ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Access  (läst 3566 gånger)

2011-01-12, 22:07
läst 3566 gånger

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar om man kan använda databasprogrammet Access i sin släktforskning? Och isåfall hur? Kan man kanske använda Access istället för program som Min Släkt och dylika?
 
Jag skall precis i mina studier påbörja en delkurs som handlar om databaser och hantering av sådana med frågor och SQL och sånt. Tänkte om man kanske kunde använda sig av släktforskningsuppgifter då när man övar på detta, men har ingen aning om hur man kan lägga upp det så att säga.

2011-01-12, 23:45
Svar #1

Utloggad Kenneth Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 13:08
    • Visa profil
Använder inte Access till släktforskning - än i varje fall. Har bara funderat på det, så det är väl därför jag vill besvara din fråga positivt.
Smartast, tycker jag då förstås, vore väl att använda sig av systemet (vad det nu heter) där du har en siffra för varje person. Det blir väl i så fall den så kallade nyckeln eller unika identiteten i databasen. När det gäller släkt som inte är i rakt nedstigande led tänkte jag att man skulle kunna registrera dem enligt ett system som utgår från knutpunkten, det vill säga den gemensamma anan. Är det till exempel mormors fars äldsta syster så får hon beteckningen 14-1, och för hennes barn blir det 14-1-1 och så vidare. Vågar inte lova att det systemet är hållbart, dock.
 
Den bästa databasen är väl den där det går att kombinera olika databaser, alltså en relationsdatabas. Men hur en sådan sätts ihop på smartast och effektivast sätt har jag inte svar på än. Har du?

2011-01-13, 00:10
Svar #2

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Om man ska använda Access för övning i en databaskurs är det nog enklast att tänka register för att se hur man ska lägga upp det. En generell databas för att lagra de uppgifter man kan mata in i ett vanligt släktforskningsprogram blir ganska omfattande, dvs många tabeller. Om man istället tänker sig ett register, t ex de data man hittar i en födelsebok, blir det enklare. För att göra övningarna nyttigare kan man sedan göra databasen mer komplex, t ex lägga dit en tabell med data från dödboken, och en tabell som identifierar personer i födelseboken med dem i dödboken. Att göra detta på rätt sätt fordrar lite eftertanke.
 
Sedan kan man fråga sig om Access är rätt verktyg. OK om du redan har det, men annars har jag hört sägas att Access är på väg ut, för att ersättas av Visual Studio Express och SQL Server Express, om man vill ha gratis verktyg. Alternativ på linuxsidan vore ju mysql och phpMyAdmin.

2011-01-13, 01:25
Svar #3

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Oj, vad intressanta svar!!! :-)
 
Att ge varje ana ett unikt nummer har jag också klurat på, alltså hur man skall göra det och har funderat på de olika system som finns, Kekule von Stradonitz, Hagers, Rollers, Engströms och allt vad de heter. Men de är svåra att få grepp om, tycker jag, och svårt att veta vilket som är bäst att använda. Och sen är ju också problemet med syskon och sånt som man kanske också vill ha med. Kanske kan man kombinera ett vedertaget och sen sätta -1, -2, -3 osv för syskon och ytterligare en nivå för deras barn, som Kenneth föreslog. Det var ju smart. Då kommer 3 st frågor kring detta:
 
* Vilket numreringssystem är bäst att använda?
* Funkar Kenneths förslag med syskon och syskonbarn i praktiken? Någon som använt något sådant?
* Och den klurigaste frågan som jag alltid stupat på: hur numrerar man när man har 2 släkter på en sida, adoptiv- och biologisk släkt (man vill ju forska på båda)??

2011-01-13, 01:33
Svar #4

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Jag tänkte och trodde först att man kunde ha allt i samma tabell, födsel, föräldrar, flyttningar, giftermål, död, dödsorsak, begravning osv. För man kanske inte vill ha med precis allt som står i de olika böckerna. Jag är t ex inte så intresserad av vilken präst som döpte barnet och kanske inte heller när barnet döptes, det viktigaste för mig är när barnet föds.  
 
Eller tänker jag kanske fel då? Bör man skriva med alla kolumner från de olika böckerna?

2011-01-13, 06:35
Svar #5

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Access är ett bra databasprogram och man kan ju själv skräddarsy hur man vill ha det med relationstabeller osv, om man tänker igenom det... men...
 
Alldeles förkastligt om du vill kunna ha ett utbyte med andra forskare eller att använda ditt material senare i ett riktigt släktforskningsprogram.
Det finns ju inget sätt att överföra datat eftersom det inte finns någon gedcom standard inbyggd. GEDCOM är det filformat som alla släktforskare kan byta mellan varandra och sina släktforskningsprogram.
Även om den standarden tolkas olika så fungerar det för det mesta till minst 95% mellan de större kända släktforskningsporgrammen.
 
mvh// Ove

2011-01-13, 06:37
Svar #6

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Vill du bara registrera t.ex. samtliga i en födelsebok i en tabell så är excel mycket bättre. Använd sedan autofilter och du kan sortera så du ser familjerna t.o.m.
 
mvh // Ove
 
 
(Meddelandet ändrat av otr 2011-01-13 06:38)

2011-01-13, 10:06
Svar #7

Utloggad Jarl Magnusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 14:42
    • Visa profil
    • sm6ncx.se
Maria!
Jag har en databas där jag samlar all information
som jag får när jag letar, kanske inte ett direkt  
släktforskningsprogram, men näst intill, där finns  
rätt många 'fält' och det är inte så svårt i 'Access'
att lägga in relationer mellan olika fält för att göra
olika sammanställningar. Sedan finns det funktionen
'rapporter' där du kan designa egna utskrifter.
Om du är intresserad så kan skicka en tom databas,
så du får en liten hum om hur det kan se ut.
Maila mig på:  sm6ncx@hotmail.com
Mvh
//Jarl

2011-01-13, 14:09
Svar #8

Utloggad Kenneth Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 13:08
    • Visa profil
Ove,
 
om inte Access har Gedcom antar jag att databaser uppbyggda med MySQL och SQL inte heller har det?

2011-01-13, 16:59
Svar #9

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Kenneth
Riktigt uppfattat.
Hur fint Access och MySQL än är så finns det ingen GEDCOM. Det blir inte flexibelt. Du är låst till dina egna kunskaper och kan inte med lätthet konvertera till något annat.
Jag använder det Amerikanska släktforsknings-programmet Legacy. Där skall man tydligen kunna komma åt databasen och dess tabeller med Access. Det programmet har det mesta som ett släktforskningsprogram behöver så om man också kan komma åt det med Access för ev. egna rapporter så är det ju  mer intressant. Jag har dock inte provat detta själv. Bara fått svar från supporten från USA om möjligheterna när jag behövde hjälp med en bugg.
 
Jag menar att man skall börja från andra hållet. Att registrera i ett bra släktforskningsprogram och ha det som Master. Därefter finns det mängder med verktyg på nätet för att exortera från GEDCOM till kommaterade textfiler, eller t.o.m. direkt till Access. Du kan alltså använda vilket släktforsknings-program som helst. Se t.ex. Access-verktygen du kan ladda ner från min hemsida. Sedan kan du göra dina egna finurliga Gårdsrapporter, soldatrapporter eller vad du vill ... om du är duktig och lägger ner mycket tid förstås  
 
Du har ändå alltid din master i ett program som det går att konvertera ifrån och som någon annan kan ta över eller exportera ut datat ifrån.
 
mvh// Ove

2011-01-13, 18:05
Svar #10

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Jag provade nu att öppna en databasfil gjord med släktforskningsprogrammet Legacy i Access 2007. Det gick utmärkt. Varje databas innehåller 28 tabeller med ett otal kolumner för varje tabell.
 
Är man duktig på Access så kan man säkert göra det mesta.  
 
mvh// Ove

2011-01-13, 23:17
Svar #11

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Orsaken till att jag funderar på Access är dels att jag nu på min utbildning (till arkivarie faktiskt) kommer att få lära mig databashantering, dels att jag inte förstår mig på släktforskningsprogrammen som finns. Har demoversioner av några stycken och blir bara irriterad på dem. Man kan inte göra det jag vill.
 
GED-com vet jag inte om jag skulle fixa ändå, även om det skulle finnas sådan standard eller vad det är.
 
Jag skriver upp allt jag tar från kyrkböckerna i Word-dokument. Ett dokument för varje person och jag har det väldigt strukturerat. På de olika släktforskningsprogrammen verkar man inte kunna få det så strukturerat som jag har. T ex vill jag ha personernas alla flyttningar strukturerade i en särskild lista, där jag skriver upp vilka som flyttar med under varje flytt (så man får koll på vilka av barnen som flyttat hemifrån t ex), och datum för utflytt och inflytt. Så verkar man inte kunna göra på de traditionella släktforskningsprogrammen. Där kommer allt i en enda stor löptextsradda som blir väldigt svår att läsa.  
 
Sen vill jag också ha en separat lista för alla källhänvisningar, uppstrukturerat efter de olika böckerna och det verkar man inte heller kunna få i de olika släktforskningsprogrammen.

2011-01-13, 23:26
Svar #12

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Blev lite förbryllad av det Ove skrev:
Vill du bara registrera t.ex. samtliga i en födelsebok i en tabell så är excel mycket bättre.  
 
Varför skulle man vilja skriva ner uppgifter om ALLA från en födelsebok? Typ kopiera hela boken?  Jag är bara intresserad av uppgifter om den enskilda anan jag jobbar med.

2011-01-14, 00:17
Svar #13

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Maria
Att utbildningen som bibliotikarie inte är bättre är ledsamt. Att skriva in uppgifter från kyrkoböckerna i Word talar för sig själv.... Ledsamt. Ett textprogram som ingen har någon glädje av efteråt. Att presentera sitt alster i Word är väl bra men att registrera uppgifter såsom släktforskning i Word är något man gjorde för snart 30 år sedan, när de första PC datorerna kom för de nyrika eller kontorsfolk. Ja, jag tror inte ens Word fanns då. Det var ett annat företags program, Word perfect som gällde.
En del av dem förstod dock att man måste ha ett databasprogram som skilde på namn, födelse, årtal mm.
 
Vill du bara registrera t.ex. samtliga i en födelsebok i en tabell så är excel mycket bättre.  
Varför skulle man vilja skriva ner uppgifter om ALLA från en födelsebok?
 
Jo, det skall jag förklara:
Det handlar om sortering Maria. Med Excel och hela födelseboken inlagd slipper du läsa i den, om och om igen. Du sorterar snabbt och har samtidigt snabb tillgång till allt material.  
Du har inte provat och därför förstår du inte vad jag försöker säga.  
Efter många tusen timmar släktforskning så får du en viss erfarenhet. Ingen är bäst, alla kan ha fel och alla måste pröva, men som oerfaren har du en fördel att slippa åtminstone 1000 timmar dravel om du lyssnar till de som gjort skitjobbet.
 
Föralldel, knappa bara in det du vill, det räcker också långt.
 
Eftersom du är ung (ett antagande eftersom du säger dig läsa till bibliotikarie) så lägger jag tid på denna diskussion. Gud bevare mig för Bibliotikarier som inte kommer rätt från början. :-)
 
mvh // Ove

2011-01-14, 00:37
Svar #14

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Hej Maria
Om du läser mitt meddelande ovan Postat torsdagen 13 januari 2011 - 16:59 så ser du vad det handlar om. Blir du irriterad ?... ja, gör då som du vill. Tänk bara på om du efter 10 000 timmar tröttnar och vill prova en annan struktur... hur tar du hand om datat? Hur konverterar du och hur går du vidare?
Enkelt att se det jag säger nu men jag vet folk som fått lägga 1000 timmar extra på att lägga om och ånyo knappa in sin forskning.
Jag har jobbat åtskilligt i både Acccess och Excel, jag är ändå skeptisk till att lägga sin master där.
 
Om du gör det så se till att få en utgång till GEDCOM. Tittade du på de verktyg jag länkade till?
 
Är det baraute efter att visa upp en akademisk sak för din skola så .. go ahead. Du lär dig access och får ett betyg men om du vill vara seriös med släktforskningen och kanske själv forskar, så föralldel fortsätt , men tänk efter.
 
Jag är rakt på sak här och kanske tuff i ordalagen men jag har lagt lite för mycket tid själv på trams innan jag hittade kärnan.
 
Hoppas någon annan kan bekräfta eller kanske (aj.. hoppas inte  ) dementera vad jag nu sagt

2011-01-14, 00:48
Svar #15

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Alltså, jag tror man ska skilja på vad man gör i en kurs och vad man gör efteråt. Under kursen ska man fatta vad man gör. Gör då något enkelt och se till att fatta det ordentligt.
 
Sedan kan man överväga om man ska göra ett eget släktforskarprogram med hjälp av något databasprogram. Men den uppgiften är nog mer omfattande än man tror! Det är en utmaning även för en driven utvecklare med många års erfarenhet.

2011-01-14, 00:53
Svar #16

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
@Daniel
Tack. Bra och kortfattat.

2011-01-14, 01:11
Svar #17

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Hej Ove!
Det är arkivarie jag läser till! Men släktforskningen tillhör min fritid.  
 
Och när vi påbörjar delkursen om databaser (det skulle vara något om SQL, så det kanske inte är Access vi använder då, men jag har iallafall Access hemma) så gissar jag att vi kommer få öva en del på egen hand med egna databaser vi får göra själv, och då tänkte jag att man kunde utnyttja släktforskningsmaterialet jag har på mina Worddokument och lägga in som databas.  
 
Men du skriver alltså av HELA födelseböcker, person för person och alla uppgifter, från första till sista sidan??? Det måste väl ta månader att skriva av en sån bok? Och vilka böcker väljer du att skriva av? Jag fattar fortfarande inte vitsen med att skriva av hela böcker. Det känns som jag måste ha missuppfattat något...

2011-01-14, 01:35
Svar #18

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Hej Maria
Ännu en nattvakare ;)
Gör som du vill med dina databaser, det är ju det som menas med utbildningen.
Men... Om släktforskningen tillhör din fritid som säger så ... betänk det jag skrivit ovan.
 
Men du skriver alltså av HELA födelseböcker, person för person och alla uppgifter, från första till sista sidan??? Det måste väl ta månader att skriva av en sån bok?}
 
Ja det gör det. Det tar månader och det var det jag menade ovan. Efter ett antal tusen timmar vill man ínte att ens material skall vara omöjligt att överföra till något annat....
mvh // Ove
Natti

2011-01-14, 07:02
Svar #19

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Att skriva av kyrkböcker i Excel (födda, vigda, döda i första hand) är ett svettigt jobb.
Men! Det är till mycket god hjälp när man letar anor.  
Jag skriver av Ornös böcker, eftersom min mormors släkt bott där i generationer.
Och det blir väldigt mycket tydligare och enklare att leta i ett Excel-ark, än att  
bläddra fram och åter i kyrkböckerna. Man får ett helt annat synfält.
På det viset har jag hittat flera anor och deras barn, som jag tidigare missat.
 
Och man kan lätt hjälpa folk, som söker i samma församling.
 
/Helena i Södertälje

2011-01-14, 07:19
Svar #20

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Maria, visserligen off-topic men hur tror du Sveriges dödbok för åren från 1901-1946 - samt namnsättningen åren 1947-1970 gått till  ? Det kan ju vara bra att veta som arkivarie... Vi är ett stort antal människor som suttit och skrivit av sida för sida till (oftast) ett excel-dokument - ibland med arkivarien högläsandes uppgifterna för oss för att de ligger inom sekretessgränsen.  
 
Många föreningar gör likadant - och många privatpersoner till sig själva när det är församlingar de forskar mycket i. Det som utmynnar i cd-skivor eller böcker är ju då till gagn för alla forskare dessutom  
 
Jag skulle dock inte ha min släktforskning (och inte alltid den systematiska sockengenomgången) i dem, utan väljer för det ett släktforskningsprogram. Det tillåter med hjälp av Gedcom byte mellan olika program, t.ex. för att för tillfället använda det med bäst utskriftsrapporter. Men det är som sagt inte det du frågar om från början - det var ett sätt att besvara de andra frågor du ställt.
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah 2011-01-14 07:32)

2011-01-14, 11:22
Svar #21

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 07:16
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Nu blir det som Monty Python-gänget: Va, fick ni rita kött ni, vi fick bara rita ärter till mat! - eller hur det nu var...
 
Men jag började skriva av min sockens födda på 80-talet - det var lika bra att skriva av allihop eftersom jag insåg att jag var släkt med närmare 90%. Sedan blev det dödböckerna för samma period: 1688 - 1991.
Och så köpte jag dator, och la in alltsammans i SPCS ord. Och så bytte jag till Word Perfect och fick konvertera alltihop. Tja, så blev det Word och ny konvertering - men hoppsan nu kom Excel! Den konverteringen var extra besvärlig. Men det var värt besväret, nu har jag många avskrifter i Excel.
 
Konklusionen av detta är väl: Var glad att ni slipper konvertera så ofta, och använd rätt program från början om möjligheten finns...
 
MVH Kenneth Larsson, Mangskog

2011-01-14, 15:23
Svar #22

Utloggad Bernt Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-01-14, 18:35
    • Visa profil
Hej allihop.
Utan att lägga mig i tidigare diskussioner vill jag bara tipsa om att jag och många till skrivit av kyrkböcker .
Anledningen varför man skriver av är väl från början att man har många egna anor i församlingen och att man letat i genom boken många gånger = kan läsa den rätt bra.
Fördelen med excel är att man kan göra sorteringar och hitta sådan som varit dolt innan.
På sida www.slaktdata.org under register finns rätt många sådana register gjorda alla gratis att ladda hem till nytta för andra också.
MVH Bernt

2011-01-14, 20:28
Svar #23

Utloggad Helena Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 19:07
    • Visa profil
    • Björkrötter
Hej Maria!
Det är inte fel att testa och göra en egen släktforskningsdatabas. Jag gjorde det i början men det var för att jag tyckte det räckte för de få anorna jag hade i början och det fanns inte några program som föll mig i smaken.  
Jag snickrade ihop en databas med hjälp av PageMaker. Med fler anor så började jag allteftersom att kika på andra program, Heredis först eftersom jag har Mac. Men jag har också provat andra program Reunion, Holger men fastnade sen för MacFamily Tree. GEDCOM-export och import är väldigt bra funktioner i dagens släktforskningsprogram.
 
Jag har gjort egna mallar i word för att enkelt föra över information från släktforskningsprogrammet, då får man det som man själv vill ha.  
 
Men att skriva av källorna känns som ett hästjobb. Finns det fler som forskar på samma som du? Slå er ihop och jobba tillsammans, då kan man källgranska materialet mer effektivt, prästen kanske skrev fel och man har utgått från fel antagande. Men detta är mina åsikter och tips som ingen behöver dela om man inte vill.

2011-01-15, 15:28
Svar #24

Utloggad Torsten Söderberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-02-18, 17:03
    • Visa profil
Maria!
 
Du skriver att du inte är nöjd med vad släktforskningsprogrammen presterar.
Har du även utvärderat DISGEN som finns in en demo-version.
http://www.dis.se/sv/verktyg/disgen/demo-version.html

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna