ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-11  (läst 2141 gånger)

2007-06-10, 18:53
läst 2141 gånger

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Vad har hänt idag? Hela Anbytarforum har legt nere, är det en massiv spamattack? Inte kul för dom som måste rensa upp. Tack så mycket för att allt är igång igen.
Christina

2007-06-10, 19:06
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Ingen attack. Servern har varit nere och nu har Ålcom fått igång den

2007-06-10, 19:21
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:16
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Har Ålcom förklarat vad felet berodde på?
 
Enligt uppgift ska man från Förbundet upprepade gånger ha försökt att få kontakt med Ålcom under dagen utan att lyckas. Lyckades man till slut - eller upptäckte Ålcom alldeles själva att servern var död...?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-06-10, 19:24
Svar #3

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Är det min webbläsare som fått spelet och det är därför å, ä och ö inte funkar i texten på Rötters startsida!?
 
Helene

2007-06-10, 19:37
Svar #4

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Min gamla IE 6 har inga problem med åäö på startsidan, inte heller här på AF.

2007-06-10, 19:44
Svar #5

Lotta Nordin (Lotta)

Min Firefox ser heller inga å, ä eller ö i den vänstra ramen i Anbytarforum. På Rötters förstasida och i övrigt på Anbytarforum är det inga problem.

2007-06-10, 20:18
Svar #6

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Ja, det är inte för inte som ens förtroende för Ålcom är förbrukat utan att ens vara kund. Det känns som om de har kontorstider och att övrig tid får man räkna med att ingenting fixas. Det är ju inte heller första gången servern ligger nere i närmare ett dygn och jag är minst lika nyfiken som Jörgen Tollesson på vad orsaken är till att servern går ner.
 
En till sak som vore intressant är vilka villkor och liknande som gäller. Antar att Ålcom äger servern, men hur är det med installationen och de programvaror som finns? Får kunden själv gå in och göra eventuell felsökning eller ens göra en terminalinloggning? Ålcom har ju nämligen stängt av möjligheterna för inlggning med hjälp av SSH sedan jag påpekade att versionen var gammal och en eventuell säkerhetsrisk!  
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro
 
PS. Inga problem med å, ä och ö i vänsterspalten här heller. Kör med IE 6. DS.

2007-06-10, 22:17
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:16
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Oavsett vad som var orsaken till haveriet, så ska naturligtvis ett näthotell värt namnet ha en jour som omedelbart får larm när en server lägger av. Och därefter ska man, förutom att så snabbt som möjligt fixa felet, också lägga ut information till kunderna på sin hemsida.
 
Men ännu i skrivande stund, nästan ett dygn efter att felet uppstod (det sista inlägget före avbrottet gjordes kl. 23.02 i går), så saknas information hos Ålcom. Men det har gått att nå deras hemsida under avbrottet, så den ligger m.a.o. på en annan, fungerande, server. Man hade alltså kunnat lägga ut information - om man hade brytt sig...
 
Det har ju dessutom varit minst sagt svårt för Förbundet (=Ålcoms kund) att få kontakt med dem.
 
Det finns alltså inga upplysningar om dagens avbrott på Ålcoms hemsida, men däremot att det den 6/6 var ett problem med strömförsörjningen som fick till följd att några servar gick ner vilket bland annat drabbade e-posttrafiken. Då la man alltså ut information - men så skedde det också under kontorstid... Avbrottet varade visserligen bara en kvart den gången, men att man alls drabbades visar att man inte heller har en fungerande reservström. Dieselaggregat är ju annars normalt i en riktig serverhall.
 
Jag kan bara upprepa vad jag sa under Datorprogram och teknik: Nättidningen Rötter: Rötter fungerar inte den 1/5 i samband med det förra avbrottet (om det inte har varit något mer efter det, som fallit ur minnet - det har ju blivit vardagsmat med dessa avbrott...): Byt till ett riktigt och seriöst näthotell!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-06-11, 00:27
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:16
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är inte bara Ålcom som är usla på information; Förbundet är ju inte bättre de.
 
Efter nästan ett dygns totalstopp för både Rötter och Anbytarforum, så tycker man att de kunde ha bemödat sig om att komma med någon förklaring till varför det var avbrott. Om man ännu inte har fått den informationen själva från Ålcom - vilket i så fall naturligtvis inte förvånar det minsta - så kunde man ju åtminstone säga det.
 
Inte Rötters redaktör, inte anbytarvärden, inte vicevärden; ingen säger så mycket som flaska...
 
Och Rötters förstasida ser likadan ut som när man gick hem i fredags: Nyordning på Anbytarforum - vilket under omständigheterna närmast är ett dåligt skämt...
 
Man kunde ju om inte annat öva sig lite på den kundservice man får se till att ha när alla användare av Anbytarforum snart blir just betalande kunder. Den nuvarande servicen är näppeligen bra reklam för betalkonton...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-06-11, 08:15
Svar #9

Crister Lindström (Redaktor)

God morgon
 
Jörgen Tollesson tar varje chans!  
 
Jag noterar att senaste inlägget är gjort 00.27 denna morgon. Som en upplysning kan jag då meddela att förbundets anställda är lediga från fredag 17.00 till måndag kl 8.30.  
 
Jag fick ändå larm om stoppet och meddelade supporten detta söndag morgon. Efter någon timma snurrade det hela igen. Felrapport har ännu inte influtit.  
 
Mvh/
 
PS. Sedan jag började på förbundet i augusti 2005 kan jag bara påminna mig ett stopp som varade någon timma.

2007-06-11, 08:28
Svar #10

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Crister
Du har helt fel. Jag försökte komma in vid 8-tiden söndag morgon och det gick inte. Försökte sedan på eftermiddagen vid 17-tiden. Samma sak. Ringde Carl och fick då veta att det inte gick att nå ngn på Ålcom. Tydligen gick servern igång efter 18 ngn gång.
Tydigen ett stopp på 17 timmar och inte det som du skriver att den snurrade efter ngn timme!!!
Märkligt att Förbundet som kund inte har fått någon felrapport, inte ens på ÅLcoms hemsida finns någon info om detta stopp, ej heller just nu kl 0820 finns info på Rötters förstasida. Med sådana här stopp, vore det kanske bra med ngn sorts jour/larmmottagning hos ngn.
Jan-Christer

2007-06-11, 08:44
Svar #11

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
God morgon!
 
Stoppet varade i mellan 18 och 19 timmar. Strax före midnatt lördag/söndag försökte jag komma in men det gick inte. Sen försökte jag flera gånger under söndagen. Så sent som 18.25 gick det inte men väl 15 minuter senare.
 
Jag tycker ändå inte att man ska kritisera personalen för bristande information. De måste ha rätt till sammanhängande ledighet likaväl som man har på andra arbetsplatser. Anna-Lena och Carl har redan fått jobba alldeles för många röda dagar, när spamattackerna varit som värst.
 
Mvh
Ingegerd

2007-06-11, 09:02
Svar #12

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Ingegerd
Har man ett forum av storleken som Rötter är ska väl någon ha ett ansvar för detta. Inte bara skriva att ingen finns mellan fredag em och måndag morgon. Ett webhotell bör väl ha jour av ngt slag och dubblettservar. Går en server ned startar den andre upp. Dessutom vore det ju bra om larm fanns när det blir datorstopp. Det fanns redan på 1980-talet på min dåvarande arbetsplats. Ålcom verkar inte ha någon systemövervakning eller larmning. Det är där första insatsen skall tas, inte hos förbundets anställda.
Jan-Christer

2007-06-11, 09:27
Svar #13

Crister Lindström (Redaktor)

Jag måste korrigera mig själv.  
 
Larmet till mig kom söndag förmiddag. Jag larmade då Ålcom och konstaterade att det fungerade senare på söndagen, dvs några timmar senare.
 
Mitt minne svek mig också om antalet stopp. Anbytarforum var ju nere i påskas också.

2007-06-11, 09:28
Svar #14

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Jag försökte omkring midnatt lördag-söndag och lyckades inte komma in. Jag försökte också strax innan midnatt på söndagen och det gick inte bättre då. Så om den var igång 18.40 på söndagen så gick den ner igen inte så långt därefter.  
 
Hälsningar, Mikael!

2007-06-11, 10:02
Svar #15

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil
Jag kom inte heller in, men då vädret var vackert,så tillbringade jag dagen ute i solen. På kvällen provade jag igen, men det gick fortfarande inte att komma in.Då satte jag mig och pysslade med annat som låg efter, dvs, matade in en massa i Disgen.  
Kände mig aldrig frustrerad över att anbytarforum låg nere. Jag tycker att om nu olyckan är framme och det händer en sån här sak så behöver man väl inte hänga någon för det. Det finns faktist andra saker i livet som man kan ägna några timmar åt, än släktforskning.  
Varför måste allting alltid vara fel?? Det finns ju så mycket positivt också.  
Jag har en känsla av att det är några här som försöker överträffa varandra när det gäller att klaga och veta bäst..
Soliga hälsningar från
ostkanten
Iréne Segersköld-Lindén

2007-06-11, 11:10
Svar #16

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:16
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Den som ljuger talar medvetet osanning, men eftersom jag inte vet vad som rör sig i Crister Lindströms huvud, så kan jag inte veta vad han vet - följaktligen kan jag inte anklaga honom för att ljuga.
 
Osanning talar redaktören i varje fall, medvetet eller ej. Om det är omedvetet, så är ju det illa nog - han borde ju känna till fakta som rör hans ansvarsområde, även om det sker på en söndag... Och om det är för mycket begärt, så går det åtminstone att ta reda på fakta på måndag - innan redaktören hoppar på budbäraren...
 
Sanningen är att det sista inlägget före stoppet gjordes på lördag kväll kl. 23.02 och det första inlägget efter stoppet gjordes på söndag kväll kl. 18.40!
 
Jag vet - för jag abonnerar på alla inlägg! Och den som inte tror mig, eller misstänker att jag inte har fått alla inlägg per epost, kan lätt kontrollera själv: Klicka på Sök inlägg i vänsterspalten. Välj sedan Timmarna i fältet Sök inlägg skickade under senaste... och fyll i så många timmar som behövs för att få med lördag kväll kl. 23 (i skrivande stund blir det 37 timmar).
 
Se sedan hur många inlägg som gjordes under den tid jag säger att det var avbrott...
 
Mellan de båda inläggen före och efter stoppet är det som synes 19 timmar och 38 minuter. Detta kallar alltså Rötters redaktör för några timmar... Det är minst sagt anmärkningsvärt att den webbansvarige hos kunden Sveriges Släktforskarförbund bagatelliserar den usla servicen hos Ålcom!
 
Att Rötters redaktör blir väldans upprörd när läsare ber honom lämna information, det är ju välkänt sedan tidigare. Likaså att han tar varje chans att ge mig nålstick...
 
Och det var ju bara just information jag bad om från Förbundet. Som jag sa i mitt förra inlägg: Har man inte fått någon information från Ålcom om vad felet berodde på, så kan man åtminstone säga det. Men inte ens nu - under kontorstid - finner Rötters redaktör något skäl att nämna något på Rötters förstasida om det nästan ett dygn långa avbrottet...
 
F.ö. noterar jag att Crister säger att han kontaktade Ålcoms support, samtidigt som Carl till flera personer har sagt att det inte gick att få kontakt med Ålcom. Om det finns en 'Danielsson' på Förbundet, och vem det i så fall är, överlåter jag till herrarna att reda ut internt på förbundskansliet... J
 
Hur det än förhåller sig med den saken, så ska naturligtvis systemet slå larm automatiskt hos ett riktigt näthotell - det ska inte kunden behöva göra!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-06-11, 12:55
Svar #17

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Servern här även varit nere under sena söndagskvällen / natten mot måndag, då det vare sig gick att komma in i Rötter, dess syskonsajter eller på Anbytarforum.

2007-06-11, 13:28
Svar #18

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Det är anmärkningsvärt att redaktören verkar ta så lätt på det långa avbrott under söndagen! Jag befann mig i en diskussion och förhindrades flera gånger att fortsätta p g a avbrottet, vilket är frustrerande.
 
Frågorna måste ställas:
 
- Har hela förbundsstyrelsen fortsatt förtroende för Ålcom?  
 
- Är Ålcom förutsättningen för den nya plattformen och ordningen?

2007-06-11, 13:55
Svar #19

Lotta Nordin (Lotta)

Det är flera saker som är anmärkningsvärda när det gäller redaktören.
1 Dom två inlägg han har gjort här idag innehåller uppenbara osanningar.
2 Han är helt obefogat direkt otrevlig (och det är inte första gången) mot en av frågeställarna som, berättigat, enbart frågar efter information.
3 Ingen information har ännu lämnats varken här eller på Rötter om det långa avbrottet mellan lördag natt och söndag kväll (och tydligen ett under natten söndag/måndag också).
 
Jag citerar (återigen) vad som stod angående redaktörens arbetsbeskrivning när han tillträdde tjänsten 2005:
” Uppdraget är självständigt men ska genomföras i nära samarbete med Sveriges Släktforskarförbund och dess medlemsföreningar, samt med lyhördhet för önskemål och reaktioner från Rötters läsare.
Och återigen.det verkar vara lomhördhet och inte lyhördhet som gäller istället.
 
I övrigt instämmer jag fullständigt med det Jörgen har skrivit.

2007-06-11, 15:46
Svar #20

Lotta Nordin (Lotta)

Kom att tänka på en sak till som är ganska anmärkningsvärd i sammanhanget. Rötter uppges ju vara en nättidning (åtminstone står det på Rötters förstasida), och en tidnings främsta uppgift är att ge information. En nättidning ska vara tillgänglig dygnet runt hela veckan, det är liksom vitsen med att ha en nättidning, att läsarna kan nå den när det passar dom. Om nättidningen av någon anledning inte är/varit tillgänglig så måste naturligtvis information om detta ges så fort det är tekniskt möjligt. Någon/några måste ha missat en väsentlig del av sina arbetsuppgifter, dvs att ge information..  
Samma sak gäller naturligtvis för Anbytarforum. Information om problemen hade kunnat läggas ut så fort det var möjligt under ”Redaktören meddelar”.

2007-06-11, 16:28
Svar #21

Lotta Nordin (Lotta)

Det tog tid, men nu kom en mycket kort förklaring(?) på Rötter till varför servern har varit nere.

2007-06-11, 16:38
Svar #22

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Även om jag kan vara kritisk till mycket inom förbundet, så tycker jag att denna tråd börjar gå åt hållet absurdum.
 
För 150 år sedan kunde det ta 2 veckor innan man fick ett brev levererat. Om man nu hade turen att vara skrivkunnig och därmed kunde skicka ett brev.  
 
För guds skull; Sansa er!
 
Helene

2007-06-11, 16:57
Svar #23

Ulla Johansson

Har så fått svar på varför jag ejkom in från tidig söndags morgon till sen em.
Vill samtidigt tillägga att man är inte någon besserwisser eller lider av skrivklåda för att man påtalar detta.
mvh/ulla johansson

2007-06-11, 17:19
Svar #24

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:16
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Sansa er...? Uppenbarligen har alla inte klart för sig hur allvarlig situationen faktiskt är.
 
Detta handlar inte bara om att vi tvingats vara utan Rötter och Anbytarforum närmare ett dygn, inte heller att liknande avbrott (korta eller långa) sker lite då och då; allt detta överlever vi för visso - även om Förbundet faktiskt betalar Ålcom för att det inte ska ske...
 
Och vi överlever också en minst sagt usel, för att inte säga obefintlig, information från de ansvariga på Förbundet - även om det inte tyder på att vederbörande har någon större respekt för sina läsare och forumanvändare, vilket naturligtvis kan påverka folks intresse för att vara med och finansiera verksamheten...
 
Det verkligt allvarliga är att det sätt som näthotellet Ålcom sköts på är så grönköpingsmässigt att vi riskerar betydligt allvarligare saker än avbrott. Det är stor risk att det bara är en tidsfråga innan vi får en ordentlig krasch som utplånar Anbytarforum! Tro mig - jag (och Lotta) har personlig erfarenhet av en sådan krasch hos ett annat cyberrymdens Fawlty Towers!
 
Då är det naturligtvis totalt oacceptabelt att Förbundets webbansvarige bagatelliserar det skedda!
 
Förklaringen på Rötters förstasida är f.ö. svår att ta på allvar: En serie olyckliga omständigheter... ...tog därför lite tid innan allt var uppe igen.
 
Nästan ett dygn - lite tid? Och det börjar bli en ganska lång serie olyckliga omständigheter vid det här laget...
 
Serien fortsatte ju f.ö. redan, som flera andra också konstaterat, med ett nytt avbrott den senaste natten - men vilka olyckliga omständigheter som orsakade det har vi ännu inte fått veta... Det kanske var så kort att det inte räknas? Eller kanske Ålcom inte lämnar någon förklaring om man inte frågar; varför förklara ett fel som kunden inte upptäckt...?
 
Hur som helst... Efter att jag gjort mitt inlägg ovan kl. 0.27 i natt, så försökte jag att redigera det, men det gick inte att komma in på sidan; inte heller någon annan sida i Anbytarforum eller Rötter gick att komma åt. Detta varade åtminstone under en dryg halvtimme innan jag gav upp. Hur länge det dröjde innan servern vaknade igen vet jag inte, men det gjordes i varje fall inga inlägg mellan kl. 0.27 och 6.55 - och det brukar ju normalt bli åtminstone några inlägg varje natt.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-06-11, 17:24
Svar #25

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Helene Jorsell, jag tror att kritiken kan delas inte under två eller möjligtvis tre punkter:
 
1. Kritiken mot att Ålcom har mycket nertider, bristande information och är otillgängliga.
 
2. Kritiken mot förbundet för att ha anlitat Ålcom (och att ingen verkar vara beredd att berätta om man tittar på alternativa webhotell).
 
3. Kritiken mot förbundet för att inte ha informerat om stoppet - oavsett om man inte hade någon information eller inte.
 
För mig är det helt klart så att punkt 1 är viktigast (punkt 2 är förvisso också viktig, men för mig är punkt 3 ointressant) och att man försöker gå till botten med detta (ligger felet hårdvaran, mjukvaran, kompetensen, etc - för egentligen ska det väl inte uppstå en massa problem). Visst kan man göra jämförelser med hur det var att skriva brev för en herrans massa år sedan. Fast frågar du många av de större aktörerna så är nertider på närmare ett dygn helt oacceptabelt. Många garanterar ju en upptid på t.ex 99,9% och det blir inte många timmar per år, annars utgår vite.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-06-11, 17:42
Svar #26

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
0,1 %, det blir mindre än 9 timmar per år, men här tycks det bli mer än så på ett enda dygn, många gånger om året .

2007-06-11, 18:16
Svar #27

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Förmodar att sådant som att t.ex. meddela när servrar ligger nere gäller de servrar som massor av kunder ligger på - men minns jag inte fel har väl förbundet en alldeles egen server där i någon form (om inget ändrats förstås) och då gäller nog annorlunda villkor.  
 
Förmodligen är det därför det är så gammal programvara också - den hänger nog inte med i utvecklingen av sig själv om så inte är avtalat - vilket man kan befara att det inte är.
 
Men jag är ju inte uppdaterad i ämnet på flera år, så det kanske finns bättre saker på gång. Gissningsvis finns väl inga skäl att hänga kvar på Åland numera egentligen, men allt detta jobbas ju på, så det kommer nog en fungerande lösning så småningom..
 
Jag vet själv att ett stopp på bara tio minuter kan kännas oerhört frustrerande om man t.ex. i telefon just bett någon kika på ens sida/sidor på nätet istället - och då talar jag ändå om saker i  betydligt mindre skala än Rötter.

2007-06-11, 21:19
Svar #28

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Som alltid (nästan) har Jörgen Tollesson fångat ett litet korn av sanningen i det han skriver. Bland det som skrivs här på anbytarforum finns också sådant som är oersättliga uppgifter som inte finns någon annanstans och som inte kan rekonstrureras med hjälp av några dokument. Ju längre tiden går, desto oersättligare.
 
Det är alltså viktigt och angeläget att backuper av det som skrivs här görs och, på ett säkert sätt, förvaras för all framtid. Jag vet inte riktigt vilka rutiner Förbundet har för detta? Lämnas t.ex. digitala kopior årligen in av materialet på Rötter till t.ex. något arkiv?
 
Själv har jag skickat in Rötters web-adress till WayBackMachine (Internet Archive http://www.archive.org) så förhoppningsvis görs kanske någon kopia där (eller på KB), men självfallet bör Förbundet själva se till att en säker arkivering görs för all framtid.
 
... ja, jag antar att jag slår in öppna dörrar, detta har ni säkerligen redan tänkt på ...

2007-06-11, 22:25
Svar #29

Arne Johnsson Rämma

När jag läser alla inlägg här ovan,så kom jag att tänka på ett meningsutbyte som jag hade med ett barnbarn för en del år sedan.När jag sade,vad du frågar och tjatar jämt,fick jag till svar,om du svarar ordentligt med en gång,så behöverjag inte fråga och tjata så mycket.Jag ändrade mig,så nu har vi haft ett gott samarbete genom åren.
Veden är klöven,och maakellen ä innaför Hamneskär,så nu leker livet för en gammel gubbe
från Båhuslän
Mvh. Arne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna