eller det andra (operativsystemet). En nackdel med Mac är att allt som är anpassat till ex Win går ej att använda rakt av och detta kan väl knappast komma som en total överraskning, eller? Så det vore klädsamt om man bara som vissa gjort framför sina önskemål sakligt och hoppas på ev framtida förbättring/förändring, övriga inlägg hör nog bättre hemma i avdelning-ämne sandlådan.
UCR43

2014-12-13, 10:23
Svar #24

Carl Szabad

Niclas! Jag har ofta funderat över varför vissa Mac-användare gärna ser sig själva som offer. Programvaror som inte fungerar utan hjälpmedel i en Mac ska omgående konverteras till den miljön, oavsett vilka resurser som krävs och oavsett om det ändå fungerar med ett hjälpprogram. Jag utgår från att det finns mängder med Macspecifik programvara som vore smaskens att få i Windowsmiljö, men jag har inte stött på samma fenomen den vägen. Den som behöver Macspecifik programvara skaffar sig en Mac!
 
Naturligtvis är ingen utestängd från databaserna, men man måste ha den utrustning som krävs för att läsa dem. Det är inte konstigare än att man måste ha en telefon och ett telefonabonnemang för att kommunicera med människor långt bort.
 
Jag tycker jag har försökt förklara läget i detalj, men om någon ännu inte förstått svarar jag gärna på konkreta frågor igen.

2014-12-13, 11:35
Svar #25

Utloggad Niclas Runo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-13, 11:49
    • Visa profil
Carl > Jag ser mig inte som ett offer eftersom jag har mycket stora datorkunskaper och jobbat med IT i över 30 år och klarar de flesta problem man kan stöta på. Om du vill ha en Mac vs Windows diskussion gärna för mig. Att jag valde Mac var inte p.g.a programvara utan mer att jag behövde rejält längre batteritid på den bärbara i kombination men bra skärm och låg vikt. Flera inlägg här i tråden är ungefär som att våra vägar bara skulle fungera och byggas för Volvobilar för det är det som de flesta kör.
 
Christer Windowsnörd? Varför är du så nedlåtande mot de som valt ett annat operativsystem det vore klädsamt om du slutade med det? Nej det kommer inte som en överaskning. Jag har väntat i ett antal år utan att säga något eftersom jag hoppades på en förändring. Nu har jag framfört min åsikt att databaserna borde göras systemneutrala så man kan ha de på sin läsplatta, telefon, dator eller vad man nu har.

2014-12-13, 11:42
Svar #26

Carl Szabad

Niclas! Varför beskriver du dig då som ett offer? Och det är inte jag som dragit igång diskussionen om Mac kontra Windows, det var du. För mig är det helt egalt, jag använder själv det redskap jag behöver för att få ut det jag vill.

2014-12-13, 11:49
Svar #27

Utloggad Niclas Runo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-13, 11:49
    • Visa profil
Jag beskriver mig inte som ett offer då har du tolkat mina inlägg fel. Lite svårt att göra ett inlägg om Släktforskarförbundets databaser utan att göra en jämförelsen att det finns för Windows men inte till Mac

2014-12-13, 12:32
Svar #28

Carl Szabad

Det här känns som en slinga. IF NOT GOTO 3 december kl 08:26.

2014-12-13, 14:56
Svar #29

Paul Bergström

Har fortsatt att följa diskussionen i denna tråd och menar att man kan koka ner det hela till några få slutsatser och frågor.
 
Först så kan jag tycka att det är all idé att skilja på programvara och information i den här diskussionen. Om nu utgivaren anser sig enbart vilja utveckla programvara för Windows så är det givetvis dennes fulla rätt. Man kanske inte vill ta de extra kostnader som övrig utveckling ger. Den får dock själv också svara för de konsekvenser detta får t.ex. att det finns folk som inte är nöjda med detta val.
 
Nästa spörsmål är då informationen i sig. Här har då utgivaren ett nytt val. Vill man binda informationen till programvaran så att den enbart blir tillgänglig via utvecklad medföljande programvara eller vill man hålla informationen öppen så att envar själv har valet att utveckla programvara även för andra plattformar?
 
Här är det tydligt att utgivaren valt att även här stänga dörren till övriga plattformar trots att det i sig inte hade medfört några som helst ökade utvecklingskostnader. Svaret står nog att finna på andra sidan bokföringsbladet. Om informationen hade varit fritt tillgänglig, t.ex. i på CD:n medföljande SQL-databaser, så hade risken varit uppenbar att informationen ganska snart mångfaldigats och varit fritt tillgänglig på Internet. Detta hade i sin tur påverkat försäljningssiffrorna neråt.
 
Därför så är slutsatsen ganska enkel. Dödboken finns enbart för Windows och enbart i programvaruspecifika databaser eftersom det är den säkraste vägen att trygga immaterialrätten till verket.  
 
Egentligen knyter denna diskussion i vissa delar an till Ett bättre Anbytarforum » Problemlösning som också rullar på i dessa dagar. Det finns ju en lite lustig inneboende konflikt mellan att genom öppna communities typ Anbytarforum eller annat communitybaserat informationsinsamlande och sedan skapa produkter i stängd kod.
 
Det poängteras den goda tanken att ha allt öppet sökbart (dvs utan medlemskap eller särskild programvara) och öppet tillgängligt för så många som möjligt (åter igen utan medlemskap eller särskild programvara) så som det fungerar på Anbytarforum - ett upplägg som med öppenhet som grund siktar på att kunna vara så många som möjligt till gagn (till skillnad från t.ex. stängda Facebook-grupper), men när det handlar om t.ex. Dödboks-CD:n så är det av någon anledning inte lika viktigt med öppenhet längre - att kunna maximera antalet användare blir sekundärt. Nästan som en Facebook-grupp för de som har Windows.
 
Avslutningsvis vill jag också säga att jag tror inte det hade sett ett smack annorlunda ut om det vore omvänt läge mellan Windows och Mac. Då hade Windows-användarna i stort sagt det som Mac-användarna säger nu för även om Mac rent tekniskt är besläktat med flera öppna system (t.ex. Linux, BSD,Illumos) så är det om möjligt än mer proprietärt än Windows.
 
(Meddelandet ändrat av pabe1250 2014-12-13 15:23)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna