ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad har hänt idag?  (läst 1500 gånger)

2007-06-11, 23:15
läst 1500 gånger

Lennart Johansson

Oj oj så mycket upprörda känslor för att Rötters och Anbytarforums webbsida inte är tillgänglig ett antal timmar. Det finns ju så många andra miljoner webbsidor att titta på om man nu vill sitta vid datorn. Om man inte släktforskar så kan man göra så mycket annat under tiden t ex meditera, lyssna på musik, gå ut och söka upp en plats i solen eller i skuggan under ett träd efter behag, umgås med vänner eller läsa sagor för barnbarnen.
 
Nu undrar väl någon vad jag är för en kuf, som tycker så. Men innan jag gick i pension för sex år sedan och började med släktforskning, tillbringade jag 25 år i arbetslivet vid några av landets större datacentraler. Har deltagit i åtskilliga utredningar och mätningar om tillgänglighet, systemprestanda och effektiv drift av IT-system och till bästa ekonomi. Men skall man ha högsta tillgänglighet (24x7x52) så kostar det en slant i dubblerade system, organisation, rutiner och personal för högsta incidentberedskap. Det är givetvis viktigt i  miljöer där människoliv, stora ekonomiska värden och viktiga samhällsfunktioner står på spel. T ex IT-system för flygsäkerhet, biljettbokning, sjukhus, telefonväxlar, processindustri, finansiella system hos banker och försäkringsbolag etc.  
 
Begär man tillgänglighet på 99,9 % och vitesbelopp för stopp så blir prislappen därefter. Vad jag minns kunde det bli långa diskussioner om ansvar, och var felet låg t ex i makin- eller progamvara, hos nätlevarantören eller i kundens utrustning. Så det gällde att ha specificerat väl vad procenten skulle räknas på. Diselbackup för strömförsörjning finns givetvis hos banker, sjukhus och liknande och kostar många miljoner, men jag har inte hört talas om att webbhotell har det. Men det kanske finns nu. Däremot daglig och automatiserad backup av serverparken förekom flera år innan jag gick i pension.
 
Det var några funderingar från en gammal dataräv. Hudralappen som det talas om räcker nog bara till kaffe med fikabröd för två personer.  
 
Mvh Lennart Johansson

2007-06-12, 00:03
Svar #1

Mi Alforsen

Men fortfarande, om man följer den här länken http://www.alcom.aland.fi/index.php?page=nyheter/index.php, nu klockan 23.56 så  finns ingen information om något datastopp eller annat problem under den gångna helgen hos Ålcom, är inte det märkligt? Något borde väl ett Webbhotell rimligen informera sina kunder/användare om. Det tycker jag inte är att begära för mycket.
Mvh Mi Alforsen

2007-06-12, 00:11
Svar #2

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Det viktigaste är inte vilken tillgänglighet som levereras, utan det är vilken tillgänglighet som förbundet har avtalat med leverantören, och om den levereras.
 
Om det ingår återställning under natt/helgtid, och detta inte sker, så är det ett avtalsbrott och då borde det finnas ett avtalat straff för detta.
 
Om förbundet inte har köpt återställande under natt/helgtid så ska ingen skugga falla över leverantören, men då borde förbundet ange detta.
 
De som har varit med ett tag , vet att det är hur förväntningar hanteras, som avgör hur ett missöde av detta slag tas emot av kunder/brukare. I denna del finns det en hel att önska.
 
De som är daglediga, eller bara vill ha tillgång under sin arbetstid måndag-fredag, kan säkert göra annat en kväll eller så. Men för oss, som efter fullgjort heltidsarbete önskar utföra mer eller mindre proffesionell släktforskning, så är det kvällar och helger som gäller, och då vill vi ha tillgång till de fantastiska resurserna på Rötter och AF

2007-06-12, 00:19
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Mi
Om förbundet köpt tjänsten att leverantören skall lägga ut meddelanden om just denna server, som enkom används av förbundet, så borde det stå något. Inte annars.

2007-06-12, 00:53
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Frågan är varför det över huvud taget behövs en återställning? Dessutom vore det märkligt om en kund med egen server har sämre säkerhet än kunder på en 'allmän' server - och har man inte jour som fixar fel också under nätter och helger på en 'allmän' server (d.v.s. ett 'egentligt' näthotell), så är det helt enkelt inte ett seriöst näthotell.
 
Och vad informationen beträffar, så borde väl åtminstone kunden själv kunna komma i kontakt med näthotellet för att få sådan?
 
Och Lennart borde nog ta en titt på vad som är normal uppetid och strömförsörjning hos seriösa näthotell - utan specialavtal och svindlande priser.
 
F.ö. är det allvarligaste, som tidigare sagts, inte i första hand att avbrotten kommer ofta och är långa (vilket naturligtvis är illa nog) - utan att det hela sköts så taffligt att totalkraschrisken är överhängande!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-06-12, 01:30
Svar #5

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
En väsentlig fråga är möjligen VAD som orsakade att servern gick ner (jag tror att jag vet svaret). Överbelastad av en massa skitinlägg med >,` ?
 
Och varför dessa attacker kan få ner en server. Personligen är jag övertygad om att avbrottet har ett samband med den de alltmer förekommande attackerna mot AF.
 
Eftersom Ssf beslutat sig för att byta plattform, och möjligen inte heller är så intresserad av Åland längre, är väl leverantören inte heller så intresserad av att fullfölja sina åtaganden - man kanske redan har tappat kunden. Eller var det möjligen nu som plattformsbytet skulle ske, men det skedde inte (det sket sig)?

2007-06-12, 08:58
Svar #6

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Spekulationer utan kunskap blir bara spekulationer, och innan de som har insyn i serverdriften berättar verkliga orsaken till stoppet så är alla teorier lika bra/dåliga. Något plattformsbyte var det dock inte tal om.
 
Jag hävdar att det man köpt, det ska man få, varken mer eller mindre. Har man köpt support dagtid , vardagar,  så är det vad som ska levereras, det är seriositet. Har man köpt annan servicenivå så skall naturligtvis avtalet följas, men utan kunskap om det nu aktuella avtalet så avhåller jag mig från att kritisera den ena eller den andra parten.

2007-06-12, 10:46
Svar #7

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Kaj Andersson!
 
Jag är väldigt nyfiken på vad du menar med följande i ditt inlägg, kl. 01.30
 
En väsentlig fråga är möjligen VAD som orsakade att servern gick ner (jag tror att jag vet svaret). Överbelastad av en massa skitinlägg med >,` ?
 
Helene

2007-06-12, 17:59
Svar #8

Birgitta Ohlsson

skitinlägg = Alla spaminlägg, fattar jag det som.
 
Birgitta

2007-06-12, 18:13
Svar #9

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Om Ålcom bemödat sig med att lägga ut avtal, allmäna villkor, etc som de flesta andra webhotell gör så hade vi ju sluppit spekulera i vad man egentligen köpt (det enda vi vet är väl egentligen att supporten har öppet mellan 8 och 18 på vardagar, stängt på helgerna)...  
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-06-12, 18:22
Svar #10

He

Så tolkar jag det också Birgitta men jag var inte helt säker.
 
Helene

2007-06-12, 19:38
Svar #11

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Henrik
Vilka företag lägger ut specifika kundavtal på webben?
Vore det inte bättre att förbundet talar om vad man köpt istället

2007-06-12, 21:21
Svar #12

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Mats Ahlgren:
 
Jag syftade inte på något enskilt avtal, utan mer på avtalsregler, allmänna villkor, etc. Man köper normalt sett en standardprodukt och sedan gör man tillval/ägg om man har ytterligare behov (som torde vara fallet) - de säljer inget sämre än standardprodukten. I detta fall är det ju faktiskt smått problematiskt att ens se vad som ingår i en standardprodukt, eller vilken service och åtagande som ingår i detta.
 
Självfallet vore det bästa om förbundet kunde tala om vad man egentligen hyrt/köpt av Ålcom och att man gav ett klart besked om man har för avsikt att leta en ny (tjänste)leverantör eller om man är Ålcom trogen och varför i så fall.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-06-12, 23:12
Svar #13

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Jodå, Birgitta och Helene har tolkat min uppfattning riktigt. Sen är det som Mats skriver ovan, en ren gissning att relationen mellan Ssf och serverhotellet inte är så vidare värst bra - är man angelägen om kunden så anstränger man sig, annars satsar man på andra.
 
Men det är som sagt - bara en ren spekulation ;)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna