ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Excel 2007  (läst 1072 gånger)

2012-12-13, 22:10
läst 1072 gånger

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Jag gjorde för en tid sedan ett register i Excel med sidhuvud, sidfot och numrerade sidor i sidfoten. Det gjordes i liggande format och hade ursprungligen 12 kolumner. Så småningom kom viljan att skriva ut och binda in det och då fann jag det opraktiskt att ha liggande när wordfilerna var stående. Jag bantade ned kolumnerna till 8 och filade på det så att det var ok även vid utskrift. Det kom med exakt tom åttonde kolumnen.
 
Jag tog bort innehållet i de överflödiga kolumnerna för jag tyckte det störde att ha kvar dessa kolumner på en ny sida som låg till höger om de åtta kolumnerna. I sidhuvudet har jag testen Register och det kommer upp överst på varje sida när jag bläddrar neråt så långt dokumentet räcker. Mitt dokument har sidnummer 26 - 36 och därefter inget sidnummer och ingen stege.  
 
Om jag går över åt höger så ligger där nu ett tomt dokument med samma bredd men det har sidhuvud med samma text som på det riktiga dokumentet, men bara på första sidan. Där sidnumret skulle ha stått finns en stege, men bara på första sidan.
 
Är det så här det skall vara? Jag lyckas inte få bort texten i sidhuvudet på det blad som ligger till höger. Hur gör man?
 
Tacksam om någon vill förklara för mig.

2012-12-14, 08:04
Svar #1

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
Kan jag få en kopia av din Excel-fil och kontrollera hur den ser ut?
 
bengtdnilsson@gmail.com

2012-12-14, 10:27
Svar #2

Utloggad Jarl Magnusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 14:42
    • Visa profil
    • sm6ncx.se
Ingemar!
Det kan vara lättast att markera många kolumner till höger
om det dokument som du vill ha och sedan - verktyg - ta bort -
Det kan även bero på att det i den sista kolumnen finns text
som går lite över gränsen för dokumentet, det kanske inte syns
på skärmen men det kan bero på formateringen av texten, om möjligt
öka marginalbredden elller minska textstorlek i hela sista kolumnen
 Jarl

2012-12-14, 15:47
Svar #3

Utloggad Jarl Magnusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 14:42
    • Visa profil
    • sm6ncx.se
Kom på en annan möjlighet om det inte funkar med ovanståeende:
När du skriver ut - ange sidintervall - , om jag förstått det  
rätt så har du lösningen.
Jarl

2012-12-14, 21:33
Svar #4

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Bengt!
Filen är på väg.

2012-12-14, 21:43
Svar #5

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Jarl!
Det du svarade först har jag jobbar mycket med tidigare när jag övergick från liggande till stående i dokumentet, så jag har sett vilka konsekvenser det kan få om man överskrider bredden. Likaså textstorleken, den fick jag minska för att få plats med det jag ville.
 
Jag känner till möjligheten att ange intervall vid utskrift och det fungerar. Vad som besvärar mig är att det står register även på nytt ark till höger om mitt ark. Utskrift av rätt antal sidor blir aktuellt i det här fallet då ett annat dokument i world med löpande text tar vid med nästa sidnummer efter exceldokumentet.
 
Så förmodligen kan jag leva med detta men tycker att det är konstigt att det måste bli såhär.
 
Mvh
Ingemar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna