ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Registrering av excerpter mm  (läst 521 gånger)

2002-07-10, 20:49
läst 521 gånger

Utloggad Jan-Henrik Marinder

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-02-24, 15:53
    • Visa profil
Har någon ett bra förslag på registrering av excerpter och kopior? Jag är inne på att använda  Excell men jag vill gärna ha flera bra sökmöjligheter. Jag tycker det skulle vara bra att kunna söka på namn, årtal och socken. Kanske Access eller något annat databasprogram är bättre?

2002-07-14, 21:32
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Personligen så tycker jag att Excel är OK. Man kan använda sig av funktionen Autofilter och med den göra urval i respektivk kolumn. För till exempel register till födda vigda och döda är detta fullt tillräckligt.
 
Anders Ryberg

2002-07-15, 12:20
Svar #2

Stefan Andersson

Hej!
 
Excel är utmärkt om det inte är alltför omfattande material, vid större datamängder är access att rekommendera.
Vad som är stora datamängder kan vara svårt att definiera men om det grovt uttryckt skulle vara 20,000 - 25,000 rader i Excel så tror jag det blir tungt.
Du kan alltid börja med Excel, växer det kan man alltid flytta det till t.ex. Access.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna