ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur ta bort kopior av personer i en databas /Gedcom fil ?  (läst 942 gånger)

2007-03-29, 15:52
läst 942 gånger

Lars Fredriksson

Jag använder mig av släktforskningsprogrammet Holger och har nu verkligen gjort bort mig genom att importera en backupfil av min databas när den redan var öppen. Detta gjorde jag 2 ggr. Resultatet blev att samma person finns nu i min databas 3 ggr. Jag har letat på nätet efter något program som kan ta bort alla kopior automatiskt utan att jag själv manuellt behöver ta bort dem en och en. Min tanke är att exportera hela databasen till en Gedcom fil och låta något program rensa upp i röran. Databasen ska innehåll runt 1090 personer men innhåller nu idag 3 x 1090 = 3270 personer :-) Jag har ingen lust att leta fram varje kopia för sig och göra delete eller göra en helt ny databas.
 
Finns det någon som kan tipsa mig hur jag ska göra eller om det finns nåt bra program som gör detta jobb ??
 
Hälsningar Lars

2007-03-29, 16:36
Svar #1

Utloggad Jan Lindh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2023-12-15, 13:18
    • Visa profil
    • www.stenbanken.com
Hej Lars,
jag har inte Holger, men går det inte skapa en ny tom databas och importera din backupfil EN gång :-)
 
Mvh
Janne

2007-03-29, 20:03
Svar #2

Lars Fredriksson

Hej Janne,
 
Jovisst kan jag det men jag glömde nämna en väsentlig sak; mina backup'er har redan från början en avsaknad av födelse och dödsdatum och bara årtalet korrekt skrivet. Då jag inte har följt Holgers standard till datumformat så skriver den om det i sina backuper med ../.. samt korrekt årtal. Dag och månad blir skrivet med endast punkter.... Så då står jag ju i ruta ett igen med dessa backup'er.  
 
Däremot har jag en korekt HTML formaterad version som jag har publicerat på nätet men där vet jag heller inte om det finns nåt program att exportera tillbaks till Gedcom.
 
Jag testade programmet Min Släkt men den kunde bara via sin verktygsmeny identifiera alla kopior men ej ta bort dem automatiskt. Det fick man göra själv, manuellt, en i taget....
 
Tänk om man kunde hitta ett program som kunde rensa bort dessa kopior med bara en knapptryckning!
 
Hälsn Lars

2007-03-30, 06:20
Svar #3

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Lars
Jag har jobbat med Holger sedan det kom. Jag gör inga backup filer på materialet. Jag anser att det är livsfarligt. Jag har ingen kontroll över det som användare. Jag sparar databasen med jämna mellanrum som en säkerhetskopia på min externa hårddisk samt döper om den mappen till; exvis bas-2007-03-25, dvs den sparade dagens datum. Sedan låter jag det finnas minst 4-5 sparade baser hela tiden. Skulle det bli fel i den aktiva basen, så kan jag gå tillbaka till en tidigare version, som är en ren kopia utan någon backuppåverkan. Backup har jag aldrig använt mig av utan i stället sparat en ren kopia av materialet på ett extern enhet eller CD-skiva.
Jan-Christer

2007-03-30, 13:16
Svar #4

Lars Fredriksson

Tackar för tipset Jan-Christer, jag har faktiskt börjat med detta precis som du beskriver. Verkar som sagt att vara det bästa alternativet.
 
Tyvärr så står jag idag i ruta ett med en heldålig backup men jag får väl bita i det sura äpplet och registrera om alla mina nästan 1100 poster.  
 
Lars

2007-03-30, 16:08
Svar #5

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Lars
Även jag stod på ruta ett, när jag bytte system från Comendore64 till PC. Det var jobbigt, flera tusen poster som tog några år att skriva in/om. Tursamt hade jag papperskopior, vilka jag har kvar i dag ifall det skulle ske igen?
Jan-Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna