ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 21 juli, 2009  (läst 2667 gånger)

2009-07-17, 21:22
läst 2667 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godkväll på er!
 
Idag hittade jag ytterliggare ett frågeforum (familjeband)där det ställs vanlig frågor om anor och liknande. Först som sist: jag är i detta fall för en centralisering när det kommer till frågeforum gällande släkforskningsfrågor. Vi har ju i Rötter en väldig kunskapsbank, både lagrad på server (den har väl blivit säkrare nu?) och då även bakom tangentbordet. Visst finns det olika upplägg på de olika forumen, och självklart kan inte alla gilla ex. minimjölk men släktforskningen blir så splittrad i Sverige på detta vis!
 
Och jag vet att vissa var före Rötter, och i andra fall har det varit som en motreaktion mot annat (behöver ingen mer förklaring tycker jag bland rosepedemin som sprider sig just nu, smaka doften istället). Det pratas olika bra plattformar och annat tekniskt, och visst är det bra. Men det är ju innehållet som räknas! Sedan har vi ju olika regionala forum, vilket vid ett första påseende verkar bra/bäst. Men vi anväder ju datorn med Internet och då spelar ju det inte någon roll var man sitter! Och tack vare detta så har ju släktforskningen i de flestas fall gått framåt, tack vare att det finns någon person i Sverige som kan sin region och då svarar på en fråga.  
 
(har själv varit ute på ett annat forum, men tyckte att det splittrades upp så)
 
Men självklart får man öppna hur många forum som helst, men förklara gärna fördelarna med det! För inte kan det väl vara prestige, eller vi kan också.
 
Ta nu inte detta som kritik till de olika forum och de som driver dessa, utan som ..... tja, vad vet jag! Kanske jag ser att samarbete, gemenskap och framåtseende underlättar betydligt om man vill göra något riktigt bra.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-07-18, 01:41
Svar #1

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Jag är nog helt fel person att förklara fördelarna med fri konkurrens och tänker därför avstå. Jag kan dock konstatera att det vore väldigt synd om det satt en expert på min favoritsocken vid ett annat forum som inte ser mina inlägg under Landskap » Gästrikland » Socknar » Valbo. Jag har ingen som helst lust att engagera mig i andra forum när Anbytarforum fungerar så bra. Blir det för många konkurrenter kan det få negativa konsekvenser genom att färre forskare svär trohet till Anbytarforum och slösar bort sin tid på andra forum.

2009-07-18, 07:07
Svar #2

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Genom att Släktforskarförbundet införde den obligatoriska avgiften för att delta i Anbytarforum (även för att svara på frågor) så blev det ett uppsving på nya släktforskarforum som kunde nyttjas utan avgift. Utan denna avgift hade en del av de konkurrerande forumen aldrig startat. Jag själv vägrade att betala för att svara på frågor och deltog därför i andra forum.  
När äntligen Förbundsstyrelsen tog sitt förnuft till fånga och upphörde med den knappast lönsamma avgiften (höga dministrationsavgifter som aldrig redovisades), kanhända att Anbytarforum blir den riktigt stora släktforskarforumet igen men det är några förlorade år. (Jag har protesterat mycket högt mot avgiften i flera sammanhang.)

2009-07-18, 10:26
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Det ena utesluter inte det andra. En mångfald är bra om det driver fram kvalité och omhändertagande av de medverkande i forumen. Eftersom det finns olika forskningsområden leder detta automatiskt till att grupperingar bildas för särintressen (ex. ett Vallon- och smedforskningsforum, G-gruppens forum på yahoo om tysk forskning, Scangen för skånsk forskning mm). Splittrat innehåll och konstig struktur, förutom personkonflikter, i de olika forumen gör dock att man i längden kanske ryggar för att medverka (obs! inga av de nämnda forumen har jag haft erfarenhet av detta - tänker på vad som skett i Anbytarforum). Jag har liksom ovannämnda tittat runt på några olika släktforskarforum som finns och sett en ojämn kvalité. En del frågediskussioner (som på Proveniens) är väldigt roliga och intressanta att läsa men blir oftast dagssländor som är svåra att hitta i. För mig är medverkandet i frågediskussionerna delvis att försöka bygga en gemensam kunskapsbank för dåtid, nutid och framtid, inte en avancerad split-vision-chatt  (även om det ibland är svårt att komma ifrån dylikt). Det är viktigt att forumansvariga tänker på att frågestrukturen går att hitta lätt i och även att följa (annars är det inte en stringent diskussion utan många i en).
 
Anbytarforum är det riktigt stora släktforskarforumet, men dess struktur är inte det bästa i jämförelse med andra. Här finns också en anledning, förutom avgiftshistorien och personkonflikter, varför Anbytarforum tappat vissa aktörer. Jag vill fästa läsarnas blick på hur Jörgen Tollessons Arkivguidens forum ser ut, som i mitt tycke, faktiskt har ett bättre upplägg på sockenrubrikerna med dess underavdelningar för olika diskussioner. Idag tenderar ett inlägg att drunkna i andra och det är svårt att följa en enskild fråga under en socken med många inlägg (jfr t ex. Anbytarforum » Landskap » Småland » Socknar » Vissefjärda  och Anbytarforum » Landskap » Småland » Socknar » Torsås (H) där det råder rena vilda western sedan flera år - hur gör man för att hitta en röd tråd utan att läsa igenom tusentals ovidkommande inlägg?).  Jag har påtalat denna osunda frågestruktur förr för Släktforskarförbundet då Ted Roswall satt vid rodret på skutan men inte fått något gensvar, tvärtom, man ansåg det var bra som det var. Kanske kan man nu ändra åsikt vid jämförelse och anamma bra saker som konkurrenterna/medspelarna, har. Några tankar.
 
(Meddelandet ändrat av niclas 2009-07-18 10:27)

2009-07-18, 13:04
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Någon kanske skulle samla länkar till alla frågor på olika forum, i en gemensam nytt senaste dygn?

2009-07-18, 16:07
Svar #5

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Jag har tagit en titt på Arkivguidens forum för att av nyfikenhet se om något har skrivits om min favoritsocken Valbo. Jag kan konstatera att jag inte har gått miste om någonting. Den enda diskussion som förts om Valbo handlar om en resandesläkt med tveksam koppling till Valbo som även har förts i Anbytarforum. Jag har till och med mottagit ett e-postmeddelande från frågeställaren med en önskan om att få gåtan löst. Jag är nu ännu mer övertygad om att konkurrens är skadlig och endast medför dubbelarbete. Dock instämmer jag i att Anbytarforum kan göras mycket bättre, jag ställer mig frågande till avdelningen övriga släkter som med fördel kan stängas. Diskussioner rörande släktnamn som bärs av mer än en släkt borde istället föras under socknar. Det nuvarande upplägget uppmuntrar dubblerade diskussioner. Jag har ingen insyn i Släktforskarförbundet men antar att styrelsen väljs demokratiskt och därmed får vi acceptera alla tokiga beslut som tas tills nästa styrelse väljs.

2009-07-18, 19:30
Svar #6

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jimmy!
 
Citat;
 
och slösar bort sin tid på andra forum...!
 
Det var rätt magstarkt! Vem är du att avgöra huruvida jag slösar bort min tid?
 
Helene

2009-07-18, 21:05
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
...jag ställer mig frågande till avdelningen övriga släkter som med fördel kan stängas. Diskussioner rörande släktnamn som bärs av mer än en släkt borde istället föras under socknar.
 
Sockendiskussionerna är redan svåra att överblicka, som Niclas påpekar ovan. Jag är av helt motsatt inställning till dig gällande släkter, och tycker att den avdelningen många gånger används för sällan. Det är betydligt oftare aktuellt att flytta något dit än att flytta något därifrån till sockendiskussioner.
Men jag är ju part i målet som moderator för Släkter!

2009-07-18, 21:47
Svar #8

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Alla disponerar naturligtvis sin tid som de själva vill. Jag tänkte nog för mycket på min egen situation, att tiden inte räcker till allt jag vill göra. Problemet med släktavdelningen är att det finns så många olika släkter med samma namn, efter ett tag orkar man inte ens läsa de nya inläggen även om ett släktnamn skulle förekomma i den egna släktforskningen.

2009-07-18, 22:27
Svar #9

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Det var roligt att det blev lite respons på tråden!
 
Och utan att änns ha sökt så fann jag ytterliggare ett forum som då var knuten till en kommersiell produkt. Och då vet jag ändå inte vad som finns mer i Sveriges land.  
 
Borde det inte finnas en länk på Anbytarforum till alla dessa frågeforum (tänker då inte på någon förenings lilla frågespalt) utan de något större. För vad som redan sagt så finns de ju, vad vi/jag än tycker om det. Vissa av dessa forum är ju väldigt informativa när det handlar om deras region. Eller vi kanske skall börja rabbla de här? Några finns ju redan omtalade på forumet men inte samlade. Finns det frågeforum över hela landet tro?
För vi vill väl utveckla slälkforskningen i Sverige?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-07-19, 01:20
Svar #10

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Borde det inte finnas en länk på Anbytarforum till alla dessa frågeforum ja och varför sätter inte ICA upp en stor karta på sin anslagstavla med körhänvisningar till COOP och Willys? Enda anledningen till att en sådan länk läggs upp på Anbytarforum skulle i så fall vara för att ingen skall favoriseras framför en annan, det har ju redan nämnts några forum här.

2009-07-19, 02:55
Svar #11

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Jag upptäckte nyss till min häpnad att första inlägget under Valbo i Anbytarforum postat torsdagen 11 februari 1999 - 21:16 är detsamma som jag diskuterat ovan om Arkivguidens forum. Finns det verkligen ingen som kan hjälpa frågeställaren efter 10 år?

2009-07-19, 07:55
Svar #12

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godmorgon!
 
Hej Jimmy, Fast nu undrar jag om det inte var sent när du skrev ditt inlägg: ja och varför sätter inte ICA upp en stor karta på sin anslagstavla med körhänvisningar till COOP och Willys?  
Sist jag var inne i dessa affärer fick jag i alla fall betala det jag ville ha. Det är ju liksom deras affärside, eller hur? Och att då inte lägga upp en karta blir då rätt naturligt! Men de olika länkarna jag pratar om tar ju inte betalt, och det finns ju heller inget egensyfte med att vara knuten till just bara en.
 
Jag förstår din tanke men jag håller nog inte med när det gäller nästa heller: Enda anledningen till att en sådan länk läggs upp på Anbytarforum skulle i så fall vara för att ingen skall favoriseras framför en annan, det har ju redan nämnts några forum här. Min tanke just med att länkar skall bli synliga är just för att underlätta för oss släktforskare att finna vårat material, var det än befinner sig. Det intressanta är tycker jag själv i alla fall är att de senaste tre dagarna har jag funnit flera frågeforum med för mig helt okända forskare (vid ett första påseende). Jag har inte gått något djupare in och tittat vilka de är, eller frågans svårighetsart. Hur hittar dessa människor dit? Skedde det när det kostade här? Frågorna kan bli många! Men jag finner det väldigt intressant! att man går till ett mindre forum utan specialkompetens.
 
De forum jag själv har haft väldig nytta av finns i Blekinge och Båhuslän (en liten eftergift). Även om jag nu kanske inte ställer frågor där, så finns det information som jag hade behövt oerhört lång tid att försöka hitta. Likadant tänker jag när det gäller övriga landet, det kanske finns liknande på fler ställen? så även om inte just jag har anor där, eller behöver söka information, så kanske det hjälper någon annan!
 
Så, allt för att underlätta för oss forskare måste ju vara rättesnöret vi jobbar efter! Hur man sedan gör, det är en annan sak.
 
För kan vi inte få bort dessa forum (om man skulle våga tänka tanken)så samarbete är min starka övertygelse! if you cant beat them, join them tror jag det var.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-07-19, 11:02
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Problemet
Problemet är att frågor ställs och diskussion sker på många olika platser, och det är svårt att hålla uppsikt över alla ställen där något av intresse kan finnas.
 
Utvecklingens orsaker
1. Intresse och drivkraft hos de som startar forum. Skaparglädje. Tekniskt intresse. Tankar om framtida kommersiellt värde.
2. Allt enklare att starta forum. Är man missnöjd med forum A så startar man forum B.
3. Kommersiella sajter vill dra användare genom att ha ett gratis forum.
4. Användare väljer ett favoritforum de trivs med, och håller sig där.
5. Användare känner inte till att det finns alternativ.
 
Lösningar som inte kommer fungera
1. Försök att direkt stoppa andra forum.
2. Uppmana alla släktforskare att endast använda ett forum.
3. En samling länkar till alla forumsajter.
 
Lösningar som kan fungera
1. Acceptera att konkurrens är bra.
2. Samarbete mellan sajter.
3. En teknisk lösning som samlar länkar till enskilda frågor/diskussioner på olika sajter, så att släktforskaren genom att bevaka detta paraplyforum bevakar alla sajter som ingår i nätverket. (min idé igår 13:04)
 
(Meddelandet ändrat av zzz 2009-07-19 11:23)

2009-07-19, 13:35
Svar #14

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Anders
 
Du får gärna precisera 2:3, för kan just inte en samling länkar vara just ett samarbeta över gränserna där man talar om att B, C, D osv finns? som du nämner i 3:2. Och just när det kommer till 1:3 och 1:5 så är ju nu Anbytarforum gratis (men de kanske startade/engagerade sig under turbulensen här) och att de skulle missat Rötter verkar för mig lite otroligt.
 
3:3 skulle kunna vara en bra lösning om det går att genomföra!
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-07-19, 16:54
Svar #15

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Patrick,
 
3. En samling länkar till alla forumsajter.
 
Visst kan man ha det, och det finns väl redan här och var, men det löser inte problemet. Man måste ändå besöka alla dessa sajter, och det orkar man inte göra. Jag vet t ex att Familjeband har ett forum, men inte följer jag det.
 
3:3 skulle kunna vara en bra lösning om det går att genomföra!  
 
Tekniskt har jag nog ett hum om hur det ska gå till. Svårigheten ligger i att varje forum har byggt sin egen struktur, och superforumet måste jämka ihop dessa på något sätt. Man vill ju som användare kunna hitta diskussioner i det ämne man är intresserad av. Det duger inte med en lista med alla diskussioner i en enda följd. Tror jag. Brainstormar vilt!  Som du märker är jag lite sugen på att hitta på något själv (enligt min punkt 1.1)!
 
När det gäller 1.5 och att forum helt enkelt är okända tror jag det är vanligare än man anar. Förstås främst bland nya släktforskare, men du märker själv att du hittar nya hela tiden. Tyvärr har väl AF tappat lite statusen att vara det enda och största forumet så även AF kan missas. Bara för att man sedan får reda på existensen så börjar man heller inte omedelbart att använda det, om man har hittat ett annat man gillar.

2009-07-19, 18:04
Svar #16

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Rätt intressanta frågor. Jag driver ju själv två forum. Det första tillkom från början som en direkt reaktion på att Anbytarforum var för smalt. Där fick man inte diskutera kopplingen mellan anor och bevarade släktklenoder. Alltså startade jag ett forum där man fick diskutera det jag ville. Idag har sajten utvecklats och förändrats och jag tycker att vi kompletterar AF snarare än konkurrerar med AF.  
 
Den kommunistiska tanken att man ska kunna utnämna ett forum som överlägset de andra tror jag inte alls på. Mitt huvudargument emot är att människor är olika och tycker olika. Några tycker att AF är bäst, andra har andra favoriter. Fler och fler har ett knippe favoriter och använder dessa beroende på vilket behov man för tillfället har. Ungefär som att jag inte bara handlar i en av min stads matbutiker. Flera av de som finns är bäst någon gång.
 
Jag driver mitt forum utan något ekonomiskt utbyte. Jag tipsar gärna om diskussioner på AF och andra ställen och i min sajts länksamling kan man hitta flera konkurrerande sajter. Målet är inte att vinna någon tävling mellan olika forum, utan att utveckla den fantastiska hobbyn släktforskning. Och liksom i andra av livets områden tror jag att mångfald är bästa garantin för en positiv utveckling.
 
Om verkligen AF tillgodosett allas behov på bästa sätt hade det förmodligen inte funnits några alternativ. De alternativ som finns fyller en funktion, och ju bättre de gör detta desto livskraftigare blir de.

2009-07-20, 17:11
Svar #17

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej på er Anders*2
 
Jo, jag håller med er i att vi bör göra allt för släktforskningen. Det är bara så att vi har olika synsätt att tackla det hela. Sedan har jag sett att du A.E har en del andra rubriker till förfogande på ditt forum som tillför något mer än just den vanliga forskningen. Däremot har du nog missuppfattat något, Den kommunistiska tanken att man ska kunna utnämna ett forum som överlägset de andra tror jag inte alls på. Mitt huvudargument emot är att människor är olika och tycker olika Självklart håller jag med dig i detta, men det det var inte detta jag menade. Att samla frågor på ett ställe ser jag inte som något kommunistiskt eller att jag hävdat att forumet blir bäst för det. Ett forum blir inte bättre än vad intentionerna är, och visst är det så att här på Anbytarforum finns mycket att göra, helt klart!
 
MEN det underlättar om man som forskare går till ett ställe än sju ställen. Det är vad tråden handlar om, inget annat. Men om man nu söker efter Gais eller Öis (man gillar ju olika saker) så kan man (förmodligen) gå till fotbollsförbundets hemsida och hitta länkarna. Att då finna länkarna där ser jag som fullständigt naturligt, och att på motsvarande sätt tycker jag släktforskarförbundets policy borde vara (okey, man slåss om samma frågeställare och svarare) men så länge det inte finns pengar med så varför inte?
 
En tanke tar ju inte död på alla forum, självklart inte. Men upp med länkar då så folk kan hitta dessa forum. Det sitter ju ändå viss kompetens på dessa forum! I såfall får ju alla själva bilda sig en uppfattning vilket som passar bäst för var och en. Kanske finner de ett svar som de kanske inte löst annars. Idag är ju alla avgiftsfria vad jag kan se, av de jag funnit vill säga.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-07-20, 19:45
Svar #18

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
MEN det underlättar om man som forskare går till ett ställe än sju ställen.
 
Kanske det, men det skulle hämma utvecklingen. På ett ställe sker en utveckling, en tanke får leda till en lösning. De andra möjliga sätten får ingen chans.
 
På de sju ställena kan däremot olika utvecklingslinjer prövas. Olika tekniska lösningar, olika syn på regler och moderering, olika syn på struktur, olika syn på vad som är tillåtet och icke tillåtet, önskvärt och icke önskvärt.
 
Så jag håller nog fast vid min åsikt att mångfald är det som leder till det bästa resultatet i längden. Jag är själv glad att jag startade ett forum och jag har flera medlemmar som uttrycker glädje för det. På mitt forum åstadkommer vi något som inte varit möjligt eller tillåtet på AF. Jag vet också att de flesta av mina medlemmar - liksom jag själv - inte övergivit AF för det.

2009-07-20, 21:15
Svar #19

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Vi kan konstatera att detta är ett levande forum i och med en debatt om dess utveckling i alla fall! det är vi säkerligen överens om.
 
Fast om jag har en fråga av släktforskarart, så bryr jag mig inte om struktur eller liknande, jag vill bara få ett svar om det är möjligt. Allt annat är ju då egalt för mig. Däremot om jag börjar bli varm i kläderna i ett forum, kanske jag börjar titta på det du nämner, om jag trivs där.
 
Sedan som du skriver att dina forumsdeltagare trivs där, det tror jag säkert. Jag får intrycket att det är gemytligt där. Att man skapar gemytliga forum har jag inte uttryckt mig något om. Det är frågorna som hade underlättat för ex. nybörjare om de fanns på ett ställe (även oss andra, självklart).  
 
En fråga då: ställer du då frågor själv på ditt forum eller här, kanske både och?, alltså en ren forskarfråga? ingen kringvetenskap.
 
Att lägga ut länkar här till olika forum här, anser du att det är att öka mångfalden? eller att helt enkelt att underlätta för densamma.
 
Vänligen Patrick (som vill väcka debatt för släktforskningens utveckling på olika områden)
Vänligen Patrick : )

2009-07-20, 21:26
Svar #20

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Patrick, för mig handlar bra forum om väldigt mycket mer än att bara ställa en fråga och få svar. Släktforskning är för mig oerhört mycket mer än att byta anor.
 
Det händer att jag ställer frågor även på andra forum även om det oftast känns naturligast på mitt eget, samt att jag oftast får väldigt bra svar där.
 
Eftersom jag tycker att mångfald är bra, och eftersom jag inte ser flera forum som främst konkurrens så känns det som en självklarhet att tipsa de som besöker mitt forum om att det också finns andra. Den som t.ex. tittar efter nybörjartips på mitt forum kommer mycket snart att lotsas till Rötter och AF.
 
Jag tycker att det borde vara lika självklart med länkar på Rötter och AF till allt som kan gynna släktforskning.

2009-07-20, 22:45
Svar #21

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det är väl bara att uppdatera det som finns under Nyttiga länkar i vänsterspalten. Eller finns det en rädsla för konkurrens från de som driver Rötter/AF?

2009-07-20, 23:01
Svar #22

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Ja Mats, den listan kunde behöva en översyn. Det finns en avdelning för Diskussioner:
 
Platser på Internet där du kan diskutera släktforskning med andra.
 
I listan som följer finns en (1!) länk till ett svenskt forum. Prova att klicka på länken...

2009-07-20, 23:46
Svar #23

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
RSS-flöden från respektive forum vore väl inte så dumt. Anbytarforum har det (tack vare Anders B!). DIS Forum har det inte (pga efterbliven teknik). Inte heller Osthyveln eller Arkivguiden. Vallonforumet kör väl också Discus4 dessvärre.
 
Om det fanns RSS-flöden kunde man ju visa dem sammanslagna på en vanlig websida. De som vill föredrar en RSS-läsare klarar ju sig utan hjälp.

2009-07-21, 01:37
Svar #24

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Jag tycker Google är det snabbaste sättet att hitta information man söker. Med risk att verka paranoid bjuder jag på följande länk:
http://www.google.co.uk/search?q=%22Olaus+Korsg%C3%A5rd%22&hl=en&lr=&filter=0

2009-07-21, 11:37
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Google är ju väldigt bra för att söka information, gammal som ny, men diskussionen här handlar mer om att kunna bevaka forumen löpande. Har något jag är intresserad av dykt upp sedan igår? Det är inte Google så bra på att besvara.
 
RSS borde vara en väg. Har Ancestry RSS? Familjeband? Arkivguidens forum skulle jag kunna fixa ett RSS till på samma sätt som till AF, om Jörgen samtycker!

2009-07-21, 11:41
Svar #26

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Proveniens har RSS som bevakar nystartade forumtrådar (men ej nya inlägg i gamla trådar) och nya artiklar.

2009-07-21, 11:49
Svar #27

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Visst finns det en konkurrens mellan forum, det är inte tu tal om annat. Även gratisforum kan ha kommersiella intressen, om inte annat för att kunna hålla igång forumet. AF vill förstås locka folk hit för att värva Röttervänner, sälja saker i bokhandeln och andra kommande projekt. Scangen och Proveniens har reklam. Många föreningsanknutna forum vill värva medlemmar. Och att Ancestry och Familjeband är kommersiella behöver inte ens nämnas. Det enda forum som verkar vara helt ideellt är väl Arkivguiden. Ingen reklam eller någon förening man kan bli medlem i.

2009-07-21, 16:42
Svar #28

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu

2009-07-21, 20:57
Svar #29

Utloggad Karin Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-04-03, 08:00
    • Visa profil
    • www.scrappa.nu/
Rich Site Summary eller Really Simple Syndication
 
(Meddelandet ändrat av karinlindholm 2009-07-21 20:59)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna