ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ortsangivelser  (läst 1216 gånger)

2000-11-01, 09:44
läst 1216 gånger

Eva Ström

Hur är det lämpligt att formulera ortsangivelserna (i t.ex. Min Släkt)? Jag har efter en del klurande kommit fram till att modellen från det stora till det lilla fungerar bäst för mig, eftersom jag då får en strukturerad lista på orter att välja bland. Dvs. länsbokstav-socken-by-gård-torp i den ordningen.
 
Men jag har förstått att det är en ganska ovanlig lösning: de flesta tycks använda modellen socken-länsbokstav-by-gård-torp. Nackdelen med denna modell är att ortslistan i dataprogrammet då sorteras alfabetiskt efter sockennamn, inte efter länsbokstaven i förstone.  
 
Min modell med länsbokstaven först tycks t.ex. inte alls fungera när jag sänder in DISBYT-bidrag, utan DISBYT tolkar mina ortsangivelser helt uppåt väggarna.
 
Måste jag ge mig för majoriteten? :-) Dvs. placera socknen först? Finns det någon annan som har funderat i de här banorna? Vilket är en lämplig modell att använda?

2000-11-01, 09:58
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det absolut vanligaste är gård, by, socken och ev. länsbokstav om man gillar dem. Mest logiskt tycker jag. Sedan bör programmet kunna generera listor sorterade på andra sätt.

2000-11-01, 11:31
Svar #2

Bernhard Granholm (Bkvg)

Eva.
Gå in på MinSläkts hemsida och anmäl dina synpunkter där. Jag vet att man för nästa version överväger att föra in möjligheten att vända på nivåordningen (gård-by- ... -land) på samma sätt som man kan vända på förnamn-efternamn i sorteringsordning. Det vanligaste är att börja med den lägsta nivån först.
 
Det kan vara värdefullt för programmakaren att få del av dina synpunkter.

2000-11-01, 13:00
Svar #3

Eva Ström

Hej igen!
Jag har i dag redan skrivit till Henrik Dannberg som gör Min Släkt. I Min Släkts gästbok på webbplatsen finns ett inlägg från 3 aug i år som är inne på precis samma linje som mig med från det stora till det lilla.  
 
Fördelen -  och nackdelen? - med Min Släkt i det här avseendet är ju att man kan lägga upp ortsangivelserna precis hur man vill. Så egentligen är det nog av underordnad betydelse hur programmet konstrueras. Grundfrågan kvarstår dock; hur bör jag själv lägga upp det?

2000-11-01, 16:29
Svar #4

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:58
    • Visa profil
När det gäller ortsangivelser kan man ju välja mellan att ange landskap istället för län. Fördelen med detta är bl.a. att landskapsgränserna har längre historiska rötter och är stabila, i motsats till länsgränserna. Bara de senaste åren har ju Skånes län och Västra Götalands län tillkommit, och flera län försvunnit.  
 
Och det kommer säkert att bli fler förändringar i länsindelningen, i motsats till landskapsindelningen. Dessutom förekommer det ju att kommuner byter län. T.ex. bytte Mullsjö och Habo län för några år sedan. Detta medför att man måste sitta och byta länsnamn då och då, vilket känns lite onödigt.  
 
Dessutom känns det lite anakronistiskt att prata om att någon som levde på 1700-talet bodde i t.ex. Västra Götalands län, när det inte ens fanns då. Och vad skall man ange för länsbokstav för Skåne och Västra Götalands län?

2000-11-01, 18:58
Svar #5

Inger Gustafsson

Hej, Andreas!
 Mullsjö har aldrig bytt län, men uppgick i Jönköpings län när Skaraborgs län försvann (1997) Länsbokstaven för Västra Götalands län är O, alltså gamla Göteborgs- och Bohus län.
mvh/ Inger

2000-11-02, 07:06
Svar #6

Bernhard Granholm (Bkvg)

Det är och kommer att vara problem med länstillhörigheten. Det finns ju gränsförsamlingar där man tidvis fört två serier kyrkböcker, t ex Hishult (N och L) samt Nysund (T och S). (Jag har satt det huvudsakliga länet först). Men i och med att man enligt utbildad praxis skriver länsbokstaven inom parentes, så bör det inte bli några hierarskiska problem vid sortering av namnen. Även om man nu skriver gård, by, församling så kan man redan i flera program (och kommer i MinSläkt) att kunna sortera namnen i ordning församling, by, gård.
 
Grundregeln får väl vara att man skriver den tillhörighet församlingen hade när de registrerade personerna bodde där, vilket dock heller inte blir så helt konsekvent. Hur t ex göra med Närke-Värmland? Landskapsindelning vore egentligen det mest stabila, men eftersom kyrkans funktionärer levat med länsindelning och detta satt sina spår i kyrkböckerna, så får även vi väl leva med detta. Man är ju också inkonsekvent när man sorterar in bl a bohusläningar och skåningar från 1600-talet som svenskar.
 
Länsbokstäver, ja. För mig med en ålder, som gör att jag har dessa i ryggmärgen, är det naturligt men det måtte vara ett problem för yngre forskare. Och för kommande med de nyligen gjorda länsändringarna.  
 
Vi har ju även den kyrkliga indelningen med stift och den juridiska med härader, vilket inte heller sammanfaller med landskap eller län. Framtida forskare kommer även att få problem med kommunindelningen, som ju är tillhörigheten för oss nu levande. Disgen t ex har ju redan i sitt församlingsregister en kommunindelning som gällt från 1960-talet. Man kan här diskutera om inte häradsindelning vore riktigare. (Dock kommer kommunnamnet inte med i databasen). För församlingarna används SCBs kommunkod. Här anser jag att s k GEOKOD, som bygger på häradsindelningen vore att föredra. Dock är inte ens denna tidsmässigt heltäckande eftersom även häradsindelningen har ändrats.

2000-11-02, 10:17
Svar #7

Eva Ström

Diskussionen har stundtals dragit iväg på ett litet sidospår. Om jag inte missminner mig så har diskussionen om län eller landskap redan förts i något annat forum här. Just den diskussionen kanske kan fortsätta där? Den i sig har ju också föga med datorprogrammen att göra.
 
Min fråga gällde mer om man ska välja från det stora till det lilla eller tvärtom, när man lägger upp ortsangivelserna i sitt dataprogram, och jag efterlyste erfarenheter från andra släktforskare.

2000-11-02, 20:00
Svar #8

Bernhard Granholm (Bkvg)

Eva.
Jag håller med om att det blivit sidospår.
 
Svaret på frågan (som jag väl antytt tidigare) att jag håller på från det lilla till det stora vid inmatning. Däremot vill jag ha tvärtom vid sorterad utskrift. Jag tror också att det är gängse praxis. Åtminstone Disgen och Holger tillämpar denna princip.  
 
Jag har f n problem med att hämta mtrl från en MinSläkt-användare som skrivit från det stora till det lilla. Men förhoppningsvis skall detta problem vara löst i kommande version enl både din och min kommunikation med Henrik Dannberg. Problemet enligt Henrik är om länen skall vara med i sorteringen, men om dessa skrivs inom parentes och programmet skrivs så att det ignorerar dessa, så bör det fungera.
 
F n kan jag lösa problemet genom att gå t ex via Holger, men då riskerar jag att få vissa notiser förvanskade.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna